G9 1842 (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Thursday, March 05, 2009, 22:47 (5502 dagar sedan)

[image]
G9 1842 (GDJ 58) i Hillerstorp i slutet av 70-talet.
Det kom dit 1977 tror jag. Här har någon hittat en burk rödfärg, den räckte dock inte till hjulringarna...
Hur ser loket ut idag?

G9 1842

av Björn Arvidsson, Friday, March 06, 2009, 00:31 (5502 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Gråter när man ser det då. men när jag va där 1993 va det ännu värre

G9 1842 Tidigare Bild

av Jan Söderlund, Friday, March 06, 2009, 01:30 (5502 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Tack vare Big Bengt så finns det nånting kvar idag.
Bild på 1842 innan det kom till nuvarande uppställningsplats.
Notera att 1842 var den enda G9an som fick sotskåpsluckan utbytt till en SWB liknade lucka,,övriga hade den GDJ typiska större luckan,
så länge dom hade litt G9.
[image]
Nedan GDJ 57 med GDJ sotskåpslucka, annan intressant grej att många GDJ lok hade Regulator av mer Amerikansk typ,
dvs ett hand tag på sidan av pannan i Hytten, stången och armen in i Domen kan ses,på båda bilderna.
[image]
Bilder ur Carl-Henry Fahlgrens samlingar

Nu svär jag väl i kyrkan

av Urban Åkesson, Friday, March 06, 2009, 09:26 (5502 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Har det gjorts försök att rädda denna maskin till t.ex. Sveriges Järnvägsmuseum? Big Bengt är ju känd för sina udda affärsmetoder men ett byte med ett E eller B-lok borde väl kunna gå igenom.
Vi är ju inte direkt bortskämda med bevarade godstågsmaskiner.
Så det vore synd om denna madamm skulle fortsätta sitt mot sitt slutgiltiga öde som Gevalia.

Högst personlig åsikt
Urban Åkesson

Nu svär jag väl i kyrkan

av Tobias @, Göteborg, Friday, March 06, 2009, 12:05 (5502 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Har det gjorts försök att rädda denna maskin till t.ex. Sveriges Järnvägsmuseum? Big Bengt är ju känd för sina udda affärsmetoder men ett byte med ett E eller B-lok borde väl kunna gå igenom.

På forumet har det skrivits om ett förslag att byta G9an mot en B-maskin, som gick i stöpet för att BB inte ville betala frakten för B-loket, vilket man kan förstå.

mvh Tobias

Nu svär jag väl i kyrkan

av Conny Sernfalk, Friday, March 06, 2009, 12:15 (5502 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Har det gjorts försök att rädda denna maskin till t.ex. Sveriges Järnvägsmuseum? Big Bengt är ju känd för sina udda affärsmetoder men ett byte med ett E eller B-lok borde väl kunna gå igenom.
Vi är ju inte direkt bortskämda med bevarade godstågsmaskiner.
Så det vore synd om denna madamm skulle fortsätta sitt mot sitt slutgiltiga öde som Gevalia.

Högst personlig åsikt
Urban Åkesson

Samma fråga har ställts ett antal gånger i detta forum. Håller självklart med. Nu när JVM lyckats rädda deponerade C7 1774 så är det egentligen bara G9 1842 och NOJ loket i Älmhult kvar bland i mitt tycke högprioriterade lok att rädda inomhus innan förfallet gått för långt. Vid något tillfälle svarade även Henrik R att kontakter hade förekommit angående loket. Om jag minns rätt blev inte JVM och "Big bengt" överens om bl.a transportkostnader.

Nu svär jag väl i kyrkan

av Urban Åkesson, Friday, March 06, 2009, 13:25 (5502 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jag antar att fordonet måste gå på väg eller upplastad på vagn eller hur transporterar man ett lok av den viktklassen som stått ute och inte rullat på egna hjul på över 30 år, vad kan frakten gå på? Går det att fixa en insamling? många bäckar små.... och sen står loket under tak i alla fall.

Var det inte tal om att JVMV skulle etablera en grupp i södra sverige (ängelholm?), kanske ett bra projekt för dom att i alla fall få loket rullbart på egna hjul upp till Gävle eller vart man nu skulle kunna tänka sig att loket skulle kunna hamna.

Att sedan Big Bengt inte vill betala frakterna, det kan jag förstå, han varken vinner eller förlorar något på att loket står där det står idag.

Skulle nog vilja lägga till ett lok på prioriteringslistan och det är MaSJ Tyr som förtjänar ett bättre öde än som Zoegas.

MaSJ Tyr

av Anders Sandgren, Friday, March 06, 2009, 13:43 (5502 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Det hade varit trevligt se Tyr under ånga igen. Frågan är hur tidens tand påverkat loket genom åren. Det var ju såvitt jag vet ett fullt körbart lok 1974 när det återgick från Nässjö. Men det var då det.
Vet inte när det sista gången var under ånga, formellt återlämnades det 1973 i utbyte mot pengar för ett nytt ånglok (det blev J 1237) men fanns kvar i Nsääjö åtminstone till sommmaren 1974. Våren -74 stod det tillsammand med ångvagnen på spår 10 i stallet. Sedan har jag någon bild från sommaren -74 då det står ute. Antagligen var det då nerkopplat inför transporten uppåt som jag inte tror att det gjorde för egen maskin. Troligen var det inte igång efter hösten 1973, men jag kan ha fel där.
Ner till Nässjö 1967 gick loket däremot för egen maskin via Gävle, Stockholm, Eskilstuna.

Nu svär jag väl i kyrkan

av HP, Friday, March 06, 2009, 13:25 (5502 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Samma fråga har ställts ett antal gånger i detta forum. Håller självklart med. Nu när JVM lyckats rädda deponerade C7 1774

Rädda och rädda... Skillnaden är att SJVM äger C7 1774, och att den har stått ändå rätt hyfsat förvarat under tiden, samt är komplett. De andra loken ägs ej av SJVM. Vad det gäller G9:an torde väl kanske mfGDJ vara den förening som ligger närmst till hands. Vad det gäller NOJ tog NJ för några år sedan kontakt med ägaren Älmhults kommun, men det fanns inget intresse från dem att avyttra loket. Jag vet att även Munktellmuseet i Eskilstuna har gjort påstötningar om det loket.

Mvh Henrik R

Nu svär jag väl i kyrkan

av Anders Ö/NJM, Friday, March 06, 2009, 15:27 (5502 dagar sedan) @ HP

Inte menar väl Jvm, på fullaste allvar, att en förening skulle ha större ansvar för att rädda loket än Sv Jvm?

GDJ införlivades ju i SJ ;o))

Eller ser vi någon form av polarisering av intressesfären, lok söder om dalälven kontra norr om tex....

Nu svär jag väl i kyrkan

av Anders Sandgren, Friday, March 06, 2009, 16:16 (5502 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Fast GDJ (genom fd FVJ) fanns ju på båda sidorna av älven.

Nu svär jag väl i kyrkan

av HP, Friday, March 06, 2009, 19:55 (5501 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Inte menar väl Jvm, på fullaste allvar, att en förening skulle ha större ansvar för att rädda loket än Sv Jvm?

GDJ införlivades ju i SJ ;o))

Eller ser vi någon form av polarisering av intressesfären, lok söder om dalälven kontra norr om tex....

Om det hade varit en SNJ-maskin som stod där nere hade väl NJM rimligen varit intresserade, eller?

Mvh Henrik

Nu svär jag väl i kyrkan

av Anders Ö/NJM, Friday, March 06, 2009, 22:33 (5501 dagar sedan) @ HP

Inte menar väl Jvm, på fullaste allvar, att en förening skulle ha större ansvar för att rädda loket än Sv Jvm?

GDJ införlivades ju i SJ ;o))

Eller ser vi någon form av polarisering av intressesfären, lok söder om dalälven kontra norr om tex....


Om det hade varit en SNJ-maskin som stod där nere hade väl NJM rimligen varit intresserade, eller?

Mvh Henrik

Jag sa inte att mfGDJ var ointresserade (även om intresset kontra kostnad än så länge inte övervunnits) utan var ansvaret låg som störst...(GDJ ha ju en godshoj sparad, det räcker kanske).

Om det nu hypotetiskt fanns en SNJ hoj därstädes som var ovanlig så skulle jag ta för givet att Jvm för en dialog om bevarande planer för individen. Givetvis med den lokalt förankrade föreningen som första bevarande instans men beredda att gripa in om loket inte omhändertas utan står kvar och förfaras på platsen...
apropå stundande diskussioner om Jvms syfte....

Antingen är man ett Nationellt museum eller så är man ett museum för att visa statens egendomar genom åren (och då ser jag att det finns ett behov i Svedala ;o)))

Nu svär jag väl i kyrkan

av Conny Sernfalk, Friday, March 06, 2009, 23:20 (5501 dagar sedan) @ HP

På vilka grunder är det mer GDJmf:s ansvar än JVM?. Kanske denna fråga har avhandlats internt mellan berörda parter. Själv har jag inga kunskaper om eventuella försök som gjorts att rädda loket. Detta är enbart ett tyckande från mig såsom utomstående som värnar om loket som i mitt tycke kanske det mest prioriterade av kvarvarande lok som förfaller ute.
JVM har utbytesobjekt och möjlighet till inomhusförvaring (steg 1 i ett bevarande = loket kommer inomhus). Jag är medveten om JVM:s begränsade möjlighet till inomhusförvaring och att man inte äger loket. Men detta är också en prioriterings- och resurs fråga.

Grundfrågan är väl om G9 1842 är av ett nationellt intresse (som talar för JVM:s ansvar) eller enbart ett lokalt intresse (som talar för intresse från GDJmf) För bägge är väl både ekonomiskt och möjlighet till inomhusförvaring en resurs och prioriteringsfråga. Jag skulle iaf hävda att det både är ett nationellt och lokalt intresse då antalet bevarade godstågslok är ytterst få och inget motsvarande godstågslok finns bevarat av JVM

Nu svär jag väl i Spillröret. en till bild

av Jan Söderlund, Saturday, March 07, 2009, 01:00 (5501 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Grundfrågan är väl om G9 1842 är av ett nationellt intresse (som talar för JVM:s ansvar) eller enbart ett lokalt intresse (som talar för intresse från GDJmf) För bägge är väl både ekonomiskt och möjlighet till inomhusförvaring en resurs och prioriteringsfråga. Jag skulle iaf hävda att det både är ett nationellt och lokalt intresse då antalet bevarade godstågslok är ytterst få och inget motsvarande godstågslok finns bevarat av JVM.

Många i MfGDJ tycker det är ett ytterst intressantlok, men vi skulle inte under nuvarande bemannings och övriga objekts omständigheter vilja ha det/den/henne.
Nuvarande arbetsuppgifter räcker nog i över 48 år.
Jan S Stalldräng vid MfGDJ
[image]
1842 innan demontering av delar börjat..

Nu svär jag väl i kyrkan

av HP, Sunday, March 08, 2009, 20:48 (5499 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Nu lär jag väl ta på mig den peronliga åsiktshatten. Alltså: Nedanstående åsikter är ej SJVM:s, utan högst personliga. Min meniing är inte att bråka med någon, utan enbart att försöka föra en givande debatt.

På vilka grunder är det mer GDJmf:s ansvar än JVM?. Kanske denna fråga har avhandlats internt mellan berörda parter. Själv har jag inga kunskaper om eventuella försök som gjorts att rädda loket. Detta är enbart ett tyckande från mig såsom utomstående som värnar om loket som i mitt tycke kanske det mest prioriterade av kvarvarande lok som förfaller ute.
JVM har utbytesobjekt och möjlighet till inomhusförvaring (steg 1 i ett bevarande = loket kommer inomhus). Jag är medveten om JVM:s begränsade möjlighet till inomhusförvaring och att man inte äger loket. Men detta är också en prioriterings- och resurs fråga.

Grundfrågan är väl om G9 1842 är av ett nationellt intresse (som talar för JVM:s ansvar) eller enbart ett lokalt intresse (som talar för intresse från GDJmf)

Detta torde nog vara kärnpunkten. G9:an är inte med i bevarandeplanen. En liten serie. G10:an är väl rätt snarlik? G10 är väl den av dessa båda (bevarad av en seriös ägare, komplett och renoverad). G10:an må väl då vara av nationellt intresse eftersom den är en av få G-maskiner, och är väl då representant för privata lok inom G-familjen.

Är då G9 också nationellt intressant? Visst är den intressant eftersom den är den enda i sitt slag som är kvar, och det är klart det är synd om den ska behöva gå till skrot. Men två GDJ-lok som är rätt snarlika kan knappast vara nationellt intressanta. Däremot självklart lokalt intressant utmed GDJ:s forna trafikområde.

För bägge är väl både ekonomiskt och möjlighet till inomhusförvaring en resurs och prioriteringsfråga. Jag skulle iaf hävda att det både är ett nationellt och lokalt intresse då antalet bevarade godstågslok är ytterst få och inget motsvarande godstågslok finns bevarat av JVM

Godståglok finns det gott om om vi räknar in E och E2, så den köper jag inte.

Måste sedan SJVM äga något av allt? Då kommer vi till en situation jag tror den museala branchen måste bort ifrån. Alla ska ha allt i eget bo istället för att samarbeta kring fordon och arrangemang. SJVM kan aldrig själva se till att varje littera av alla fordon ska ägas, förvaras och tillgängliggöras av just SJVM.

SJVM får ofta kritik för att si och så många B-lok och Da-lok finns, men ingen ditt och ingen datt. I och för sig kanske en befogad kritik. Men här har vi faktikst en förening med 4 B-lok 1323, 1371, 1379 och 1428. Bör inte ett GDJ-lok då vara högprioriterat? Sedan finns det massor av administrativa, praktiska och ekonomiska hinder, men bytesobjekt finns det väl i form av ett B-lok ovan? Och ett dylikt projekt är väl en väldigt behjärtansvärd sak att söka RAÄ-bridrag för?

All respekt för mfGDJ, som gör ett jättejobb med små medel, men en uttalad vilja borde väl åtminstone finnas, innan alla skriker "SJVM!"

Undrar Henrik Reuterdahl, åter igen rent privat.

Nu svär jag väl i kyrkan G9

av Jan Söderlund, Monday, March 09, 2009, 02:40 (5499 dagar sedan) @ HP


SJVM får ofta kritik för att si och så många B-lok och Da-lok finns, men ingen ditt och ingen datt. I och för sig kanske en befogad kritik. Men här har vi faktikst en förening med 4 B-lok 1323, 1371, 1379 och 1428. Bör inte ett GDJ-lok då vara högprioriterat? Sedan finns det massor av administrativa, praktiska och ekonomiska hinder, men bytesobjekt finns det väl i form av ett B-lok ovan? Och ett dylikt projekt är väl en väldigt behjärtansvärd sak att söka RAÄ-bridrag för?

All respekt för mfGDJ, som gör ett jättejobb med små medel, men en uttalad vilja borde väl åtminstone finnas, innan alla skriker "SJVM!"

Undrar Henrik Reuterdahl, åter igen rent privat.

Jan Söderlund MfGDJ medlem passar på att svara och tycka helt privat.Må mina medlems kompisar förlåta mig.
Föreningen har försökt spara lok tillverkade i Falun gärna då med GDJ anknytning, Om Jag fick vara envåldshärskare för MfGDJ skulle loken H3 , G 10 sparas, båda Falu lok. Resten av loken avyttras, J 1338 som är privat ägt kunde vara kvar tillsv, Som Falubo har jag personliga minnen av G9orna tyckte dom var snyggare än G10an med stavramar och lite större hjul. Tror ingen i Sverige kan sätta G9 an i stånd fattas enormt mycket vitala delar på den som skulle tarva Miljoner skr att nytillverka och lika mycket man timmar.
Att ha den uppställd i nuvarande skick i Falun eller annorstädes? Tja, då kan den väl stå där den står. Grund problemet i lok bevarende frågor är väl att i Sverige är det för litet intresse för att ta tillvara tex G9 an vi vill inte lägga ner sådana pengar och resurser det kostar, förmodligen prioriterar man sådana här projekt mer i bla England Holland Tyskland mfler där lok lämnas till Meiningen för totalrenoveringar a gissn 10-15 miljoner??kanske. Kommer nog aldrig ett Svenskt lok dit. Vi i Sverige har blivit väldigt bortskämda genom att det har varit lätt att få nya lok när tidigare erhållna har körts slut, däri kan oviljan ligga att inget får kosta vad det gör utomlands. Vad händer i Framtiden när de flesta loken behöver en omfattande revision, endera blir dom staiskt uppställda eller får de som är seriöst intresserade skaffa fram pengar på något sätt.
PS Kan tycka att det är många som tycker att JvM och andra föreningar skall spara och göra i ordning det o det nu tex G9.
tyckarna kan väl göra det själva bilda en G9ans vänner och kör igång.

Helt Egna reflexioner om bla G9.. Jan S

Bevara SJ G9

av Per-Åke Lampemo, Monday, March 09, 2009, 09:07 (5499 dagar sedan) @ Jan Söderlund


SJVM får ofta kritik för att si och så många B-lok och Da-lok finns, men ingen ditt och ingen datt. I och för sig kanske en befogad kritik. Men här har vi faktikst en förening med 4 B-lok 1323, 1371, 1379 och 1428. Bör inte ett GDJ-lok då vara högprioriterat? Sedan finns det massor av administrativa, praktiska och ekonomiska hinder, men bytesobjekt finns det väl i form av ett B-lok ovan? Och ett dylikt projekt är väl en väldigt behjärtansvärd sak att söka RAÄ-bridrag för?

All respekt för mfGDJ, som gör ett jättejobb med små medel, men en uttalad vilja borde väl åtminstone finnas, innan alla skriker "SJVM!"

Undrar Henrik Reuterdahl, åter igen rent privat.


Jan Söderlund MfGDJ medlem passar på att svara och tycka helt privat.Må mina medlems kompisar förlåta mig.
Föreningen har försökt spara lok tillverkade i Falun gärna då med GDJ anknytning, Om Jag fick vara envåldshärskare för MfGDJ skulle loken H3 , G 10 sparas, båda Falu lok. Resten av loken avyttras, J 1338 som är privat ägt kunde vara kvar tillsv, Som Falubo har jag personliga minnen av G9orna tyckte dom var snyggare än G10an med stavramar och lite större hjul. Tror ingen i Sverige kan sätta G9 an i stånd fattas enormt mycket vitala delar på den som skulle tarva Miljoner skr att nytillverka och lika mycket man timmar.
Att ha den uppställd i nuvarande skick i Falun eller annorstädes? Tja, då kan den väl stå där den står. Grund problemet i lok bevarende frågor är väl att i Sverige är det för litet intresse för att ta tillvara tex G9 an vi vill inte lägga ner sådana pengar och resurser det kostar, förmodligen prioriterar man sådana här projekt mer i bla England Holland Tyskland mfler där lok lämnas till Meiningen för totalrenoveringar a gissn 10-15 miljoner??kanske. Kommer nog aldrig ett Svenskt lok dit. Vi i Sverige har blivit väldigt bortskämda genom att det har varit lätt att få nya lok när tidigare erhållna har körts slut, däri kan oviljan ligga att inget får kosta vad det gör utomlands. Vad händer i Framtiden när de flesta loken behöver en omfattande revision, endera blir dom staiskt uppställda eller får de som är seriöst intresserade skaffa fram pengar på något sätt.
PS Kan tycka att det är många som tycker att JvM och andra föreningar skall spara och göra i ordning det o det nu tex G9.
tyckarna kan väl göra det själva bilda en G9ans vänner och kör igång.

Helt Egna reflexioner om bla G9.. Jan S

Jaa, är det någon som försökt den sista tiden att ha någon kontakt med High Chaparall angående detta ånglok? Det vore intressant att veta.

I annat fall kanske man/någon borde slå en signal och etablera en kontakt? Dagen är lång och telefonen finns i närheten...
Självklart att loket borde bevaras!

Mvh Per

Nu svär jag väl i kyrkan

av Anders Ö/NJM, Monday, March 09, 2009, 07:41 (5499 dagar sedan) @ HP

All respekt för mfGDJ, som gör ett jättejobb med små medel, men en uttalad vilja borde väl åtminstone finnas, innan alla skriker "SJVM!"

Nu tycker jag att du ska lugna dig lite...
Du får lov att finna dig i "att som ofta synas kring Jvm" också bli tagen för representant för dem om än inofficiell precis som jag "alltid är" NJM.

Tråden börjar med en enkel fråga varför Jvm inte omhändertagit loket..det är du som sen kopplar på mfGDJ OCH då reagerar tydligen flera av oss från olika föreningar. Var står Jvm? Ena ögonblicket världens största samling - nästa så ska de svenska föreningarna ta ansvaret (eg utan givna bidrag, visst finns 4mkr att dela på men där brukar en 5´e del i snitt hamna på våran sida och logiken i stödet är väl inte alltid så tydlig och definitivt inte säker).

Är Jvm SJ/BV´s museum eller ett rikstäckande?
Nu får vi väl ett svar när utredningen är klar men dina synpunkter leder lätt till att vi andra gör egna tolkningar om Jvms ambitioner nu. Man har samlat på sig förmycket och i "vild panik" skyller man ansvaret på andra..(hypotetiskt ;o)
I mina ögon är det alltså fel att som museirepresentant (som du i allas ögon är) gå ut och säga att det är loket är mfGDJs sak,inte vår...
Man kan säga att "detta lok passar mer hemma hos mfGDJ än oss och vi har inte resurser eller intresse just nu..."

Här kan vi sen ha en djup och innerlig diskussion av museets mål, syfte och ambitionsnivå och hur vi kan nyttjandegöra en bevarandeplan...;-)

Att sen påstå att just E/E2 skulle vara representativa för alla godstågslok och väl tillgodo se det behovet i Gävle låter i mina öron lite löjligt ety samlingen representerar väl betydligt mer åt persontrafikhållet..

Sen vet jag att i bakgrunden finns flera försök att rädda loket från flera håll men att det stupat på olika skäl, främst ekonomiska.

//AÖ sketprivat men efter influenser från Gävkle i lördags ;o)))
> Undrar Henrik Reuterdahl, åter igen rent privat.

Om E/E2

av HP, Monday, March 09, 2009, 11:53 (5499 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Att sen påstå att just E/E2 skulle vara representativa för alla godstågslok och väl tillgodo se det behovet i Gävle låter i mina öron lite löjligt ety samlingen representerar väl betydligt mer åt persontrafikhållet..

Så där sa jag faktiskt inte. Jag sa så här: "Godståglok finns det gott om om vi räknar in E och E2, så den köper jag inte." Med det menar jag att det finns gott om godstågslok de facto. Även om det är ont om udda varianter. Att E/E2 skulle representera samtliga godstågslok har aldrig kommit ur min mun.

Mvh Henrik R, privat

Om E/E2

av Anders Ö/NJM, Monday, March 09, 2009, 16:09 (5499 dagar sedan) @ HP

Att sen påstå att just E/E2 skulle vara representativa för alla godstågslok och väl tillgodo se det behovet i Gävle låter i mina öron lite löjligt ety samlingen representerar väl betydligt mer åt persontrafikhållet..


Så där sa jag faktiskt inte. Jag sa så här: "Godståglok finns det gott om om vi räknar in E och E2, så den köper jag inte." Med det menar jag att det finns gott om godstågslok de facto. Även om det är ont om udda varianter. Att E/E2 skulle representera samtliga godstågslok har aldrig kommit ur min mun.

Mvh Henrik R, privat

Nej sant men min tolkning av ditt svar till Conny var just så, det finns flera E/E2 sparade som "får svara för godsloksflottan" och därmed är en G9 ointressant, du får ursäkta men jag tyckte din andemeing var sådan i svaret ditt.

Bevarande av godstågslok

av Anders Sandgren, Monday, March 09, 2009, 10:31 (5499 dagar sedan) @ HP

När det gäller G9'an finns det väl två aspekter:
- att rädda loket som sådant från att bli bortom all räddning
- godstågslok generellt

I första fallet kan man tycka att loket borde tas omhand på något sätt och placeras inomhus. Det behöver ju inte flyttas från Hillerstorp, någon form av samarbete med HC borde kunna placera såväl G9 som E4 så att de bevaras bätre.
Att renovera loket till kördugligt skick är inte lika nödvändigt. En fungerande G10 fins och det finns trots allt angelägnare projekt.

I andra fallet tycker jag att man gör det enkelt för sig att säga att det finns gott om E/E2 och därför behövs inga fler godstågslok. Varför skulle man då ta hem C7'an från Hultsfred när det finns massor av B-lok! (samt systerlokek BJ 52 dessutom).
Snarare borde man titta på mångfalden. Framförallt de museiföreningar som saknar eget spår har idag en rejäl samling B/E-lok att använda som utflyktslok. Detta är både bra och dåligt. Bra därför att man sliter på en lokpark som inte är unit på något sätt och dåligt för att det lätt blir 'enahanda'.
Det finns andra bevarade godstågslok, men de flesta är inte i körbart skick. Grängesberg har de flesta. Även E4'an i Hillerstorp är då intressant, inte minst om man behöver delar till systerloket (man kan ju göra ett körbart och ett uppställningslok av de två). I Gävle finns typerna G, Kd, Ma & R som trevliga projekt för den händige... L16 1644 (NOJ 16/MTJ 13) får väl även det räknas som godstågslok. Hur mår KA 692?
Att sedan många andra loktyper saknas helt kan vi inte göra så mycket åt.

Godstågsloken dilemma (utom de något snabbare E-loken som även användes i Pt) är ju att det inte kan generera pengar på samma sätt som B/E-loken genom utfärder.

Men visst vore det trevligt att till eldriftens 100-årsjubileum i Kiruna ha en kavalkad med malmtåg med G/Ma/R-lok som dragare. De SS-byggda åttakopplarna från 1886-87 saknas ju däremot helt, men deras tid var ju tämligen kort. Och förståss fungerande Oa-lok...

Bevarande av godstågslok, BJ lok nr 67

av morrgan, Monday, March 09, 2009, 11:08 (5499 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När det gäller G9'an finns det väl två aspekter:
- att rädda loket som sådant från att bli bortom all räddning
- godstågslok generellt

I första fallet kan man tycka att loket borde tas omhand på något sätt och placeras inomhus. Det behöver ju inte flyttas från Hillerstorp, någon form av samarbete med HC borde kunna placera såväl G9 som E4 så att de bevaras bätre.
Att renovera loket till kördugligt skick är inte lika nödvändigt. En fungerande G10 fins och det finns trots allt angelägnare projekt.

I andra fallet tycker jag att man gör det enkelt för sig att säga att det finns gott om E/E2 och därför behövs inga fler godstågslok. Varför skulle man då ta hem C7'an från Hultsfred när det finns massor av B-lok! (samt systerlokek BJ 52 dessutom).
Snarare borde man titta på mångfalden. Framförallt de museiföreningar som saknar eget spår har idag en rejäl samling B/E-lok att använda som utflyktslok. Detta är både bra och dåligt. Bra därför att man sliter på en lokpark som inte är unit på något sätt och dåligt för att det lätt blir 'enahanda'.
Det finns andra bevarade godstågslok, men de flesta är inte i körbart skick. Grängesberg har de flesta. Även E4'an i Hillerstorp är då intressant, inte minst om man behöver delar till systerloket (man kan ju göra ett körbart och ett uppställningslok av de två).

I Lärje finns BJ lok nr 67 littera N3, på SJ språk litt E4, bevarat komplett under pressening, detta lok skall så småningom blir dragare på det historiska BJ godståget.
Loket i Chaparall är lok BJ nr 66, loket är fullständigt plundrat, och det regnar in i pannan.

[image]

morrgan

Bevarande av godstågslok, BJ lok nr 67

av Anders Sandgren, Monday, March 09, 2009, 11:13 (5499 dagar sedan) @ morrgan

När det gäller E4'an i Hillerstorp så såg jag den mest som reservdelsförråd för systerloket hos BJs. Nog måste det finnas NÅGOT kvar på loket...
Eller så ser man det som att loket gör bäst nytta där det står.

Bevarande av godstågslok, BJ lok nr 67

av morrgan, Monday, March 09, 2009, 11:30 (5499 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När det gäller E4'an i Hillerstorp så såg jag den mest som reservdelsförråd för systerloket hos BJs. Nog måste det finnas NÅGOT kvar på loket...
Eller så ser man det som att loket gör bäst nytta där det står.

Redan när 66:an kom till nuvarande uppställning för många år sedan var BJs där och kollade om det fanns något BJs kunde bli ve. Det fanns egentligen inget utan loket var redan då plundrat på det mesta.
Man kan ju se det som hedrande att det finns en N3:a till men även vi i BJs inser vår begränsning, vår samling av BJ fordon är snart så komplett den kan bli och vi får nöja oss med att äga två stycken H3s lok, 111 och 112.
morrgan

Bevarande av godstågslok - varför?

av Niklas Biedermann @, Monday, March 09, 2009, 11:23 (5499 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Godstågsloken dilemma (utom de något snabbare E-loken som även användes i Pt) är ju att det inte kan generera pengar på samma sätt som B/E-loken genom utfärder.

Men visst vore det trevligt att till eldriftens 100-årsjubileum i Kiruna ha en kavalkad med malmtåg med G/Ma/R-lok som dragare. De SS-byggda åttakopplarna från 1886-87 saknas ju däremot helt, men deras tid var ju tämligen kort. Och förståss fungerande Oa-lok...

Om JVM ska förvalta järnvägsarvet ser jag, ur ett nationellt perspektiv, bevarande av X1, X5, X7, X9 som något mer angeläget. Till skillnad från ånglok av olika typer kan antalet långsiktigt bevarade elektriska motorvagnar (frånsett rälsbussar) räknas på ena handens fingrar, efter att den råkat fastna i kapmaskinen... fastän det är en fordonstyp som helt präglat den moderna järnvägen.

Bevarande av godstågslok - Ja, varför?

av nicke, Monday, March 09, 2009, 12:04 (5499 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Håller helt med. Ett plundrat skogsvrak är ett plundrat skogsvrak, och passar bäst som ett landmärke, typ gamla jaktplan på en pinne. Om än uppiffat.

Däremot är jag bekymrad över bevarandet av el-motorvagnar som ingen verkar ta i seriöst. Är det bara ånglok som gäller i det här landet?
Vi får hoppas att ett tågset X1 kan bevaras; tänk att få se ett sådant med inredning från flera epoker (en vagn per inredning). Det har rullat i hela 40 år vilket gör att de flesta har en relation till det, i motsats till ånglokseran som var före de allra flestas tid. Sedan må de vara hur häftiga som helst.

El-nicke

Bevarande av godstågslok - därför

av J Hjelm, Monday, March 09, 2009, 12:09 (5499 dagar sedan) @ nicke

Håller helt med. Ett plundrat skogsvrak är ett plundrat skogsvrak, och passar bäst som ett landmärke, typ gamla jaktplan på en pinne. Om än uppiffat.

Däremot är jag bekymrad över bevarandet av el-motorvagnar som ingen verkar ta i seriöst. Är det bara ånglok som gäller i det här landet?
Vi får hoppas att ett tågset X1 kan bevaras; tänk att få se ett sådant med inredning från flera epoker (en vagn per inredning). Det har rullat i hela 40 år vilket gör att de flesta har en relation till det, i motsats till ånglokseran som var före de allra flestas tid. Sedan må de vara hur häftiga som helst.

El-nicke

Jag kan ju bara svara för egen del, men personligen är jag mer för diesel och ånga än för el.

Däremot håller jag med dig om att elbevarandet skulle kunna vara bättre på motorvagnssidan.
Problemet med X5, X9 och X1 är att de är så förbannat stora att härbärgera. Det är den första knuten att lösa. Först därefter kan man diskutera eventuella renoveringar.
Men har du en önskan om en bevarad X1 och inte tycker att någon annan tar initiativetg så får du nog allt göra det själv.

Bevarande av godstågslok - därför

av nicke, Monday, March 09, 2009, 12:21 (5499 dagar sedan) @ J Hjelm

Ja, Ett tågset X1 knökar man inte in hur som helst i ladan, även om det lyckats i lokstallet i Katrineholm. Men det hela torde vara av nationellt intresse? Precis nu finns chansen att få tag på obegränsat med reservdelar i samband med förestående skrotningar. :-)

Att lägga ansvaret på en enskild förening torde vara svårt, och JVM har att göra med det de har. Malpåse?

Diesel och Dieselelektriskt är inte att förakta. Personligen skruvar jag helre med diesel än med ånga. Men det är jag det. Men ännu hellre trävagnar. :-D

trä-nicke

Bevarande av godstågslok - därför

av Niklas Biedermann @, Monday, March 09, 2009, 12:41 (5499 dagar sedan) @ J Hjelm

Jag kan ju bara svara för egen del, men personligen är jag mer för diesel och ånga än för el.

Däremot håller jag med dig om att elbevarandet skulle kunna vara bättre på motorvagnssidan.
Problemet med X5, X9 och X1 är att de är så förbannat stora att härbärgera. Det är den första knuten att lösa. Först därefter kan man diskutera eventuella renoveringar.

Nja, att jag drog upp detta är för att vissa anser att det är JVM's ansvar att ta sig an nåt av loken vid High Chaparall och där anser jag, nej - om något är JVM's ansvar så är det att ta hans om sådant ingen annan har kapacitet/lust/pengar att ta hand om och hushålla med sina pengar till sånt som fyller en lucka i järnvägshistorien och inte enligt devisen "trevligt", "synd om ångloket" etc.
Om nån förening vill stoppa in pengar i nåt genomrostat ånglok så tycker jag att det är upp till dem (men jag skulle inte bidra med mina ideella krafter) - men att "kräva" att JVM skulle göra det tycker jag inte.

Men har du en önskan om en bevarad X1 och inte tycker att någon annan tar initiativetg så får du nog allt göra det själv.

Som med ångloket det handlar om. Vill nån ha det är det bara att ta initiativet och pröjsa men kanske inte klandra JVM.

Bevarande av godstågslok - därför

av Conny Sernfalk, Monday, March 09, 2009, 14:20 (5499 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Nja, att jag drog upp detta är för att vissa anser att det är JVM's ansvar att ta sig an nåt av loken vid High Chaparall och där anser jag, nej - om något är JVM's ansvar så är det att ta hans om sådant ingen annan har kapacitet/lust/pengar att ta hand om och hushålla med sina pengar till sånt som fyller en lucka i järnvägshistorien och inte enligt devisen "trevligt", "synd om ångloket" etc.
Om nån förening vill stoppa in pengar i nåt genomrostat ånglok så tycker jag att det är upp till dem (men jag skulle inte bidra med mina ideella krafter) - men att "kräva" att JVM skulle göra det tycker jag inte.

Men har du en önskan om en bevarad X1 och inte tycker att någon annan tar initiativetg så får du nog allt göra det själv.


Som med ångloket det handlar om. Vill nån ha det är det bara att ta initiativet och pröjsa men kanske inte klandra JVM.

?????? Ingen som skrivit har använt argumentationen bevara för att det är synd om ångloket och att det är ett trevligt lok typ. Det känns som fördummande av flera skribenter inklusive mig själv.

Det som bl.a diskuterats seriöst handlar om ett enskilt lok och huruvida det är ett lokalt eller nationellt intresse att bevara och förutsättningar för byte av något annat lok som är av mindre museal betydelse. Att diskutera i termer av nationellt intresse inbegriper även Järnvägsmuseums ansvar och gränsdragningar till museiföreningar vid bevarande. Och naturligtvis är mkt en resurs, ekonomisk och prioriteringsfråga. Men vi pratar heller inte om vilket lok som helst.

Jag blir lite trött för att det är vanligt (gäller inte bra bevarande av tåg) att man sätter två helt olika frågor mot varandra som i det här fallet (X1 eller andra motorvagnar gentemot ånglok).
Argumentationen för bevarande av t.ex X1 ser helt annorlunda ut jämfört med loket vi från början pratade om.
Eftersom jag personligen inte är så intresserad av bevarandet av X1, men kan tillstå att fordonet har haft stor betydelse för utveckling av lokaltrafiken i Stockholm så tänker jag varken argumentera för eller mot bevarande och vilken part som borde bevara X1. Det överlämnar jag med varm hand till andra mer intresserade....
Men det blir mer seriöst att argumentera om bevarande utifrån X1 och dess unikum som fordon och inte i stället för något annat. Eller kritisera om JVM i framtiden skulle göra ytterligare en räddningsaktion till efter C7 1774 medans tid finns... JVM skall ha heder för denna räddningsaktion. Framtiden får visa om det är möjligt att rädda G9 1842 inom rimliga ekonomiska förutsättningar av någon part.

Bevarande av godstågslok - därför

av Anders Ö/NJM, Monday, March 09, 2009, 16:27 (5499 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Jag kan ju bara svara för egen del, men personligen är jag mer för diesel och ånga än för el.

Däremot håller jag med dig om att elbevarandet skulle kunna vara bättre på motorvagnssidan.
Problemet med X5, X9 och X1 är att de är så förbannat stora att härbärgera. Det är den första knuten att lösa. Först därefter kan man diskutera eventuella renoveringar.


Nja, att jag drog upp detta är för att vissa anser att det är JVM's ansvar att ta sig an nåt av loken vid High Chaparall och där anser jag, nej - om något är JVM's ansvar så är det att ta hans om sådant ingen annan har kapacitet/lust/pengar att ta hand om och hushålla med sina pengar till sånt som fyller en lucka i järnvägshistorien och inte enligt devisen "trevligt", "synd om ångloket" etc.

- Personligen är det vad jag ser att ett nationellt museum bla ska göra...

Om nån förening vill stoppa in pengar i nåt genomrostat ånglok så tycker jag att det är upp till dem (men jag skulle inte bidra med mina ideella krafter) - men att "kräva" att JVM skulle göra det tycker jag inte.

Men har du en önskan om en bevarad X1 och inte tycker att någon annan tar initiativetg så får du nog allt göra det själv.


Som med ångloket det handlar om. Vill nån ha det är det bara att ta initiativet och pröjsa men kanske inte klandra JVM.

Nu var det ju inte för att klandra Jvm utan mest för att retas med HP som jag skrev som jag gjorde och förståss att en förening inte har MER ansvar för bevarande än Jvm (enligt mig):-D

Bevarande av godstågslok - Ja, varför?

av Urban Åkesson, Monday, March 09, 2009, 13:24 (5499 dagar sedan) @ nicke

Om man nu ska sticka ut hakan ännu mer så är det ju så att X1 endast är intressant ur ett stockholmsperspektiv, då finns det ju andra fordon som har ett större historiskt värde över större delar av sverige.
När jag gick på gymnasiet så fick jag en gång äran att åka Y1 1294 hem från Vetlanda, detta var ett av mina första nostalgiska ögonblick, FIAT-motor och orginalinredning, precis som min barndoms resor, tyvärr så försåldes hon tillsammans med den andra orginalmaskinen till Kroatien vilket innebar att de sista "riktiga" Y1 försvann.
Om man nu får tycka så är det väl ändå så att "statliga-järnvägsmuseum" borde förbarma sig över de fordon som inte är intressanta för övriga museibanor, vilket dom också gör idag till viss del. Men utvecklingen kan ju inte bara stanna vid 1960-talet, mycket av vår historia finns även efter detta.
Och vad det gäller ångloksbevarandet i det här landet så kan jag väl säga som så att man nog faktiskt har varit lite för bortskämda, men det är nog slut med det nu. Snart börjar en era där man måste köpa nya pannor o.s.v. Tyvärr så kommer även detta att bara gynna enhetstyperna då jag hoppas att föreningarna kan samarbeta och beställa en laddning pannor tillsammans istället för en och en.

Högst personlig åsikter
Urban Åkesson

Bevarande av godstågslok - Ja, varför?

av Niklas Biedermann @, Monday, March 09, 2009, 13:58 (5499 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Om man nu ska sticka ut hakan ännu mer så är det ju så att X1 endast är intressant ur ett stockholmsperspektiv, då finns det ju andra fordon som har ett större historiskt värde över större delar av sverige.
När jag gick på gymnasiet så fick jag en gång äran att åka Y1 1294 hem från Vetlanda, detta var ett av mina första nostalgiska ögonblick, FIAT-motor och orginalinredning, precis som min barndoms resor, tyvärr så försåldes hon tillsammans med den andra orginalmaskinen till Kroatien vilket innebar att de sista "riktiga" Y1 försvann.
Om man nu får tycka så är det väl ändå så att "statliga-järnvägsmuseum" borde förbarma sig över de fordon som inte är intressanta för övriga museibanor, vilket dom också gör idag till viss del. Men utvecklingen kan ju inte bara stanna vid 1960-talet, mycket av vår historia finns även efter detta.
Och vad det gäller ångloksbevarandet i det här landet så kan jag väl säga som så att man nog faktiskt har varit lite för bortskämda, men det är nog slut med det nu. Snart börjar en era där man måste köpa nya pannor o.s.v. Tyvärr så kommer även detta att bara gynna enhetstyperna då jag hoppas att föreningarna kan samarbeta och beställa en laddning pannor tillsammans istället för en och en.

Högst personlig åsikter
Urban Åkesson

Problemet med Y1 är att de är dagsläget kostar en halv miljon och uppåt i befintligt skick då det finns ett stort kommersiellt intresse av dem. Visst är kanske första Y1 med originalinredning väck, men bland mina uppräknade motorvagnar är det inte heller mycket som har originalinredning och inte bland dagens motorvagnar heller (X2, X10 etc).

Däremot oroar jag mig inte alls för att ingen Y1 kommer att bevaras, dels kommer de att gå i trafik i många år till och därmed underhållas. När sedan värdet är så lågt att det börjar närma sig skrotpris torde föreningar vara intresserade av den för att den är praktisk.
Än så länge har t.ex. ingen Y1 som inte varit rejält krockad/brunnen skrotats.

Men sett ur ett nationellt bevarandeperspektiv, varesig det är handskrifter, kraftverk, datorer är "nostalgiska ögonblick" inget att ta hänsyn till, det finns folk över en tidsperiod av kanske 10-20 år som får dessa men bevarandet syftar till att i framtiden kunna ge en representativ bild hur livet 1867, 1912, 1984 kunde te sig. Säkerligen framkallade prins august också nostalgikänslor hos någon, men det torde inte finnas någon nu levande människa som det argumentet är relevant för. Men som representant för SJ's första ånglokstyp håller den än.

Av mina uppräknade motorvagnar är X1 den enda som jag överhuvudtaget åkt med men jag får knappast nostalgikänslor eftersom jag aldrig pendlat med X1.


Det är väl det som är skillnaden mellan en samlare och ett museum. En samlare samlar på sådant som betyder något för honom och samlar huvudsakligen ur ett egoistiskt perspektiv och tidshorisonten sträcker sig i regel maximalt till döden. Ett (statligt) Museum har uppdraget att visa, lära ut, bevara, förvalta och forska inom sitt ämnesområdet och med såndant som är relevant ur landets perspektiv och med en tidshorisont på flera generationer.

Läser man t.ex. inventeringar från Raa om nånting (gruvbyggnader t.ex.) så kan nånting beskrivas som synnerligen viktigt ur lokalt intresse men ointressant ur rikssynpunkt. Samtidigt kan en lokal företeelse vara intressant ur rikssynpunkt, säg t.ex. Grängesbergsgruvan som var centrum för en hel näring etc

/Niklas

Bevarande av godstågslok - Ja, varför?

av nicke, Monday, March 09, 2009, 14:38 (5499 dagar sedan) @ Urban Åkesson

X1, pågatåg. Roslagsbanevagnar. Klart det är lokalt, men X1:or har faktiskt en betydande del av vår befolkning åkt i under mycket lång tid. För mig framstår X1 som det ett av de mest klassiska tåg som funnits, av den anledningen.

Det som i dag är trista vardagsfordon är efter tio års frånvaro nostalgi. En 15 år gammal bil är det ingen som bryr sig om men, 25 år så är den en "klassiker".

Om ingen kan ta hand om någon X1:a idag, så borde det väl ändå finnas plats att ställa den skyddad någonstans i sverige, för nästa generation som aldrig åkt i något så härligt gammelmodigt?

Jag fick den tvivelaktiga förmånen att åka nya Y1 i början på 80-talet till Åseda, men var då grymt besviken på att inte få åka de gamla rälsbussarna.:-(

Så var känslan då och så är den fortfarande om jag fritt får välja. Men visst ska en sådan bevaras. någon gång... .
Se på biltillverkarna som alltid ställer undan ett exemplar av varje modell.
:-)

Bevarande av godstågslok - varför?

av Per-Åke Lampemo, Monday, March 09, 2009, 12:43 (5499 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Godstågsloken dilemma (utom de något snabbare E-loken som även användes i Pt) är ju att det inte kan generera pengar på samma sätt som B/E-loken genom utfärder.

Men visst vore det trevligt att till eldriftens 100-årsjubileum i Kiruna ha en kavalkad med malmtåg med G/Ma/R-lok som dragare. De SS-byggda åttakopplarna från 1886-87 saknas ju däremot helt, men deras tid var ju tämligen kort. Och förståss fungerande Oa-lok...


Om JVM ska förvalta järnvägsarvet ser jag, ur ett nationellt perspektiv, bevarande av X1, X5, X7, X9 som något mer angeläget. Till skillnad från ånglok av olika typer kan antalet långsiktigt bevarade elektriska motorvagnar (frånsett rälsbussar) räknas på ena handens fingrar, efter att den råkat fastna i kapmaskinen... fastän det är en fordonstyp som helt präglat den moderna järnvägen.

Det finns ju några som helt nyligen gjort ett försök att rädda en X6-motorvagn. Tyvärr har denna bevarandeaktion mest fått dålig och illasinnad kritik. Detta trots att man troligen ändå räddade den undan skrotning...

Men visst jag håller med om att X6:an borde ha en bättre uppställningsplats under tak. Med nuvarande placering blir det tyvärr mest ett tragiskt monument och klotterplank. Men detta gäller tyvärr även för de bevarade X5:orna

Trots detta är X5/X6 bevarad för eftervärlden så här långt iallafall.

Mvh Per-Åke Lampemo

Bevarande av godstågslok - varför?

av Niklas Biedermann @, Monday, March 09, 2009, 12:48 (5499 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Om JVM ska förvalta järnvägsarvet ser jag, ur ett nationellt perspektiv, bevarande av X1, X5, X7, X9 som något mer angeläget. Till skillnad från ånglok av olika typer kan antalet långsiktigt bevarade elektriska motorvagnar (frånsett rälsbussar) räknas på ena handens fingrar, efter att den råkat fastna i kapmaskinen... fastän det är en fordonstyp som helt präglat den moderna järnvägen.


Det finns ju några som helt nyligen gjort ett försök att rädda en X6-motorvagn. Tyvärr har denna bevarandeaktion mest fått dålig och illasinnad kritik. Detta trots att man troligen ändå räddade den undan skrotning...

Men visst jag håller med om att X6:an borde ha en bättre uppställningsplats under tak. Med nuvarande placering blir det tyvärr mest ett tragiskt monument och klotterplank. Men detta gäller tyvärr även för de bevarade X5:orna

Trots detta är X5/X6 bevarad för eftervärlden så här långt iallafall.

Mvh Per-Åke Lampemo

Jag nämner medvetet inte X6 för att jag tycker det är bortkastade pengar att rusta den. Det fanns 3 fordon och de var nåt slags prototyper för X1. Jag tycker den got och väl kan skrotas till förmån för motorvagnar som representerar lite mer i järnvägshistorien.
Dessutom finns de nedan uppräknade och, såvitt jag vet, väsentligt komplettare och mindre skadade än X6:an.

X1 - Pendeltåget
X5 - snälltåget
X7 - lokaltåget
X9 - snälltåget, senare lokaltåget

/Niklas

Bevarande av godstågslok - varför?

av Per-Åke Lampemo, Monday, March 09, 2009, 12:54 (5499 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Om JVM ska förvalta järnvägsarvet ser jag, ur ett nationellt perspektiv, bevarande av X1, X5, X7, X9 som något mer angeläget. Till skillnad från ånglok av olika typer kan antalet långsiktigt bevarade elektriska motorvagnar (frånsett rälsbussar) räknas på ena handens fingrar, efter att den råkat fastna i kapmaskinen... fastän det är en fordonstyp som helt präglat den moderna järnvägen.


Det finns ju några som helt nyligen gjort ett försök att rädda en X6-motorvagn. Tyvärr har denna bevarandeaktion mest fått dålig och illasinnad kritik. Detta trots att man troligen ändå räddade den undan skrotning...

Men visst jag håller med om att X6:an borde ha en bättre uppställningsplats under tak. Med nuvarande placering blir det tyvärr mest ett tragiskt monument och klotterplank. Men detta gäller tyvärr även för de bevarade X5:orna

Trots detta är X5/X6 bevarad för eftervärlden så här långt iallafall.

Mvh Per-Åke Lampemo


Jag nämner medvetet inte X6 för att jag tycker det är bortkastade pengar att rusta den. Det fanns 3 fordon och de var nåt slags prototyper för X1. Jag tycker den got och väl kan skrotas till förmån för motorvagnar som representerar lite mer i järnvägshistorien.
Dessutom finns de nedan uppräknade och, såvitt jag vet, väsentligt komplettare och mindre skadade än X6:an.

X1 - Pendeltåget
X5 - snälltåget
X7 - lokaltåget
X9 - snälltåget, senare lokaltåget

/Niklas

Jag får uppfattningen att X5 och X6 som idag finns bevarade är i stort sett har samma status/kondition. Ska man göra något år X5 motorvagnarna blir det samma arbete som att driftställa den nu bevarade X6:an.
Jag tror därmed att det kostar lika mycket arbete och pengar i båda fallen.

Mvh p-Å lampemo

Bevarande av godstågslok

av Conny Sernfalk, Monday, March 09, 2009, 12:26 (5499 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I stora delar en bra debatt som även synligör dilemman som finns inom branchen inklusive JVM när det gäller bevaranden av lok som flertalet anser är intressant nationellt, lokalt eller typmässigt, men som inte har bevarandplanstatus.
Historiskt har väl bevarandet inom branchen ofta styrts av att en grupp individer eller en individ sett till att bevara ett lok inom ramen för en förening som sedan i vissa fall blivit upphöjt till kanske bevarandeplansstatus. Idag måste bevarandet styras av frågeställningar som framkommit bl.a i denna debatt. Likaså är ekonomi-resurs och prioriteringsfrågor viktiga.

Det är positivt att Henrik säger sin åsikt (som privatperson) även om han lätt förknippas med Järnvägsmuseum och har i sin funktion mer av av helikopterperspektiv samt inflytande.
Någon har varit inne på räddning till vad? Och är det inte bättre strategi att påverka HC till en bättre uppställningsmiljö eftersom det redan är bevarat och räddat till eftervärlden.
Jag inser naturligtvis att en framtida upprustning till driftsättningav G9 1842 torde kosta åtskilliga miljoner och att det finns många mer angelägna projekt. Jag förmodar t.ex att maskineriet inte är komplett. Såldes loket i nedkopplat skick?
För att trygga framtiden är naturligtvis första steget att rädda loket inomhus. Om man får drömma lite .... varför inte visa upp loket i konserverat skick gärna i lokus (50-60 talskonservering) bredvid ett torrluftkonserverat lok av (något av JVM:s E, E2,B eller E10 lok - eller diesellok) tillsammans med en utställning om beredskapslokens historia. Då har man förhindrat ytterligare gravrostangrepp samtidigt som man visar upp en epok som har musealt intresse och i vissa fall haft lok som varit uppställda så i huvuddelen av sin livstid.

Konklusion utifrån inlägg som skrivits.... Antingen är det bara att ge upp hela projektet (åtminstonde f.n) och vara nöjd med att det åtminstonde finns G10:an som är med i nationella bevarandeplanen + alla andra godstågslok inte minst E, E2... Åtminstonde så länge det inte går att komma överens med HC. Det har sagts att flera försök gjorts att rädda loket utan resultat så då går det väl inte att göra så mkt oavsett om ett bevarande är en fråga för JVM eller lokal museiförening.
Kanske det blir en ny situation den dag HC grundare ersatts av andra.

Eller kan man utveckla diskussionen till. Hur intressant är G9:an både ur ett nationellt och lokalt perspektiv och det faktum att godstågstypfloran är klart underrepresenterad jmf med persontågsloksfloran? Och jämför inte loket med att det finns bevarade godstågslok av E och E2. Det är nästan som att jämföra Prins August och Göta med varandra och hävda det finns bara plats för ett lok (ok överdrivet men det är samma typ av argumentation.)
Även om loket inte är tillräckligt unikt för att ingå i nationella bevarandeplanen är det iaf min åsikt att 1842 är det lok som borde prioriteras till en räddning av något slag bland dom kvarvarande lok som idag far illa utomhus. åtminstonde en räddning som innebär bättre uppställnings- och rostskydds behandling. Sedan kan man naturligtvis ha åsikter utifrån nationellt bevarandeangelägenhet att det finns andra lok som konkurerar ex NOJ loket i Älmhult eller MaSJ Thyr. Men det senare borde vara lättare att påverka till framtida uppställning i museibyggnad på plats där loket fyller en lokal funktion.

/ Conny

Bevarande av godstågslok

av Dag Bonnedal, Monday, March 09, 2009, 13:24 (5499 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jag inser naturligtvis att en framtida upprustning till driftsättningav G9 1842 torde kosta åtskilliga miljoner och att det finns många mer angelägna projekt. Jag förmodar t.ex att maskineriet inte är komplett. Såldes loket i nedkopplat skick?

Liten fundering bara...
Utvecklingsmässigt är ju G9-orna egentligen en std. E-maskin med yttercylindrar, lite tillspetsat.
Skulle en ev. framtida renovering kunna underlättas med delar från en E-maskin?
G8 1837 (dvs. G9 med löpaxel) fick ju en E-panna. Detta förändrade dock utseendet en hel del. Men större sotskåpsdiameter med rätt lucka och skorsten kan ju göra mycket år utseendet.
Då behöver det kanske inte kosta så många miljoner.

funderar

Dag B

Bevarande av godstågslok

av HP, Monday, March 09, 2009, 15:21 (5499 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Eller kan man utveckla diskussionen till. Hur intressant är G9:an både ur ett nationellt och lokalt perspektiv och det faktum att godstågstypfloran är klart underrepresenterad jmf med persontågsloksfloran? Och jämför inte loket med att det finns bevarade godstågslok av E och E2.

Nej jag jämför ej G9 med E/E2. Men det är ju inte så att det saknas bevarade godstågslok. Och E/E2 är väl lok om några som har ett nationellt intresse i och med seriens storlek och utbreddhet? Vad det gäller godstågslok har vi väl rätt många klassiska bevarande egentligen? NBJ 16, Kd,KA,Ma,R,E,E2,E4,E10,G10,Tb (blandtjänst iofs) TGOJ Gb (=SJ G5) samt övriga TGOJ-lok, L-lok i olika varianter. Dessutom Jernsida, BJ K-lok mfl gammellok. Visst saknas G-lok, men det finns ju gott om godstågslok kvar, även om de sällan syns ute på spåren.

Jag är helt klart en vän av mer udda lok vad det gäller bevarande och användande. Men just denna frågan handlar för mig personligen om att jag har svårt att se ett G9-loks bevarande som en nationell fråga. Och där har jag ännu ej bliuvit övertygad. Men det betyder inte att jag vill se loket skrotat.

Vad det sedan gäller C7 1774 är det också en udda fågel, men den största skillnaden är att loket ägs av SJVM och att SJVM därmed har ett ansvar för loket.

Mvh Henrik R, återigen privat, även om jag förstår kopplingen ;-)

Bevarande ... nationellt intresse

av Conny Sernfalk, Monday, March 09, 2009, 17:20 (5498 dagar sedan) @ HP

Tack för åsikter och klargöranden Henrik. Det är positivt att du och flera andra som innehar positioner inom branchen visar vad man tycker. Åsikter o ståndpunkter som jag respekterar till fullo men inte alltid delar.
"Nationellt intresse" kanske är ett vanskligt begrepp men måste ändå finnas som en hörnsten för Järnvägsmuseum antar jag. Därmed inte sagt att udda lok/rullande materiel som betytt något särskilt eller representerar något speciellt eller en utveckling kan vara av nationellt intresse.
Även om bevarandeplanen kanske inte blivit ett verktyg på allvar få fram resurser är det bra att den finns och jag kan förstå att valet mellan framförallt G9 och G10 var lätt kring vilket lok som skulle ingå i bevarandeplanen

Samtidigt är det lätt att blanda ihop begrepp som nationellt intresse med resurser. Jämför JVM 1970 när det nationella intresset endast innebar införskaffning av 1 ånglok av typerna E, B, R och A6. Sedan var målet nått. Inget mera skulle räddas och helst skulle JVM avyttras till någon utomstående part så att det inte belastade dåvarande SJ. Det hade blivit ett stillastående museum med mkt knapphändiga resurser som mer eller mindre tvingats att hårdprioritera. Inte alls den roll JVM har idag och avsevärt mindre även av annan rullande materiel än ånglok hade bevarats.
Hade vi varit i England däremot kanske ribban legat ännu högre idag och fler lok/vagnar kunde sägas tillhört nationellt intresse (kanske en viss G9:a :-) ) och resurser funnits att satsa på ett annat sätt.

Hade JVM, GDJmf eller annan part haft en bättre kostym hade loket förmodligen redan bevarat någon annanstans än HC, särskilt om det endast rört sig om fraktkostnad och utbyte av något B/E2/E10 lok. Det är väl så verkligheten är idag. S.k ekonomiska kriser brukar samtidigt medföra några nya miljardärer. Vem vet. Kanske någon rik knös vill bekosta en tung last t/r Hillerstorp?