För den som ville göra en tur 1980 (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Monday, May 10, 2021, 17:14 (1079 dagar sedan)

så fanns i TÅG nr 2 en del förslag, vad sägs om dessa.
[image]

För den som ville göra en tur 1980

av Anders Svensson, Monday, May 10, 2021, 17:34 (1079 dagar sedan) @ Sune Nylén

Numera erbjuds denna information via bl a (den mejlutsända) Nya Ånghwisslan, då dock för ungefär en dryg månad i taget, men också som prenumerationstjänst för hela året som undertecknad erbjuder via sin firma JärnvägsInfo-Förlaget. Den intresserade kontaktar undertecknad via forumets kontaktfunktion för mer information! //Anders

För den som ville göra en tur 1980

av Nils-Eric Sääf, Monday, May 10, 2021, 18:14 (1079 dagar sedan) @ Anders Svensson

Jag nöjer mej med gratisversionen som kommer till mej på datorn varannan söndagskväll. Och tackar för den.

För den som ville göra en tur 1980

av Kanal C, Monday, May 10, 2021, 19:42 (1079 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag nöjer mej med gratisversionen som kommer till mej på datorn varannan söndagskväll. Och tackar för den.

Det är just den han menar.

För den som ville göra en tur 1980

av Nils-Eric Sääf, Monday, May 10, 2021, 20:13 (1079 dagar sedan) @ Kanal C

Är en dryg månad det samma som varannan söndag?

För den som ville göra en tur 1980

av Lennart Fransson, Tuesday, May 11, 2021, 05:41 (1079 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Är en dryg månad det samma som varannan söndag?

Finns det någon motsättning i att något som utkommer varannan söndag varje gång berättar vad som skall hända närmaste månaden? Påminner om lokalradion, som varje timme berättar om vädret för hela dagen.

För den som ville göra en tur 1980

av Jan-Anders Wihrén, Monday, May 10, 2021, 19:17 (1079 dagar sedan) @ Sune Nylén

Intressant att notera att Skånska Järnvägars trafik saknas helt av någon anledning.

För den som ville göra en tur 1980

av Lennart Petersen, Monday, May 10, 2021, 19:34 (1079 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Intressant att notera att Skånska Järnvägars trafik saknas helt av någon anledning.

Det var väl en tid när dom höll sig utanför samarbete med andra föreningar

För den som ville göra en tur 1980

av Sune Nylén, Monday, May 10, 2021, 23:10 (1079 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Kan det inte vara ÖSJ som har en Kristianstadsresa Sölvesborg Älmhult.

För den som ville göra en tur 1980

av Lennart Petersen, Monday, May 10, 2021, 23:40 (1079 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kan det inte vara ÖSJ som har en Kristianstadsresa Sölvesborg Älmhult.

ÖSJ torde väl stå för mfÖSJ , alltså museiföreningen i Kristianstad.

För den som ville göra en tur 1980

av Sune Nylén, Monday, May 10, 2021, 23:57 (1079 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Aha! Har dålig koll på detta:-(

För den som ville göra en tur 1980

av Lennart Petersen, Tuesday, May 11, 2021, 00:17 (1079 dagar sedan) @ Sune Nylén

Aha! Har dålig koll på detta:-(

Mf SkJ är nuvarande förkortning för Skånska Järnvägar.
Föreningens historia beskrivs av Per Ove Lind i ”En järnväg på Österlen” som inleder med att det inte enbart var en solskenshistoria.
Föreningens grundare Tord Süstler beskrivs som en dubbelnatur. Utan hans glödande engagemang hade nog inte föreningen och banan kommit till men samtidigt tycks det bitvis varit hårda tag.

För den som ville göra en tur 1980

av Sune Nylén, Tuesday, May 11, 2021, 08:12 (1079 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tack för det Lennart. Ja, det kan nog behövas både hårda och smekande nypor för att dra igång sådant. Jag var, utan i övrigt någon jämförelse, en gång på 70 talet på ett SJK möte här i Gbg, när en person som kallade sig Morgan dök upp och förklarade att nu skulle man rädda ett gammalt BJ lok, och bildade en förening för ändamålet. Jag var aldrig med i BJs, men den gode Morrgan träffade jag ju på då och då. Senast någon månad före hans bortgång. Man ordnade ju resor Lärje Skandiahamnen. Denna dagen var en sådan, och han dök upp i GMJs nya lokaler nere vid Götaverken. Han utvecklade då planer på att förmå SJ att anordna någon form av påstigning på Hisingen i höjd med Götaverken En inte alls dum idé, då det är lite knepigt att ta sig till Lärje om man inte är bilburen.

För den som ville göra en tur 1980

av Sune Nylén, Tuesday, May 11, 2021, 09:13 (1079 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hoppas det inte var mitt inlägg som orsakade avbrottet:-D. Jo jag ville bara tillägga att ha en årslista över aktiviteterna är väl inte dumt. I de flesta fall är det väl bra med en rejäl framförhållning i det egna planerandet.

För den som ville göra en tur 1980

av Hans Broman, Tuesday, May 11, 2021, 11:40 (1079 dagar sedan) @ Sune Nylén

En då ganska ung förening, Svenska Motorvagnsklubben, anordnade 12 april 1980 sin första medlemsresa. Det var sex medlemmar som disponerade en UAFZ-släpvagn (nr 1983) som SJ hade kopplat in för SMoK i ordinarie tåg Borås - Ulricehamn. Jag var inte med, men jag läser i SMoK:s 25-årsskrift att deltagarna fick möjlighet att fotografera vid nästan varje station längs linjen. Något extratåg var det alltså inte, men ändå en utfärd för entusiaster. Det är inte så förvånande att den inte fanns anmäld till förhandsöversikten över 1980 års resor.

För den som ville göra en tur 1980

av Lennart Fransson, Tuesday, May 11, 2021, 12:25 (1079 dagar sedan) @ Hans Broman

En då ganska ung förening, Svenska Motorvagnsklubben, anordnade 12 april 1980 sin första medlemsresa. Det var sex medlemmar som disponerade en UAFZ-släpvagn (nr 1983) som SJ hade kopplat in för SMoK i ordinarie tåg Borås - Ulricehamn. Jag var inte med, men jag läser i SMoK:s 25-årsskrift att deltagarna fick möjlighet att fotografera vid nästan varje station längs linjen. Något extratåg var det alltså inte, men ändå en utfärd för entusiaster. Det är inte så förvånande att den inte fanns anmäld till förhandsöversikten över 1980 års resor.

En resa som däremot finns med är resan till Åhus den 26:e april. Jag hade anmält mig, men resan blev inställd på grund av strejk och lockout.

För den som ville göra en tur 1980

av Anders Svensson, Tuesday, May 11, 2021, 16:12 (1078 dagar sedan) @ Lennart Fransson

...

En resa som däremot finns med är resan till Åhus den 26:e april. Jag hade anmält mig, men resan blev inställd på grund av strejk och lockout.

... och SJK årsstämma 27 april flyttade om jag minns rätt till september av samma anledning. //Anders