Bildfråga (Järnväg allmänt)

av Stefan Olsson, Sunday, May 02, 2021, 14:03 (1084 dagar sedan)

Denna bild finns hos Nordiska museet utan närmare platsbestämning. Förmodar att skorstenen med Ford-loggan borde vara lättidentifierad:

[image]

Någon som vet var det är?

Bildfråga

av Göran Kannerby, Sunday, May 02, 2021, 14:11 (1084 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Kan komplettera med att bilden anges vara tagen 1939 av Gunnar Lundh. Onödigt att undanhålla kända uppgifter.

Vad står det egentligen på husväggen? Jag kan tänka mig att det står Ford längst till vänster, delvis utanför bild, och AB längst till höger. Sedan kan det stå Motor efter Ford och Ny före AB, kan det vara så enkelt som Ford Motor Company AB?

Bildfråga

av Stefan Olsson, Sunday, May 02, 2021, 17:28 (1084 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Kan komplettera med att bilden anges vara tagen 1939 av Gunnar Lundh. Onödigt att undanhålla kända uppgifter.

Jag valde att låta Nordiska museets policy gälla, som tydligen är att bilder har deras märkning, oavsett fotografer. Gör inga egna värderingar i detta. Ungefär som att järnvägsmuseet en tid kallade många bilder för Nybergska samlingen, oavsett fotograf.

Bildfråga

av Göran Kannerby, Sunday, May 02, 2021, 17:53 (1084 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Kan komplettera med att bilden anges vara tagen 1939 av Gunnar Lundh. Onödigt att undanhålla kända uppgifter.


Jag valde att låta Nordiska museets policy gälla, som tydligen är att bilder har deras märkning, oavsett fotografer. Gör inga egna värderingar i detta. Ungefär som att järnvägsmuseet en tid kallade många bilder för Nybergska samlingen, oavsett fotograf.

Jo, men det förklarar inte varför du undanhöll oss informationen om när bilden var tagen. Ibland kan den informationen vara till stor nytta för att avgöra var bilden är tagen. Det var det jag syftade på, inte upphovsrätten.

Bildfråga

av Stefan Olsson, Sunday, May 02, 2021, 18:05 (1084 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tycker kanske "undanhöll" inte riktigt passar här...

Konstaterar efter att ha kollat igenom DM rätt ordentligt att jag själv inte fäster så stor vikt vid detaljuppgifter då hela DM är fullt med uppenbart felaktiga uppgifter. Återstår i detta fall att fastställa om denna färgbild verkligen är tagen före eller efter kriget...

Bildfråga

av Överkörmästaren, Sunday, May 02, 2021, 23:41 (1083 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Återstår i detta fall att fastställa om denna färgbild verkligen är tagen före eller efter kriget...

Det är den alldeles säkert, såvida det inte är under kriget förstås!

En försiktig vinkling är att den rosa Ford-loggan på skorstenen påminner mer om 50-tal än om 30-tal. Ford verkar ha bytt logga 1957, och den här tycker jag påminner mer om den variant som kom då än om den föregående från 1927. Dock utesluter ju inte det att man kan ha experimenterat lite hit och dit med dessa i flera år, skorstensloggan behöver ju inte nödvändigtvis ha varit identisk med den på bilarna.

Bildfråga

av Ola Almquist, Monday, May 03, 2021, 02:15 (1083 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Återstår i detta fall att fastställa om denna färgbild verkligen är tagen före eller efter kriget...


Det är den alldeles säkert, såvida det inte är under kriget förstås!

En försiktig vinkling är att den rosa Ford-loggan på skorstenen påminner mer om 50-tal än om 30-tal. Ford verkar ha bytt logga 1957, och den här tycker jag påminner mer om den variant som kom då än om den föregående från 1927. Dock utesluter ju inte det att man kan ha experimenterat lite hit och dit med dessa i flera år, skorstensloggan behöver ju inte nödvändigtvis ha varit identisk med den på bilarna.

Nej, det är nog samma logga som fanns så länge som skorstenen fanns kvar. Sedan hamnade den (eller en liknande) på det nya pannhuset.

Bild från när fabriken var nybyggd

Wikipedia

Stockholms Hamnar

Hur som helst så är färgbilden tagen före den omfattande utbyggnaden som gjordes 1946 - 1949.

/Ola

Bildfråga

av Lennart Petersen, Sunday, May 02, 2021, 18:06 (1084 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Kan komplettera med att bilden anges vara tagen 1939 av Gunnar Lundh. Onödigt att undanhålla kända uppgifter.


Jag valde att låta Nordiska museets policy gälla, som tydligen är att bilder har deras märkning, oavsett fotografer. Gör inga egna värderingar i detta. Ungefär som att järnvägsmuseet en tid kallade många bilder för Nybergska samlingen, oavsett fotograf.

Om fotograf är känd så ska denne anges enligt den ideella upphovsrätten.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ideell_upphovsrätt