Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12 (Bana)

av Peter Bolin, Monday, May 10, 2021, 22:54 (1074 dagar sedan)

Här kommer majomgången av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Förra månaden gjorde vi uppehåll i Finsta, och nu fortsätter färden mot Norrtälje.

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (november 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7 (december 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 (januari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9 (februari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10 (mars 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11 (april 2021)

[image]
YP 885 + UBFYP 1911 (med UBFYP 1911 närmast kameran) lämnar Finsta, september 1969.

[image]
YP 885 + UBFYP 1911 vid Finsta, september 1969.

[image]
Banavsnitt på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Jag hade aldrig nöjet att åka sträckan Rimbo–Norrtälje som barn, så jag kan inte identifiera platsen eller åt vilket håll bilden är tagen. Vad säger forumexpertisen?

[image]
Ägovägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Var fanns denna övergång mer exakt?

[image]
Finsta stn sedd från vägen, september 1969.

[image]
Finsta stn, september 1969.

[image]
Finsta stn, september 1969. Jag vill återigen ge Björn en eloge för att han tagit bilder i flera olika vinklar.

[image]
Hpl. Syninge, september 1969.

[image]
Hpl. Syninge, september 1969. Var Syninge tidigare station som nedgraderades till hållplats? Det ser ut som ett gammalt stationshus på bilden, och det verkar också ha funnits ytterligare ett spår tidigare.

[image]
Obevakad vägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Förmodligen fanns denna någonstans i närheten av Syninge. Kan någon bidra med det exakta läget?

Det var allt för denna gång. Som komplement till Björns bilder visar jag ett par av mina egna bilder av Finsta station i ett svarsinlägg. Visningen av Björns bilder återupptas i juni.

Hälsningar
Peter Bolin

Finsta station i maj 2007

av Peter Bolin, Monday, May 10, 2021, 22:57 (1074 dagar sedan) @ Peter Bolin

Här är mina egna bilder av Finsta station:

[image]
Finsta stn sedd från vägen, maj 2007.

[image]
Finsta stn, maj 2007.

[image]
Finsta stn, spårstump med uppställd dressin, maj 2007.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12

av John T, Monday, May 10, 2021, 23:39 (1074 dagar sedan) @ Peter Bolin

Hpl. Syninge, september 1969. Var Syninge tidigare station som nedgraderades till hållplats? Det ser ut som ett gammalt stationshus på bilden, och det verkar också ha funnits ytterligare ett spår tidigare.

Ja, Syninge var station tidigare. Det är stationshuset som syns i bakgrunden, vid tidpunkten gjorde det tjänst som mob-förråd eller med snarlikt militärt syfte. Stationen hade mittplattform, med ett spår på varje sida. Hållplatskuren som syns på bilden står där f.d. spår 1 tidigare låg.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12

av Peter Flink, Tuesday, May 11, 2021, 06:05 (1074 dagar sedan) @ Peter Bolin

Här kommer majomgången av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Förra månaden gjorde vi uppehåll i Finsta, och nu fortsätter färden mot Norrtälje.

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (november 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7 (december 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 (januari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9 (februari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10 (mars 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11 (april 2021)

[image]
YP 885 + UBFYP 1911 (med UBFYP 1911 närmast kameran) lämnar Finsta, september 1969.

[image]
YP 885 + UBFYP 1911 vid Finsta, september 1969.

[image]
Banavsnitt på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Jag hade aldrig nöjet att åka sträckan Rimbo–Norrtälje som barn, så jag kan inte identifiera platsen eller åt vilket håll bilden är tagen. Vad säger forumexpertisen?

[image]
Ägovägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Var fanns denna övergång mer exakt?

[image]
Finsta stn sedd från vägen, september 1969.

[image]
Finsta stn, september 1969.

[image]
Finsta stn, september 1969. Jag vill återigen ge Björn en eloge för att han tagit bilder i flera olika vinklar.

[image]
Hpl. Syninge, september 1969.

[image]
Hpl. Syninge, september 1969. Var Syninge tidigare station som nedgraderades till hållplats? Det ser ut som ett gammalt stationshus på bilden, och det verkar också ha funnits ytterligare ett spår tidigare.

[image]
Obevakad vägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Förmodligen fanns denna någonstans i närheten av Syninge. Kan någon bidra med det exakta läget?

Det var allt för denna gång. Som komplement till Björns bilder visar jag ett par av mina egna bilder av Finsta station i ett svarsinlägg. Visningen av Björns bilder återupptas i juni.

Hälsningar
Peter Bolin

Nedersta bilden är Lohäradsvägen rikning norr med Syninge station till vänster utanför bild, idag är vägen givetvis asfalterad.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12

av Richard Loe, Tuesday, May 11, 2021, 10:13 (1073 dagar sedan) @ Peter Bolin

Här kommer majomgången av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Förra månaden gjorde vi uppehåll i Finsta, och nu fortsätter färden mot Norrtälje.

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (november 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7 (december 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 (januari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9 (februari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10 (mars 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11 (april 2021)

[image]
YP 885 + UBFYP 1911 (med UBFYP 1911 närmast kameran) lämnar Finsta, september 1969.

Tåg mot Norrtälje, bild tagen mot öster.

[image]
YP 885 + UBFYP 1911 vid Finsta, september 1969.

Bild tagen mot väster (dvs Rimbo), nuvarande Riksväg 77 (som fram till 1962 var länsväg 281) till höger utanför bild.

[image]
Banavsnitt på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Jag hade aldrig nöjet att åka sträckan Rimbo–Norrtälje som barn, så jag kan inte identifiera platsen eller åt vilket håll bilden är tagen. Vad säger forumexpertisen?

Jag tror att detta är rakan öster om Finsta med delar av Östra Syninge till vänster i bild. Men det kan möjligen också vara rakan öster om Lohäradsvägen, då med Sättra till ur bild till vänster.

[image]
Ägovägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Var fanns denna övergång mer exakt?

Möjligen den som fanns söder om Sättra.

[image]
Hpl. Syninge, september 1969. Var Syninge tidigare station som nedgraderades till hållplats? Det ser ut som ett gammalt stationshus på bilden, och det verkar också ha funnits ytterligare ett spår tidigare.

Ja, det är det gamla stationshuset som syns bakom. Godsmagasinet tycks redan vara rivet. Det fanns ett spår till vid stationen.

[image]
Obevakad vägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Förmodligen fanns denna någonstans i närheten av Syninge. Kan någon bidra med det exakta läget?

Östra Syningevägen, bilden tagen mot norr.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12

av Granis, Tuesday, May 11, 2021, 13:21 (1073 dagar sedan) @ Peter Bolin

YP 885 + UBFYP 1911 vid Finsta, september 1969.

Som vanligt; härliga bilder från en svunnen tid av miljöer som (i stort) även de försvunnit. Dock inte båda de aktuella fordonen. Här -i juli 2020- lämnar YP 885 främst i tåget Uppsala Resecentrum, d v s (i princip) motsatt ända av fd ULNJ, på sin väg mot nuvarande ändstation Faringe. Fordonen bakom är YP 809 och UBFYP 2109.

/ L G
[image]

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12

av Peter Bolin, Tuesday, May 11, 2021, 20:44 (1073 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för kommentarerna. Då har vi lyckats lösa det mesta vad gäller exakt var bilderna är tagna. På Lantmäteriets karta, https://minkarta.lantmateriet.se/, finns det mesta av banvallen med som väg, vilket underlättar att försöka placera bilderna.

[image]
Banavsnitt på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Jag hade aldrig nöjet att åka sträckan Rimbo–Norrtälje som barn, så jag kan inte identifiera platsen eller åt vilket håll bilden är tagen. Vad säger forumexpertisen?

Richard har gett två alternativ till den här bilden: rakan öster om Finsta med delar av Östra Syninge till vänster i bild eller rakan öster om Lohäradsvägen, då med Sättra ur bild till vänster. Är det någon som vet vilket alternativ som är det rätta?

[image]
Ägovägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Var fanns denna övergång mer exakt?

Richard föreslår att denna ägovägövergång fanns söder om Sättra mellan Syninge och Malsta. Är det någon som har någon invändning?

[image]
Obevakad vägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Förmodligen fanns denna någonstans i närheten av Syninge. Kan någon bidra med det exakta läget?

Det här bör vara den väg som SL:s linje 653 kör, eller tar jag fel? Den linjen har jag åkt med ett par gånger:

[image]
Nobina 5557 på linje 653 vid Lohärads klockstapel, juli 2014. Bilden är tagen lite knappt 7 km norr om platsen där vägen korsar banvallen.

Jag trodde först att Björn hade glömt bort hållplatsen Kundby mellan Rimbo och Norrtälje, men nu har jag tjuvtittat på kommande bilder och kunnat konstatera att så inte är fallet. Björn kan man lita på. ;-)

Som sagt, fortsättning följer i juni. Jag har inte ens visat hälften av Björns bilder ännu.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12

av Olle E, Tuesday, May 11, 2021, 21:47 (1073 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Banavsnitt på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Jag hade aldrig nöjet att åka sträckan Rimbo–Norrtälje som barn, så jag kan inte identifiera platsen eller åt vilket håll bilden är tagen. Vad säger forumexpertisen?

Richard har gett två alternativ till den här bilden: rakan öster om Finsta med delar av Östra Syninge till vänster i bild eller rakan öster om Lohäradsvägen, då med Sättra ur bild till vänster. Är det någon som vet vilket alternativ som är det rätta?

Vet inte, men jag också säga väster om Syninge i riktning mot Norrtälje.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12

av Lokf_RB, Wednesday, May 12, 2021, 01:24 (1073 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Obevakad vägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Förmodligen fanns denna någonstans i närheten av Syninge. Kan någon bidra med det exakta läget?

Det här bör vara den väg som SL:s linje 653 kör, eller tar jag fel? Den linjen har jag åkt med ett par gånger

Nej, linje 653 går på Lohäradsvägen en bit österut. Vägen på bilden är, som Richard sa, Östra Syningevägen. Googles gatuvy (om länken fungerar): https://maps.app.goo.gl/dHX84Z4qJdyvQmBTA

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12

av Peter Bolin, Wednesday, May 12, 2021, 12:06 (1072 dagar sedan) @ Lokf_RB

Nej, linje 653 går på Lohäradsvägen en bit österut. Vägen på bilden är, som Richard sa, Östra Syningevägen. Googles gatuvy (om länken fungerar): https://maps.app.goo.gl/dHX84Z4qJdyvQmBTA

Tack. Nu har jag även studerat Lantmäteriets karta och kunnat konstatera att vägen på Björns bild leder till Östra Syninge. Vägen där linje 653 kör korsar banvallen lite knappt 800 m längre österut.

Tack vare den här diskussionen har jag bestämt mig för att göra en banvallsvandring mellan Rimbo och Norrtälje i år. Det verkar som att jag måste starta vid Kundby, för det mesta av banvallen på sträckan Rimbo–Kundby ser ut att vara borta. Om jag åker med linje 677 och går av vid hpl. Lövsta kommer jag rätt.

Det är ca 20 km att gå, men det finns en pizzeria i Finsta, vilket underlättar planeringen. Det blir säkerligen ett bildreportage vad det lider.

År 1990 vandrade jag på banvallen från Rimbo till Knutby. Det var en krävande tur som jag borde göra om någon gång.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12

av Richard Loe, Wednesday, May 12, 2021, 14:37 (1072 dagar sedan) @ Peter Bolin

Nej, linje 653 går på Lohäradsvägen en bit österut. Vägen på bilden är, som Richard sa, Östra Syningevägen. Googles gatuvy (om länken fungerar): https://maps.app.goo.gl/dHX84Z4qJdyvQmBTA

Tack. Nu har jag även studerat Lantmäteriets karta och kunnat konstatera att vägen på Björns bild leder till Östra Syninge. Vägen där linje 653 kör korsar banvallen lite knappt 800 m längre österut.

Tack vare den här diskussionen har jag bestämt mig för att göra en banvallsvandring mellan Rimbo och Norrtälje i år. Det verkar som att jag måste starta vid Kundby, för det mesta av banvallen på sträckan Rimbo–Kundby ser ut att vara borta. Om jag åker med linje 677 och går av vid hpl. Lövsta kommer jag rätt.

Det är ca 20 km att gå, men det finns en pizzeria i Finsta, vilket underlättar planeringen. Det blir säkerligen ett bildreportage vad det lider.

År 1990 vandrade jag på banvallen från Rimbo till Knutby. Det var en krävande tur som jag borde göra om någon gång.

/Peter Bolin

Jo, du kan ta en kort bussresa, men du kan även gå från Rimbo. Då måste du först vandra söderut en kort sträcka på banvallen mot Rö och Kårsta för att bakom Jeroc AB ta till vänster och följa en serie små ägovägar fram till Kundby och banvallen.

Banvallen norrut mot Edsbro och Hallstavik är också gångbar, då hela vägen till Edsbro. Det finns ett par kortare sträckor förbi Görvälstorp, Sättraby station och Kristineholms station där banvallen är lite övervuxen eller bebyggd, men annars är det fritt fram. Norr om Edsbro är det lite svårare, åtminstone fram till bron över Lv280 samt förbi Ununge och delvis norr om Skebobruk.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12

av Gurra-Nisse, Tuesday, May 11, 2021, 22:36 (1073 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Ägovägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Var fanns denna övergång mer exakt?

Ahhh, säkert försedda med anvisningar för vägfarande. Skylt på utsidan: "Passera ej banan då tåg höres eller synes" och på insidan (mot spåret): "Stäng grinden". Brukade vara svarta med vita bokstäver, kan det vara en som sitter kvar på den bortra grinden?


[image]
Finsta stn, september 1969. Jag vill återigen ge Björn en eloge för att han tagit bilder i flera olika vinklar.

Varmt tack för alla bilder så här långt. För mig en fantastisk källa till nostalgi och hågkomster. Finsta blev under en kortare till en bas för museiföreningens (SRJmf) verksamhet. Svårt att få igång så mycket verksamhet utan verkstad eller andra lokaler. Vi hade ju någon vagn att vistas i, kan det ha varit 43:an?

I Finsta fanns, som jag minns det, ingen affär - alltså knepigt med maten. Minns inte om vi hade tillgång till el. På den här tiden var ju även tillgång till telefon ett problem. Fanns det telefonkiosk i Finsta?

Kommunikationerna med Stockholm var inte de bästa och ett fåtal var bilägare. Vid en vagntransport till Faringe uppstod ett logistiskt problem med de två bilar som tagit oss till Finsta. Hur skulle de komma med till Faringe och därifrån ta oss hem? Eller skulle vi bara till Rimbo? Nåja, bilarna kunde ju via kaj lastas på järnvägsvagnar, bl a Obp:n. En var en Ford Prefect (s k korvstånd), den andra en SAAB av tämligen ursprunglig modell (minns rattväxelspak). Vägfordonen gungade snällt med och kunde sedan köras av på en lämplig kaj.

Någon kan säkert fylla på min skildring, gärna med tidsangivelser. Finns det foton?