Bilder från Örnsköldsviks museum & konsthall (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, May 05, 2021, 18:10 (1086 dagar sedan)

[image]

Statens Järnvägars rullande utställning, uppställd på Hamnplan. 1953-05-19

[image]

Gammalt ånglok på Centralstationen. 1950-talet

[image]

Ånglok centralstationen 1940 tal, Örnsköldsvik, även bild från mobiliseringen 1939. År 1939

Finns mycket sevärt på Örnsköldsviks museum & konsthall

Bilder från Örnsköldsviks museum & konsthall

av Thomas Tell, Wednesday, May 05, 2021, 21:43 (1085 dagar sedan) @ BD

[image]

Statens Järnvägars rullande utställning, uppställd på Hamnplan. 1953-05-19

Ett antal C4-vagnar användes som utställningsvagnar. undra vilken klatschig får de hade.
/tell

Ånglok Örnsköldsvik - littera?

av K Lemming, Wednesday, May 05, 2021, 21:47 (1085 dagar sedan) @ BD

[image]

Ånglok centralstationen 1940 tal, Örnsköldsvik, även bild från mobiliseringen 1939. År 1939

Finns mycket sevärt på Örnsköldsviks museum & konsthall

Vad är detta för loktyp/littera? Innercylindrat tanklok, ser ut att vara 1C eller 1C1. Hittar inget passande på Svenska-Lok, men där saknas förvisso en del illustrationer.

EJ lok som aldrig fick SJ littera?

Ånglok Örnsköldsvik - littera?

av Herbert Paalberg, Wednesday, May 05, 2021, 22:06 (1085 dagar sedan) @ K Lemming

Jag tycker det verkar vara ett J-lok med invändiga cylindrar. Palle i Vika.

Ånglok Örnsköldsvik - littera?

av Mattias Jansson, Wednesday, May 05, 2021, 22:07 (1085 dagar sedan) @ K Lemming

[image]

Ånglok centralstationen 1940 tal, Örnsköldsvik, även bild från mobiliseringen 1939. År 1939

Finns mycket sevärt på Örnsköldsviks museum & konsthall


Vad är detta för loktyp/littera? Innercylindrat tanklok, ser ut att vara 1C eller 1C1. Hittar inget passande på Svenska-Lok, men där saknas förvisso en del illustrationer.

EJ lok som aldrig fick SJ littera?

Är det inte ett vanligt J-lok? (Eller ser jag fel?)

Ånglok Örnsköldsvik - J lok

av K Lemming, Wednesday, May 05, 2021, 23:40 (1085 dagar sedan) @ Mattias Jansson

[image]

Ånglok centralstationen 1940 tal, Örnsköldsvik, även bild från mobiliseringen 1939. År 1939

Finns mycket sevärt på Örnsköldsviks museum & konsthall


Vad är detta för loktyp/littera? Innercylindrat tanklok, ser ut att vara 1C eller 1C1. Hittar inget passande på Svenska-Lok, men där saknas förvisso en del illustrationer.

EJ lok som aldrig fick SJ littera?


Är det inte ett vanligt J-lok? (Eller ser jag fel?)

Min första tanke var också J lok, men sen tyckte jag sidotanken såg lite för kort ut. Kanske perspektivet som luras? Men fick ett svagt minne av att J loken fick förstorade sidotankar vid nån ombyggnad, kan det stämma? Kan bilden isf visa ett J lok med ännu inte ombyggda sidotankar?

Två bilder på J lok ur liknande vinkel. Räcket på sidotanken på bilden från Ö-vik ser ut att enbart ha ett mellanfäste medan räcket på länkade bilder har två mellanfästen.

https://www.svenska-lok.se/Fotos/DampSJ/SJ_J_1398_1986.jpg

https://www.svenska-lok.se/Fotos/DampSJ/SJ_J_1389_1943.jpg

På denna leveransbild(?) har räcket bara ett mellanfäste som på Ö-vik bilden, men å andra sidan har tanken en svängd avfasning vid kulissen, detta finns inte på loket i Ö-vik.

https://www.svenska-lok.se/Fotos/DampSJ/SJ_J_1233_1914.jpg

Loket i Ö-vik är garanterat ett J lok, men lite förvirrad blir jag av att sidotanken ser kort ut och med bara ett mellanfäste för räcket likt leveransbilden trots att den svängda avfasningen vid kulissen är borta..

Ånglok Örnsköldsvik - J lok

av Thomas Tell, Thursday, May 06, 2021, 00:03 (1085 dagar sedan) @ K Lemming

På denna leveransbild(?) har räcket bara ett mellanfäste som på Ö-vik bilden, men å andra sidan har tanken en svängd avfasning vid kulissen, detta finns inte på loket i Ö-vik.

https://www.svenska-lok.se/Fotos/DampSJ/SJ_J_1233_1914.jpg

Tanken har en svängd avfasning för detta är den ursprungliga korta sidotanken.

Loket i Ö-vik är garanterat ett J lok, men lite förvirrad blir jag av att sidotanken ser kort ut och med bara ett mellanfäste för räcket likt leveransbilden trots att den svängda avfasningen vid kulissen är borta..

Loket i Övik har en lång tank men perspektivet gör att den seer kort ut.
/tel

Ånglok Örnsköldsvik - J lok

av Anders Sandgren, Thursday, May 06, 2021, 00:23 (1085 dagar sedan) @ Thomas Tell

På denna leveransbild(?) har räcket bara ett mellanfäste som på Ö-vik bilden, men å andra sidan har tanken en svängd avfasning vid kulissen, detta finns inte på loket i Ö-vik.

https://www.svenska-lok.se/Fotos/DampSJ/SJ_J_1233_1914.jpg

Tanken har en svängd avfasning för detta är den ursprungliga korta sidotanken.

Loket i Ö-vik är garanterat ett J lok, men lite förvirrad blir jag av att sidotanken ser kort ut och med bara ett mellanfäste för räcket likt leveransbilden trots att den svängda avfasningen vid kulissen är borta..

Loket i Övik har en lång tank men perspektivet gör att den seer kort ut.
/tel

Jag skulle tro att det är ett J-lok ut första serien, 1233-1237, dvs med korta sidotankar. Kandidater kan vara 1233 eller 1236 som båda var inom IVD 1939.

Det andra loket är en G2, det är svårt att se numret. 1413, 1415 är möjliga men det finns fler.

Ånglok Örnsköldsvik - J lok

av Thomas Tell, Thursday, May 06, 2021, 00:39 (1085 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag skulle tro att det är ett J-lok ut första serien, 1233-1237, dvs med korta sidotankar. Kandidater kan vara 1233 eller 1236 som båda var inom IVD 1939.

Dessa lok hade också långa tankar vid denna tid. Dessutom syns på Öviksbilden den lilla plåt som satt nån halvmeter in från framänden på sidotankens nederkant på de långa sidotankarna.
/tell

Ånglok Örnsköldsvik - J lok -belysningen?

av Anders Sandgren, Thursday, May 06, 2021, 11:51 (1085 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag skulle tro att det är ett J-lok ut första serien, 1233-1237, dvs med korta sidotankar. Kandidater kan vara 1233 eller 1236 som båda var inom IVD 1939.

Dessa lok hade också långa tankar vid denna tid. Dessutom syns på Öviksbilden den lilla plåt som satt nån halvmeter in från framänden på sidotankens nederkant på de långa sidotankarna.
/tell

Bakre tanken är dock som på de första loken, dvs lägre än framtankarna. På senare lok hade den samma höjd. Och åtm på 1298 går sidotankarna fram ännu längre, tycker jag mig se. J 1298 på digitaltmuseum (Jvm20825)

Tillägg: Är det inte AGA standard belysning på loket? I så fall torde det vara något av 1235 & 1237 vilka tillhörde V distriktet och var de enda i serien som vid denna tid hade AGA standard, de övriga hade förenklad, dvs AGA-brännare i fotogenhus.
Höjden på baktanken tycker jag pekar på första serien. 1237 finns idag i Ngd.