Olyckan i Nässjö 22/10 1979 (Fotografier/bildfrågor)
av Anders Sandgren , Bredäng, torsdag, mars 05, 2009, 07:53 (4420 dagar sedan)
Denna har varit uppe i gamla forumet, här kommer mågra bilder. Nässjös ångkran (möjligen sista aktiva tjänsten) + Hagalunds kran i arbete. Loket var Rc2? 1144.
Olyckan i Nässjö 22/10 1979
av Jöran Johansson
, NÖ Småland, torsdag, mars 05, 2009, 09:39 (4420 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Det var Rc2 1114, reparerades. Lokföraren omkom, ca 40 passagerare skadades. Olyckan berodde på för hög fart i ingångsväxeln. Det var tiden med ensambemanning (nattetid också) och före ATC.
Olyckan i Nässjö 22/10 1979
av Anders Sandgren , Bredäng, torsdag, mars 05, 2009, 10:19 (4420 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Tyckte det stod 1144, men det är svårt att se på bilderna.
Nattåget skulle till spår 10 för omlastning av post. Då skall man inte åka full fart in på stationen...
Det lär ha tagit extra tid att hitta föraren då loket vänt sig tvärt om och föraren sålunda befann sig i bakre hytten.
Jag har för mig att detta tåg normalt brukade stå rätt länge på stationen, typ 30-60min och släppte förbi godståg på genomgångsspåret. Ett nattåg Malmö-Stockholm skall inte komma fram för tidigt.
Ångvärmeledning
av Thomas Tell , Vallentuna, torsdag, mars 05, 2009, 10:59 (4420 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Observera sovvagnens ångvärmeledning inärmsta vagnens underrede. Den verkar var dåligt isolerad ovan boggin.
/tell
Ångvärmeledning
av Erik Samuelsson, torsdag, mars 05, 2009, 12:22 (4420 dagar sedan) @ Thomas Tell
Observera sovvagnens ångvärmeledning inärmsta vagnens underrede. Den verkar var dåligt isolerad ovan boggin.
Undrar om det åtgärdades?
Sista användningen av ångvärmeledning i SJ-regi
av Carl-Erik Olsson , 08, torsdag, mars 05, 2009, 12:54 (4420 dagar sedan) @ Erik Samuelsson
Observera sovvagnens ångvärmeledning i närmsta vagnens underrede. Den verkar var dåligt isolerad ovan boggin.
Undrar om det åtgärdades?
Synnerligen tveksamt förstås av olika anledningar.
Givetvis inspirerar denna bild mig till att fundera på när ångvärme användes sista gången i ett SJ-tåg. Egentligen minst två frågor då:
- Sista gången med ångvärme från lok?
- Dito med värme från ångfinka?
När började man demontera ångvärmeledning vid vagnrevisioner?
När installerades ångvärme för sista gången och i vilken vagn?
Någon som vet?
/undrade CEO
Sista användningen av ångvärmeledning i SJ-regi
av morrgan , Göteborg, torsdag, mars 05, 2009, 15:15 (4420 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson
Observera sovvagnens ångvärmeledning i närmsta vagnens underrede. Den verkar var dåligt isolerad ovan boggin.
Undrar om det åtgärdades?
Synnerligen tveksamt förstås av olika anledningar.
Givetvis inspirerar denna bild mig till att fundera på när ångvärme användes sista gången i ett SJ-tåg. Egentligen minst två frågor då:- Sista gången med ångvärme från lok?
- Dito med värme från ångfinka?När började man demontera ångvärmeledning vid vagnrevisioner?
När installerades ångvärme för sista gången och i vilken vagn?Någon som vet?
/undrade CEO
De sista vagnarna med ångvärme bör va de som gick regelbundet på Köpenhamn, AB3, WL? och de tyskbyggda AB vagnarna, innan danskarna hade infört elvärme på 1500 volt, vilket vi också SJ gjorde på vagnarna som gick över sundet.
morrgan
Sista användningen av ångvärmeledning i SJ-regi
av Anders Henriksson Lokf, onsdag, mars 11, 2009, 20:18 (4414 dagar sedan) @ morrgan
Mig vetligt så var det Tåg 212 Malmö - Gävle som spårade ur natten mellan söndag och måndag.
MVH