Har Sverige på något sätt varit unikt som har haft en massa beredskapslok i malpåsar runt om i hela landet?
Min tanke går till övriga länder i europa, har dessa länder också skatter som står uppställda i beredskapsförråd?
Kan det vara så att "neutrala" Sverige var tidigt ute med att tömma sina förråd?
Mvh Erik
Intressant frågeställning även om jag tror att tiden är förbi när vissa länder i Europa överförde f.d driftlok som s.k "beredskapslok" inkluderande speciella avställning/revisionsmetoder samt uppställningar på särskilt sätt. Vilka länder har då haft beredskapslok som loken på ett organiserat sätt blivit överförda till? och har torrluftkonservering använts utanför Sverige i Europa?
OBS! Kan vara en definitionsfråga vad som är beredskap eller (tillfällig) driftsreserv i olika länder.
I Sverige har t.ex en del ellok (Ra, Dg) förvarats som beredskapslok (Ra blev även torrluftkonserverade) men oklart (för mig iaf) vem som ansvarade för loken (Fsbr/Stab försvar eller SJ/Ma) förmodligen var loken mer att betrakta som en tillfällig driftsreserv.
Finland. Påbörjade tidigt 1970 tal med rostskyddsbehandling som avställningsmetod. Loken placerades utomhus på 3 olika platser i Finland. Avvecklades under 1980 talet.
Tjeckoslocakien. Bara hört talas om att det existerat ånglok i beredskap.
Rumänien. när jag åkte runt i mitten och slutet av 1980 talet stod vid större lokstationer ofta ett större antal ånglok (bl.a motsvarande Preusiska P8:or) konserverade med rostskyddsbehandling. Dessa sades vara beredskapslok. Tror att detta är avvecklat idag. Men vet inget närmare.
F.d Sovjetunionen. ?????
Balkanländerna i f.d Jugoslavien???
Andra länder?