Stolräler / dubbelhuvade räler (Bana)
Har förekommit på många järnvägar i England och Frankrike, samt vid de Badiska statsbanorna. Har det funnits på fler platser ?
av mormorsgruvan, Thursday, May 06, 2021, 09:52 (1080 dagar sedan)
Har förekommit på många järnvägar i England och Frankrike, samt vid de Badiska statsbanorna. Har det funnits på fler platser ?
av Christer Brimalm, Thursday, May 06, 2021, 10:33 (1080 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Bullhead rails var standard på de brittiska järnvägarna fram till mitten av 1900-talet. Sådana räler lär i alla fall ha förekommit i viss omfattning i Indien och väl troligtvis på andra håll inom det gamla brittiska imperiet. Men det finns det säkert andra som har bättre koll på.
Jag hittade en notis att nytillverkade bullhead rails levererats till en museibana i Storbritannien. Intressant!
av Anders Järvenpää, Thursday, May 06, 2021, 13:19 (1080 dagar sedan) @ Christer Brimalm
De nya stolrälerna vid SDR förefaller inte vara vändbara.
Vad vet vi om vändbarheten gällande stolräler? Jag har kanske missuppfattat saken men jag har levt i tron att man brukar valsa stolräler med en symmetrisk profil så att rälen kan vändas uppochner när huvudet som pekar uppåt har blivit utslitet.
Om jag inte minns fel har jag sett stolräler även i Frankrike.
av Christer Brimalm, Thursday, May 06, 2021, 14:45 (1080 dagar sedan) @ Anders Järvenpää
Det där med att vända på rälerna var en idé man hade i början med dubbelhuvade räler, men det visade sig snart inte funka så bra.
Bullhead-rälerna hade helt olika profil på övre och undre huvud och vändes aldrig så att det undre kom uppåt.
av Richard Loe, Thursday, May 06, 2021, 18:43 (1080 dagar sedan) @ Anders Järvenpää
De nya stolrälerna vid SDR förefaller inte vara vändbara.
Vad vet vi om vändbarheten gällande stolräler? Jag har kanske missuppfattat saken men jag har levt i tron att man brukar valsa stolräler med en symmetrisk profil så att rälen kan vändas uppochner när huvudet som pekar uppåt har blivit utslitet.
Om jag inte minns fel har jag sett stolräler även i Frankrike.
Nu behöver vi skilja på olika typer av stolräler.
Vändbara räler kom på 1830 talet när London And Birmingham Railway byggdes, och sådana räler fästes i sliprarna med gjutjärnsstolar. Problemet med denna typ av räls visade sig vara att stolarna lämnade intryck i rälerna, så dom gick inte att vända.
Därefter utvecklade man sk bullhead rails, som fästes i sliprarna med stolar men som aldrig var tänkt att vändas.