Statliga järnvägsblagen (Arkiv/forskning/litteratur)

av ballast, Friday, March 06, 2009, 08:38 (5523 dagar sedan)

Tidigare i år har på forumet redogjorts för att HHJ under tiden 1938-1940 till-höde de statliga järnvägsbolagen. Vet någon vilka dessa bolag var och bakgrun-den till deras bildande?

Statliga järnvägsblagen

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Monday, March 09, 2009, 01:46 (5520 dagar sedan) @ ballast

SRJ (Stockholm-Roslagens järnvägar) var ett statligt bolag åren 1952-59. 1959 blev det SJ som en egen sektion (39 drs).
Varför man en tid drev fd EJ-banor som bolag innan man tog över dem helt vet jag inte.
Mvh: Roffe

Statliga järnvägsbolagen

av Christer Fredriksson @, Monday, March 09, 2009, 01:53 (5520 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Om jag minns rätt så drevs vissa av SJ inköpta enskilda järnvägar som bolag
ett antal år efter inköpen främst beroende på att man ville få största möjliga
pensionsavgångar under bolagen före det att SJ tog över och personalen införlivades
med SJ personal, dvs av kostnadsskäl genom lägre pensionsavgifter.

Statliga Järnvägsbolagen - SBH och SBK

av Thomas Tell, Monday, March 09, 2009, 21:21 (5520 dagar sedan) @ ballast

Yngve Holmgren skriver i sitt häfte "Ångloken vid sveriges statsbanor" om detta.
"De Statliga Järnvägsbolagen var en statlig aktiebolagsbildning som trädde i verksamhet 1 juli 1938 för att överta driften av vissa enskilda järnvägar före riksdagsbeslutet (17 maj 1939) om direkt förstatligande av landets enskilda järnvägar av allmän betydelse. 1 juli 1940 uppgick de Statliga Järnvägsbolagen i SJ."
Företaget bestod av två delar:
Helsingborgssektionen omfattade HHJ, L&HJ och LLTJ. 1 juli 1939 tillfördes SSJ som blev direkt statsövertagen samtidigt.
Kalmarsektionen omfattade KJ och SäNJ.
/tell

Statliga Järnvägsbolagen - SBH och SBK

av Uno P ⌂ @, Monday, March 09, 2009, 23:43 (5520 dagar sedan) @ Thomas Tell

Yngve Holmgren skriver i sitt häfte "Ångloken vid sveriges statsbanor" om detta.
"De Statliga Järnvägsbolagen var en statlig aktiebolagsbildning som trädde i verksamhet 1 juli 1938 för att överta driften av vissa enskilda järnvägar före riksdagsbeslutet (17 maj 1939) om direkt förstatligande av landets enskilda järnvägar av allmän betydelse. 1 juli 1940 uppgick de Statliga Järnvägsbolagen i SJ."
Företaget bestod av två delar:
Helsingborgssektionen omfattade HHJ, L&HJ och LLTJ. 1 juli 1939 tillfördes SSJ som blev direkt statsövertagen samtidigt.
Kalmarsektionen omfattade KJ och SäNJ.
/tell

Hur gick de till när SJ-fordon överfördes til de Statliga Järnvägsbolagen. Blev de bara omplacerade dit eller såldes de av SJ?
Är speciellt intresserad av Yo rälsbussarna 407 och 410-412. De tillverkades av Hilding Carlsson 1938 och kom samma år till HHJ med dessa SJ-nummer. Men de räknas som SJ-fordon först 1940. Var rälsbussarna ursprungligen beställda av SJ eller HHJ?

Statliga Järnvägsbolagen - SBH och SBK

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Tuesday, March 10, 2009, 00:50 (5520 dagar sedan) @ Uno P

En del gör mig alltid lika förvånad när de skriver här i spalterna ,utan att först ha hämtat in upplysningar i frågan där det synes vara självklart att hitta sådana.För den som tröttnat på att spekulera om de statliga järnvägsbolagen vill jag rekommendera att läsa sidorna 153 -161 och sedan vidare till till och med sidan 249 i styckena som handlar om HHJ L & HJ KJ m.fl.och om orsaken till att staten blev erbjuden att köpa aktiemajoritet i dessa bolag och hur detta skulle finansieras, i Svenska Järnvägsföreningen 1926 - 1945. Har du den inte går den nog att låna genom fjärrlån till närmsta bibliotek.. Det var ju så att bolagens ekonomi hade försvagats avsevärt under andra hälvten av 30 talet och stora nyinvesteringar var av nöden. Hälsingborgs stad hade ju aktiemajoriteten i Helsingborgsbolagen och när HHJ den 22 nov 1937 träffade avtal med Järnvägsstyrelsen om att överlåta aktiemajoriteten till denna ,dröjde det bara 14 dagar resp.3 veckor innan L & HJ bolagen skriftligen erbjöd aktiemajoriteten till Järnvägsstyrelsen.Sammalunda var det med KJ ,som inte lämnat utdelning sedan 1929. Också där såg Kalmar stad en möjlighet att låta staten förvärva aktierna och bli av me dproblemen.Statliga bolagen startade den 1 juli 1938 och banorna införlivades med SJ 1 Juli 1940.Genom att köpa aktiemajoriteten i bolagen behövde man heller inte invänta långa beslutprocesser i riksdagen i förstatligande frågan. Mycket mer står att läsa:-) Sune

Statliga Järnvägsbolagen - statslån

av Staffan Granath, Tuesday, March 10, 2009, 04:26 (5519 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det var ju så att bolagens ekonomi hade försvagats avsevärt under andra hälvten av 30 talet och stora nyinvesteringar var av nöden. Hälsingborgs stad hade ju aktiemajoriteten i Helsingborgsbolagen och när HHJ den 22 nov 1937 träffade avtal med Järnvägsstyrelsen om att överlåta aktiemajoriteten till denna ,dröjde det bara 14 dagar resp.3 veckor innan L & HJ bolagen skriftligen erbjöd aktiemajoriteten till Järnvägsstyrelsen.Sammalunda var det med KJ ,som inte lämnat utdelning sedan 1929. Också där såg Kalmar stad en möjlighet att låta staten förvärva aktierna och bli av me dproblemen.Statliga bolagen startade den 1 juli 1938 och banorna införlivades med SJ 1 Juli 1940.Genom att köpa aktiemajoriteten i bolagen behövde man heller inte invänta långa beslutprocesser i riksdagen i förstatligande frågan. Mycket mer står att läsa

skall jag drista mig till att fylla på så står det även en hel del i "sj hundra år" avsnittet "järnvägsnätets förstatligande"
många av banorna hade statliga lån eller motsvarande så rätt ofta var det väl att staten tog hand om bolagsresterna för att säkra sina räntefodringar.

en del bolag hade väl även "optimerat" sina utdelningar fast driften knappast gick runt, så för en del i styrelsena kom det nog som en lättnadens suck när aktiebolaget under några år avvecklades av b.la SJ.
SJ höll väl tycker jag att det antydes om i böcker s.å.s bolagen öppna under några år för att reda ut om det var för mycket fiffel etc.
men kan man säga att många förstatliganden egentligen var "nöd och tvungen" och inte bara i linje med principbeslutet om en statsägd järnväg :-|
tyvärr var väl många linjer dödsdömda och avvecklades i stort med det samma de togs över i.a.f vad gäller persontrafiken:-P

boken brukar kunna gå att få tag i även om jag skulle vilja se den på internet då den är våldigt heltäckande på många områden:-)
situationen för bolagen var väl rätt lik dagens åsså
sitter jag och funderar om mitt i natten på mitt ämbete här i den del av sverige som kallas södra dalarna

Statliga Järnvägsbolagen - statslån

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Tuesday, March 10, 2009, 09:19 (5519 dagar sedan) @ Staffan Granath

Ja , så var det ju.Om jag skall i korthet återge inledningen på sex sidor om HHJ så var det så att år 1928 så var utdelningen uppe 5 % men sjönk 1929 till 4 % 0ch till 2 % för 1930,1925 0ch 26 hade den varit 7 %.För de följande 4 åren förekom ingen utdelning alls . Till L & HJ hade man en samlad skuld på 880,000 kr för utnyttjandet av sträckan Ramlösa- Hälsingbord C och för nyttjandet av stationen.Genom nya lån och räntebesparingar hade man fått bolaget på fötter och 1935 blev utdelningen 2 % 1936 3% och 4% för 1937.och man funderade på ett samgående med L & HJ. Men så stod det i en tidningsartikel att SJ ansökt om medel att elektrifiera sträckan Eslöf Hälsingborg. Det måste ju innebära att man förhandlade med L & HJ om att köpa dessa järnvägar.Person trafiken Hässleholm Hälsingborg skulle då säkert söka sig nya vägar och HHJ skulle gå miste om 100 000 kr. En stor del av godstafiken skulle de också gå miste om och SJ skulle säkert inte nöja sig med förhållandena på Hälsingborg C utan på yrka på en modernisering som skulle kräva miljonutlägg.Enligt avtal var HHJ skyldig att bidraga med 60 % och det skulle hota hela HHJ existens,så nu gällde det att handla snabbt innan aktiernas värde dalat alltför mycket.Inom kort hade man fullmakt att försälja 47034 av bolagets 54000 aktier.I juli 37 hade man efter utredningar satt priset till 55 kr aktien.Man enades till slut om priset 80kr/ st.med rätt att uppbära max 4% utdelning till de gamla aktieägarna för år 1937.Nominella värdet var 100 kr.Ja det var i korthet något om hur HHJ sålde sig till staten.:-) Sune