Spånga november 1975 (Järnväg allmänt)

av Arne Hällqvist, Friday, May 07, 2021, 15:48 (1056 dagar sedan)

[image]
Spånga den 8 november 1975. Det nya stationshuset på plattformen togs i bruk kl 10 den 4 november. Några veckor senare revs det gamla stationshuset.

Spånga november 1975

av Rolf Nordin, Friday, May 07, 2021, 20:04 (1056 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Är det Lövstabanans spår vi ser längst till höger? Är det månne originalrälerna?

Spånga november 1975

av HJP, Friday, May 07, 2021, 23:08 (1056 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Är det Lövstabanans spår vi ser längst till höger? Är det månne originalrälerna?

****
Om det är originalräler, låter jag vara osagt, men det är spåren från Spånga Lövsta Järnväg
(SLJ). Banan var väl nedlagd 1975, så spåret går bara upp till ett industriområde.

Spånga november 1975

av Uffe Öberg, Saturday, May 08, 2021, 08:34 (1055 dagar sedan) @ HJP

Om det är originalräler, låter jag vara osagt, men det är spåren från Spånga Lövsta Järnväg
(SLJ). Banan var väl nedlagd 1975, så spåret går bara upp till ett industriområde.

Banan låg kvar en bra bit längre än så. Den slutade med en stoppbock strax bortom Bilspedition men innan Tumultet.
Den revs (om jag mins rätt) 1995. Efter det så såg den ut som den gör idag.
Värt att notera. När Bergslagsvägen förlängdes i slutet på 70-talet så kom den att korsa denna del av banan.
Man la in gaturäler och byggde en fullt fungerande plankorsning. Dock utan signalanordningar eller skyltning.
Dessa räler togs dock bort en tid senare men jag tror slipersen ligger kvar under asfalten.


Banans slut till 1995

Spånga november 1975

av HJP, Saturday, May 08, 2021, 12:19 (1055 dagar sedan) @ Uffe Öberg

Om det är originalräler, låter jag vara osagt, men det är spåren från Spånga Lövsta Järnväg
(SLJ). Banan var väl nedlagd 1975, så spåret går bara upp till ett industriområde.


Banan låg kvar en bra bit längre än så. Den slutade med en stoppbock strax bortom Bilspedition men innan Tumultet.
Den revs (om jag mins rätt) 1995. Efter det så såg den ut som den gör idag.
Värt att notera. När Bergslagsvägen förlängdes i slutet på 70-talet så kom den att korsa denna del av banan.
Man la in gaturäler och byggde en fullt fungerande plankorsning. Dock utan signalanordningar eller skyltning.
Dessa räler togs dock bort en tid senare men jag tror slipersen ligger kvar under asfalten.


Banans slut till 1995

****
Du har nog rätt. Jag drar mig till minnes plankorsningen som du nämner.
Jag har nu kollat länken, och minnet klarnar en aning :-)

Spånga november 1975

av Thomas K Ohlsson, Saturday, May 08, 2021, 13:52 (1055 dagar sedan) @ HJP

Är det Lövstabanans spår vi ser längst till höger? Är det månne originalrälerna?

****
Om det är originalräler, låter jag vara osagt, men det är spåren från Spånga Lövsta Järnväg
(SLJ). Banan var väl nedlagd 1975, så spåret går bara upp till ett industriområde.

Men har de två spåren inne på Spånga station någonsin tillhört SLJ?

Att det skulle vara orginalräler förefaller mindre sannolikt, Spånga station hade byggts om flera gånger mellan 1888 och 1975.

funderar
Thomas K Ohlsson

Spånga november 1975

av HJP, Saturday, May 08, 2021, 17:48 (1055 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Är det Lövstabanans spår vi ser längst till höger? Är det månne originalrälerna?

****
Om det är originalräler, låter jag vara osagt, men det är spåren från Spånga Lövsta Järnväg
(SLJ). Banan var väl nedlagd 1975, så spåret går bara upp till ett industriområde.


Men har de två spåren inne på Spånga station någonsin tillhört SLJ?

Att det skulle vara orginalräler förefaller mindre sannolikt, Spånga station hade byggts om flera gånger mellan 1888 och 1975.

funderar
Thomas K Ohlsson

****
Vem som ägde spåren låter jag vara osagt, men du har troligen rätt i att det inte är originalräler på bilden.

Spånga november 1975

av Sven Bårström, Saturday, May 08, 2021, 19:57 (1055 dagar sedan) @ HJP

Spånga - Lövsta järnväg ägdes av Stockholms stad men trafikerades av SWB, senare SJ. Den hade 31,2-kg räler både vid öppnandet 1889 och 1925 enligt Järnvägsföreningens 50-årsskrift. Det torde vara samma modell som BJ 1883, som anges ha vikten 31,15 kg per meter.
Såvitt jag minns tillhörde banan Stockholms stad så länge den fanns kvar.
Det finns ett kort parti kvar av banan strax utanför Spånga station. Där finns det en kort bit 50-kg räler och en del andra modeller. Och delvis riven kontaktledning!
Det är väl troligt att spåren 1 och 2 i Spånga med tiden fått begagnade något grövre räler från andra håll, möjligen från andra delar av Västeråsbanan.
Sven B

Spånga november 1975

av Arne Hällqvist, Saturday, May 08, 2021, 23:06 (1055 dagar sedan) @ Sven Bårström

Omkring 1970 ombyggdes bangården i Spånga så att plattformen vid spår 3-4 kunde breddas (inför ett kommande stationshusbygge på plattformen). Fortfarande fanns då en plattform vid spår 1-2 (inte använd sedan 1959 då tågvändningarna upphört här) som då höjdes provisoriskt för att passa X1-tågen. Plattformen vid spår 3-4 jämte spåren revs därefter, sedan färdigställdes plattformen mot nedspåret (spår 4), därefter revs spår 2 och den nya plattformen vid spår 3 byggdes ut mot förutvarande spår 2. Därefter kunde den återstående delen av plattformen vid spår 1 rivas och i samband med detta justerades spårlägena för spår 1 och 2 (sannolikt med nya eller begagnade räler).

I planerna ingick även ett nytt stationshus på plattformen. Vid den här tiden var tunnelbanan till Tensta/Hjulsta inte klar och resandet styrdes via Spånga. Det ansågs att en ny stationsanläggning inte borde anpassas efter denna tillfälliga belastning utan för ett mer långsiktigt behov. Av denna anledning uppsköts stationshusbygget till dess tunnelbanan till Hjulsta blivit klar d v s till hösten 1975.