Q38/Q39 nr 323 (Fotografier/bildfrågor)

av Peter B, Saturday, May 22, 2021, 08:41 (1070 dagar sedan)

Den byggdes av Asea och levererades 1952-12-18, och användes till en början i Krylbo omformarstation där de flesta provkördes efter leverans på på den tiden. Den var senaste reviderad 2013.
Nu var den ute och rullade häromdagen i samband med en omplacering.

[image]

Q38/Q39 nr 323

av Bobo L, Saturday, May 22, 2021, 09:42 (1069 dagar sedan) @ Peter B

Den byggdes av Asea och levererades 1952-12-18, och användes till en början i Krylbo omformarstation där de flesta provkördes efter leverans på på den tiden. Den var senaste reviderad 2013.
Nu var den ute och rullade häromdagen i samband med en omplacering.

[image]

Pigg 70-plussare!

Jag förstår att man vid valet av färgsättning beslutat sig för att världen kommer att i all framtid vara fredlig. Det känns skönt!


Hur gör man urvalet av broms(?)vagnar? Rycker med sig vad som råkar stå på närmsta spår?

Q38/Q39 nr 323

av Peter B, Saturday, May 22, 2021, 13:17 (1069 dagar sedan) @ Bobo L


Hur gör man urvalet av broms(?)vagnar? Rycker med sig vad som råkar stå på närmsta spår?

Nja, operatörer får ju inte ta andras vagnar. Det behövs ju både tillstånd att använda dem, och flytta dem. Numera kan man väl inte ens flytta på vagnarna som parkerats på "fel" spår etc, vilket ibland kan ställa till problem vid exempelvis snöröjning. Så man tar ju mellanvagnar och bromsvagnar ur egna samlingen. När man kör omformare mellan Sverige och Norge så byter man ju t o m mellanvagnarna vid gränsen.

Q38/Q39 nr 323

av Kanal C, Sunday, May 23, 2021, 20:45 (1068 dagar sedan) @ Bobo L

Den byggdes av Asea och levererades 1952-12-18, och användes till en början i Krylbo omformarstation där de flesta provkördes efter leverans på på den tiden. Den var senaste reviderad 2013.
Nu var den ute och rullade häromdagen i samband med en omplacering.

[image]


Pigg 70-plussare!

Jag förstår att man vid valet av färgsättning beslutat sig för att världen kommer att i all framtid vara fredlig. Det känns skönt!


Hur gör man urvalet av broms(?)vagnar? Rycker med sig vad som råkar stå på närmsta spår?

Noterar att mitt svar blivit plockat för andra gången. Har admin något personligt agg? Mejla gärna så kan vi reda ut.

Men för att svara IGEN: -Nej, man verkar gått över till rött numera. Allt i anda med TRVs övriga fordon. Se t ex fd Y1-an.

Nej, man får inte andra företags eller föreningars vagnar bara sådär. Det måste finnas avtal och annat.

Q38/Q39 nr 323

av A.Svenson, Monday, May 24, 2021, 00:21 (1068 dagar sedan) @ Bobo L

Hej Bobo!

Bra att du har ” beredskapstänk”. Många bäckar små skapar tröskeleffekt och låter oss leva längre i fred. Där kan vi alla bidra, i eller utan uniform och oavsett roll eller uppgift i samhället.

Idag har nog inte aggregatets färg samma betydelse då de driftsätts inomhus. Annat var det förr då de kunde ställas upp på ganska provisoriska upplagsplatser och flyget uppträdde på annat sätt. Bilden av Typhoons, Stukas eller Jak-3 som sniffar runt efter mål hör till en förgången tid som vi alla säkert inser. Då är det viktigare att om världen blir (ännu) sämre att vi som järnvägs- och Sverigevänner avstår från att i mer aktuella forum än ett historiskt avstår från att hjälpa en motståndare att positionera diverse aktuella eller statiska företeelser som kan ha intresse. Om nu någon tänker ”dom ser ändå allt från satelliter” så är det inte riktigt så enkelt. En sökning på Internet kräver avsevärt mindre man- och datakraft än bildanalys av satellitbilder som återger ”allt”, ibland bara molnens ovansidor.

Med de bästa hälsningar!
Anders S