Har en bok om rederiet "J. Lauritzen och dess fartyg.
"Paula" levererades som sagt 1934 och sattes in i Finlandstrafiken som var rederiets stora affär allt sedan Ryska revolutionen och Finlands frigörelse då landet behövde nya handelspartner och det blev England , Massa och sågad trä till och kol från där man lossade var man kunde och Stockholm är ju nära Finland så det är ju en perfekt returfrakt.
Fartyget är ju lite udda då det har all manskapsutrymme i fören, vilket inte är en tyst del av fartyget tex när ankaret går eller när båten går i barlast och slår mot hög sjö hela tiden.
1933 hade rederiet startat en linje som kallades "West Coast Line" mellan New York , USA och Cuba, Chile och Peru vilket blev en stor framgång så även "Paula" insattes i den trafiken 1936 , så båten är väldigt ny och det är ett väldigt knappt tid spann som bilden kan vara tagen i Stockholm mellan 1934 och ca 1936.
När Danmark blir ockuperat 1940 så ligger hon i New York , övertagen av USA 1941 satt under Panama flagga och omdöpt till Montana.
I september 1941 ingick hon i en konvoj på 63 fartyg i färd från Wilmington till Island med timmer, vid avgång från Sidney i Nova Scotia blev konvojen upphunnen av 15-17 Ubåtar som sänkte 20 av konvojens fartyg , konvojens andra fartyg såg att hon blev träffad av torped och livbåtarna blev satta ut men konvojen kunde inte stanna för att plocka upp dom , flyg sändes ut och man såg räddningsbåtarna men senare på natten började det blåsa upp och dagen efter var dom borta.
26 mans besättning, varav 18 Danska hade hon då..
M.V.H Anders.k.