Borås Herrljunga järnväg (Fordon: vagnar)
Annonserade den 2 oktober 1899, ut lok, godsvagnar och personvagnar med 1217mm spårvidd.
Fanns det någon köpare ?
av mormorsgruvan, Wednesday, May 26, 2021, 13:11 (1066 dagar sedan)
Annonserade den 2 oktober 1899, ut lok, godsvagnar och personvagnar med 1217mm spårvidd.
Fanns det någon köpare ?
av Harald, Wednesday, May 26, 2021, 14:13 (1066 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Annonserade den 2 oktober 1899, ut lok, godsvagnar och personvagnar med 1217mm spårvidd.
Fanns det någon köpare ?
Skrotfirman Wockatz i Göteborg. Ett lok såldes till en ingenjör Heineman i Göteborg.
av Johan P, Friday, May 28, 2021, 17:45 (1064 dagar sedan) @ Harald
Annonserade den 2 oktober 1899, ut lok, godsvagnar och personvagnar med 1217mm spårvidd.
Fanns det någon köpare ?
Skrotfirman Wockatz i Göteborg. Ett lok såldes till en ingenjör Heineman i Göteborg.
Vad hände med loket som såldes till Heineman i Göteborg?
Var det helt oaktuellt 1899 att någon ville köpa fordonen och bygga en "begagnad" 1217-bana? Det hände ju på 802 mm tex WLJ
av Anders Sandgren, Friday, May 28, 2021, 19:38 (1064 dagar sedan) @ Johan P
Annonserade den 2 oktober 1899, ut lok, godsvagnar och personvagnar med 1217mm spårvidd.
Fanns det någon köpare ?
Skrotfirman Wockatz i Göteborg. Ett lok såldes till en ingenjör Heineman i Göteborg.
Vad hände med loket som såldes till Heineman i Göteborg?Var det helt oaktuellt 1899 att någon ville köpa fordonen och bygga en "begagnad" 1217-bana? Det hände ju på 802 mm tex WLJ
Loken var närmare 40år och några andra 1217-banor fanns inte längre. Så mycket exportmöjligheter fanns nog inte heller. Teoretiskt kunde man byggt om loken till normalspår, men de var nog alltför åldersstigna och slitna för det. Vissa ShJ och HJ-lok byggdes ju om till normalspår men de var yngre då.
av Lennart Petersen, Friday, May 28, 2021, 19:42 (1064 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Annonserade den 2 oktober 1899, ut lok, godsvagnar och personvagnar med 1217mm spårvidd.
Fanns det någon köpare ?
Skrotfirman Wockatz i Göteborg. Ett lok såldes till en ingenjör Heineman i Göteborg.
Vad hände med loket som såldes till Heineman i Göteborg?Var det helt oaktuellt 1899 att någon ville köpa fordonen och bygga en "begagnad" 1217-bana? Det hände ju på 802 mm tex WLJ
Loken var närmare 40år och några andra 1217-banor fanns inte längre. Så mycket exportmöjligheter fanns nog inte heller. Teoretiskt kunde man byggt om loken till normalspår, men de var nog alltför åldersstigna och slitna för det. Vissa ShJ och HJ-lok byggdes ju om till normalspår men de var yngre då.
40år är en tid och vi kan ju även minnas att 1800-talets lok slets ut betydligt snabbare än 1900-talets beroende t.ex på sämre kvaliitet i metaller.
av Harald, Friday, May 28, 2021, 20:49 (1064 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Man hade inhämtade ett utlåtande från Viktor Klemming som om loken konstaterade att de icke kunna "med ringaste fördel ombyggas till normal spårvidd. Kostnaden skulle bliva alltför stor, och därtill äro loken uttjänta och otidsenliga".
Beträffande lok nr 2 som 1901 såldes till Heineman för 1500 kronor, så klagade köparen efter mottagandet över att manometer och injektor saknades. BHJ svarade att loket sålts i befintligt skick, och att apparaterna tagits bort redan 1898, då loket kasserades.
av Anders Jansson, Saturday, May 29, 2021, 17:16 (1063 dagar sedan) @ Johan P
Annonserade den 2 oktober 1899, ut lok, godsvagnar och personvagnar med 1217mm spårvidd.
Fanns det någon köpare ?
Skrotfirman Wockatz i Göteborg. Ett lok såldes till en ingenjör Heineman i Göteborg.
Vad hände med loket som såldes till Heineman i Göteborg?Var det helt oaktuellt 1899 att någon ville köpa fordonen och bygga en "begagnad" 1217-bana? Det hände ju på 802 mm tex WLJ
På 1870-talet sålde Statens jernvägstrafik kasserat materiel till en skrothandlare med namn Max Heineman i Göteborg. Det är väl inte otroligt att det rör sig om samma verksamhet.