Den 31 juli och 1 augusti 1971 i Kristianstad. (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Sunday, May 09, 2021, 20:49 (1075 dagar sedan)

I Kristianstad tillbringade jag flera somrar och då mycket tid på museet där. Men förbi stationen kom jag alltid.

[image]
Tåget från Simrishamn anländer.

[image]
Den nyanlagda bilparkeringen söder om stationshuset.

[image]
Det mörknar då tåget från Malmö anländer draget av ett Da-lok.

[image]
Tåget fortsatte mot Karlskrona efter byte till T43 246 med tillkopplad värmefinka S17d.

[image]
Mötande snälltåget med dubbla Y3 avgår mot Malmö.

/tell

Den 31 juli och 1 augusti 1971 i Kristianstad.

av Patrik Eriksson, Sunday, May 09, 2021, 23:10 (1075 dagar sedan) @ Thomas Tell

I Kristianstad tillbringade jag flera somrar och då mycket tid på museet där. Men förbi stationen kom jag alltid.

[image]
Tåget från Simrishamn anländer.

Är det inte tåget från Ystad? Eller gick det direkttåg från Simrishamn till Kristianstad?

Den 31 juli och 1 augusti 1971 i Kristianstad.

av Harald, Sunday, May 09, 2021, 23:39 (1075 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

I Kristianstad tillbringade jag flera somrar och då mycket tid på museet där. Men förbi stationen kom jag alltid.

[image]
Tåget från Simrishamn anländer.


Är det inte tåget från Ystad? Eller gick det direkttåg från Simrishamn till Kristianstad?

Det är nog tåget från Gärsnäs för 1971 var ju persontrafiken på sträckan Köpingebro-Gärsnäs av f.d. YGStOJ nedlagd.

Den 31 juli och 1 augusti 1971 i Kristianstad.

av Billy, Monday, May 10, 2021, 09:15 (1075 dagar sedan) @ Thomas Tell

I Kristianstad tillbringade jag flera somrar och då mycket tid på museet där. Men förbi stationen kom jag alltid.


[image]
Den nyanlagda bilparkeringen söder om stationshuset.

/tell

Trevliga bilder! Är det en sovvagn (WL3?) mot/till Stockholm längst fram i tåget?

Den 31 juli och 1 augusti 1971 i Kristianstad.

av Anders Olsson2, Monday, May 10, 2021, 09:31 (1075 dagar sedan) @ Billy

Är nog en WL3. Intressant att det redan 1971 var WL3 för det fortsatte det att vara så länge det gick sovvagn till Kristianstad.
Den nyanlagda parkeringen finns på den plats där Åhustågen gick fram till 1962. Idag används området som buss-station.