10-talsbild (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Friday, March 06, 2009, 01:37 (5524 dagar sedan)

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Hultsfred1910.jpg[/img]
NOJ- och ÖCJ-lok i Hultsfred.
/tell

10-talsbild

av Anders Sandgren, Friday, March 06, 2009, 10:34 (5524 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det hitersta loket torde vara NOJ 11, levererat från Munktell som 15 "Arnanäs" men 1897-99 någongång omnumrerat till 11 efter att det ursprungliga 11 1897 sålts till KTJ.
Det mittersta loket verkar vara en mogul och kan vara någon av de blivande L4'orna NOJ 27 eller ÖCJ 8. Kunde även vara ÖCJ 7 (senare SNJ 9 men småfönstren stämmer inte och cylindrarna sitter längre bak på den. ÖCJ hade fler moguler, var fler yttercylindrade?
Loket på innersta spåret är något av NOJ 24, 25 eller 28 (SJ litt L29). Det var överhettade (24 var NOJ's första överhettade och kallades "Cecilia") men levererades ändå med ledskenegnistsläckare.

NOJ 15/11

av Anders Sandgren, Saturday, March 07, 2009, 09:51 (5523 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Hultsfred1910.jpg[/img]
NOJ- och ÖCJ-lok i Hultsfred.
/tell

Någon som vet hur länge detta lok blev kvar. Det var väl 12 & 14 som hamnade på SOEJ ca 1904.
Då NOJ inte hade så många växellok kan man misstänka att just detta vid denna tid användes som växellok i Hultsfred. Nr 26 användes mest i Eksjö och 29 i Oskarshamn mendan det 1938 inköpta Kh-maskinerna då skall ha placerats i Hultsfred.
Fram till 1899 var 11-14 NOJ's egentliga persontågslok (i övrigt fanns Fairlie och de båda MW-sadeltanksloken). Därefter fick den nog agera på Vimmerby-Hultsfred tillsammans med Fairlelok fram till att ÖCJ tog över denna 1907.
1907-38 fanns inte något annat växellok för Hultsfred om inte ÖCJ skötte den tjänsten.