Beredskapslok, Ånga, Diesel (Fordon: lok)

av V1, Thursday, March 05, 2009, 10:27 (5502 dagar sedan)

Har Sverige på något sätt varit unikt som har haft en massa beredskapslok i malpåsar runt om i hela landet?
Min tanke går till övriga länder i europa, har dessa länder också skatter som står uppställda i beredskapsförråd?
Kan det vara så att "neutrala" Sverige var tidigt ute med att tömma sina förråd?

Mvh Erik

Beredskapslok i Europa

av Conny Sernfalk, Thursday, March 05, 2009, 11:47 (5502 dagar sedan) @ V1

Har Sverige på något sätt varit unikt som har haft en massa beredskapslok i malpåsar runt om i hela landet?
Min tanke går till övriga länder i europa, har dessa länder också skatter som står uppställda i beredskapsförråd?
Kan det vara så att "neutrala" Sverige var tidigt ute med att tömma sina förråd?

Mvh Erik

Intressant frågeställning även om jag tror att tiden är förbi när vissa länder i Europa överförde f.d driftlok som s.k "beredskapslok" inkluderande speciella avställning/revisionsmetoder samt uppställningar på särskilt sätt. Vilka länder har då haft beredskapslok som loken på ett organiserat sätt blivit överförda till? och har torrluftkonservering använts utanför Sverige i Europa?
OBS! Kan vara en definitionsfråga vad som är beredskap eller (tillfällig) driftsreserv i olika länder.
I Sverige har t.ex en del ellok (Ra, Dg) förvarats som beredskapslok (Ra blev även torrluftkonserverade) men oklart (för mig iaf) vem som ansvarade för loken (Fsbr/Stab försvar eller SJ/Ma) förmodligen var loken mer att betrakta som en tillfällig driftsreserv.

Finland. Påbörjade tidigt 1970 tal med rostskyddsbehandling som avställningsmetod. Loken placerades utomhus på 3 olika platser i Finland. Avvecklades under 1980 talet.

Tjeckoslocakien. Bara hört talas om att det existerat ånglok i beredskap.

Rumänien. när jag åkte runt i mitten och slutet av 1980 talet stod vid större lokstationer ofta ett större antal ånglok (bl.a motsvarande Preusiska P8:or) konserverade med rostskyddsbehandling. Dessa sades vara beredskapslok. Tror att detta är avvecklat idag. Men vet inget närmare.

F.d Sovjetunionen. ?????

Balkanländerna i f.d Jugoslavien???

Andra länder?

Beredskapslok i Europa

av Erik, Thursday, March 05, 2009, 20:01 (5502 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Det kanske bara var Sverige som så seriöst torrluftkonserverade fullt driftdugliga lok?
Man kan ju tänka sig att öststatsländerna har ställt undan en del mera tungjobbade ånglok, men att de har använt sina diesellok.
England och västra Tyskland som haft en bättre ekonomi kanske har gjort som Sverige och haft beredskapslok, både ånga och diesel?
Finns det många veteranlok bevarade i europa, jämfört med här i Sverige?

Mvh Erik

Beredskapslok i Europa

av Bertil Bengtsson, Thursday, March 05, 2009, 20:12 (5502 dagar sedan) @ Erik

I Sovjetunionen fanns den s.k. "strategiska reserven", bestående av f.d. tyska krigslok. I tyska tidningar har det under åren efter 1990 varit många reportage från resor i Baltikum, Kaliningradområdet, Vitryssland osv, inkl foton på långa rader av konserverade krigslok BR 52.
Berra

Beredskapslok i Europa

av Conny Sernfalk, Friday, March 06, 2009, 12:46 (5501 dagar sedan) @ Erik

Det kanske bara var Sverige som så seriöst torrluftkonserverade fullt driftdugliga lok?
Man kan ju tänka sig att öststatsländerna har ställt undan en del mera tungjobbade ånglok, men att de har använt sina diesellok.
England och västra Tyskland som haft en bättre ekonomi kanske har gjort som Sverige och haft beredskapslok, både ånga och diesel?
Finns det många veteranlok bevarade i europa, jämfört med här i Sverige?

Mvh Erik

Man bör nog definiera vad "beredskapslok" är för att särskilja det från lok som tillfälligt varit avställda som en slags driftsreserv. Sedan kan det finnas gråzonsfall som t.ex ett antal Dg lok på 1970 talet som ställdes upp i lokstall, Ra loken som torrluftkonserverades i lokhus, Rc1 som ställdes upp i f.d omlastningsmagasinet i Hallsberg på 1980 talet.
Om man med beredskapslok avser att enskilda lok förts över organisatoriskt och ekonomiskt till en annan enhet inom järnvägsföretaget samt att metoder för konservering funnits samt anvisade uppställningsplatser för längre tids förvaring funnits så torde varken Tyskland eller England haft "beredskapslok" i efterkrigstid. Tror mer på ett fåtal länder... kanske endast dom jag räknade upp: Finland, Tjeckoslovakien, Rumänien och Sovjetunionen.... Eller?

Man bör betänka att när det beslutades att använda torrluftkonservering fullt ut på alla lok var metoden överlägsen tidigare konserveringsmetoder. Förutom investeringen av drygt 100 talet torrluftaggregat från Munthers måste även en stor kostnadsreducering skett. Loken blev i princip underhållsfria och tillsyn/förflyttning behövdes inte i samma utsträckning. M.a.o en efffektiv och kostnadsbesparande åtgärd. Även om torrluftkonservering inte använts på lok i andra länder än sverige var vad jag förstått metoden väl känd inom bl.a industri och flygvapnet. Metoden har säkert prövats även utanför Sveriges gränser... men då inte på lok.

Flottan

av BD, Friday, March 06, 2009, 18:20 (5501 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Metoden har säkert prövats även utanför Sveriges gränser... men då inte på lok.

Arbetade 1957 på Sjöfartsstyrelsen och vid avrustning på Skeppsholmen av båten på hösten låg vi intill en mängd kommissbåtar, bl a en italienbyggd jagare. Alla båtarna var "torrluftade".
Ångloken fick vänta ytterligare 15 år på torrluft. Antar att Flottan infört torrluftförvaring kring 1950.

Beredskapslok i Europa

av Kurt G Möller, Sthlm, Friday, March 06, 2009, 22:56 (5501 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Under några resor i Ukraina på sena 1990-talet kunde man se ganska många avställda, stora, rätt moderna ånglok av ryska Kolomnas standardtyper fr 1940-50-talet, samlade på sidospår lite hursomhaver - rätt rostiga o knappast skyddade på ngt sätt alls... Vet inte om dessa ännu finns kvar.

M62

av BD, Thursday, March 05, 2009, 20:11 (5502 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

F.d Sovjetunionen. ?????

Sovjet hade många ånglok sparade men det verkar som att det var dåligt med konservering.
Har läst någonstans att i f d Ostpreussen fanns lyftanordningar för boggibyten på lok av M62-typen. Det ska där ha funnits stora mängder av kompletta boggier med normalspåriga hjulsatser. M62 var dessutom byggda med ungefärlig UIC-profil
Om behövligt skulle det finnas hundratals M62-lok redo för normalspårdrift.