Varning för blufföretag! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Thursday, March 05, 2009, 14:39 (5529 dagar sedan)

Detta kan tyckas utanför forumets område men företeelsen kan vara kostsam för de föreningar som sliter och gör en stor kulturgärning.

Vid ÖSlJ har vi drabbats av ett blufföretag som ringde upp en av våra anställda och svamlade om oklar leveransadress för beställda lysrör. Nu har vi lysrör för 10 års förbrukning till en kostnad 4 ggr normal pris. Teoretisk kunde vi bestrida fakturan men som hos många småföretag så har vi inte den tiden eller orken. Vi tog kostnaden på 3000:- och detta är vad dessa organiserade blufföretag räknar med.

Jag är nu under några veckor hemtågledare för Lennakatten-ULJ. Nyss ringde den speciella mobilen och en dam sluddrade ett namn och ville ’kolla uppgifterna i den lokala telefonkatalogen’ och hon sade att hon ’bara hade detta nummer’. Jag avslutade samtalet med hänvisning till blufföretag.

Gemensam nämnare är snabbt snack från en bullrig bakgrund samt skyddat nummer och oklar företagsbeteckning, i ÖSlJ:s fall tyckte vår anställde att personen dessutom talade svårförståelig danska.

Vi har hört att det finns några bluffare i södra Sverige som satt detta i system och med stöd av lagen lurar massor av mindre företag och organisationer på mindre summor. Polisen lägger ev anmälan i stora arkivet eftersom varje enskild summa är ganska liten, någon samordning mellan de olika polismyndigheterna tycks inte förekomma. Dessutom har man fullt upp med tennismatcher och ynglingar som skriker potatisgris.

Kanske en varning kan utfärdas inom MRO och JHRF?

Björn Rundqvist
Gammal ÖSlJ:are, aktiv även i ULJ, passiv i RBV och SJK mm

Varning för blufföretag!

av Erik Samuelsson, Thursday, March 05, 2009, 15:25 (5529 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Ett standard svar för att kolla trovärdigheten om man är osäker:
- Jag sitter lite trångt till, kan jag få ett nummer så ringer jag upp.

Den som inte lämnar ut ett nummer vill jag inte ha att göra med.

Trist att ni råkat ut för detta. Överväg att bestrida beställningen!

Varning för blufföretag!

av Niklas Biedermann, Thursday, March 05, 2009, 15:31 (5529 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Detta kan tyckas utanför forumets område men företeelsen kan vara kostsam för de föreningar som sliter och gör en stor kulturgärning.

Vid ÖSlJ har vi drabbats av ett blufföretag som ringde upp en av våra anställda och svamlade om oklar leveransadress för beställda lysrör. Nu har vi lysrör för 10 års förbrukning till en kostnad 4 ggr normal pris. Teoretisk kunde vi bestrida fakturan men som hos många småföretag så har vi inte den tiden eller orken. Vi tog kostnaden på 3000:- och detta är vad dessa organiserade blufföretag räknar med.

Jag är nu under några veckor hemtågledare för Lennakatten-ULJ. Nyss ringde den speciella mobilen och en dam sluddrade ett namn och ville ’kolla uppgifterna i den lokala telefonkatalogen’ och hon sade att hon ’bara hade detta nummer’. Jag avslutade samtalet med hänvisning till blufföretag.

Gemensam nämnare är snabbt snack från en bullrig bakgrund samt skyddat nummer och oklar företagsbeteckning, i ÖSlJ:s fall tyckte vår anställde att personen dessutom talade svårförståelig danska.

Vi har hört att det finns några bluffare i södra Sverige som satt detta i system och med stöd av lagen lurar massor av mindre företag och organisationer på mindre summor. Polisen lägger ev anmälan i stora arkivet eftersom varje enskild summa är ganska liten, någon samordning mellan de olika polismyndigheterna tycks inte förekomma. Dessutom har man fullt upp med tennismatcher och ynglingar som skriker potatisgris.

Kanske en varning kan utfärdas inom MRO och JHRF?

Björn Rundqvist
Gammal ÖSlJ:are, aktiv även i ULJ, passiv i RBV och SJK mm

Bara en undrande fråga - är det så mycket meck med att bestrida en faktura? Bara stryka, skicka tillbaka och strunta i att betala (givetvis behåller man kopior av all korrenspondens). Eventuellt betalningsföreläggande från kronofogden bestrider man också (men ett blufföretag vänder sig väl knappast dit?) och så måste den som vill ha betalt dra upp det i tingsrätten och den som har betalat måste då bevisa att ni beställt sk**en. Det är väl inte så mycket jobb?

Jag har aldrig behövt bestrida bluffakturor (men der ringer massvis med id**ter som vill pracka på den enskilda firman med samma telefonnummer de konstigaste sakerna), däremot har jag strukit fakturor som jag ansett oskäliga (t.ex. med en icke-innan-tydligt avtalad fakturaavgift) och företaget har inte tjafsat utan skickat en ny faktura utan fakturaavgift. Samma sak har jag gjort vid påminnelseavgift när jag klickat fel på nån krona när jag betalat över internet (har bara hänt en gång). I dessa fall var det ju seriösa företag, men man riskerar väl inget om man bestrider på ett formellt korrekt sätt och inte betalar?

Eller har jag missförstått nåt? Att sedan många bara snällt betalar av rädsla/okunskap/undermålig granskning/attestering av fakturor är en annan sak, men det är ju rätt onödigt. Att däremot få tillbaka pengarna när man väl betalat kan man nog glömma...

Varning för blufföretag! - rättelse

av Niklas Biedermann, Thursday, March 05, 2009, 15:36 (5529 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

... och så måste den som vill ha betalt dra upp det i tingsrätten och den som har betalat måste då bevisa att ni beställt sk**en.

Det ska givetvis stå "och den som vill ha betalt"

Varning för blufföretag! - rättelse

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Thursday, March 05, 2009, 16:07 (5529 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Problemet är att dessa ljusskygga företag ringer upp och chansar. Deras frågor är väl valda och svaren spelas in. Har någon då sagt "ja" så är det kört. Det klassiska är dessa skojare som ringde i semestertider och någon vikarierande fann sig ha beställt en billsat kopieringspapper för 100 års förbrukning. Det höll i rättegång till bluffarens fördel, att denna stackars vikarie inte hade rätt att säga "ja" hjälpte inte företaget som fick betala.

Frågorna som bluffaren ställer kan tyckas harmlösa men är noga övervägda och en ovetande anställd har rent juridiskt beställt och då är det genast krångligare att bestrida fakturan.

rnd

Varning för blufföretag! - rättelse

av Niklas Biedermann, Thursday, March 05, 2009, 16:23 (5529 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Problemet är att dessa ljusskygga företag ringer upp och chansar. Deras frågor är väl valda och svaren spelas in. Har någon då sagt "ja" så är det kört. Det klassiska är dessa skojare som ringde i semestertider och någon vikarierande fann sig ha beställt en billsat kopieringspapper för 100 års förbrukning. Det höll i rättegång till bluffarens fördel, att denna stackars vikarie inte hade rätt att säga "ja" hjälpte inte företaget som fick betala.

Frågorna som bluffaren ställer kan tyckas harmlösa men är noga övervägda och en ovetande anställd har rent juridiskt beställt och då är det genast krångligare att bestrida fakturan.

rnd

Jaha, det var ju synd, då var jag naivare än de, därför min brasklapp om jag hade missförstått något, vilket jag uppenbarligen hade. Men det kan ju också vara bra att veta för dem som, som jag, trodde att det är "lätt" att bestrida...

/Niklas

Varning för blufföretag! - ge inte upp!

av Staffan Granath, Thursday, March 05, 2009, 16:56 (5529 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Problemet är att dessa ljusskygga företag ringer upp och chansar. Deras frågor är väl valda och svaren spelas in. Har någon då sagt "ja" så är det kört. Det klassiska är dessa skojare som ringde i semestertider och någon vikarierande fann sig ha beställt en billsat kopieringspapper för 100 års förbrukning. Det höll i rättegång till bluffarens fördel, att denna stackars vikarie inte hade rätt att säga "ja" hjälpte inte företaget som fick betala.

Frågorna som bluffaren ställer kan tyckas harmlösa men är noga övervägda och en ovetande anställd har rent juridiskt beställt och då är det genast krångligare att bestrida fakturan.

rnd


Jaha, det var ju synd, då var jag naivare än de, därför min brasklapp om jag hade missförstått något, vilket jag uppenbarligen hade. Men det kan ju också vara bra att veta för dem som, som jag, trodde att det är "lätt" att bestrida...

/Niklas


det gick ut en uppmaning från svensk handel för ett tag sen i detta trista ärende.

kolla på länken nedan, så kan det nog gå att rätta till det om ni orkar med det.
http://www.svenskhandel.se/web/Varningslistan_2.aspx

om det är fråga om elprodukter, som det är fråga om i det här fallet så kolla att det har eu-godkännande (skall stå tydligt).
saknas det vilket ofta är fallet så är det bara att returnera oavsett vad som har kommits överens om, för det är då olagligt att försälja och kan bli rätt dyrt för företaget om de bryter mot det.
påpeka gärna det, bara att låtsas veta om det kan skrämma fecalies ur dem:-P

lägg ut en bild på lysrör/förpackning så kan vi se beteckningarna om ni är osäkra;-)

från en el-nisse i horndal (möjligen medlem i ösij efter div lok-överlåtelser på 80-talet:-| )

Varning för blufföretag!

av J. O. Andersson, Thursday, March 05, 2009, 16:03 (5529 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Dom tjaffsar tills man säger ja, och dom spelar in samtalet. Har man väl sagt jag är det bara att betala, men skickar dom skiten ändå (vilket också händer) så är det bara att inte kvittera ut paketet.

Den klassiska bluffprodukten från dessa danska/skånska företag är toner, men dom började sedan med lysrör också och försöker säkert sälja även andra produkter. Det var jsut dessa företag som var orsaken till att jag drog igång funktionen i telefonväxeln på jobbet för att spela in samtal.

Dom sätter företagen i konkurs innan dom hinner bli åtalade och startar nytt genom olika bulvaner. Tonern dom sålde i början var av bra standardkvalitet, varken bättre eller sämre. Dock givetvis dyrare än vanligt listpris. Lysrören verkar dock inte bara vara betydligt dyrare utan även av sämre kvalitet än dom man får hos närmast järnaffär! Produktutveckling, kallas det visst... :-P

Googla efter toner eller lysrör samt blufföretag för mer info om eländet!

Varning för blufföretag!

av Lars-Henrik Eriksson, Thursday, March 05, 2009, 16:16 (5529 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

... Eventuellt betalningsföreläggande från kronofogden bestrider man också (men ett blufföretag vänder sig väl knappast dit?) och så måste den som vill ha betalt dra upp det i tingsrätten och den som har betalat måste då bevisa att ni beställt sk**en. Det är väl inte så mycket jobb?

Jodå, det förekommer att blufföretag går både till kronofogden och tingsrätten. De chansar på att skrämmas -- inte minst eftersom en rättsprocess kan bli mycket dyr och tidskrävande och utgången oviss.

Varning för blufföretag!

av Erik, Friday, March 06, 2009, 23:40 (5528 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Nja, inte särskilt dyr om det handlar om mål om värden under ett halvt basbelopp. Har man blivit pålurad en vara eller tjänst, exempelvis en bluffannons, har man i regel som mest en tusenlapp, inklusive mervärdesskatt, att förlora i rättegångskostnader om man skulle tappa målet sedan det gått vidare till tingsrätten, samtidigt som man har goda förutsättningar både att vinna målet och få ersättning för de egna rättegångkostnaderna. Man skall verkligen inte dra sig för att bestrida ett bluffkrav bara för att det är obehagligt med brev från kronofogden!

Varning för blufföretag!

av Anders Svensson @, Thursday, March 05, 2009, 17:20 (5529 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Ett annat problem är katalogföretagen - undertecknads firma har ställt ut på Nordic Rail och får då flera gånger per år någonting som snabbt betraktat ser ut som ett kontrollformulär från Elmia för att bekräfta/korrigera namn, adress, tfn etc till företaget - men fyller man i och skickar in detta så går då ingen information till Elmia, däremot har man tecknat sig för deltagande i någon obskyr mässkatalog för tre år till det facila priset av ca 30 000 SEK! Även ArbetSams medlemmar drabbas av dessa brev eftersom ArbetSam (m fl) deltog på TUR-mässan under några år och då ville hjälpa medlemmarna (ca 300 st!) att synas genom att uppge alla som "underdeltagare" i TURs mässkatalog, något som genast dessa skurkar "sög åt sig" och lade in i sina register... //Anders

Varning för blufföretag!

av Rolf Sand, Skara, Thursday, March 05, 2009, 17:32 (5529 dagar sedan) @ Anders Svensson

Ett bra sätt att undvika bluffmakare är att säga "jag gör inga affärer på telefon, kan du skicka ett fax istället" det brukar fungera.

Varning för blufföretag!

av L-J, Thursday, March 05, 2009, 21:33 (5529 dagar sedan) @ Rolf Sand

Jag tycker det är hur kul som helst när dom ringer.
Först talar jag om att jag startar inspelning av samtalet, sedan försöker jag sälja allt möjligt tokigt till dom.
Ex.vis:
Använda kalsonger m tillhörande bromsspår.
Frikort till sadistklubben, blodiga bindor osv.

Många rågarv har det blivit genom åren.....
L-J:-D

Varning för blufföretag!

av mamma Ulla @, Thursday, March 05, 2009, 17:35 (5529 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Aha... ILC är i farten igen. Ett gammalt känt blufföretag.

På länken nedan finns två stycken inspelade samtal med dom här skojarna. Mycket högt underhållningsvärde. Det första samtalet spårar ur fullständigt och killen börjar yra om att det är jobbigt att betala skatt och allt möjligt konstigt. Säger en del om dom som håller på med sånt här.

[link=http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=50784]Lysrörsbluffarna ILC tillbaka [/link]

Varning för blufföretag! LARS J se hit

av Stefan Skoglund, Thursday, March 05, 2009, 21:42 (5529 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Hade inte någon polismyndighet startat ett projekt med insamling av ärenden från hela landet ? för att naturligtvis få mera kött på benen innan man pratar med åklagaren.

Lars J. AGJ är en bra kontakt isåfall.