Mellansel 1975 (Järnväg allmänt)
Tåg 4512 mot Vännäs står startberett i Mellansel den 26 maj 1975.
av Arne Hällqvist, Friday, June 04, 2021, 07:53 (1029 dagar sedan)
Tåg 4512 mot Vännäs står startberett i Mellansel den 26 maj 1975.
av tobbe, Friday, June 04, 2021, 09:26 (1029 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Vilka nostalgiska minnen från förr:-P . Postdiligensen o den orangelackade tjänstebilen sida vid sida. Var i Mellansel ofta på 1970-talet då det fanns 2 lokhus i grusgropen att titta på. Campade vid ett tillfälle i skogskanten ovanför dessa tillsammans med 2 likasinnade kompisar sent en kväll för man var ju tvungen att med bilen snirkla genom ett skogsparti med bilen. Vid ett senare besök så stod 2 G4-lok strax intill stallet som nog hade stått i ett av lokhusen inför transport söderut. Hamnade inte dessa 2 i Hybo på sin sista resa? På den tiden var ju Ångwisslan en ledtråd för att hitta dessa undangömda objekt. Rälsbussen till vä har väl kommit från Ö-vik?
tobbe
av Patrik Eriksson, Friday, June 04, 2021, 11:01 (1029 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Varför körde man loktåg? Om man inte hade några godsvagnar att koppla på utefter vägen verkar det ju synnerligen onödigt.
av Göran Kannerby, Friday, June 04, 2021, 11:43 (1029 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Varför körde man loktåg? Om man inte hade några godsvagnar att koppla på utefter vägen verkar det ju synnerligen onödigt.
Man kanske inte hade något alternativ?
av Johan P, Friday, June 04, 2021, 17:40 (1029 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Vad fanns det för motorvagnar att tillgå 1975 om man tänker att diesel under tråd inte sågs som ett alternativ? X16/X17? Gick någonsin X6, X7, X9 i övre Norrland?
av Göran Kannerby, Friday, June 04, 2021, 17:49 (1029 dagar sedan) @ Johan P
Vad fanns det för motorvagnar att tillgå 1975 om man tänker att diesel under tråd inte sågs som ett alternativ? X16/X17? Gick någonsin X6, X7, X9 i övre Norrland?
Diesel under tråd sågs förvisso som ett alternativ, men Y6/7/8 fanns inte heller obegränsat av.
av Lennart Petersen, Friday, June 04, 2021, 22:38 (1029 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Vad fanns det för motorvagnar att tillgå 1975 om man tänker att diesel under tråd inte sågs som ett alternativ? X16/X17? Gick någonsin X6, X7, X9 i övre Norrland?
Diesel under tråd sågs förvisso som ett alternativ, men Y6/7/8 fanns inte heller obegränsat av.
X16/17 hade ju varit ett alternativ för den här tjänsten men dessa tillverkades av någon anledning i alltför få fordon och var en bristvara överallt där de var lämpliga att användad.
Y6/7/8 fanns det närmast floder av och de användes ofta även på elektrifierade banor men här föredrog man uppenbarligen eldrivet loktåg.
Det fungerade väl det med.
av Gunnar Lilienberg, Saturday, June 05, 2021, 14:41 (1028 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Vad fanns det för motorvagnar att tillgå 1975 om man tänker att diesel under tråd inte sågs som ett alternativ? X16/X17? Gick någonsin X6, X7, X9 i övre Norrland?
Diesel under tråd sågs förvisso som ett alternativ, men Y6/7/8 fanns inte heller obegränsat av.
X16/17 hade ju varit ett alternativ för den här tjänsten men dessa tillverkades av någon anledning i alltför få fordon och var en bristvara överallt där de var lämpliga att användad.
Y6/7/8 fanns det närmast floder av och de användes ofta även på elektrifierade banor men här föredrog man uppenbarligen eldrivet loktåg.
Det fungerade väl det med.
Det var inte så också att resgodsvagnens utrymme var välutnyttjat? Då var det kanske mindre intressant att köra med en rälsbuss.
av Stig Lagergren, Saturday, June 05, 2021, 15:29 (1028 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Vad fanns det för motorvagnar att tillgå 1975 om man tänker att diesel under tråd inte sågs som ett alternativ? X16/X17? Gick någonsin X6, X7, X9 i övre Norrland?
Diesel under tråd sågs förvisso som ett alternativ, men Y6/7/8 fanns inte heller obegränsat av.
X16/17 hade ju varit ett alternativ för den här tjänsten men dessa tillverkades av någon anledning i alltför få fordon och var en bristvara överallt där de var lämpliga att användad.
Y6/7/8 fanns det närmast floder av och de användes ofta även på elektrifierade banor men här föredrog man uppenbarligen eldrivet loktåg.
Det fungerade väl det med.
Det var inte så också att resgodsvagnens utrymme var välutnyttjat? Då var det kanske mindre intressant att köra med en rälsbuss.
Det hade nog varit svårt att få med alla styckegodsvagnar (se Lars-Görans inlägg) bakom en rälsbuss också.
av Klas Blomberg, Friday, June 04, 2021, 21:37 (1029 dagar sedan) @ Johan P
X7 har gått i Norrland en kortare tid
av Pelle Björkman, Saturday, June 05, 2021, 13:15 (1028 dagar sedan) @ Johan P
Vad fanns det för motorvagnar att tillgå 1975 om man tänker att diesel under tråd inte sågs som ett alternativ? X16/X17? Gick någonsin X6, X7, X9 i övre Norrland?
Förutom Xoa7 gick även Yoa2 för vinterprov drandes på ett postsläp Vännäs-Boden och åter.
av Micael Lindgren, Saturday, June 05, 2021, 19:57 (1028 dagar sedan) @ Pelle Björkman
Vad fanns det för motorvagnar att tillgå 1975 om man tänker att diesel under tråd inte sågs som ett alternativ? X16/X17? Gick någonsin X6, X7, X9 i övre Norrland?
Förutom Xoa7 gick även Yoa2 för vinterprov drandes på ett postsläp Vännäs-Boden och åter.
Det vore troligt att rälsbussen kan vara Y8 1135?
Kenneth har kört denna Msl-Ök under den tiden sa han.
av Lars Håkan, Friday, June 04, 2021, 18:59 (1029 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Trevligt!
Pv Dil 6579 fd AC 879
av Ulf Pålsson, Friday, June 04, 2021, 20:32 (1029 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Trevligt!
En stopplykta för avkortad tågvägs slutpunkt. Det var på den tiden som planen var att utrota stopplyktorna. Sedan kom de tillbaka starkt från slutet av 1980-talet. Nu har "utrotningskampanjen" startat igen.
av Göran Kannerby, Friday, June 04, 2021, 21:38 (1029 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Trevligt!
En stopplykta för avkortad tågvägs slutpunkt. Det var på den tiden som planen var att utrota stopplyktorna. Sedan kom de tillbaka starkt från slutet av 1980-talet. Nu har "utrotningskampanjen" startat igen.
Vad har man emot stopplyktor?
av Ulf Pålsson, Friday, June 04, 2021, 21:45 (1029 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Trevligt!
En stopplykta för avkortad tågvägs slutpunkt. Det var på den tiden som planen var att utrota stopplyktorna. Sedan kom de tillbaka starkt från slutet av 1980-talet. Nu har "utrotningskampanjen" startat igen.
Vad har man emot stopplyktor?
"Moderna" datorställverk kan inte hantera stopplyktor, varken slutpunktsstopplyktor eller skyddsstopplyktor, har det sagts mig. Men denna järnvägsohistoriska fråga kanske vi inte ska diskutera i detta järnvägshistoriska forum.
av HLi, Saturday, June 05, 2021, 06:20 (1028 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Trevligt!
En stopplykta för avkortad tågvägs slutpunkt. Det var på den tiden som planen var att utrota stopplyktorna. Sedan kom de tillbaka starkt från slutet av 1980-talet. Nu har "utrotningskampanjen" startat igen.
Vad har man emot stopplyktor?
"Moderna" datorställverk kan inte hantera stopplyktor, varken slutpunktsstopplyktor eller skyddsstopplyktor, har det sagts mig. Men denna järnvägsohistoriska fråga kanske vi inte ska diskutera i detta järnvägshistoriska forum.
Ställverk m95 kan hantera slutpunktsstopplyktor och skyddsstopplyktor.
av Göran Kannerby, Saturday, June 05, 2021, 09:02 (1028 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Trevligt!
En stopplykta för avkortad tågvägs slutpunkt. Det var på den tiden som planen var att utrota stopplyktorna. Sedan kom de tillbaka starkt från slutet av 1980-talet. Nu har "utrotningskampanjen" startat igen.
Vad har man emot stopplyktor?
"Moderna" datorställverk kan inte hantera stopplyktor, varken slutpunktsstopplyktor eller skyddsstopplyktor, har det sagts mig. Men denna järnvägsohistoriska fråga kanske vi inte ska diskutera i detta järnvägshistoriska forum.
Låt oss då istället hålla oss till 1970-talets utrotande av stopplyktor, varför skedde det?
av Stig Lagergren, Friday, June 04, 2021, 20:50 (1029 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Som vanligt en mycket trevlig bild.
Men visst var det vanligt med godsvagnar (troligen styckegods) i tåget, åtminstone tidigare år. 26 maj 1975 var en måndag. Kan det ha varit så att dessa vagnar inte gick på måndagar. Lars-Göran vet säkert.
På den här reprisbilden från 16 maj 1972 var det i alla fall två Gs-vagnar. En anteckning från 31 juli 1973 säger att tåget bestod av Du2 597, AB4, FV3 och fyra G-vagnar. Den sommaren gick tåget kopplat sist i 756 Långsele - Mellansel.
av Lars-Göran Eriksson, Friday, June 04, 2021, 22:36 (1029 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Jag har ingen tågplan för 1975, det närmsta jag kommer är för Tdt 170 31.5.1970--22.5-1971.
Tågparet hette då 5311-5312, 4511-4512 fr o m sommaren 1971. Tågen gick fram till sommaren 1975.
I den utgåva jag har framgår det att samtliga G-vagnar inte gick "DgluSodeSoh" övriga dagar var tåget ganska fullmatat. Precis som Stig påpekar i sitt inlägg.
av Björn Fura, Saturday, June 05, 2021, 01:23 (1029 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Samma tåg åkte jag med några veckor tidigare, den 9 maj. Det var en fredag och kan ha varit klämdagen efter Kristi Himmelfärdsdag. Hg 781 drog en FV1 och AB4 3086. Inga godsvagnar var med den gången.
Det gjordes nästan inga uppehåll på mellanstationer utom Mellansel 08:30-08:50, där Lapplandspilen norrut "körde om" oss. Jag var nog den ende passageraren under hela färden. Tågmästaren frågade om jag inte skulle åka med den till Vännäs istället. Under samma uppehåll gjorde en Y7:a rundgång på sin UFV. Det tåget (4502) kom från Örnsköldsvik klockan 08:35 och gick tillbaka som 4503 klockan 08:55.
Jag kan ha missat några delar av resan till följd av tupplurar eftersom tåg 4512 avgick mycket tidigt från Ånge, 4:09 för att vara exakt.
Efter ankomst till Vännäs fanns möjlighet att åka vidare med en motorvagn från Umeå som fortsatte till Boden från Vännas klockan 15:00 med uppehåll vid alla mellanstationer, tågnummer 4612.
Själv jag reste vidare till Lycksele och Storuman med tåg 4754 som bestod av Y7 1233, UFV 2049 och Y7 1169 efter ett uppehåll på sju minuter.
Det finns en bild av tåget i Långsele i Stenvalls bok Bilder från Nordens Järnvägar 1974 och en annan bild från Mellansel i 1975 års utgåva av samma bok.
Det var tider det!
av chfahlgren, Saturday, June 05, 2021, 09:30 (1028 dagar sedan) @ Björn Fura
Tack till Arne Hällkvist för den mycket trevliga bilden från Ellen Mellansel där jag är född och uppvuxen.Ville bara komplettera med lite egna uppgifter.Det var ånglok G2 och G6 som stod ute 1416 och 1451.Far berättade att G4 1410 gick på Ö-viksbanan,men annars var det G2 och G6 som förekom.Vad beträffar tågen 4511 4512 så körde min morbror Bäckström Vännäs dessa tåg under många år och själv minns jag vid mina sommarbesök i bl:a Skorped att längre fram på 1970 talet blev det mer ett rent godståg av dessa.Persontågspatet hade också nr 5311 5312.Det var lite om detta.Tack och sommarhälsning från jvm-vän 92 i Falun CarlHenry Fahlgren.
av Micael Lindgren, Saturday, June 05, 2021, 12:28 (1028 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Kan det vara Y8 1135 som väntar på att åka till Örnsköldsvik?
av Besc, Wednesday, June 09, 2021, 00:25 (1025 dagar sedan) @ Micael Lindgren
Kan det vara Y8 1135 som väntar på att åka till Örnsköldsvik?
Även jag åkte med detta mycket trevliga tåg, men då den 24 maj 1975, dvs två dagar före Arne och när bilden är tagen! Loket som drog då var Hg 782 och personvagnen AB4 2839. Jag har noterat att Y7 1153+UFV 2159 mötte upp i Mellansel, med tåg från och till Örnsköldsvik, så kanske det är Y7 1153 på bilden. Men det slår mig att visst var det två Y7:or och en tvålkopp (UFV) som var i Örnsköldsvik åt gången?
Rälsbussarna som trafikerade linjen Mellansel-Örnsköldsvik var ju hemmahörande i Östersund och byttes via Långsele i tjänstetåg. Hur ofta detta skedde minns jag ej.
av chfahlgren, Thursday, June 10, 2021, 17:47 (1023 dagar sedan) @ Besc
Appropå bilden Hg med 4512 så mås-te tåget stå på fel perrongen,då
det var först 1977 nya utfarten
togs i bruk.Det tog ett tag innan
jag kom på just detta,så här kommer en fundering? av vilken anledning tågs ett tåg in på denna
sida bangården,eller om jag uttrycker det som så att tåget måste växlas över till vänstra delen av perrongen för att rulla vidare mot Vännäs,som spårplanen låg då,före 1977.Är det någon fler av er vänner som upptäck att 4512 står på fel sida.Hälsningar från CarlHenry Fahlgren Falun,jvm-vän 92.
av Göran Kannerby, Thursday, June 10, 2021, 19:59 (1023 dagar sedan) @ chfahlgren
Appropå bilden Hg med 4512 så mås-te tåget stå på fel perrongen,då det var först 1977 nya utfarten togs i bruk.Det tog ett tag innan jag kom på just detta,så här kommer en fundering? av vilken anledning tågs ett tåg in på denna sida bangården,eller om jag uttrycker det som så att tåget måste växlas över till vänstra delen av perrongen för att rulla vidare mot Vännäs,som spårplanen låg då,före 1977.Är det någon fler av er vänner som upptäck att 4512 står på fel sida.Hälsningar från CarlHenry Fahlgren Falun,jvm-vän 92.
Nu är visserligen denna bangårdskarta från 1930, men i vart fall då gick det utmärkt att köra från tågets placering mot Vännäs. Slopades något spår sedan?
av Sven Bårström, Thursday, June 10, 2021, 20:43 (1023 dagar sedan) @ chfahlgren
Bilden visar vyn från Mellansel söderut. Persontåget står på spår 2, förmodligen för att kunna bli omkört på spår 3 (som är huvudtågväg) av 756 då det tåget går. I norra änden fanns utfart från spår 1 och 2 mot Örnsköldsvik och från sp 1 - 4 mot Vännäs. Så persontåget behövde inte på något sätt korsa bangården för att gå vidare mot Vns. Genom ombyggnaden 1977 fick Ök-banan sin anslutning till stambanans huvudspår alldeles norr om bangårdens gamla yttersta växel. Därigenom kunde alla stationens tågvägar användas såväl mot Långsele, Ök och Vns.
Sven B
av chfahlgren, Friday, June 11, 2021, 14:07 (1022 dagar sedan) @ Sven Bårström
Får erkänna att minnet svek mig svek mig angående bilden Msl 1975 och vill säga tack till vännerna
Båström och Kannerby för ert tillrättaläggande av hur det låg till spårplanmässigt i Msl,före 1977.Med vänliga järnvägs-hälsningar från jvm-vän 92CH.Fahlgren i Falun.