På NJKs forum Stasjonen skriver Thor Bjerke:
"Litt historikk:
NSB overtok i 1946 fem tre-akslede personvogner litra Citr uten innredning. Dette var tidligere preussiske vogner bygd rundt 1920. De var av en type som ble innført i 1907 som 4. klasse-vogner, og med brede dører inn fra endeplattformene slik at de kunne brukes til å transportere sårede. Etter at 4. klasse ble avskaffet i Tyskland i 1928, ble vognene brukt som 3. klasse-vogner for reisende med mye bagasje. En del svenske privatvogner anskaffet forøvrig slike vogner på 1910-tallet.
Våren 1941 kom det ti slike vogner til Narvik, sannsynligvis for bruk sammen med jernbaneartilleriet der. I 1943 var fem vogner, heri fire som tidligere var i Narvik,i bruk ved jernbaneartilleriet på Heddeland sidespor og Marnardal stasjon. De siste krigsårene stod fire av disse vognene som depotvogner på Rakkestad, mens 96589 ble disponert av D.W. på Gautestad. I mars 1946 ble det bestemt å forsyne disse fem vognene med provisoriske trebenker slik at de kunne brukes i trafikken. Om dette ble gjort, og i hvilken grad vognene ble brukt, er ukjent.
Planen var imidlertid å bruke dem til undervisningsvogner for bremseinstruktører i forbindelse med overgangen til trykkluftbremsede tog, og tre av vognene ble høsten 1946 sendt til Trondheim for ombygging til undervisningsvogner, litra Ru. Vogn 1258 ble deretter plassert i Oslo, 1259 i Drammen og 1260 på Hamar. Ru 1259 stod på Sundland ved utrangeringen i 1987."