Kåbdalis och stopp för kaffe. (Järnväg allmänt)

av Peter Flink @, fredag, april 30, 2021, 11:14 (17 dagar sedan)

Här är den saknade bilden från min bildgåta och när jag tittar närmare på den i en större skärm än mobilen så inser jag att det inte hade blivit mycket av någon "gåta" :-P

[image]

Kåbdalis och stopp för kaffe. Bildgåta?

av Leif B @, fredag, april 30, 2021, 11:29 (17 dagar sedan) @ Peter Flink

Här är den saknade bilden från min bildgåta och när jag tittar närmare på den i en större skärm än mobilen så inser jag att det inte hade blivit mycket av någon "gåta" :-P

[image]

Synd att det inte var en bildgåta, för den hade jag klarat! :-)

Trevlig Helg allihop!
Leif

av Sune Nylén @, fredag, april 30, 2021, 11:54 (17 dagar sedan) @ Leif B

I Kåbdalis skedde invigningen av Inlandsbanan 6 aug 1937. Där står en minnessten med Ve Gustafs namnteckning från tillfället. Jag var förbi där en gång i forntiden och noterar ny stationsbyggnad.

av Jöran Johansson ⌂ @, NÖ Småland, fredag, april 30, 2021, 14:35 (17 dagar sedan) @ Sune Nylén

I Kåbdalis skedde invigningen av Inlandsbanan 6 aug 1937. Där står en minnessten med Ve Gustafs namnteckning från tillfället. Jag var förbi där en gång i forntiden och noterar ny stationsbyggnad.

Den stenen står i Jokkmokk. I Kåbdalis står en annan minnessten rest 1936 till minne av att inlandsbanan sammanfogades där.

--
www.banvakt.se

av Anders Sandgren @, Bredäng, lördag, maj 01, 2021, 13:15 (16 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Den stenen står i Jokkmokk. I Kåbdalis står en annan minnessten rest 1936 till minne av att inlandsbanan sammanfogades där.

Och dessutom var det kronprins Gustav Adolf (blivande Gustav VI Adolf) som var närvarande. Det finns bild på honom när han skriver på stenen i Jokkmokk. Om han skrev på med V-gurras namnteckning så torde det varit urkundsförfalskning...

av LasseE, fredag, april 30, 2021, 14:57 (17 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det var väl vid den högtidliga invigningsmåltiden som man serverade bl.a. Paj-à-la-Pajala. Man kunde skoja även på den tiden.

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, fredag, april 30, 2021, 15:40 (17 dagar sedan) @ LasseE

SVERIGES absolut minsta biljettlucka?

KÅDBALIS...

av Överkörmästaren @, fredag, april 30, 2021, 16:50 (17 dagar sedan) @ Peter Flink

...står det på lappen på manöverlådan invid centrallåset om jag inte missminner mig!

Kåbdalis 2019

av Stig Lagergren @, fredag, april 30, 2021, 17:26 (16 dagar sedan) @ Peter Flink

Så här såg det ut 31 juli 2019.

[image][image][image]