Min nuvarande favoritbild på Digitalt museum, läggs det in f (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Wednesday, May 05, 2021, 12:54 (1084 dagar sedan)

Det är så vackert så att det gör ont.

Digitalt museum

Men läggs det in fler bilder där nu, eller har det stannat av ?

M.V.H Anders.k.

Min nuvarande favoritbild på Digitalt museum, läggs det in f

av LasseE, Wednesday, May 05, 2021, 15:54 (1084 dagar sedan) @ Anders.k.

Men Dals Långed kan det nog inte vara. Där har det aldrig varit elektrifierat eller gått några Mg-lok. Så, var är det?

Min nuvarande favoritbild på Digitalt museum, läggs det in f

av Göran Kannerby, Wednesday, May 05, 2021, 15:56 (1084 dagar sedan) @ LasseE

Men Dals Långed kan det nog inte vara. Där har det aldrig varit elektrifierat eller gått några Mg-lok. Så, var är det?

Längre ned anges sträckan Långsele-Mellansel

Funderade på om det kunde vara passagen över Ångermanälven, men i så fall är bilden spegelvänd, för där är det högerkurvor mot älven men på bilden är det vänsterkurvor.

Min nuvarande favoritbild på Digitalt museum, läggs det in f

av Stig Lagergren, Wednesday, May 05, 2021, 16:16 (1084 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Men Dals Långed kan det nog inte vara. Där har det aldrig varit elektrifierat eller gått några Mg-lok. Så, var är det?


Längre ned anges sträckan Långsele-Mellansel

Funderade på om det kunde vara passagen över Ångermanälven, men i så fall är bilden spegelvänd, för där är det högerkurvor mot älven men på bilden är det vänsterkurvor.

Min gissning är bron över Moälven strax norr om Mellansel.

Min nuvarande favoritbild på Digitalt museum, läggs det in f

av Sven Bårström, Wednesday, May 05, 2021, 16:29 (1084 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jo, nog är det banan alldeles ovanför (i längdmätningens riktning!) Mellansel. Bilden förefaller vara från 1950-talet.
Sven B

Min nuvarande favoritbild på Digitalt museum, läggs det in f

av S-O Johansson, Wednesday, May 05, 2021, 17:21 (1084 dagar sedan) @ LasseE

AB Flygtrafik med säte i Dals Långed var en firma som ägnade sig åt flygfotografering. Har i princip fotograferat hela Sverige från ovan. Bilderna verkar ha sålts som vykort och även bilder på enskilda hus såldes till ägarna. Min mormor hade en flygbild på sitt hus i utkanten av Kisa som var fotograferad av dem. Deras bilder verkar finnas tillgängliga på Digitalt Museum och även Arkiv Digital har bilder från dem.
Existerade från 1937 till början 90-talet..