Fyra bilder från Blekinge (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Wednesday, May 05, 2021, 13:42 (1079 dagar sedan)

Hittade fyra speciella bilder på Blekinge Museum.
Mest speciella för jag undrar lite om dom.

Tåg i Gatan , är ju inte vanligt i Sverige.
Är det ett BKB tåg vi ser ?

Blekinge Museum


Ett industrilok i Karlskrona, Varvet eller Marinens ?

Blekinge Museum

Ett Blandat tåg.
Bilden antagligen tagen på 80-talet, ASG i Ronneby körde ju växelflak på järnväg tidigt, misstänker att godsvagnarna liftar med tåget på sträckan Karlskrona- Ronneby, någon som kan bekräfta att det är där vi är.

Blekinge Museum

En av Sveriges finaste godsvagn har spårat ur i Karlshamn.
Han tyvärr inte fota dom innan dom försvann.

Blekinge Museum

Texten till bilderna tänker inte jag ändra , men någon får gärna göra det för som det ser ut nu så kan man tro att något barn har hjälpt till med bildtexterna.

M.V.H Anders.k.

Fyra bilder från Blekinge

av Anders Johansson, Wednesday, May 05, 2021, 14:32 (1079 dagar sedan) @ Anders.k.

Hittade fyra speciella bilder på Blekinge Museum.
Mest speciella för jag undrar lite om dom.

Tåg i Gatan , är ju inte vanligt i Sverige.
Är det ett BKB tåg vi ser ?

Blekinge Museum

Med tanke på att bilden är från Ronneby, kan det vara både BKB och BTJ.

Fyra bilder från Blekinge

av Harald, Wednesday, May 05, 2021, 14:43 (1079 dagar sedan) @ Anders.k.


Ett industrilok i Karlskrona, Varvet eller Marinens ?

Blekinge Museum

Vad menar du? Varvet var ju en del av Marinen.

Fyra bilder från Blekinge

av Anders.k., Wednesday, May 05, 2021, 15:39 (1079 dagar sedan) @ Harald

Kockums tog över 89 , trodde det var betydligt tidigare såg jag nu när jag googlade

Mvh Anders k

Fyra bilder från Blekinge

av janis08, Wednesday, May 05, 2021, 18:20 (1079 dagar sedan) @ Anders.k.

När det gäller bilden Blm SL 916 så syns med stor sannolikhet elackumulatorloket Asea 73/1916 med 1067 mm spårvidd, lev. till Kungliga Flottan i Karlskorna. På bilden syns treskensspår 1067/1435 mm. Ytterligare ett elackumulatorlok lev. av Asea, dock elva år senare, såldes till varvet. Dessutom ägde varvet också tre bensinmotorlok av AB Slipmateriels tillverkning och slutligen ett diesellok tillverkat av AB Jönköpings Motorfabrik. Varvet har under årens lopp haft ett omfattande spårnät av de nämnda spårvidderna. År 2005 fanns ännu ca 100 m 1067 mm spår kvar i en gata. En artikel om varvsspåret finns i ÖSJ-bladet 3/1989.

Fyra bilder från Blekinge. Industrilok

av Leif B, Wednesday, May 05, 2021, 21:30 (1079 dagar sedan) @ janis08

När det gäller bilden Blm SL 916 så syns med stor sannolikhet elackumulatorloket Asea 73/1916 med 1067 mm spårvidd, lev. till Kungliga Flottan i Karlskorna. På bilden syns treskensspår 1067/1435 mm. Ytterligare ett elackumulatorlok lev. av Asea, dock elva år senare, såldes till varvet. Dessutom ägde varvet också tre bensinmotorlok av AB Slipmateriels tillverkning och slutligen ett diesellok tillverkat av AB Jönköpings Motorfabrik. Varvet har under årens lopp haft ett omfattande spårnät av de nämnda spårvidderna. År 2005 fanns ännu ca 100 m 1067 mm spår kvar i en gata. En artikel om varvsspåret finns i ÖSJ-bladet 3/1989.

Lokets utseende passar i varje fall bra på ett ackulok (jämför t ex ÖSlJ "Garpen"). Det har normalspårsbuffertar men de är asymmetriskt placerade, vilket bekräftar att det är ett smalspårslok.

Bilden måste väl vara tagen under första halvan av 40-talet, med tanke på all ved som är staplad. hade det varit en bensinlok, borde det väl haft gengasaggregat.

Fyra bilder från Blekinge

av Besc, Wednesday, May 05, 2021, 18:38 (1079 dagar sedan) @ Anders.k.

Tredje bilden är mycket intressant och kanske unik!
Har aldrig hört talas om att man kopplade in godsvagnar i det personförande snälltåget på bilden. Tåget vi ser är troligtvis morgontåget från Karlskrona mot Malmö, fotograferat mellan de f d hållplatserna Rosenholm och Skärva.
Normalt avgick ett godståg c:a 30 minuter efter detta tåg i riktning Karlshamn, där dessa godsvagnar borde ha gått. Så någonting har förmodligen hänt, vilket föranleder att det hänger godsvagnar sist i tåget på bilden. Tåget är dessutom förmodligen försenat, då dessa vagnar kommit i godståget från Alvesta, bara någon dryg halvtimma-timma innan avgång och att dessutom få in vagnarna sist i tåget och då efter avgång i Karlskrona, har säkerligen försenat tåget.
Men som vanligt beror det på när bilden är tagen och vilken tidtabell som gällde då. Min gissning är första hälften av 80-talet.

Fyra bilder från Blekinge. Blandat tåg.

av Leif B, Wednesday, May 05, 2021, 21:25 (1079 dagar sedan) @ Besc

Tredje bilden är mycket intressant och kanske unik!
Har aldrig hört talas om att man kopplade in godsvagnar i det personförande snälltåget på bilden. Tåget vi ser är troligtvis morgontåget från Karlskrona mot Malmö, fotograferat mellan de f d hållplatserna Rosenholm och Skärva.
Normalt avgick ett godståg c:a 30 minuter efter detta tåg i riktning Karlshamn, där dessa godsvagnar borde ha gått. Så någonting har förmodligen hänt, vilket föranleder att det hänger godsvagnar sist i tåget på bilden. Tåget är dessutom förmodligen försenat, då dessa vagnar kommit i godståget från Alvesta, bara någon dryg halvtimma-timma innan avgång och att dessutom få in vagnarna sist i tåget och då efter avgång i Karlskrona, har säkerligen försenat tåget.
Men som vanligt beror det på när bilden är tagen och vilken tidtabell som gällde då. Min gissning är första hälften av 80-talet.

Kanske även sämre bromstal och lägre sth?

Fyra bilder från Blekinge

av -RB-, Wednesday, May 05, 2021, 23:59 (1079 dagar sedan) @ Anders.k.

Loket på första bilden ser ut till att ha ett fyrsiffrigt SJ nummer , 40xx . Tyvärr klarar jag inte av att läsa numret .

mvh Rolf Berg

Fyra bilder från Blekinge

av Ola Almquist, Thursday, May 06, 2021, 00:13 (1079 dagar sedan) @ -RB-

Loket på första bilden ser ut till att ha ett fyrsiffrigt SJ nummer , 40xx . Tyvärr klarar jag inte av att läsa numret .

mvh Rolf Berg

Allt tyder på att det är S10t 4019.

/Ola

Fyra bilder från Blekinge

av Besc, Thursday, May 06, 2021, 22:44 (1078 dagar sedan) @ Anders.k.

Den fjärde bilden är förmodligen tagen vid Karlshamn Västra och ja, vagnarna är förmodligen lastade med margarin som det antyds på utsidan. Vagnarna kommer från KF:s fabrik/Karlshamns mejeri(?) i Karlshamns hamn och har nu via Prinsgatan nått Karlshamn Västra.
Ni kommer väl ihåg reklamen med gubbarna som sa " gott, gott-i-gott-gott!?"

Fyra bilder från Blekinge

av Stinsen, Tuesday, May 11, 2021, 14:32 (1073 dagar sedan) @ Besc

Bilden är tagen i andra halva av 1980-talet.
Jag var själv med på lokomotorn, den dagen när vi spårade ur i en växel
på Karlshamns Västra. Vagnarna var lastade med gods från Carlshamns Mejeri.
Första vagnen efter lokomotorn spårade inte ut, den avgick i godståget mot Hässleholm.
Övriga vagnar fick lyftas upp på spåret igen.
Kylaggregaten gick för fullt, men läckte lite diesel, pga. lutningen.