Sellnäs för 50 år sedan (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Tuesday, May 18, 2021, 18:24 (1073 dagar sedan)

Den här bilden har jag visat tidigare men eftersom det är exakt 50 år sedan så kör jag en repris. Kan ju vara någon nytillkommen som inte sett den och vill drömma sig tillbaka till ljuva 70-talet.
Det är alltså 18 maj 1971. Tågklareraren står på sin "balkong" på ställverket och har just gett avgång till malmtåget 7568 från Grängesberg till Borlänge (Domnarvet). Tåget dras av Of2 74 - 75. Mötande tomtåget 7569 skall strax köra vidare mot Grängesberg draget av Of2 76 - 82.
Normalt drogs ena tåget av multipel Du2 men som en skänk från ovan hade något av Du2-loken drabbats av lokskada så man fick köra Of2 i båda omloppen. Och inte var jag ledsen för det.

[img]images/uploaded/2021051816225060a3e9dad43c2.jpg[/img]

Sellnäs för 50 år sedan

av Harald, Tuesday, May 18, 2021, 19:54 (1073 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Synd med så mycket blåstick i en så fin bild. Jag tog mig friheten att ändra lite på färgerna och dessutom ljusa upp de mörka partierna en aning. Hoppas det ursäktas.
[image]

Sellnäs för 50 år sedan

av Stig Lagergren, Tuesday, May 18, 2021, 20:05 (1073 dagar sedan) @ Harald

Jag är enbart tacksam. När jag scannade den här bilden var jag helt novis och tog mig inte tid att göra om nu.

Sellnäs för 50 år sedan

av tobbe, Tuesday, May 18, 2021, 21:00 (1073 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fråga till Stig. Of2 76-82 var väl en hybrid då ena halvan (76) var en träkorg o (82) var en stålhalva.
Minns jag rätt så har jag sett denna kombination i Ludvika i just malmtåg i början av 1970-talet. Rätt eller fel?
tobbe;-)

Sellnäs för 50 år sedan

av S-O Johansson, Tuesday, May 18, 2021, 21:45 (1072 dagar sedan) @ tobbe

Nej, det var nr 81 som hade stålkorg och gick ihop med en träkorg. Kommer nu inte ihåg vilken. Hur de gick ihop tror jag varierade på slutet beroende på skick och kondition.

Sellnäs för 50 år sedan

av Stig Lagergren, Tuesday, May 18, 2021, 21:47 (1072 dagar sedan) @ tobbe

Fråga till Stig. Of2 76-82 var väl en hybrid då ena halvan (76) var en träkorg o (82) var en stålhalva.
Minns jag rätt så har jag sett denna kombination i Ludvika i just malmtåg i början av 1970-talet. Rätt eller fel?
tobbe;-)

Hej Tobbe.
Nej 76 - 82 var båda trälok. Minns inte på rak arm vilka som var hybrider men jag har för mig att 81 som var stållok gick kopplat med ett trälok under en period.

Sellnäs för 50 år sedan

av Sven Bårström, Wednesday, May 19, 2021, 05:49 (1072 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Nog har jag för mig att Of2 nr 80 (träkorg) gått kopplat med 81 (stålkorg) sedan denna halva byggts om efter skada. Senare kan ju mycket väl omdispositioner ha gjorts.
Sven B

Sellnäs för 50 år sedan

av K Lemming, Tuesday, May 18, 2021, 23:29 (1072 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fantastisk bild Stig, snyggt fångat med tkl på den lilla ställverksbalkongen. Och vilken tur du hade att Du2 loken var ersatta med Of2 denna dagen. Bilder på Of2 lok är man inte precis bortskämd med.

Sellnäs för 50 år sedan

av BM, Wednesday, May 19, 2021, 10:16 (1072 dagar sedan) @ K Lemming

Malmtågen till Domnarvet hade malmtågsbroms.
Då måste loken vara försedda med hjälpbromsventil. Det var endast ett fåtal Du2 som var försedda med det.

Sellnäs för 50 år sedan

av Peter Flink, Wednesday, May 19, 2021, 10:55 (1072 dagar sedan) @ BM

Malmtågen till Domnarvet hade malmtågsbroms.
Då måste loken vara försedda med hjälpbromsventil. Det var endast ett fåtal Du2 som var försedda med det.

Måste och måste, går utmärkt att dra vagnar med hjälpledning med lok utan densamma :-)

Sellnäs för 50 år sedan

av Anders Sandgren, Wednesday, May 19, 2021, 11:06 (1072 dagar sedan) @ Peter Flink

Malmtågen till Domnarvet hade malmtågsbroms.
Då måste loken vara försedda med hjälpbromsventil. Det var endast ett fåtal Du2 som var försedda med det.


Måste och måste, går utmärkt att dra vagnar med hjälpledning med lok utan densamma :-)

Har man inte långa utförslöpor så går det nog bra. Så länge man bytte lok vid Riksgränsen hade inte de svenska loken hjälpledning, bara vagnarna och de norska loken. Det var i utförskörningen Riksgränsen-Narvik med fullastade vagnar som hjälpledningen behövdes. Od, Oe & Of torde haft hjälpledning vid leverans medan Oa/Ob fick det senare. Troligen hade även Oc det vid leverans. Inga svenska ånglok torde fått hjälpledning.

Sellnäs för 50 år sedan

av BM, Wednesday, May 19, 2021, 19:40 (1072 dagar sedan) @ Peter Flink

Det var egentligen en förklaring till det lyckade att Du-loken byttes just till Of, därför att de ville ha hjälpledning.

Vill ni veta mer om hjäpledningsbroms och att den funnits på ånglok, och det i vart fall olämpliga att köra utan sådan, läs här: https://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=360951

Sellnäs för 50 år sedan

av BM, Wednesday, May 19, 2021, 19:46 (1072 dagar sedan) @ Stig Lagergren

När kom Of2 loken till Borlänge? Jag har trott att det var just i början av 70-talet när flottning av timmer flyttade till järnväg, men kanske det var tidigare för att dra malmtåg också?

Sellnäs för 50 år sedan

av Stig Lagergren, Wednesday, May 19, 2021, 19:57 (1072 dagar sedan) @ BM

När kom Of2 loken till Borlänge? Jag har trott att det var just i början av 70-talet när flottning av timmer flyttade till järnväg, men kanske det var tidigare för att dra malmtåg också?

Mitt första minne av Of i Dalarna är från sommaren 1965, då med ett gruståg i Säter. I februari 1966 plåtade jag Of2 56 - 57 med godståg i Falun.

Sellnäs för 50 år sedan

av Mattias Jansson, Wednesday, May 19, 2021, 20:05 (1072 dagar sedan) @ BM

När kom Of2 loken till Borlänge? Jag har trott att det var just i början av 70-talet när flottning av timmer flyttade till järnväg, men kanske det var tidigare för att dra malmtåg också?

Jag vet inte exakt svar på frågan, men vi kan kolla litet på maltågslokbeståndet vid olika tider.

De ursprungliga leveranserna av Oa, Ob på 1910-talet och Oe, Of på 1920-talet blev tillsammans 38 dubbellok. Sedan tre gått åt i bränder och olyckor hade man innan Dm-lokens inträde 35 st dubbellok i början av 1950-talet.

Dm-loken började levereras 1953, och de första Oa-loken slopades året därpå. Under 1950-talet hann sammanlagt 14st dubbel-Dm levereras och till 1960 hade just samtliga återstående 14 Oa/Ob försvunnit. Så långt ser det ut att finnas en rätt bra korrelation i antal nya i förhållande till antal gamla lok, dvs antalet är det samma, men effekten är större.

1960-61 fick man ytterligare fem dubbel-Dm och nu de första tre Dm3. Så 1961 hade man alltså 19 + 3 moderna enheter och 21st äldre. (Tredelade Of fanns bara 1954-61 tills man fått tillräckligt med kraftfulla modernare lok.)

Slopningar av Of/Of2 påbörjades 1963-64 och samma år fick man ytterligare 15 st Dm, så i slutet av 1964 fanns 34st dubbel-Dm och 3 Dm3, Samtidigt fanns ännu 17st Of/Of2 kvar, och 54 st enheter för malmtågsddragning lär man knappast ha behövt. Så utan att veta säkert konstaterar jag att det ser ut som att man redan i mitten av 1960-talet bör ha haft utrymme för att flytta i a f några Of/Of2 söderut.

När Dm/Dm3 slutlevererats med den andra omgången mellandelar till Dm och ett uddaex av respektive längd 1967-71 hade man alltså 39 st enheter, ungefär hälften tre- och hälften tvådelade, och vid det laget känns det sannolikt att det knappast lär ha varit några Of/Of2 kvar på Malmbanan.

Så min gissning är att de började vandra söderöver till andra trafikuppgifter från runt 1964-65 ungefär.

Sellnäs för 50 år sedan

av Sven Bårström, Wednesday, May 19, 2021, 20:24 (1072 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag vill bara tillfoga att Of2 nr 72+73 gick med grustransporter inom Luleå bandistrikt, åtminstone till 1973. Dels användes de(t) för transporter mellan Koler och banupprustningen i Älvsbytrakten, dels för gruståg från Kaitums grusgrop till olika ställen på malmbanan. Jag vill minnas att också något annat Of2-par användes ibland under denna tid till dessa transporter.
Jag minns att jag åkte i hytten på 72 eller 73 någon gång till Älvsbyn.
Sven B

Sellnäs för 50 år sedan

av tobbe, Wednesday, May 19, 2021, 21:26 (1072 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag och min resekompis kom till Svartöns lokstall(Luleå) någon gång på 1970-talets början så stod denna enhet stallad.
Personalen berättade då att loket var överfört till banavdelningen för just makadamtransporter och enligt dem så sjöng loket på sista versen och lokskadorna började bli vardagsmat:-|
Jag försökte att få loket på vändskivan men det befanns med någon form av uppkopplingsproblem.

Of2 76+82 har jag fått ett foto från en tågkompis i södra Sverige i väntan på skrot i Vislanda.
Loket hade då blivit av med skyltarna men såg exteriört orört ut så det måste ha anlänt nyligen.
tobbe

Of-kombinationer och tidig tjänst söderöver.

av S-O Johansson, Thursday, May 20, 2021, 00:19 (1071 dagar sedan) @ Mattias Jansson

I juni 1970 såg jag följande Of-kombinationer i Borlänge. 80+82 och 81+85. 81 var en Of med stålkorg. I maj 1971 stod kombinationen 58+66 på Krylbo lokstation. Så man kopplade nog ihop dem efter behov och skick.
Efter andra världskriget var ett större antal Of-lok i omlopp utanför Malmbanan. Jag har en tjänstetidtabell från tidtabell 147, 9 juni 1947, för dåvarande 3 trafiksektionen som linjen Krylbo-Mjölby tillhörde och i denna är 3 tåg i varje riktning mellan Krylbo-Hallsberg tursatta med Of.
Enligt SJ drifttjänststatistik som finns på Samlingsportalen användes 1945 21 lok tillhörande Malmbanan på andra elektrifierade linjer. 1946 var det 18 lok och 1947 13 lok. Fler år har jag inte följt upp. Man kan även genom att se på hur mycket km de gått läsa ut att det nog bara rör sig om Of-lok.

Sellnäs för 50 år sedan

av Anders.k., Thursday, May 20, 2021, 09:21 (1071 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Alla böcker säger 1961 börjar dom flyttas söderöver, sedan Of3 slagits isär.
Ånge, Hallsberg och Sävenäs för att dra långa tunga långsamma fjärrgodståg .
Det syns i statistiken .

[link=http://samlingsportalen.se/digitalt_arkiv/jvm/arsberattelser-statistik/drifttjanststatistik/SJ_Drifttjanststatistik_1960_web.pdf]Drifttjänststatiskt 1960 sidan 56[/link]

[link=http://samlingsportalen.se/digitalt_arkiv/jvm/arsberattelser-statistik/drifttjanststatistik/SJ_Drifttjanststatistik_1961_web.pdf]Drifttjänststaistik 1961 sidan 44[/link]

Skillnaden är markant, tre gånger så mycket fjärrgodståg.

M.V.H Anders.k.

Sellnäs för 50 år sedan - Of flytt söderut.

av S-O Johansson, Saturday, May 22, 2021, 00:33 (1069 dagar sedan) @ Anders.k.

Alla böcker säger 1961 börjar dom flyttas söderöver, sedan Of3 slagits isär.
Ånge, Hallsberg och Sävenäs för att dra långa tunga långsamma fjärrgodståg .
Det syns i statistiken .

[link=http://samlingsportalen.se/digitalt_arkiv/jvm/arsberattelser-statistik/drifttjanststatistik/SJ_Drifttjanststatistik_1960_web.pdf]Drifttjänststatiskt 1960 sidan 56[/link]

[link=http://samlingsportalen.se/digitalt_arkiv/jvm/arsberattelser-statistik/drifttjanststatistik/SJ_Drifttjanststatistik_1961_web.pdf]Drifttjänststaistik 1961 sidan 44[/link]

Skillnaden är markant, tre gånger så mycket fjärrgodståg.

M.V.H Anders.k.

Riktigt så var det kanske inte. Läser man vidare om godstrafiken på sidan 196 i 1960 års Drifttjänststatistik så ser man att det var på snabba godsexpresser med sth 90 man satsade på. Då är ju inte Of de rätta loken. Men man kan ju genom att flytta ner Of fått loss andra lok till godsexpresserna.
Läser man sedan i 1961 års drifttjänststatistik så ser man att den fortsatta ökningen består av nya godsexpresser med bl.a det man kallade TEEM-tågen. Godståg som var internationellt genomgående. Man höjde samtidigt hastigheten på fjärrgodstågen från 60 till 70km/h utom för de i övre Norrland.
Sedan så redovisas lokkilometrarna olika. 1960, per lokdel, och 1961 per lokenhet. En lokenhet består av 2 eller 3 lokdelar. Ökningen per km var inte så stor om jag tänker rätt. Har inte räknat på det.

Sellnäs för 50 år sedan

av Alex, Wednesday, May 19, 2021, 19:51 (1072 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Unik bild. Sellnäs är en fin station som ligger vackert.