SÅS - avyttring av vagnar och annan mtrl (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson, Thursday, May 06, 2021, 17:00 (1058 dagar sedan)

SÅS har den senaste tiden åter kommit igång med renovering av boggivagnen urspr CWJ BCo 10, efter SJ-ombyggnad personalvagn Qlc 986 0061 för ångkran. Den tycks ursprungligen ha haft en standardinredning med tre 2kl-kupéer och två öppna salonger, som alltså då har stuvats om en del vid ombyggnaden.

- Däremot har vi också en nästan liknande vagn som inte har blivit omstuvad utan blev utställningsvagn i Nässjö på den tiden nuvarande NJ hette SSB museisektion eller nåt sånt. Denna vagn, urspr VBJ BCo 27/VBHJ BCo3 58, SJ BCo3/ABo13 8087, (KVAB 1921) har vi därför funnit övertalig för oss med tanke på det jobb som krävs för att den ska kunna komma i trafikskick med våra resurser och erbjuds därför till intresserad museiförening. Den är 20,5m lång och har 07-boggier med rullager. Rödmålad träpanel, möjligen teak. Ingen inredning i form av bänkar eller innerdörrar finns kvar. Som vanligt på gamla trävagnar behöver limptaket ny takduk och en del nya takbågar och takpanel samt delvis ny bottenstock och en del stolpar i korgstommen på ena sidan, vilket kräver snickeriresurser som SÅS inte har, men som vi bedömer finns hos en del andra föreningar. Korgen har dock behållit formen och visar inga tecken på att säcka ihop och alla fönster finns kvar och är hela.
- Förutom denna har vi också vår tidigare verkstadsvagn, urspr SJ DF5 2877/F8 55187/Qgv-e 945 0732 (Kockums 1931) med rödmålad teakkorg och lanternintak som vi inte heller har användning för längre och erbjuds också till intresserad. Inte alltför resurskrävande att göra trafikduglig. Längd 13,4m, rullagerhjulpar av den vanliga typ 21.
- Dessutom har vi ångfinkan F2d/SV4 25613, den första i serien som har dålig vagnskorg men en panna som sägs vara i förhållandevis gott skick och kan vara användbar. Underrede med rullagerhjulpar typ 24 och skivhjul.
- En del modernare flakvagnar litt Oms och Os som också är övertaliga + en del lösa O-vagnsplåtlämmar
- Utöver vagnarna har vi en del hjulpar typ 21 och 38, en vattenkastare och ett par semaforer som vi inte har användning av och även möjligen en del lokhussektioner typ Västanfors.
Ovanstående säljes för i princip skrotpris i befintligt skick på plats i Stockholm-Västberga. Mer info och intresseanmälan till undertecknad via mail carlerik1921@gmail.com eller i denna tråd senast 31/5
/SÅS gm CEO

SÅS - avyttring av vagnar och annan mtrl

av Anders Sandgren, Thursday, May 06, 2021, 17:35 (1058 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

SÅS har den senaste tiden åter kommit igång med renovering av boggivagnen urspr CWJ BCo 10, efter SJ-ombyggnad personalvagn Qlc 986 0061 för ångkran. Den tycks ursprungligen ha haft en standardinredning med tre 2kl-kupéer och två öppna salonger, som alltså då har stuvats om en del vid ombyggnaden.

- Däremot har vi också en nästan liknande vagn som inte har blivit omstuvad utan blev utställningsvagn i Nässjö på den tiden nuvarande NJ hette SSB museisektion eller nåt sånt. Denna vagn, urspr VBJ BCo 27/VBHJ BCo3 58, SJ BCo3/ABo13 8087, (KVAB 1921) har vi därför funnit övertalig för oss med tanke på det jobb som krävs för att den ska kunna komma i trafikskick med våra resurser och erbjuds därför till intresserad museiförening. Den är 20,5m lång och har 07-boggier med rullager. Rödmålad träpanel, möjligen teak. Ingen inredning i form av bänkar eller innerdörrar finns kvar. Som vanligt på gamla trävagnar behöver limptaket ny takduk och en del nya takbågar och takpanel samt delvis ny bottenstock och en del stolpar i korgstommen på ena sidan, vilket kräver snickeriresurser som SÅS inte har, men som vi bedömer finns hos en del andra föreningar. Korgen har dock behållit formen och visar inga tecken på att säcka ihop och alla fönster finns kvar och är hela.
- Förutom denna har vi också vår tidigare verkstadsvagn, urspr SJ DF5 2877/F8 55187/Qgv-e 945 0732 (Kockums 1931) med rödmålad teakkorg och lanternintak som vi inte heller har användning för längre och erbjuds också till intresserad. Inte alltför resurskrävande att göra trafikduglig. Längd 13,4m, rullagerhjulpar av den vanliga typ 21.
- Dessutom har vi ångfinkan F2d/SV4 25613, den första i serien som har dålig vagnskorg men en panna som sägs vara i förhållandevis gott skick och kan vara användbar. Underrede med rullagerhjulpar typ 24 och skivhjul.
- En del modernare flakvagnar litt Oms och Os som också är övertaliga + en del lösa O-vagnsplåtlämmar
- Utöver vagnarna har vi en del hjulpar typ 21 och 38, en vattenkastare och ett par semaforer som vi inte har användning av och även möjligen en del lokhussektioner typ Västanfors.
Ovanstående säljes för i princip skrotpris i befintligt skick på plats i Stockholm-Västberga. Mer info och intresseanmälan till undertecknad via mail carlerik1921@gmail.com eller i denna tråd senast 31/5
/SÅS gm CEO

BCo3/ABo13 8087 bör ha ingått i den ursprungliga uppsättningen av fyra utställningsvagnar hos SSBms. Urprungligen hyrdes de av SJ för 50kr per år men 1968-03-28 upprättade ett köpteavtal där vagnarna köptes för 5000kr på 5års avbetalning.

SÅS - avyttring av vagnar och annan mtrl

av HP, Thursday, May 06, 2021, 20:25 (1058 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

SÅS har den senaste tiden åter kommit igång med renovering av boggivagnen urspr CWJ BCo 10, efter SJ-ombyggnad personalvagn Qlc 986 0061 för ångkran. Den tycks ursprungligen ha haft en standardinredning med tre 2kl-kupéer och två öppna salonger, som alltså då har stuvats om en del vid ombyggnaden.

- Däremot har vi också en nästan liknande vagn som inte har blivit omstuvad utan blev utställningsvagn i Nässjö på den tiden nuvarande NJ hette SSB museisektion eller nåt sånt. Denna vagn, urspr VBJ BCo 27/VBHJ BCo3 58, SJ BCo3/ABo13 8087, (KVAB 1921) har vi därför funnit övertalig för oss med tanke på det jobb som krävs för att den ska kunna komma i trafikskick med våra resurser och erbjuds därför till intresserad museiförening. Den är 20,5m lång och har 07-boggier med rullager. Rödmålad träpanel, möjligen teak. Ingen inredning i form av bänkar eller innerdörrar finns kvar. Som vanligt på gamla trävagnar behöver limptaket ny takduk och en del nya takbågar och takpanel samt delvis ny bottenstock och en del stolpar i korgstommen på ena sidan, vilket kräver snickeriresurser som SÅS inte har, men som vi bedömer finns hos en del andra föreningar. Korgen har dock behållit formen och visar inga tecken på att säcka ihop och alla fönster finns kvar och är hela.
- Förutom denna har vi också vår tidigare verkstadsvagn, urspr SJ DF5 2877/F8 55187/Qgv-e 945 0732 (Kockums 1931) med rödmålad teakkorg och lanternintak som vi inte heller har användning för längre och erbjuds också till intresserad. Inte alltför resurskrävande att göra trafikduglig. Längd 13,4m, rullagerhjulpar av den vanliga typ 21.
- Dessutom har vi ångfinkan F2d/SV4 25613, den första i serien som har dålig vagnskorg men en panna som sägs vara i förhållandevis gott skick och kan vara användbar. Underrede med rullagerhjulpar typ 24 och skivhjul.
- En del modernare flakvagnar litt Oms och Os som också är övertaliga + en del lösa O-vagnsplåtlämmar
- Utöver vagnarna har vi en del hjulpar typ 21 och 38, en vattenkastare och ett par semaforer som vi inte har användning av och även möjligen en del lokhussektioner typ Västanfors.
Ovanstående säljes för i princip skrotpris i befintligt skick på plats i Stockholm-Västberga. Mer info och intresseanmälan till undertecknad via mail carlerik1921@gmail.com eller i denna tråd senast 31/5
/SÅS gm CEO

Det intressanta med 8087 är väl att den tekniskt sett var rätt komplett på el- och belysningssidan, eller minns jag fel? Och visst fanns 1-klassinredningen kvar när den såldes från NJ till SÅS?/HP

SÅS - ABo13 8087

av Carl-Erik Olsson, Friday, May 07, 2021, 02:22 (1057 dagar sedan) @ HP

- Däremot har vi också en nästan liknande vagn som inte har blivit omstuvad utan blev utställningsvagn i Nässjö på den tiden nuvarande NJ hette SSB museisektion eller nåt sånt. Denna vagn, urspr VBJ BCo 27/VBHJ BCo3 58, SJ BCo3/ABo13 8087, (KVAB 1921) har vi därför funnit övertalig för oss med tanke på det jobb som krävs för att den ska kunna komma i trafikskick med våra resurser och erbjuds därför till intresserad museiförening. Den är 20,5m lång och har 07-boggier med rullager. Rödmålad träpanel, möjligen teak. Ingen inredning i form av bänkar eller innerdörrar finns kvar. Som vanligt på gamla trävagnar behöver limptaket ny takduk och en del nya takbågar och takpanel samt delvis ny bottenstock och en del stolpar i korgstommen på ena sidan, vilket kräver snickeriresurser som SÅS inte har, men som vi bedömer finns hos en del andra föreningar. Korgen har dock behållit formen och visar inga tecken på att säcka ihop och alla fönster finns kvar och är hela.

Det intressanta med 8087 är väl att den tekniskt sett var rätt komplett på el- och belysningssidan, eller minns jag fel? Och visst fanns 1-klassinredningen kvar när den såldes från NJ till SÅS?/HP

Underredsmonterad generator (från Elektromekano) och spännande kolstapelregulator finns förvisso kvar, men takarmaturer är jag osäker på, dock finns de gamla läslamporna från kupéerna i förråd. Däremot fanns en för den mykologiskt intresserade synnerligen sevärd 220V-installation med kuloledning och tillhörande kopplingsdosor, där flera i den fuktskadade avdelningen var fulla av svamp. Denna installation blev förstås avlägsnad direkt och sedan 2008 har vagnen stått och torkat ur ordentligt i Katrineholms lokstall, där den dock inte längre får plats utan hämtades i höstas i samband med att N 1173 istället drogs dit. Den står idag väderskyddad i Västberga, paketerad med ett trailerkapell från ett åkeri som hade bytt namn.
Kupéerna var tyvärr tomma på 1kl-soffinredning, de hade bara nån sorts monterinredning från den gamla utställningsvagntiden på soffornas plats. /CEO

SÅS - ABo13 8087

av HP, Friday, May 07, 2021, 08:43 (1057 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

- Däremot har vi också en nästan liknande vagn som inte har blivit omstuvad utan blev utställningsvagn i Nässjö på den tiden nuvarande NJ hette SSB museisektion eller nåt sånt. Denna vagn, urspr VBJ BCo 27/VBHJ BCo3 58, SJ BCo3/ABo13 8087, (KVAB 1921) har vi därför funnit övertalig för oss med tanke på det jobb som krävs för att den ska kunna komma i trafikskick med våra resurser och erbjuds därför till intresserad museiförening. Den är 20,5m lång och har 07-boggier med rullager. Rödmålad träpanel, möjligen teak. Ingen inredning i form av bänkar eller innerdörrar finns kvar. Som vanligt på gamla trävagnar behöver limptaket ny takduk och en del nya takbågar och takpanel samt delvis ny bottenstock och en del stolpar i korgstommen på ena sidan, vilket kräver snickeriresurser som SÅS inte har, men som vi bedömer finns hos en del andra föreningar. Korgen har dock behållit formen och visar inga tecken på att säcka ihop och alla fönster finns kvar och är hela.

Det intressanta med 8087 är väl att den tekniskt sett var rätt komplett på el- och belysningssidan, eller minns jag fel? Och visst fanns 1-klassinredningen kvar när den såldes från NJ till SÅS?/HP


Underredsmonterad generator (från Elektromekano) och spännande kolstapelregulator finns förvisso kvar, men takarmaturer är jag osäker på, dock finns de gamla läslamporna från kupéerna i förråd. Däremot fanns en för den mykologiskt intresserade synnerligen sevärd 220V-installation med kuloledning och tillhörande kopplingsdosor, där flera i den fuktskadade avdelningen var fulla av svamp. Denna installation blev förstås avlägsnad direkt och sedan 2008 har vagnen stått och torkat ur ordentligt i Katrineholms lokstall, där den dock inte längre får plats utan hämtades i höstas i samband med att N 1173 istället drogs dit. Den står idag väderskyddad i Västberga, paketerad med ett trailerkapell från ett åkeri som hade bytt namn.
Kupéerna var tyvärr tomma på 1kl-soffinredning, de hade bara nån sorts monterinredning från den gamla utställningsvagntiden på soffornas plats. /CEO

Aha, se vad man minns fel! Det jag dock kommer ihåg är 1-klasslamporna av blåklocksmodell! JVM söker just sådana till projekt Ao14b 2935, något som går att diskutera?/HP

SÅS - ABo13 8087

av Anders Sandgren, Friday, May 07, 2021, 09:31 (1057 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

- Däremot har vi också en nästan liknande vagn som inte har blivit omstuvad utan blev utställningsvagn i Nässjö på den tiden nuvarande NJ hette SSB museisektion eller nåt sånt. Denna vagn, urspr VBJ BCo 27/VBHJ BCo3 58, SJ BCo3/ABo13 8087, (KVAB 1921) har vi därför funnit övertalig för oss med tanke på det jobb som krävs för att den ska kunna komma i trafikskick med våra resurser och erbjuds därför till intresserad museiförening. Den är 20,5m lång och har 07-boggier med rullager. Rödmålad träpanel, möjligen teak. Ingen inredning i form av bänkar eller innerdörrar finns kvar. Som vanligt på gamla trävagnar behöver limptaket ny takduk och en del nya takbågar och takpanel samt delvis ny bottenstock och en del stolpar i korgstommen på ena sidan, vilket kräver snickeriresurser som SÅS inte har, men som vi bedömer finns hos en del andra föreningar. Korgen har dock behållit formen och visar inga tecken på att säcka ihop och alla fönster finns kvar och är hela.

Det intressanta med 8087 är väl att den tekniskt sett var rätt komplett på el- och belysningssidan, eller minns jag fel? Och visst fanns 1-klassinredningen kvar när den såldes från NJ till SÅS?/HP


Underredsmonterad generator (från Elektromekano) och spännande kolstapelregulator finns förvisso kvar, men takarmaturer är jag osäker på, dock finns de gamla läslamporna från kupéerna i förråd. Däremot fanns en för den mykologiskt intresserade synnerligen sevärd 220V-installation med kuloledning och tillhörande kopplingsdosor, där flera i den fuktskadade avdelningen var fulla av svamp. Denna installation blev förstås avlägsnad direkt och sedan 2008 har vagnen stått och torkat ur ordentligt i Katrineholms lokstall, där den dock inte längre får plats utan hämtades i höstas i samband med att N 1173 istället drogs dit. Den står idag väderskyddad i Västberga, paketerad med ett trailerkapell från ett åkeri som hade bytt namn.
Kupéerna var tyvärr tomma på 1kl-soffinredning, de hade bara nån sorts monterinredning från den gamla utställningsvagntiden på soffornas plats. /CEO

Jag har för mig att vagnarna fick 220V-systemet när de blev utställningsvagnar. Jag undrar om det inte även ingick elelement för uppvärmning. Jag tror att tanken var att man skulle använda 'vanlig' el för att vara oberoende av SJ's tågvärme och laddning. Det var säkert en hel del Eldon-prylar inblandade.
Vagnarna överlämnades till SSBms som just detta varför nog SJ hade plockat en del prylar innan.

SÅS - avyttring av vagnar och annan mtrl

av Stig Lagergren, Friday, May 07, 2021, 18:49 (1057 dagar sedan) @ HP

Hoppas någon kan ta hand om den och rusta upp den så småningom. Skulle passa bra som sällskap till Jvm:s Co4 1275.

SÅS - avyttring av vagnar och annan mtrl

av Torbjörn Jansson, Friday, May 07, 2021, 11:03 (1057 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Du har ett mejl från mig sedan i går!
Hälsningar
Torbjörn

SÅS - avyttring av jvgmtrl

av Carl-Erik Olsson, Friday, May 21, 2021, 18:51 (1043 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Ovanstående säljes för i princip skrotpris i befintligt skick på plats i Stockholm-Västberga. Mer info och intresseanmälan till undertecknad via mail carlerik1921@gmail.com eller i denna tråd senast 31/5
/SÅS gm CEO

Vi har fått en del intresseanmälningar för denna materiel som vi ska svara på, vissa saker finns det flera intresserade av så det är inte självklart vem som i så fall ska ha förmånen. Vi återkommer till er som har hört av er, så ni är inte bortglömda.
Men man har i våra gömmor hittat ytterligare nåt som vi inte ser nåt eget bruk för: När vi hämtade vårt tidigare trafiklok E2 1242 på dess beredskapsuppställningsplats i Ravenjaur 1996 så hade loket monterad "norrlandsplog" som säkert är ändamålsenlig på rätt plats och förhöjer förstås lokets utseende, men för vår del i 08-land ser vi den som överdimensionerad och otymplig vid våra korta körningar. Den blev därför hos oss utbytt mot ett par konventionella plogar och är således även den tillgänglig för intresserad spekulant. Går säkert att montera även på andra loktyper än E2 med "konventionella drag- och stötinrättningar", ev m h a lite egen anpassning.
Dessutom har vi en del linsfjäderpaket till boggier 91/07 som kanske kan vara intressanta. Hör alltså av er om intresse finns!
/CEO i SÅS igen

SÅS - avyttring av mer järnvägsmateriel

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, October 06, 2021, 19:35 (905 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

I våras presenterade SÅS i inlägget www.jvmv2.se/forum/index.php?id=252319 en del obehövlig materiel som avsågs att avyttras eller i värsta fall skrotas. En del av denna har därefter sålts till annan ägare, där den förhoppningsvis kan komma till mer glädje.
Men sedan detta hade körts iväg kunde man urskilja mer som också är obehövligt och går till skrot om ingen annan anmäler intresse:
- 8 sido-plåtlämmar 0,8x2,40m till standard O-vagnar
- 3 hjulpar typ 21 (rullagerbox 30A) med ringade skivhjul
- 4 hjulpar typ 38 (rullagerbox 33A) med helhjul
- 3 tenderhjulpar, 1 löpaxel och 1 vevaxel till E/E2-lok, alla med bra ringar
- 1 handvevad ”tuppkran” (ursprungligen använd till gatujobb, med dragstång och fäste för transporthjul med luftringar), kapacitet ca 600kg vid 3,5m utligg. Hos SÅS använd på ”slakthustiden” för kolning av ånglok. Ursprungligen var den försedd med en sedan länge försvunnen Bernhard bensinmotor. (Dock har bruksanvisning till denna synts till på senare år.)
- Ca 10st 10m-längder 34kg/m räls med 40st tillhörande skarvjärn
- Utöver ovanstående finns det en del 43kg/m räls och växeldelar. Lista på dessa ”på begäran”.

Dessutom ett par Oms (urspr Oe)/Os-vagnar som kan bli tillgängliga.
Ovanstående säljes för i princip skrotpris i befintligt skick på plats i Stockholm-Västberga. Mer info och intresseanmälan till undertecknad via tel 070-7270840, mail till carlerik1921@gmail.com eller i denna tråd senast 31/10.
/SÅS genom CEO