Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Wednesday, April 28, 2021, 16:59 (1087 dagar sedan)

Del 2, 1435-föreningarna, hoten

Fortsättning från del 1.

Med begreppet avses en normalspårsförening som med egna fordon kör tåg på eget eller annas tillstånd, på TRV eller Inlandsbanan.

Vad kan då en 1435-förening erbjuda den ideelle medlemmen, som vill bli aktiv? I stora drag olika trafik varje gång, med en bunt fordon, på olika sträckor i en modern miljö men det går fortare än på museibanan, samt lite olika grader om social samvaro. Det är svårt att ordna TTJ-utbildningar, är man inte redan järnvägare blir det lätt verkstaden, tågvärd, restaurangvagnen man hänvisas till.

Negativ trend på väg in?
Tyvärr har jag ju sett en trend som jag inte gillar, och det är att det blir tuffare och tuffare.

-OKBv finns kvar, men insåg att orken inte räckte till trafik, fordon och tillstånd.
-SKÅJ rensar nu bland fordonen.
-BJs vill jag gärna se komma igång igen efter Morrgan frånfälle.
-MfGDJ, GBBJ, NJM, VT, JÅÅJ, LJM, FVJ, SSJF, mfÖSJ, NBVJ (utanför egen bana) har inga egna tillstånd för trafik och antingen samarbetar de med någon, jobbar på saken, eller så händer inte så mycket tyvärr. Samtidigt har vi goda exempel på föreningar som fått förnyade tillstånd och kan jobba framåt.
-Ånglok, det är färre och färre som orkar och kör tyvärr.

Hoten är inte små
Hoten är inte små, men föreningarna har överlevt förr, egna tillstånd när SJF 690 upphörde, ATC, försäkringar är bra exempel när föreningarna av många räknades ut. Men här listar jag en del hotbilder.

-Corona med ekonomin för föreningarna, kommer folk vilja åka tåg på samma sätt som innan?

-ERTMS och utrustning på fordon, samt kostnader för det. Även om pengen finns så är det ett stort projekt att beställa en installation, och sedan underhålla installationen, och ha reservdelarna hemma på hyllan (dyrt!)

-ECM, certifiering alt ett rätt avancerat regelverk för underhåll, man kommer inte kunna ”låna” fordon av en förening som en har certifierat underhåll från 2022. Det innebär att varje museal operatör antingen skaffar sig ECM-certifikat, eller så har man bara sina egna fordon. Slut med lån av vagnar och lok av varandra alltså i annat fall. Kraven ökar också på att visa att man har rätt kompetens för att utföra underhållet så att det går att spåra hur det är gjort och av vem.

-Miljöfrågorna kommer hela tiden närmre, det påverkar ånglok och dieselfordon.

-Ändrat klimat gör att torrperioderna blir vanligare och längre, en ångloksskörning som tänder en riktig brasa kan nog få myndigheter som TRV eller TS att reagera och sätta stopp för en hel del, alt kan en förening som gör detta åka på skyhöga ersättningskrav om man bedöms som vållande. Och det kan nog drabba ”alla” rakt över tyvärr.

-Regelverken för att vara Järnvägsföretag skärps hela tiden åt. Det är idag inte lätt att söka, få och behålla ett tillstånd. Man behöver jobba mycket aktivt med det, ständiga riskdiskussioner och omvärldsbevakning, koppling mot säkerhetsmål mm. Att utbilda egen personal är redan idag tufft, och enklare blir det inte.
Som ni ser målar jag upp en rätt svart bild, och jag är högeligen imponerad av alla er som ändock lyckas driva era tåg i föreningsregi, och jag hoppas verkligen ni orkar fortsätta och att föreningarna klarar av detta, för vår allas skull. Men om det nu inte går så i alla läger, vad händer då. Så frågorna jag vill ställa är:

1) Hur kan 1435-föreningarna överleva?

2) Kan fler och utökade museibanor/trafik ”ta hand om” fordon/personal mm från föreningar som inte orkar mer?

3) Hur ska staten och Järnvägsmuseet ställa sig till detta? Vi vill inget annat än att föreningarna mår bra, men om det inte blir så?

4) Vad skulle kunna uppmuntra föreningar och aktiva till att tro på framtiden och jobba för den? (Förutom en mannaregn från himlen i form av finansiering av ERTMS-utrustning då?)

Se forts i del 3.

Mvh Henrik Reuterdahl, idag som privatperson

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten

av Göran Kannerby, Wednesday, April 28, 2021, 17:43 (1087 dagar sedan) @ HP

Ånglokskörning kanske bara har sin plats vår och höst på museibanor?

Vi får ju inte heller glömma att även andra dragfordon blir museala, och betydligt mindre arbetskrävande att hålla igång. Och dessutom kanske t o m möjliga att utrusta med ETCS?

Det kanske behövs ett helhetsgrepp kring hur vi överhuvudtaget ska lyckas med att bevara normalspårsånglok som också används i trafik?

(ja, i detta fall tycker jag mer om att ställa frågor än att besvara dem)

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten

av HP, Thursday, April 29, 2021, 06:57 (1086 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ånglokskörning kanske bara har sin plats vår och höst på museibanor?

Jag tror att det blir mer ånglok höst och vinter, museibanorna kommer ju självklart vilja köra sommarsäsong med ånga, och brandbevakning finns redan, men att bygga om till flytande bränsleeldning på vissa lok är nog ofrånkomligt i framtiden.

Vi får ju inte heller glömma att även andra dragfordon blir museala, och betydligt mindre arbetskrävande att hålla igång. Och dessutom kanske t o m möjliga att utrusta med ETCS?

ETCS går att bygga på de flesta fordon, kan tom vara enklare på ånglok mht mindre annan, elektrisk teknik som ska synkas/samsas. Det är en vilje- och ekonomifråga anser jag.

/HP

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten

av Jan Langstrom, Wednesday, April 28, 2021, 18:17 (1087 dagar sedan) @ HP

Oj! Du har sannerligen haft tid att tänka till. Det är många saker som hotar verksamheten och även om det ligger goda intentioner bakom flera av dem, betyder det att museitågsbranschen drabbas av - för vår blygsamma verksamhet - orimliga kostnader. ETCS är ett välkänt exempel och hotar MBV genom att förhindra alla rörelser på statens spårnät inom par år. Ibland funderar jag på varför jag sitter och försöker anpassa föreskrifterna till det senaste järnvägspaketet.

Vi kanske är för snälla? Vi kanske borde gå ut på gatorna och demonstrera varannan fredag? Samarbete kanske inte löser alla problem, men samarbetar vi inte för att möta hoten, kommer vi ingenstans väldigt fort.

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten

av Stinsen_Edwin, Wednesday, April 28, 2021, 18:41 (1087 dagar sedan) @ HP

Ja du Henrik, den svarta bilden är nu/snart verkligheten..

Jag har under det senare börjat dra mig åt 891 från 1435 då jag börjat inse den mörka framtiden men även då fordon i regel är mindre och de lika med smidigare renovering och renovering är kul! Men även att fler fordon där är mer unika än en klassisk B8/Co8.. Nog om de..

Det sista jag vill är att vår samling BJ vagnar och lok i Göteborg går i skroten.. Men som du skriver så blir det jobbigare och jobbigare och hålla igång tillståndet! Jag skulle vilja att föreningarna gick ihop och hjälper varandra med tillstånden då många har kunskap men kanske inte ork. Men säg att man då var 10st som hjälps åt med att hålla tillstånden vid liv, sen tror jag för övrigt att vi alla i 1435 skulle behövas träffas och bara prata och skapa nya kontakter mm men också jobba ihop för att sprida vårt budskap då vi faktiskt har samma mål! Köra äldre tåg och ha rolig och få mer medlemmar!

Något som vore fint från JvM vore personer som kan åka ut och hjälpa föreningarna med tillstånden inte sköta det men hjälpa dem som håller i det så lägger upp saker rätt och inte behöver uppfinna hjulet igen! Men det kanske är omöjligt då nästan alla resurser läggs på Sporten..

Ja framtiden hm, men mer uppskattning för vårt arbete från lite "högre makter" tycker museum syns dåligt i media och tas sällan upp! De ska bara finnas och försörja sig själva.. Men nått som håller igång motivationen vet jag är mycket viktigt! Då jag själv tappat den några gånger..

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten

av HP, Thursday, April 29, 2021, 08:36 (1086 dagar sedan) @ Stinsen_Edwin


Det sista jag vill är att vår samling BJ vagnar och lok i Göteborg går i skroten.. Men som du skriver så blir det jobbigare och jobbigare och hålla igång tillståndet! Jag skulle vilja att föreningarna gick ihop och hjälper varandra med tillstånden då många har kunskap men kanske inte ork. Men säg att man då var 10st som hjälps åt med att hålla tillstånden vid liv, sen tror jag för övrigt att vi alla i 1435 skulle behövas träffas och bara prata och skapa nya kontakter mm men också jobba ihop för att sprida vårt budskap då vi faktiskt har samma mål! Köra äldre tåg och ha rolig och få mer medlemmar!

Det där med at träffas, köra tåg och ha roligt är en grej jag personligen gillat, första gången jag var med om något större utanför den egna föreningen var när vi i SSBms (nuv. NJ) åkte Y7 till "Nora 88", vi var bara 7 st, men vilken upplevelse att få träffa andra, och titta på andras tåg. Det tände en rejäl gnista i mig, som kanske påverkat mig en del i mitt engagemang och jobb.

Något som vore fint från JvM vore personer som kan åka ut och hjälpa föreningarna med tillstånden inte sköta det men hjälpa dem som håller i det så lägger upp saker rätt och inte behöver uppfinna hjulet igen! Men det kanske är omöjligt då nästan alla resurser läggs på Sporten..

Bra tanke som jag förstår och delar. Som det är nu så är vi tre personer som aktivt jobbar med tillståndet, och av dessa tre är jag den enda som är anställd vid JVM, de andra två jobbar på TRV, och tillståndet är inte JVM:s utan Trafikverkets, så i praktiken har JVM inte mer än mig som jobbar med den frågan...och min tid är rätt hårt ansträngd, men jag kommer gärna på besök för den som vill, men helger som jag inte är ute med tåg, vill jag vara med familjen. Vardag efter Corona går dock fint.


Ja framtiden hm, men mer uppskattning för vårt arbete från lite "högre makter" tycker museum syns dåligt i media och tas sällan upp! De ska bara finnas och försörja sig själva.. Men nått som håller igång motivationen vet jag är mycket viktigt! Då jag själv tappat den några gånger..

Visst vore det trevligt, frågan är vad du tänker på med högre makter? JVM, Staten, kommunen, media? Jag vänder på frågan, gör föreningarna pressmeddelanden och jobbar aktivt med media för att få dem att komma och skriva? Eller förväntar man sig att media "vet" att man finns och vad man gör, och automatisk borde höra av sig och skriva?

Med vänlig hälsning Henrik R

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten/ Tillstånd

av Granis, Thursday, April 29, 2021, 08:42 (1086 dagar sedan) @ Stinsen_Edwin

Något som vore fint från JvM vore personer som kan åka ut och hjälpa föreningarna med tillstånden inte sköta det men hjälpa dem som håller i det så lägger upp saker rätt och inte behöver uppfinna hjulet igen!

Återigen: Det borde JHRF kunna göra (åt sina medlemmar). Återigen: Lätt för mig att säga


/ L G ;-)

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten/ Tillstånd

av HP, Thursday, April 29, 2021, 09:19 (1086 dagar sedan) @ Granis

Något som vore fint från JvM vore personer som kan åka ut och hjälpa föreningarna med tillstånden inte sköta det men hjälpa dem som håller i det så lägger upp saker rätt och inte behöver uppfinna hjulet igen!


Återigen: Det borde JHRF kunna göra (åt sina medlemmar). Återigen: Lätt för mig att säga


/ L G ;-)

Fast...har inte JHRF och MRO gemensamma seminarier om trafiksäkerhet och tillståndsfrågor?/HP

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten/ Tillstånd

av Björn Arvidsson, Thursday, April 29, 2021, 11:03 (1086 dagar sedan) @ HP

Beträffande det administrativa arbetet som sker i föreningarna så kan det behövas en annan attityd än den man hör i många föreningar, främst från de som varit med länge och ägnat sig åt skruvande. Ofta hör man men den och den gör ju inget han bara vänder lite papper, skulle va bättre han gjorde lite nytta.
Sådana kommentarer är ju inget som gör det lättare att få någon att ta sig an det massiva arbetet med tillstånd, föreskrifter, uppföljningar, ekonomi mm. Så det behövs mer förståelse om att både verkstadsnissarna och pappersvändarna behövs för att få det hela att funka.

Så istället för att trycka ner pappersvändarna i föreningen så ge dom en klapp på axeln och tala om hur bra de är, en sådan enkel sak kan få andra som kan va intresserade av att "vända papper" till att erbjuda sina tjänster.

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten/ Tillstånd

av Anders Johansson, Thursday, April 29, 2021, 09:41 (1086 dagar sedan) @ Granis

Lätt att säga, men någon ska göra jobbet också...
Drömmen vore att t ex JHRF kunde avlöna personal som gjorde den här typen av jobb, inkl ERTMS-konstruktionshjälp, ECM-verifiering etc.

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten/ Tillstånd

av HP, Thursday, April 29, 2021, 11:36 (1086 dagar sedan) @ Anders Johansson

Lätt att säga, men någon ska göra jobbet också...
Drömmen vore att t ex JHRF kunde avlöna personal som gjorde den här typen av jobb, inkl ERTMS-konstruktionshjälp, ECM-verifiering etc.

Ja, visst är det så, och det hade ju varit toppen om JHRF hade denna möjlighet, det tycker vi nog alla./HP

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten/ Tillstånd

av Peter Alsén, Thursday, April 29, 2021, 22:32 (1086 dagar sedan) @ HP

JHRF blir inget utan att medlemmarna ställer upp, JHRF drivs med ideella krafter som mycket annat, så länge inte nyckelpersoner i medlemsföreningarna även jobbar "centralt" för allas väl och ve i JHRF blir JHRF bara en paraplyorganisation utan spets.

Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten

av Micke Carlsson, Thursday, April 29, 2021, 15:57 (1086 dagar sedan) @ HP

Nu gjorde du bara en fjärdedel av en SWOT-analys ;-) genom att räkna upp hoten. Vad är styrkor, svagheter, möjligheter och hot? Det är bra att se allt samtidigt om man rätt ska kunna bedöma konsekvenserna av de enskilda delarna.

Man klarade övergången från SJF690 till egna tillstånd vilket gav massor med nya möjligheter men efter det har man varit dålig på att följa med i utvecklingen, och trappsteget för att komma på "rätt nivå" växer hela tiden. Svagheten i bristen på utveckling har växt till ett hot.

Det är dock tänkbart att trappsteget inte kommer att växa så värst mycket mer i och med 4:e järnvägspaketets införande. Det ska tydligen inte finnas ett femte paket i kulisserna, utan "nu är det klart" för en tid. Vi kanske kan se det som en möjlighet, det är fortfarande möjligt att med en kraftansträngning ta sig "upp dit" och hamna på den starka sidan där man är i fas med omvärldskraven igen, samtidigt som man kan ha hopp om att det kommer att räcka så för ett bra tag framöver.