I sammanhanget kan nedanstående vara av intresse. Upphovsman till tankarna var miö Wendels i Växjö som tycks ha haft nära kontakt med folk på Götaverken (studiekamrater?). Götaverken skall ha ritat ett försökslok baserat på ett Np-lok där utgången panna fått lämna plats för en dieselmotor vars avgaser drev lokets kolvmaskineri.
1947-04-12 - Dc VI 250/47 - Skrivelse till Dbr
Dragkraftfrågan vid VI distriktets smalspårslinjer är brännande då befintlig dragkraft till stor del är föråldrad och måste ersättas. För godståg och större persontåg har räknats med ånglok medan rälsbussar i övrigt skulle ombesörja persontrafiken. För att dessa banor skall kunna behålla sin konkurrenskraft gentemot landsvägstrafiken är det emellertid ofrånkomligt att man även för godstrafiken siktar på en driftsform som kan ge bättre konkurrenskraft. Dieselmotorn uppvisar en i förhållande till ångdrift avsevärt bättre ekonomi. Diesellok kan framföras enbemannade och gå långa sträckor utan bränslepåfyllning och tillsyn. Hittills har dock endast elektrisk kraftöverföring kommit ifråga och denna är alltför tung och skrymmande för smalspårslok. Götaverken har upptagit tillverkning av dieselmotorer med pneumatisk kraftöverföring. Dieselmotorns avgastryck omsätts i en turbin eller kolvmaskin av typ ångmaskin. Maskintypen förekommer i fartyg och har visat sig lämplig. För något 10-tal år sedan provades idén på Gotha-loket. Därvid valdes emellertid turbin för omsättning av energin varför loket blev misslyckat på grund av dålig manövreringsförmåga. Maskineritypen fick dåligt rykte i järnvägskretsar. Det är emellertid troligt att ett annat resultat skulle kunnat ernås med kolvmaskineri. Saken bör därför tas upp till ny prövning då loken kan vara av för ångloken vedertagen typ med smärre modifikationer. Götaverken har utarbetat en skiss över ett drivgaslok för 891 mm spårvidd och med axelanordning 1-D-1 samt en effekt vid drivhjulen av 400 kr. Dragkraft vid start 8 ton och drivhjulsdiameter 1100 mm. Det bör undersökas om ett för smalspårsjärnvägarna lämpligt lok kan utvecklas enligt Gotha-systemet. I första hand som godstågslok då nya rälsbussar med större sammankopplingsmöjligheter kan ombesörja persontrafiken. Ett eller ett par provlok bör anskaffas.
1947-04-21 - Dbr 945/47 - Påteckning till Mbr - Yttrande om 1947-04-12 (Dc VI 250/47)
Dbr har inget att invända mot anskaffning av 1 st provmotorlok för godstågstjänst på 891-nätet. Eventuellt genom ombyggnad av 1 st ånglok med utgången panna under förutsättning att loket blir minst lika driftsäkert som ånglok med samma effekt och ekonomiskt överlägset. Vid eventuell beställning bör denna göras villkorlig.