Violetta vagnar (Järnväg allmänt)

av Patrik Eriksson, Tuesday, May 18, 2021, 18:24 (1045 dagar sedan)

Jag har sett på en del foton från 60 talet att personvagnar med ljusgrått tak hade en "violett" ton i färgen. Var de violetta eller är det fel på filmen. Vagnarna borde ju rimligtvis vara SJ brun. Jag visar två redan postade bilder här på forumet för att exemplifiera.

[img]images/uploaded/2021051816170360a3e87f74359.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2021051816221860a3e9ba8c494.jpg[/img]

Violetta vagnar

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, May 18, 2021, 20:25 (1045 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Det ser ut som ganska typiska färgförändringar (magentastick) i äldre diabilder.

Violetta vagnar

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, May 18, 2021, 20:33 (1045 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Det ser ut som ganska typiska färgförändringar (magentastick) i äldre diabilder.

Även om det kan vara intressant att diskutera alternativa färgsättningar på (person)vagnar kan jag tycka att det blivit lite väl mycket av detta den senaste tiden - borde det inte stå klart för alla och envar att gamla färgbilder inte utgör några sanningsvittnen i dessa frågor?

(kanske väl gnälligt men jag kan ju inte alltid vara positivt - jag är trots allt född i Närke!)

/TKO

Violetta vagnar

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, May 18, 2021, 20:37 (1045 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Även om det kan vara intressant att diskutera alternativa färgsättningar på (person)vagnar kan jag tycka att det blivit lite väl mycket av detta den senaste tiden - borde det inte stå klart för alla och envar att gamla färgbilder inte utgör några sanningsvittnen i dessa frågor?

Eftersom du svarade mig så vill jag klargöra att jag håller med, fullständigt.

Violetta vagnar

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, May 18, 2021, 20:45 (1045 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Även om det kan vara intressant att diskutera alternativa färgsättningar på (person)vagnar kan jag tycka att det blivit lite väl mycket av detta den senaste tiden - borde det inte stå klart för alla och envar att gamla färgbilder inte utgör några sanningsvittnen i dessa frågor?


Eftersom du svarade mig så vill jag klargöra att jag håller med, fullständigt.

Mitt inlägg hamnade kanske lite fel - det var ingen invändning mot ditt inlägg!

hälsningar och ursäkter
Thomas

Violetta vagnar

av Stinsen_Edwin, Tuesday, May 18, 2021, 21:19 (1045 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Ja just de, Dessa tak är la målade med aluminiumfärg eller SJ Grå 10 :)

Kul med lite bilder:-)

Violetta vagnar

av Thomas Tell, Tuesday, May 18, 2021, 22:02 (1045 dagar sedan) @ Stinsen_Edwin

Ja just de, Dessa tak är la målade med aluminiumfärg eller SJ Grå 10 :)

Grå
/tell

Rödsjuka bilder

av johanmmolin, Tuesday, May 18, 2021, 22:00 (1045 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Är det inte detta som man brukade kalla att gamla (dia-)bilder blev "rödsjuka"? Träden i bakgrunden ser ju rysligt tråkiga ut i färgen (ursäkta TKO för fortsatta funderingar kring gamla diabilders färger, hoppas du överlever :-D ...)

Men det är givetvis så att gamla färgbilder, och i synnerhet gamla diabilder, ofta är rysligt tråkiga i färgerna, om man inte försökt korrigera färgskalorna. Jag har en aning: Jag hade en far som var synnerligen flitig fotograf, i synnerhet av just diabilder. Jag håller fortfarande på att försöka digitalisera allt han har dokumenterat, från mitten av 50-tal och framåt.

Rödsjuka bilder

av Torbjörn Jansson, Tuesday, May 18, 2021, 22:28 (1045 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag kan i all blygsamhet berätta att alla mina diabilder från mitten av 60-talet och framåt är helt intakta avseende färgerna! Alla är tagna med Kodachrome och förvarade mörkt i diamagasin och vanlig rumstemperatur!

Rödsjuka bilder

av Lennart Petersen, Tuesday, May 18, 2021, 22:54 (1045 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Jag kan i all blygsamhet berätta att alla mina diabilder från mitten av 60-talet och framåt är helt intakta avseende färgerna! Alla är tagna med Kodachrome och förvarade mörkt i diamagasin och vanlig rumstemperatur!

Ja enligt min erfarenhet är Kodachrome den filmtyp som varit mest beständig. Och man kunde väl se skillnad redan efter något-några årtionden.

Rödsjuka bilder

av Överkörmästaren, Tuesday, May 18, 2021, 22:54 (1045 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Jag kan i all blygsamhet berätta att alla mina diabilder från mitten av 60-talet och framåt är helt intakta avseende färgerna! Alla är tagna med Kodachrome och förvarade mörkt i diamagasin och vanlig rumstemperatur!

Hur vet du egentligen det? Det måste baseras på att du [i]minns [/i]färgerna, men minnen är bedrägliga, och kan exempelvis påverkas av det du ser på bilden idag.

Ingenting är helt intakt efter 50 år, men jag kan köpa påståendet att färgerna har förändrats mycket lite!

Rödsjuka bilder

av Torbjörn Jansson, Tuesday, May 18, 2021, 23:24 (1045 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nja, det vanligaste är ju att diabilder och andra färgbilder drabbas av rödstick vilket mina inte har. Jag har dessutom då jag publicerat skannade diabilder i andra sammanhang fått erkännande av den mycket goda kvaliteten avseende färgåtergivningen trots åldern på bilderna vilket alltså inte är min bedömning. Detta bevisar bara Kodachromes överlägsenhet i kvalitet vilket jag kanske på den tiden inte visste men jag är i dag tacksam för att jag valde detta. Men du, bäste Överkörmästaren och som inte törs skriva inlägg med ditt verkliga namn, har ju med min erfarenhet av dina tidigare inlägg här, givetvis alltid rätt...:-D ! Sköt om dig och lev väl och var inte alltid så negativ i dina inlägg härstädes....;-) !

Bästa hälsningar
Torbjörn Jansson, ej anonym

Ja de där vagnarna hade väl furupanel

av Sune Nylén, Wednesday, May 19, 2021, 00:07 (1045 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

och var målade i en nästan Falurödfärgsliknande kulör. Andra nyanser är färgstick. Eller vad jag skall kalla det.

Rödsjuka bilder

av BM, Wednesday, May 19, 2021, 10:12 (1044 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Kodachrome var ju mycket riktigt en film med helt överlägsen färgåtergivning och färgbeständinghet.

Till nackdelarna hörde den dåliga ljusstyrkan. Då på sextio och sjuttiotalet ASA 25 eller 64.

Rödsjuka bilder

av Lennart Petersen, Wednesday, May 19, 2021, 18:38 (1044 dagar sedan) @ BM

Kodachrome var ju mycket riktigt en film med helt överlägsen färgåtergivning och färgbeständinghet.

Till nackdelarna hörde den dåliga ljusstyrkan. Då på sextio och sjuttiotalet ASA 25 eller 64.

Senare kom ju även Kodachrome 200. Filmen bevarade som sagt färger mycket bra men det förutsatte t.ex mörk förvaring.
Varje visning i en diaprojektor sliter lite på färgerna och är det bilder man anser vara särskilt värdefulla så kan man överväga att scanna in dem digitalt.
Men dom hade service, minns en gång när jag ställt in fel ASA-tal i kameran och utan några större förhoppningar skickade in den tillsammans med en lapp om ärendet. Men under ... dom hade lyckats framkalla den på ett mycket godkänt sätt.

Rödsjuka bilder

av Anders Östlund, Wednesday, May 19, 2021, 13:00 (1044 dagar sedan) @ johanmmolin

Med allt ovan sagt, jag har i Anten sett en gammal Gp-finka målad i "SJ Röd" som hade solblekts illa genom åren, den påminde mera om "Löfbergs Lila" i färgen, ingen antydan om "röd" eller "brun" utan en klart lila färg... Jag frågade om det var en reklamvagn för kaffe, men den var "bara solblekt" blev svaret...

Sen i just de bilder som ligger i denna tråd, då tror jag att det är åldrad film snarare än solblekta vagnar... Men säker kan man kanske aldrig vara... ;)

/Anders Ö

Litet bättre så här?

av Christer Brimalm, Wednesday, May 19, 2021, 09:33 (1044 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag vill bara instämma med flera andra här att man får vara mycket försiktig med att gå efter gamla färgbilder när det gäller att avgöra nyanser i målning på fordon eller byggnader.

Kodachrome fungerade genom en annan kemisk process än andra färgfilmer (färgen tillsattes i framkallningen genom s.k. kemiska kopplare). Det står entydigt klart att gamla bilder tagna på Kodachrome tack vare det har stått emot tidens tand mycket bra jämfört med de flesta andra filmfabrikat. (Men även andra, som Agfa, kan hålla mycket länge vid bra förvaring.)

Det finns välbevarade färgbilder och -filmer på Kodachrome från 1930-talet. (Filmen kom i sin första version 1935, liksom Agfa.) Men inte heller dessa håller i evighet utan färgförändringar.

Även Kodacolor negativ film har klarat sig skapligt bra, mycket bättre än papperskopiorna.

Min erfarenhet är att man oftast får göra någon liten justering när man digitaliserar bilder. Man ska också tänka på att färger ser olika ut under olika ljusförhållanden, så en vagn kan se litet mer blå eller röd ut på bild utan att det behöver vara något "fel". Dessutom kan det se litet olika ut på olika bildskärmar.

Så färgbilder är inga "sanningsvittnen" vad gäller nyanser i målning.

Bilderna lätt justerade, kanske nu i alla fall litet mer verklighetstrogna:

[img]images/uploaded/2021051907293760a4be61e1efc.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2021051907302260a4be8eb424d.jpg[/img]