Fångvagnar littera C7b (Fordon: vagnar)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, May 07, 2021, 21:58 (1084 dagar sedan)

När jag bläddrade i en normalplan för 10 ts (Malmö) gällande fr.o.m. 5 juni 1944 (tdt 144) fick jag syn på ett vagnsätt nr 1046, vilket bestod av vagn littera C7b-LÅ. För omloppet behövdes två vagnar. Enligt SJ str 77 för samma år fanns då fem vagnar av denna typ, nr 2637 – 2641. Vagnarna var fångvagnar och de hade 16 celler och två toaletter. I samma str 77 finns också upptaget fem fångvagnar littera C7a med nr 1361 – 1365. Dessa hade endera 15 celler och en toalett eller 14 celler och två toaletter. I str 77 från 1952 är C7a-vagnarna borta men alla fem C7b-vagnarna finns kvar men nu har de endast 8 celler och två toaletter. En ombyggnad verkar därför ha ägt rum mellan 1944 och 1952 så att cellerna blivit dubbelt så stora. C7b nr 2637 – 2639 slopades 1955 och nr 2640 1959 (då som littera S11) enligt str 420 Psv (77:II) 1960. Kvar fanns nr 2641 som den sista i drift varande fångvagnen och med littera S11 (som var ny littera för fångvagnar, troligen från klassreformen 1956). Vagnen slopades 1961. Användes faktiskt fångvagnar för sitt ändamål så sent som 1960/61?
Här hade jag tänkt visa en bild från Jvm id-nr KDAF08153 av vagn C7b nr 2639 år 1944 men filen är för stor så det går inte att lägga upp den. Var och en kan dock själv hitta bilden av vagnen med ledning av id-numret.

Men låt oss återgå till vagnsätt nr 1046 år 1944. Här under visar jag en skannad bild från normalplanen som visar hur dessa två vagnar i vagnsätt 1046 användes.
[img]images/uploaded/2021050719514060959a4c8be9e.jpg[/img]

För att få en bättre bild av hur omloppet såg ut har jag sammanställt följande tabell.

Omlopp a) = ”vagn 1”. Efter dag 4 övergick ”vagn 1” till omlopp b).
Dag Tåg nr Avg fr Avg kl Ank till Ank kl
1 Ti 1454 Malmö C 8.20 Göteborg C 16.53*)
2 On 122 Göteborg C 6.55*) Stockholm C 17.33*)
3 To 414 Stockholm C 8.05*) Härnösand ?*)
4 Fr 413 Härnösand ?*) Stockholm C 19.00*)

Omlopp b) = ”vagn 2”. Efter dag 2 övergick ”vagn 2” till omlopp a).
Dag Tåg nr Avg fr Avg kl Ank till Ank kl
1 Ti 121 Stockholm C 6.55*) Göteborg C 18.00*)
2 On 1853-1451 Göteborg C 7.46*) Malmö C 16.50

*) Tiderna är hämtade från SK nr 10 (1 oktober) 1945 eftersom jag inte har SK för 1944. 1945 gick tåg 414 och 413 endast till respektive från Sollefteå och därför anger jag tiderna med ett frågetecken. Tiderna utan *) är hämtade från tdtboken för 10 ts tdt 144. Även om tiderna är ungefärliga får man en god bild av de två vagnarnas omlopp.

Vagnarna stod alltså från fredag kväll till tisdag morgon i Stockholm och från onsdag kväll till nästa tisdag morgon för avgång från Malmö. Observera att vagnarna endast framfördes vissa dagar, som framgår av bilden från normalplanen.

Ber om ursäkt för den konstiga tabellen ovan men jag hade gjort den väldigt fin i word men den blev inte så bra när den kopierades över. Hoppas att den går att läsa ändå.