Javanic (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Tuesday, May 18, 2021, 16:02 (1073 dagar sedan)

Axelföljden 1F1 brukar kallas för Javanic.
Härstammar från en loktyp (tanklok) byggd av Honnoverschen Maschienbau AG för Holländska statsbanan på Java år 1912. 13080 mm över buffertbalkarna. Axlarna 3, 4, 5 och 6 var fasta. Loket klarar 150 meters kurvradie. Spårvidd 1067mm. 2,6 kvm rostyta. Tjänstevikt 75 ton.

Javanic

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, May 18, 2021, 20:38 (1073 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Axelföljden 1F1 brukar kallas för Javanic.
Härstammar från en loktyp (tanklok) byggd av Honnoverschen Maschienbau AG för Holländska statsbanan på Java år 1912. 13080 mm över buffertbalkarna. Axlarna 3, 4, 5 och 6 var fasta. Loket klarar 150 meters kurvradie. Spårvidd 1067mm. 2,6 kvm rostyta. Tjänstevikt 75 ton.

Fungerade dessa vidunder?
Och varifrån kommer ändelsen "-nic", låter i mina öron vare sej som holländska eller tyska, inte ens som "platt"...?

/TKO

Javanic

av Torbjörn Jansson, Tuesday, May 18, 2021, 20:46 (1073 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Men allre bäste TKO och med all vördnadsfull respekt för dig och dina kunniga inlägg härstädes så heter det väl nederländska...;-) ? Holland är ju en provins i Nederländerna och där talar man förhoppningsvis nederländska...! Fl´åt Thomas men jag kunde inte låta bli....:-D !
Torbjörn

Javanic

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, May 18, 2021, 20:53 (1073 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Men allre bäste TKO och med all vördnadsfull respekt för dig och dina kunniga inlägg härstädes så heter det väl nederländska...;-) ? Holland är ju en provins i Nederländerna och där man talar man förhoppningsvis nederländska...! Fl´åt Thomas men jag kunde inte låta bli....:-D !
Torbjörn

Förmodligen en berättigad invändning!
(Själv föredrar jag benämningen "Niederdeutsch" men nu är ju inte detta "språkvetenskapligt forum" )

/TKO

Javanic

av Torbjörn Jansson, Tuesday, May 18, 2021, 21:08 (1073 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Förmodligen...:-)? Du ger dig inte så lätt...;-) ! I Sverige heter det ju nederländska liksom tyska och engelska m m...:-D ! Niederdeutsch säger vi nog inte här hemma och inte ens i Nederländerna där det heter nederlands..;-)! Och nej, detta är inte ett språkvetenskapligt forum så vi lämnar det nu även om många trådar här ofta spårar ur... :-D
Respektfullast
Torbjörn

Javanic

av Lennart Petersen, Tuesday, May 18, 2021, 22:03 (1073 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Förmodligen...:-)? Du ger dig inte så lätt...;-) ! I Sverige heter det ju nederländska liksom tyska och engelska m m...:-D ! Niederdeutsch säger vi nog inte här hemma och inte ens i Nederländerna där det heter nederlands..;-)! Och nej, detta är inte ett språkvetenskapligt forum så vi lämnar det nu även om många trådar här ofta spårar ur... :-D
Respektfullast
Torbjörn

Jag har vänner och kollegor från Nedeländerna-Holland och dom har utan undantag varit bekväma med att ”vara från Holland” eller prata ”Holländska” oavsett om dom är från Brabant eller någon annan provins. Holländska turistbyrån i Stockholm är ju också en helt officiell orhanisation. Nederländer avsåg väl f.ö ett lite större land inklusive Belgien men dom tog ju ut skilsmässa.

Javanic

av mormorsgruvan, Wednesday, May 19, 2021, 16:12 (1072 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Den fasta hjulbasen (4 axlar) var bara 3750mm, vilket kan jämföras med SJ:s A8-lok (3 axlar) 4400mm.
Vem som "uppfann" namnet "javanic" vet jag inte.

Java state railways = holländischen Staatsbahn auf Java.