SJK-resa till Hamar, 25-26/5 1968, 5 bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Sunday, May 23, 2021, 08:21 (1040 dagar sedan)

Här är nyskannade bilder från en SJK-resa till Hamar den 25-26 maj 1968. Det är okänt var en del av bilderna är tagna och vilken av dagarna.

[image]
Det här borde vara Hamars lokstation den 26/5 1968


[image]
Det står Flisa meieri Ål på det gula huset


[image]
Den här bilden och bilden under ser ut att vara tagna på samma plats.


[image]

[image]
Okänt var.

SJK-resa till Hamar, 25-26/5 1968, 5 bilder

av Stig Lagergren, Sunday, May 23, 2021, 11:10 (1040 dagar sedan) @ Ulfe

Fina bilder. Jag var med men har bara svartvita bilder.
Första bilden är helt riktigt från Hamar 26 maj. Övriga bilder är från 25 maj då Bo14a 1074 gick först. Dagen efter gick en norsk vagn först.
Ska jämföra med mina bilder vid tillfälle så kanske vi kan bestämma plats. Men Flisa är helt riktigt.

SJK-resa till Hamar, 25-26/5 1968, 5 bilder

av Stig Lagergren, Sunday, May 23, 2021, 17:32 (1040 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina bilder. Jag var med men har bara svartvita bilder.
Första bilden är helt riktigt från Hamar 26 maj. Övriga bilder är från 25 maj då Bo14a 1074 gick först. Dagen efter gick en norsk vagn först.
Ska jämföra med mina bilder vid tillfälle så kanske vi kan bestämma plats. Men Flisa är helt riktigt.

Jag får nog ta tillbaka lite av det jag sagt. Har tittat lite på mina bilder och då verkar det som om man bytte riktning i Elverum. På bilderna från Hamar 26 maj går Bo14a 1047 först men efter Elverum är det en norsk vagn först. Loket vändes vid stallet i Elverum. Så då kan det mycket väl vara så att alla bilderna är från söndagen 26 maj. Ber om ursäkt om jag kommit med förvirrande upplysningar.
Har tittat på mina bilder från Flisa och Elverum på uppvägen men jag får inte ihop det riktigt.
Någon annan som var med kanske vet bättre.

SJK-resa till Hamar, 25-26/5 1968, 5 bilder

av Stig Lagergren, Sunday, May 23, 2021, 17:38 (1040 dagar sedan) @ Stig Lagergren

På bild två och tre tar man vatten så då borde de bilderna vara från samma ställe. Och då även bild fyra.

SJK-resa till Hamar, 25-26/5 1968, 5 bilder

av Stig Lagergren, Sunday, May 23, 2021, 18:11 (1040 dagar sedan) @ Stig Lagergren

På bild två och tre tar man vatten så då borde de bilderna vara från samma ställe. Och då även bild fyra.

När det gäller bild fem så har jag hittat en bild på Digitalt muséum Norge. Den sägs vara från Flisa och på den ser man det hus framför tåget som syns på din bild. Om det är så borde bild två till fem vara från Flisa och då borde det även vara 25 maj. Men osvuret är bäst.

Hamar og Flisa

av Nitram, Sunday, May 23, 2021, 19:40 (1040 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det är mycket riktigt Hamar på första bilden och Flisa på de övriga.

Hamar og Flisa

av Ulfe, Monday, May 24, 2021, 08:06 (1039 dagar sedan) @ Nitram

Tack alla! för alla svar, hälsar Ulf och Björn.

Hamar lokstation 1968 - några svartvita bilder

av Stig Lagergren, Wednesday, May 26, 2021, 13:19 (1037 dagar sedan) @ Ulfe

Bland ganska många bilder hittar jag några som ser lite intressanta ut. Någon kan kanske berätta om de märkliga fordonen, d.v.s. personvagnen, f.d. motorvagnen ? och den lilla släpvagnen.
[image] NSB 26c 411, 26a 271 0ch 26c 436

[image] Tjänstevagn Rom 16

[image] Undervisningsvagn Ru 1260

[image] 26a 217 och litet motorvagnssläp

Hamar lokstation 1968 - några svartvita bilder. Släpvagnen.

av Leif B, Wednesday, May 26, 2021, 21:36 (1037 dagar sedan) @ Stig Lagergren

---

[image] 26a 217 och litet motorvagnssläp

Motorvagnssläpet hade littera Gx och det skymtar ett till i höger bildkant på samma spår.

Öknamnet lär varit "campingvogn", d v s "husvagn".
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=14340
https://digitaltmuseum.no/021015650493/persontog-til-koppang-pa-rena-stasjon-motorvogn-...

Edit: De två släpen syns även på första bilden, längst till höger.

Hamar lokstation 1968 - några svartvita bilder

av Ola Almquist, Wednesday, May 26, 2021, 23:17 (1036 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image] Tjänstevagn Rom 16

Det bör vara Ram 15 f.d. Cmb 14a/Cmd 15c 18233.

Mer om dessa här.

Hamar lokstation 1968 - några svartvita bilder

av Stig Lagergren, Thursday, May 27, 2021, 09:46 (1036 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack Leif och Ola.
Att det står 15 på Ram-vagnen är ju helt klart. Skrivfel. Slarvigt av mig. Men jag tyckte det stod Rom. Troligen rent önsketänkande.

Den treaxliga vagnen

av Sune Nylén, Thursday, May 27, 2021, 19:57 (1036 dagar sedan) @ Stig Lagergren

stämmer väl överens med BJ C3b som kring 1920 i ett antal inköptes från Van der Zypen & Charlier i Köln. Bild finns i BJ 1922.

Den treaxliga vagnen

av Anders Sandgren, Thursday, May 27, 2021, 21:21 (1036 dagar sedan) @ Sune Nylén

Även HNJ hade samma typ. 10 inköpta varav 7 CF4-vagnar och 3 C4. Flera ombyggda till 2-axliga C3c-vagnar senare.

Den treaxliga vagnen

av Olof W, Thursday, May 27, 2021, 21:25 (1036 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Även HNJ hade samma typ. 10 inköpta varav 7 CF4-vagnar och 3 C4. Flera ombyggda till 2-axliga C3c-vagnar senare.

Och flera andra svenska järnvägar.

Men på grund av Norges historia så kan ju vagnen hamnat i Noreg på annat sätt än att ha blivit inköpt billigt i början av 20-talet från Tyskland. Vi får se om våra norska vänner här på forumet vet besked.

/Olof

Den treaxliga vagnen

av Erik W. Johansson, Friday, May 28, 2021, 00:08 (1035 dagar sedan) @ Olof W

På NJKs forum Stasjonen skriver Thor Bjerke:


"Litt historikk:
NSB overtok i 1946 fem tre-akslede personvogner litra Citr uten innredning. Dette var tidligere preussiske vogner bygd rundt 1920. De var av en type som ble innført i 1907 som 4. klasse-vogner, og med brede dører inn fra endeplattformene slik at de kunne brukes til å transportere sårede. Etter at 4. klasse ble avskaffet i Tyskland i 1928, ble vognene brukt som 3. klasse-vogner for reisende med mye bagasje. En del svenske privatvogner anskaffet forøvrig slike vogner på 1910-tallet.
Våren 1941 kom det ti slike vogner til Narvik, sannsynligvis for bruk sammen med jernbaneartilleriet der. I 1943 var fem vogner, heri fire som tidligere var i Narvik,i bruk ved jernbaneartilleriet på Heddeland sidespor og Marnardal stasjon. De siste krigsårene stod fire av disse vognene som depotvogner på Rakkestad, mens 96589 ble disponert av D.W. på Gautestad. I mars 1946 ble det bestemt å forsyne disse fem vognene med provisoriske trebenker slik at de kunne brukes i trafikken. Om dette ble gjort, og i hvilken grad vognene ble brukt, er ukjent.

Planen var imidlertid å bruke dem til undervisningsvogner for bremseinstruktører i forbindelse med overgangen til trykkluftbremsede tog, og tre av vognene ble høsten 1946 sendt til Trondheim for ombygging til undervisningsvogner, litra Ru. Vogn 1258 ble deretter plassert i Oslo, 1259 i Drammen og 1260 på Hamar. Ru 1259 stod på Sundland ved utrangeringen i 1987."

Den treaxliga vagnen

av Stig Lagergren, Friday, May 28, 2021, 11:15 (1035 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

På NJKs forum Stasjonen skriver Thor Bjerke:


"Litt historikk:
NSB overtok i 1946 fem tre-akslede personvogner litra Citr uten innredning. Dette var tidligere preussiske vogner bygd rundt 1920. De var av en type som ble innført i 1907 som 4. klasse-vogner, og med brede dører inn fra endeplattformene slik at de kunne brukes til å transportere sårede. Etter at 4. klasse ble avskaffet i Tyskland i 1928, ble vognene brukt som 3. klasse-vogner for reisende med mye bagasje. En del svenske privatvogner anskaffet forøvrig slike vogner på 1910-tallet.
Våren 1941 kom det ti slike vogner til Narvik, sannsynligvis for bruk sammen med jernbaneartilleriet der. I 1943 var fem vogner, heri fire som tidligere var i Narvik,i bruk ved jernbaneartilleriet på Heddeland sidespor og Marnardal stasjon. De siste krigsårene stod fire av disse vognene som depotvogner på Rakkestad, mens 96589 ble disponert av D.W. på Gautestad. I mars 1946 ble det bestemt å forsyne disse fem vognene med provisoriske trebenker slik at de kunne brukes i trafikken. Om dette ble gjort, og i hvilken grad vognene ble brukt, er ukjent.

Planen var imidlertid å bruke dem til undervisningsvogner for bremseinstruktører i forbindelse med overgangen til trykkluftbremsede tog, og tre av vognene ble høsten 1946 sendt til Trondheim for ombygging til undervisningsvogner, litra Ru. Vogn 1258 ble deretter plassert i Oslo, 1259 i Drammen og 1260 på Hamar. Ru 1259 stod på Sundland ved utrangeringen i 1987."

Tack Erik (och Thor). Mycket intressant.

Den treaxliga vagnen - ytterligare en

av Kjell Friberg, Friday, May 28, 2021, 21:54 (1035 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

I Elverum stod 1973-06-01 Xc 1253 vilken sannolikt var en av dessa treaxliga vagnar som NSB "tog hand" om efter kriget. Den hade dock fått en nu korg med träpanel och högvälvt tak samt mist delar av bromsutrustnigen. Jag har tyvärr inga andra uppgifter än en bild i mitt arkiv. Vet någon vad detta kan vara för en vagn?

SJK-resa till Hamar, 25-26/5 1968, 5 bilder

av LaseJ, Sunday, May 23, 2021, 16:04 (1040 dagar sedan) @ Ulfe

Som alltid, utsökta bilder! En lten korrigering, på mejeriet i Flisa står det nog inte inte Ål, det står A L, vilket är norska för andelslag, eller det vi i Sverige kallar eknomisk förening.

Hälsar
Lasse