Frågor om SS-mössmärken! (Historiskt material)

av Martin Johansson, Monday, May 03, 2021, 21:48 (1081 dagar sedan)

Hejsan!
Jag hoppas det är okej med gamla spårvägsmärken här då det förekommer en del spårvägshistoria här ibland också, annars är det bara att plocka bort detta inlägg så tar jag något annat forum istället.

Hur som helst. På bilden nedan ses några gamla mössmärken från Stockholms Spårvägar. Överst är SS första logga från 1915/16 men mina frågor berör främst dom två undre märkena som har formen av en spårvagn och en buss som ni ser. Jag önskar info om när & hur dessa användes. Med hur avser jag eventuellt tillsammans med ss-märket eller kanske vinghjul i någon form?

Tacksam för all info.

[img]images/uploaded/202105031941596090520774b3f.jpg[/img]

Ha det bra.

Frågor om SS-mössmärken!

av Göran Enqvist, Tuesday, May 04, 2021, 08:45 (1081 dagar sedan) @ Martin Johansson

SS-märket i ring bars av trafikpersonal 1917-1930 då den blåemaljerade SS-knappen ersatte. Ovanför SS-märket i mösskullen bars den mindre storleken av bevingat hjul och fram till 1919 bars också ett tjänstgöringsnummer (all trafikpersonal hade ett eget nummer) mellan det bevingade hjulet och SS-märket i ring. Den lilla spårvagnen kom 1930 och upphörde att gälla vid spårvägsyrafikens nedläggning och bars av rangerare (det officiella namnet var "skyltvakt"). Bussen kom också 1930 men först i bronserat utförande men under fyrtiotalet när busspersonalens bruna uniformer ersattes av samma blåa uniformer som spårvägspersonalens kom märket i försilvrat utförande. Det bars av förmän vid bussgaragen, exempelvis med en 6mm silvergalon i strimmeln av garageförman. Både bussen och spårvagnen bars i mösskullen med den blåemaljerade SS-knappen under på strimmeln (mösstommen). Spårvägssällskapet gav 1998 ut en bok som heter Stockholm på spåret, där finns ett kapitel där jag presenterade alla grundemblemen från Stockholms Spårvägar.

/Göran

Frågor om SS-mössmärken!

av Martin Johansson, Tuesday, May 04, 2021, 11:12 (1080 dagar sedan) @ Göran Enqvist

SS-märket i ring bars av trafikpersonal 1917-1930 då den blåemaljerade SS-knappen ersatte. Ovanför SS-märket i mösskullen bars den mindre storleken av bevingat hjul och fram till 1919 bars också ett tjänstgöringsnummer (all trafikpersonal hade ett eget nummer) mellan det bevingade hjulet och SS-märket i ring. Den lilla spårvagnen kom 1930 och upphörde att gälla vid spårvägsyrafikens nedläggning och bars av rangerare (det officiella namnet var "skyltvakt"). Bussen kom också 1930 men först i bronserat utförande men under fyrtiotalet när busspersonalens bruna uniformer ersattes av samma blåa uniformer som spårvägspersonalens kom märket i försilvrat utförande. Det bars av förmän vid bussgaragen, exempelvis med en 6mm silvergalon i strimmeln av garageförman. Både bussen och spårvagnen bars i mösskullen med den blåemaljerade SS-knappen under på strimmeln (mösstommen). Spårvägssällskapet gav 1998 ut en bok som heter Stockholm på spåret, där finns ett kapitel där jag presenterade alla grundemblemen från Stockholms Spårvägar.

/Göran

Hejsan!
Som vanligt tackar jag för info, finns det något du inte vet. ;-)
Märkena bars alltså av depåpersonal kan man säga lite kortfattat. Jag trodde dock att dom var betydligt äldre men dom fanns alltså kvar till spårvägsnedläggningen 1967, som jag antar att du syftar på ovan?
Boken du nämner verkar ju vara intressant så den kanske man skulle försöka få tag på. Nu är inte jag så intresserad av böcker men denna typ av info borde finnas på webben också, men jag har inte hittat någon sådan sida.

Stort tack för infon i alla fall.
Ha det bra.