Ankomst Engelbrektsplan (Fotografier/bildfrågor)

av Richard A, Tuesday, June 01, 2021, 21:36 (1050 dagar sedan)

Ett litet tidsdokument som nyligen digitaliserats. Vilket år kan det tänkas vara? /Richard

Länk till Youtube.

Ankomst Engelbrektsplan

av Granis, Tuesday, June 01, 2021, 22:00 (1050 dagar sedan) @ Richard A

Inte osannolikt i samband med trafikens upphörande i oktober 1960. Om tidningskiosken bakom stoppbocken fanns kvar så länge, "to the bitter end"? Det var ju vid såna tillfällen man kunde slösa film på (hittills) vardagliga ting. Och kan inte de kostymklädda herrarna som skymtar ett par gånger i sällskap med en uniformsklädd d:o tillhöra SJ (fd SRJ´s) ledning vid tidpunkten?


/ L G

Ankomst Engelbrektsplan

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, June 01, 2021, 22:33 (1050 dagar sedan) @ Granis

Inte osannolikt i samband med trafikens upphörande i oktober 1960. Om tidningskiosken bakom stoppbocken fanns kvar så länge, "to the bitter end"? Det var ju vid såna tillfällen man kunde slösa film på (hittills) vardagliga ting. Och kan inte de kostymklädda herrarna som skymtar ett par gånger i sällskap med en uniformsklädd d:o tillhöra SJ (fd SRJ´s) ledning vid tidpunkten?


/ L G

Klippet måste ha filmats vid två tillfällen - iförsta halvan är tidningskiosken stängd, i den andra är den öppen.

Intressant är att resenärer hoppar av tåget innan det stannat, det är numera omöjligt.
(Och vi har ännu inte fått någon stockholmsk BoJo som vill återinföra denna mänskliga rättighet. Men vem vet vad Tamsons hittar på inför valet nästa år?)

/TKO

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av Leif B, Tuesday, June 01, 2021, 23:49 (1050 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

---


Intressant är att resenärer hoppar av tåget innan det stannat, det är numera omöjligt.
(Och vi har ännu inte fått någon stockholmsk BoJo som vill återinföra denna mänskliga rättighet. Men vem vet vad Tamsons hittar på inför valet nästa år?)

/TKO

Så gick det till ändå in på 90-talet, även om ändstationen då var Stockholm Östra.

Undantag: om tåget blev stående alltför länge vid B-signalen (inre infartssignalen, placerad vid dåvarande motorvagnsstallet, nu museihall), då stag de otåliga av redan där och gick över spår och slipers in till plattformen. Ofta blev de dock omkörda av tåget de just stigit av från som hunnit få grönt i B-signalen och sakta och försiktigt rullade in till plattformen.

Ja, även detta är numera omöjligt.

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av LHL, Wednesday, June 02, 2021, 16:32 (1049 dagar sedan) @ Leif B

Nåja, inte var det ofta som människor steg av vid infartssignal B. Det var mest om det blivit ett mycket långt stopp, längre än tio minuter eller så.

Att man steg av i farten vid Engelbrektsplan var nog inte så konstigt. Tågen anlände väl mycket långsamt eftersom det säkert inte var helt enkelt att få lagom mycket broms på vagnarna med enkel styrventil i det ganska kraftiga utförslutet mot stoppbocken. Säkert höll många förare emot med direktbromsen på slutet och den gav en ganska ringa bromsverkan om tågsättet var långt.

Att stå i den där tidningskiosken och sälja tidningar borde ha inneburit riskpengar.

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av Leif B, Wednesday, June 02, 2021, 19:17 (1049 dagar sedan) @ LHL

Nåja, inte var det ofta som människor steg av vid infartssignal B. Det var mest om det blivit ett mycket långt stopp, längre än tio minuter eller så.

Att man steg av i farten vid Engelbrektsplan var nog inte så konstigt. Tågen anlände väl mycket långsamt eftersom det säkert inte var helt enkelt att få lagom mycket broms på vagnarna med enkel styrventil i det ganska kraftiga utförslutet mot stoppbocken. Säkert höll många förare emot med direktbromsen på slutet och den gav en ganska ringa bromsverkan om tågsättet var långt.

Att stå i den där tidningskiosken och sälja tidningar borde ha inneburit riskpengar.

Jo, du har ju ett mycket större statistiskt underlag i form av observationer vid B-signalen, så du har säkert rätt om frekvensen!

Men det som filmen visar, att hoppa av Parktågen och springa med vagnen strax innan den stannar, det känner jag igen dock inte från Engelbrektsplan utan från spår 2 på Östra. Mycket möjligt att det hände även på andra spår, men de minnesbilder som filmen lockade fram är just från spår 2 och tiden 1989-91. När motorvagnen gjorde rundgång, var det ofta någon/några som hoppade på nere vid stoppbocken och sedan följde med motorvagnen under växlingen och sparade på så vis några steg.

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av Överkörmästaren, Wednesday, June 02, 2021, 22:38 (1049 dagar sedan) @ Leif B

Nåja, inte var det ofta som människor steg av vid infartssignal B. Det var mest om det blivit ett mycket långt stopp, längre än tio minuter eller så.

Att man steg av i farten vid Engelbrektsplan var nog inte så konstigt. Tågen anlände väl mycket långsamt eftersom det säkert inte var helt enkelt att få lagom mycket broms på vagnarna med enkel styrventil i det ganska kraftiga utförslutet mot stoppbocken. Säkert höll många förare emot med direktbromsen på slutet och den gav en ganska ringa bromsverkan om tågsättet var långt.

Att stå i den där tidningskiosken och sälja tidningar borde ha inneburit riskpengar.


Jo, du har ju ett mycket större statistiskt underlag i form av observationer vid B-signalen, så du har säkert rätt om frekvensen!

Men det som filmen visar, att hoppa av Parktågen och springa med vagnen strax innan den stannar, det känner jag igen dock inte från Engelbrektsplan utan från spår 2 på Östra. Mycket möjligt att det hände även på andra spår, men de minnesbilder som filmen lockade fram är just från spår 2 och tiden 1989-91. När motorvagnen gjorde rundgång, var det ofta någon/några som hoppade på nere vid stoppbocken och sedan följde med motorvagnen under växlingen och sparade på så vis några steg.

Du åkte väl regelmässigt till jobbet från spår 3 och såg detta när parktåget kom in på korsande tågväg! Någon med en graf kan säkert säga vilket tåg du tog :-)

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av Leif B, Thursday, June 03, 2021, 16:48 (1048 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nåja, inte var det ofta som människor steg av vid infartssignal B. Det var mest om det blivit ett mycket långt stopp, längre än tio minuter eller så.

Att man steg av i farten vid Engelbrektsplan var nog inte så konstigt. Tågen anlände väl mycket långsamt eftersom det säkert inte var helt enkelt att få lagom mycket broms på vagnarna med enkel styrventil i det ganska kraftiga utförslutet mot stoppbocken. Säkert höll många förare emot med direktbromsen på slutet och den gav en ganska ringa bromsverkan om tågsättet var långt.

Att stå i den där tidningskiosken och sälja tidningar borde ha inneburit riskpengar.


Jo, du har ju ett mycket större statistiskt underlag i form av observationer vid B-signalen, så du har säkert rätt om frekvensen!

Men det som filmen visar, att hoppa av Parktågen och springa med vagnen strax innan den stannar, det känner jag igen dock inte från Engelbrektsplan utan från spår 2 på Östra. Mycket möjligt att det hände även på andra spår, men de minnesbilder som filmen lockade fram är just från spår 2 och tiden 1989-91. När motorvagnen gjorde rundgång, var det ofta någon/några som hoppade på nere vid stoppbocken och sedan följde med motorvagnen under växlingen och sparade på så vis några steg.


Du åkte väl regelmässigt till jobbet från spår 3 och såg detta när parktåget kom in på korsande tågväg! Någon med en graf kan säkert säga vilket tåg du tog :-)

Om det just ankom ett tåg spår 2 så var det nog det nog returen på det tåget som jag tänkte åka med. Det skulle ju avgå inom åtta minuter, så jag tvivlar lite i att det hann gå något tåg emellan. Det gick väl bara fem tåg i timmen från Östra i dagtrafiken på den tiden. Rätt? (Eller var det möjligen sex?)

F ö tror jag att det är svårt att hitta någon regelmässighet i tidpunkten för mina resor, med eller utan tillgång till graf. :-P

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av LHL, Thursday, June 03, 2021, 09:55 (1048 dagar sedan) @ Leif B

Att hoppa av i farten gjorde man nog överallt. Det var helt naturligt. De flesta visste också hur man gjorde det, dvs steg av i tågets rörelseriktning. Det lärde mig min far. Även på Saltsjöbanan hoppade många resenärer av i god tid innan tåget stannat.

På spårvagnarna öppnades ofta dörrarna strax innan vagnen stannat, likaså på de bussar som saknade dörrbroms - H15 och F3 i mitt fall.

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av Harald, Thursday, June 03, 2021, 18:08 (1048 dagar sedan) @ LHL

På de spårvagnar som hade öppna dörrar under färd fanns en skylt med texten "Hoppa ej. Det kan kosta er livet."
Numera är det väl bara rulltrappor som allmänheten får kliva av i farten, ;-)
Får växlingspersonal hoppa av i farten fortfarande eller ska de vänta tills växlingssättet har stannat?

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av Bjarnulf, Thursday, June 03, 2021, 18:29 (1048 dagar sedan) @ Harald

Får växlingspersonal hoppa av i farten fortfarande eller ska de vänta tills växlingssättet har stannat?

För åtminstone Green Cargo gäller det sistnämnda

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av Thomas Tell, Thursday, June 03, 2021, 23:41 (1048 dagar sedan) @ LHL

Att hoppa av i farten gjorde man nog överallt. Det var helt naturligt. De flesta visste också hur man gjorde det, dvs steg av i tågets rörelseriktning.

Som konduktör hände det att jag hoppade av i 30-40 km/tim (tror jag). Från första vagnen till den sista innan tåget stannade. Det gällde att skjuta ifrån ordentligt.
/tell

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av Niklas B, Thursday, June 03, 2021, 20:31 (1048 dagar sedan) @ Leif B

Nåja, inte var det ofta som människor steg av vid infartssignal B. Det var mest om det blivit ett mycket långt stopp, längre än tio minuter eller så.

Att man steg av i farten vid Engelbrektsplan var nog inte så konstigt. Tågen anlände väl mycket långsamt eftersom det säkert inte var helt enkelt att få lagom mycket broms på vagnarna med enkel styrventil i det ganska kraftiga utförslutet mot stoppbocken. Säkert höll många förare emot med direktbromsen på slutet och den gav en ganska ringa bromsverkan om tågsättet var långt.

Att stå i den där tidningskiosken och sälja tidningar borde ha inneburit riskpengar.


Jo, du har ju ett mycket större statistiskt underlag i form av observationer vid B-signalen, så du har säkert rätt om frekvensen!

Men det som filmen visar, att hoppa av Parktågen och springa med vagnen strax innan den stannar, det känner jag igen dock inte från Engelbrektsplan utan från spår 2 på Östra. Mycket möjligt att det hände även på andra spår, men de minnesbilder som filmen lockade fram är just från spår 2 och tiden 1989-91. När motorvagnen gjorde rundgång, var det ofta någon/några som hoppade på nere vid stoppbocken och sedan följde med motorvagnen under växlingen och sparade på så vis några steg.

Ja, att hoppa av i farten var ju mycket roligare. Och dessutom tog det ju tre evigheter ibland tills tåget stannade. I många länder, t.ex. Paris tunnelbana, går ju dörrarna också att öppna precis innan tåget stannat så får man ett snabbare passagerarutbyte.

Att hoppa på vid bocken vid rundgången var ju också det vanliga, så slapp man gå till tågets framände.
Och så kunde man (=jag) hoppa av vid infartssignalen söderifrån i Roslags Näsby, för där bodde min kompis :-)

Och på mornarna kunde man gå igenom hela tåget och leta efter klasskompisar. Vissa konduktörer brydde sig, andra inte, och i praktiken gjorde väl det ingen större skillnad :-D

En morgon hade ett tåg spårat ur på Östra så vi stod vid infarten, men det blev ju ingen försening för det heller, för innan nån konduktör hade hunnit komma och berätta något hade ju häften av resenärerna gett sig av på drottning Kristinas väg. De flesta fick väl bara kortare att gå.

Och så var förarna snälla så att jag fick åka hytt och utan det hade jag nog inte varit i järnvägsbranschen sådär 25-30 år senare.

Om 20 år kommer folk titta snett på oss idag när vi säger att vi bara gick vidare när rulltrappan stannade, som om det vore världens mest förbjudna grej. :-D

Ankomst Engelbrektsplan. Hoppa av i farten?

av Överkörmästaren, Thursday, June 03, 2021, 22:58 (1048 dagar sedan) @ Niklas B

Nåja, inte var det ofta som människor steg av vid infartssignal B. Det var mest om det blivit ett mycket långt stopp, längre än tio minuter eller så.

Att man steg av i farten vid Engelbrektsplan var nog inte så konstigt. Tågen anlände väl mycket långsamt eftersom det säkert inte var helt enkelt att få lagom mycket broms på vagnarna med enkel styrventil i det ganska kraftiga utförslutet mot stoppbocken. Säkert höll många förare emot med direktbromsen på slutet och den gav en ganska ringa bromsverkan om tågsättet var långt.

Att stå i den där tidningskiosken och sälja tidningar borde ha inneburit riskpengar.


Jo, du har ju ett mycket större statistiskt underlag i form av observationer vid B-signalen, så du har säkert rätt om frekvensen!

Men det som filmen visar, att hoppa av Parktågen och springa med vagnen strax innan den stannar, det känner jag igen dock inte från Engelbrektsplan utan från spår 2 på Östra. Mycket möjligt att det hände även på andra spår, men de minnesbilder som filmen lockade fram är just från spår 2 och tiden 1989-91. När motorvagnen gjorde rundgång, var det ofta någon/några som hoppade på nere vid stoppbocken och sedan följde med motorvagnen under växlingen och sparade på så vis några steg.


Ja, att hoppa av i farten var ju mycket roligare. Och dessutom tog det ju tre evigheter ibland tills tåget stannade. I många länder, t.ex. Paris tunnelbana, går ju dörrarna också att öppna precis innan tåget stannat så får man ett snabbare passagerarutbyte.

Att hoppa på vid bocken vid rundgången var ju också det vanliga, så slapp man gå till tågets framände.
Och så kunde man (=jag) hoppa av vid infartssignalen söderifrån i Roslags Näsby, för där bodde min kompis :-)

Och på mornarna kunde man gå igenom hela tåget och leta efter klasskompisar. Vissa konduktörer brydde sig, andra inte, och i praktiken gjorde väl det ingen större skillnad :-D

En morgon hade ett tåg spårat ur på Östra så vi stod vid infarten, men det blev ju ingen försening för det heller, för innan nån konduktör hade hunnit komma och berätta något hade ju häften av resenärerna gett sig av på drottning Kristinas väg. De flesta fick väl bara kortare att gå.

Och så var förarna snälla så att jag fick åka hytt och utan det hade jag nog inte varit i järnvägsbranschen sådär 25-30 år senare.

Om 20 år kommer folk titta snett på oss idag när vi säger att vi bara gick vidare när rulltrappan stannade, som om det vore världens mest förbjudna grej. :-D

Ett tips är att när rulltrappan börjar gå baklänges så är det bättre att följa med den än att försöka kämpa emot!

Ankomst Engelbrektsplan

av NerdBoy, Friday, June 04, 2021, 20:19 (1047 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Klippet måste ha filmats vid två tillfällen - iförsta halvan är tidningskiosken stängd, i den andra är den öppen.

Jag vågar påstå att den första delen av filmen är inspelad ungefär 09:40 och den andra ungefär 16:15. ;-)

Ankomst Engelbrektsplan

av LOK, Wednesday, June 02, 2021, 11:08 (1049 dagar sedan) @ Richard A

Mörkt, suddigt men högintressant tidsdokument.

Vid omkrin 48 sekunder tror jag mig se en ung Erik Hellenius i basker, en stor expert på Roslagsbanan.

Någon mer som kände Erik?
LOK

Ankomst Engelbrektsplan

av Granis, Wednesday, June 02, 2021, 11:21 (1049 dagar sedan) @ LOK

Gert Ekström har också känt igen Erik enligt en kommentar på SRJmf/ ULJs "fanpage" på fejsbok (där jag länkat detta inlägg/ denna film). Detta, plus de nämnda Höga Herrarna, tyder väl på det jag skrivit tidigare; nåt speciellt sker här. Typ de sista tågen till Engelbrektsplan hösten 1960. Kanske rentav (bl a) det sista...

/ L G

Ankomst Engelbrektsplan

av LHL, Wednesday, June 02, 2021, 16:27 (1049 dagar sedan) @ Granis

Inte det allra sista väl, det gick ju strax före midnatt. Annars stämmer nog din tanke. Det kan vara en av de sista morgonrusningarna.

Ankomst Engelbrektsplan

av LHL, Wednesday, June 02, 2021, 16:26 (1049 dagar sedan) @ LOK

Intressant att du tyckte det. Jag har bara träffat Erik Helenius en gång, om jag minns rätt. Ändå reagerade jag också på personen i basker och tänkte: "Är inte det där Erik Helenius?".

Ankomst Engelbrektsplan

av Gurra-Nisse, Wednesday, June 02, 2021, 18:18 (1049 dagar sedan) @ LHL

Visst är det Erik. Lärde känna honom i andra halvan av 60-talet då han återfanns i/vid motorvagn 4. Först uppställd på ett utdragsspår norr om Mörby verkstad, senare på hallbangården vid Djursholms Ösby.

Erik var en fascinerande person som kunde mycket om det mesta. Tog med mig på SJK resa med lök 24 från Stockholm Ö till Uppsala Ö, bl a. Har fortfarande kvar några foton som Erik gav mig, han hade f ö tusentals!

Erik Helenius och foton

av Granis, Wednesday, June 02, 2021, 22:52 (1049 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

....Har fortfarande kvar några foton som Erik gav mig, han hade f ö tusentals!

Enligt rykten ska hans fotosamling gömts undan nånstans och aldrig återfunnits. Det hela har för Roslagsbanehistoriker samma klang som den heliga graalen. Nåt man letat efter (?) i decennier men som man aldrig funnit...


/ L G