Kollossning i Hammarbyhamnen (Järnväg allmänt)

av Mats Björkelund, Thursday, June 03, 2021, 17:13 (1060 dagar sedan)

[link=https://digitaltmuseum.se/021018078570/lossning-av-kol-i-hammarby-hamn-arstabron-i-bakgrunden]Här[/link] och [link=https://digitaltmuseum.se/021018078571/lossning-av-kol-i-hammarby-hamn]här[/link] visas bilder på lossning av kol i Hammarbyhamnen.

Dateringen anges till "Före 1965" men är det inte rätt mycket före 1965?

På bilderna kan man se litt Or och kanske litt O och mitt i bild en oombyggd SWB N3 1608. Bilder på sådana är sällsynta.

Båtar brukar ge bra ledtrådar för de som behärskar sådant. Har Bengt D måhända någon åsikt?

/Mats B

Kollossning i Hammarbyhamnen

av Stig Lagergren, Thursday, June 03, 2021, 17:18 (1060 dagar sedan) @ Mats Björkelund

[link=https://digitaltmuseum.se/021018078570/lossning-av-kol-i-hammarby-hamn-arstabron-i-bakgrunden]Här[/link] och [link=https://digitaltmuseum.se/021018078571/lossning-av-kol-i-hammarby-hamn]här[/link] visas bilder på lossning av kol i Hammarbyhamnen.

Dateringen anges till "Före 1965" men är det inte rätt mycket före 1965?

På bilderna kan man se litt Or och kanske litt O och mitt i bild en oombyggd SWB N3 1608. Bilder på sådana är sällsynta.

Båtar brukar ge bra ledtrådar för de som behärskar sådant. Har Bengt D måhända någon åsikt?

/Mats B

Men det där är väl Lidingöbron och inte Hammarbyhamnen.

Kollossning i Hammarbyhamnen

av johanmmolin, Thursday, June 03, 2021, 17:50 (1060 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Visst måste det vara så, med Värtahamnen det gäller.

Tidpunkten kan vara riktig; jag gissar att fartyget är en trampångare för kolfart.
Här fanns väl rätt mycket äldre tonnage igång länge, och i varje fall in på 60-talet utan problem.

Kollossning i Värtahamnen

av Richard Loe, Thursday, June 03, 2021, 17:52 (1060 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Här och här visas bilder på lossning av kol i Hammarbyhamnen.

Dateringen anges till "Före 1965" men är det inte rätt mycket före 1965?

På bilderna kan man se litt Or och kanske litt O och mitt i bild en oombyggd SWB N3 1608. Bilder på sådana är sällsynta.

Båtar brukar ge bra ledtrådar för de som behärskar sådant. Har Bengt D måhända någon åsikt?

/Mats B


Men det där är väl Lidingöbron och inte Hammarbyhamnen.

Jo då, det är gamla Lidingöbron i bakgrunden så det måste vara Värtahamnen.

Kollossning i Värtahamnen

av johanmmolin, Thursday, June 03, 2021, 18:27 (1060 dagar sedan) @ Richard Loe

Jag kan inte hitta något lämpligt svenskt lastfartyg som börjar med "PAU". Gissningsvis kan man få bättre napp om man har tillgång till brittiska eller tyska skeppslistor från tiden kring 1960.

Kollossning i Värtahamnen

av Oskar F, Thursday, June 03, 2021, 18:52 (1060 dagar sedan) @ johanmmolin

Bra fotokvalitet, på frälsarkransen står det Paula, Esbjerg.

Kollossning i Värtahamnen

av johanmmolin, Thursday, June 03, 2021, 19:11 (1060 dagar sedan) @ Oskar F

Skarpsynt!

MEN - då tycks Mats få rätt i alla fall!

[img]http://uboat.net/media/allies/merchants/pa/montana-ex-paula.jpg[/img]

PAULA av Esbjerg byggd 1934 i Helsingör. Upplagd i USA efter tyska ockupationen av Danmark 1940. Övertagen av US Maritime Commission och omdöpt till MONTANA men sänktes av ubåten U 105 på resa från Wilmington NC till Reykjavik.

Så jag hade totalt fel. Bilden måste vara tagen före kriget! Andra halvan av 30-talet m a o.

Alla uppgifter kommer härifrån:

[link]http://solberg.privatarkivet.dk/showmedia.php?mediaID=133&medialinkID=255[/link]

Kollossning i Värtahamnen

av BD, Friday, June 04, 2021, 03:12 (1060 dagar sedan) @ johanmmolin

S/S.

”Paula”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OXRH.

Byggeår:

1934.

Byggested:

Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

219.

Besætning:

Køl lagt:


Antal TEU’s:

Søsat:

27/6-1934.

Antal reefers:

Længde:

88,39 m.

Brt:

1.545.

Hovedmaskine:

1 stk. 4 cyl. Compound.

Bredde:

12,06 m.

Nrt:

884.

HK:

1.250 ihk.

KW:

Dybgang:

5,3 m.

Tdw:

2.700.

Fart i knob:

12,5.

Prøvetur:


Periode i fart:

1934 – 1940.

Ex. Navne:

Leveret:

2/8-1934.

Sidste tur:


Indsat:


Forlist:

1941.

Rederi: Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København IMO-nummer: 5608167.

Skibets videre historie:

1940:

Oplagt i New York.

1941:

Overtaget 11/9 af US War Administration. Omdøbt til ”Montana” af Panama.

1941:

Torpederet 11/9 af den tyske U-båd U105 i Atlanten på positon 63,20 N, 35;50 W i Danmark Strædet mellem Island og Grønland, mens skibet sejlede i konvoj fra Wilmington til Island. 26 besætningsmedlemmer mistede livet.

1941:

Slettet fra Dansk Skibsregister 18/11.

[size=large]
[link=http://www.faergejournalen.dk/handelsskibe/lauritzen/paula_1934.html]Länk[/link][/size]


Uppgiften "Hovedmaskine: 1 stk. 4 cyl. Compound." tyder på att båten hade en Lenz ventilångmaskin med två¨högtryckscylindrar och två lågtryckscylindrar. Vad som även var ovanligt för sin tid var att skrovet var svetsat.

Frågade om båten på https://www.sjofart.net/viewtopic.php?f=6&t=1340

Kan avgångshamnen ha varit Willmington i [b]Delaware[/b]?
De som hamnar i vattnet i sundet mellan Grönland och Island i september har små chanser att klara sig.

Kollossning i Värtahamnen

av LaseJ, Friday, June 04, 2021, 17:24 (1059 dagar sedan) @ BD

Ja då kom vi till samma slutsats om fartyget. Instämmer att det var ovanligt med svetsade skrov vid denna tid även om det var, just under 30 talet, som metoden blev vanligare. Med mer eller mindre lyckat resultat.... Detsamma hände ju även de första svetade stålkorgsloken om vi nu skall ta oss upp på land. Emellertid hade Paula en syster, Jutta, som levde ett längre liv, ända till 1974 var hon med. Även hon gick för de allierade under kriget, så tydligen var skroven välsvetsade. Bif länk från Teknisk Tidskrift 1935 visar lite data om farygen.

http://runeberg.org/img/tektid/1935s/0093.1.jpg

Det intraessanta är ju dock att vi kan datera bilden till perioden 1935, till tidigt 1940.

Hälsar

LasseJ

Kollossning i Värtahamnen

av BD, Friday, June 04, 2021, 19:02 (1059 dagar sedan) @ LaseJ

Det intraessanta är ju dock att vi kan datera bilden till perioden 1935, till tidigt 1940.

Hälsar

LasseJ

I något eller några arkiv finns säkert uppgifter om när Paula lossat kol i Värtahamnen.

Kollossning i Värtahamnen

av Olof W, Friday, June 04, 2021, 19:41 (1059 dagar sedan) @ LaseJ

Det intraessanta är ju dock att vi kan datera bilden till perioden 1935, till tidigt 1940.

Kan det vara så sent som 1940? Borde hon inte ha fått dansk neutralitetsmärkning under hösten 39?

/Olof

Kollossning i Värtahamnen

av johanmmolin, Friday, June 04, 2021, 20:22 (1059 dagar sedan) @ Olof W

Rent statistiskt borde det vara betydligt sannolikare att det är en förkrigsbild. Tittar man noga på Lidingö i bakgrunden verkar dock inte lövsprickningen ha skett ännu; det känns vårvinter över det hela, så rent strikt ur den synpunkten kan det ju ha varit för 9 april 1940.

Tyvärr har jag inte hittat någon annan bild på PAULA än jag redan visat ovan, så frågan om krigsmärkning blir tyvärr en fråga om sannolikheter.

Jag vill dock tro att det är en förkrigsbild.

Kollossning i Värtahamnen

av LaseJ, Friday, June 04, 2021, 20:43 (1059 dagar sedan) @ johanmmolin

Sannolikt är det som Ni säger, att bilden är tagen före 3 september 1939. Efter krigsutbrottet rådde väl dessutom mer eller mindre fotoförbud i hamnarna. Neutralitetsmärkningarna utfördes olika på olika fartyg,beroende på deplacemet. Från en märkning på mindre skutor till fyra märkningar på större fartyg. Hur Danska fartyg gjorde vet jag ej, men nog borde hon ha haft märkning på såväl bog som låring och kanske även midskepps och i så fall borde bogmärkningen synas på bilderna.

Emellertid finns ytterligare en bild på faryget i den länk som BD hänvisade till

https://www.faergejournalen.dk/handelsskibe/lauritzen/paula_1934.html

Detta är forumet när jag tycker det är som bäst, grävande i mycket och o så väsentligt vetande som tillsammans bildar klarhet på en fråga.

Trevlig helg

önskar
Lasse J

Kollossning i Värtahamnen

av johanmmolin, Friday, June 04, 2021, 21:08 (1059 dagar sedan) @ LaseJ

Tack själv, det här har varit en spännande odyssé! Och tack för påminnandet, fotot i Bengts länk hade jag missat. Det var ju ett riktigt fint fotografi!

Nu ser jag hur det var

av BD, Saturday, June 05, 2021, 03:07 (1059 dagar sedan) @ johanmmolin

Tack själv, det här har varit en spännande odyssé! Och tack för påminnandet, fotot i Bengts länk hade jag missat. Det var ju ett riktigt fint fotografi!

Nu ser jag hur det var.
Skrovet hade nitade längdskarvar med överlappsnitning medan de vertikala skarvarna är svetsade.
Första jobbet efter skolan var som hjälpare (grovplåtslagerihantlangare) på varv där bl a värmning av nagel (nitar) ingick.

Kollossning i Värtahamnen

av Anders.k., Friday, June 11, 2021, 14:59 (1052 dagar sedan) @ BD

Har en bok om rederiet "J. Lauritzen och dess fartyg.

"Paula" levererades som sagt 1934 och sattes in i Finlandstrafiken som var rederiets stora affär allt sedan Ryska revolutionen och Finlands frigörelse då landet behövde nya handelspartner och det blev England , Massa och sågad trä till och kol från där man lossade var man kunde och Stockholm är ju nära Finland så det är ju en perfekt returfrakt.

Fartyget är ju lite udda då det har all manskapsutrymme i fören, vilket inte är en tyst del av fartyget tex när ankaret går eller när båten går i barlast och slår mot hög sjö hela tiden.

1933 hade rederiet startat en linje som kallades "West Coast Line" mellan New York , USA och Cuba, Chile och Peru vilket blev en stor framgång så även "Paula" insattes i den trafiken 1936 , så båten är väldigt ny och det är ett väldigt knappt tid spann som bilden kan vara tagen i Stockholm mellan 1934 och ca 1936.

När Danmark blir ockuperat 1940 så ligger hon i New York , övertagen av USA 1941 satt under Panama flagga och omdöpt till Montana.

I september 1941 ingick hon i en konvoj på 63 fartyg i färd från Wilmington till Island med timmer, vid avgång från Sidney i Nova Scotia blev konvojen upphunnen av 15-17 Ubåtar som sänkte 20 av konvojens fartyg , konvojens andra fartyg såg att hon blev träffad av torped och livbåtarna blev satta ut men konvojen kunde inte stanna för att plocka upp dom , flyg sändes ut och man såg räddningsbåtarna men senare på natten började det blåsa upp och dagen efter var dom borta.
26 mans besättning, varav 18 Danska hade hon då..

M.V.H Anders.k.

Kollossning i Hammarbyhamnen

av LaseJ, Thursday, June 03, 2021, 19:35 (1060 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Med lösningen av namnet på fartyget, skarpögt på min ära, kan jag bara finna ett fartyg som skulle stämma in på det på bilden.

Det är SS Paula av Esbjerg, byggd i Helsingör 1934 och ägd av ett rederi i Luritzen gruppen. Så långt allt väl. Nu kommer vi till det kluriga, Hon blev upplagd i New York i samband med ockupationen av Danmark i april 1940, övertagen av US Warships 1941 och omdöpt till Montana. 1941-09-11 blev hon torpederad i Danmarks sundet då hon gick i konvoj mellan USA och Island. 25-26 man följde med i djupet.
källa;
http://www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=10874

Om det är hon så är alltså bilden tagen före 1940.

Hälsar

Lasse J
från Västkusten