Söker bild/bilder på Du2 uppifrån (Fordon: lok)

av K Lemming, Tuesday, May 18, 2021, 22:05 (1044 dagar sedan)

Finns det någon som sitter på någon bild där man ser taket på Du2 uppifrån, eller som känner till någon bild på nätet? Har sökt en del med Google men inte hittat något, ännu.

Söker bild/bilder på Du2 uppifrån

av Svante Andersson, Tuesday, May 18, 2021, 22:16 (1044 dagar sedan) @ K Lemming

Letar du specifikt på Du2 så missar du nästan all information om hur taket på ett D-lok ser ut. Ds, ingen skillnad på taket mot andra D-lok för att det råkar vara utrustat med multanläggning.

Funderar du på hur det är i modell så är placeringarna av isolatorer riktiga på gamla UGJ-kåpor medan Jecos nuvarande är enligt allstädes publicerade ritningen där isolatorn på den tvärgående skenan sitter i linje med trafogenomföringen vilket är fel.

SA

Söker bild/bilder på stål D uppifrån

av K Lemming, Tuesday, May 18, 2021, 23:07 (1044 dagar sedan) @ Svante Andersson

Letar du specifikt på Du2 så missar du nästan all information om hur taket på ett D-lok ser ut. Ds, ingen skillnad på taket mot andra D-lok för att det råkar vara utrustat med multanläggning.

Funderar du på hur det är i modell så är placeringarna av isolatorer riktiga på gamla UGJ-kåpor medan Jecos nuvarande är enligt allstädes publicerade ritningen där isolatorn på den tvärgående skenan sitter i linje med trafogenomföringen vilket är fel.

SA

Du har rätt, borde skrivit D lok, iaf stål D, vet inte om trä D var identiska med stål D på taken. Håller på att konverterar Jeco D till Du2 och har läst att precis som du säger är det fel på isolatorplaceringar på Jeco loken. Så jag tänkte åtgärda det och har ingen UGJ kåpa att jämföra med.

Söker bild/bilder på stål D uppifrån

av LaseJ, Wednesday, May 19, 2021, 16:02 (1044 dagar sedan) @ K Lemming

Det är kanske inte den bästa bilden, delförstorad som den är. Men här är i alla fall Du2 406 tagen från Skansen Lejonet. På väg ut från Skansenbangården. Hoppas det kan vara till hjälp

Hälsar
Lasse

[image]

Söker bild/bilder på stål D uppifrån

av HJP, Wednesday, May 19, 2021, 19:15 (1044 dagar sedan) @ LaseJ

****
Med hjälp av denna bild, kan du kanske pussla ihop till ett tak.
Det är Du 556, som stod som reservlok på Stockholm C, i september 1969.
Synd att inte hela taket är med, men jag var nog fokuserad på fronten.

[image]

Söker bild/bilder på stål D uppifrån

av HJP, Wednesday, May 19, 2021, 19:27 (1044 dagar sedan) @ HJP

****
Hittade en halvbra bild till.
Denna gång på Du2 384 i Hagalund, i november 1980.
Nu har du en pusselbit till :-)

[image]

Söker bild/bilder på stål D uppifrån

av K Lemming, Wednesday, May 19, 2021, 21:52 (1044 dagar sedan) @ HJP

Tack för hjälpen HJP.

Söker bild/bilder på stål D uppifrån

av Per-Olov Brännlund, Thursday, May 20, 2021, 23:33 (1042 dagar sedan) @ HJP

Observera att kontrollern på högersidan / biträdessidan finns kvar trots att bilden är tagen så sent som 1969. Hur vanligt var detta så pass sent?

Söker bild/bilder på stål D uppifrån

av HJP, Saturday, May 22, 2021, 23:07 (1040 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Observera att kontrollern på högersidan / biträdessidan finns kvar trots att bilden är tagen så sent som 1969. Hur vanligt var detta så pass sent?

****
Bra iakttaget! Det har inte jag lagt märke till. Trodde inte att den kontrollern fanns på stålkorgar. Alltid lär man sig något nytt :-)

Söker bild/bilder på stål D uppifrån

av Per-Olov Brännlund, Sunday, May 23, 2021, 10:18 (1040 dagar sedan) @ HJP

I filmen TÅG 56 där 408:an spelar huvudrollen syns kontrollern på biträdessidan vid många tillfällen i filmen.

Söker bild/bilder på stål D uppifrån

av HJP, Sunday, May 23, 2021, 10:23 (1040 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

I filmen TÅG 56 där 408:an spelar huvudrollen syns kontrollern på biträdessidan vid många tillfällen i filmen.

****
Okej. Det var länge sedan jag såg den filmen. Kanske dags att se om den :-)

Söker bild/bilder på stål D uppifrån

av K Lemming, Wednesday, May 19, 2021, 21:51 (1044 dagar sedan) @ LaseJ

Tack för hjälpen Lasse.

Söker bild/bilder på Du2 uppifrån

av K Lemming, Wednesday, May 19, 2021, 21:54 (1044 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Tack för hjälpen Mats. Just denna bilden hade jag i tankarna men kunde inte komma på var jag sett den. Trodde jag hade den på hårddisken men det hade jag inte, men nu har jag. :-)