Sävenäs då och nu, 50 år emellan (Järnväg allmänt)

av LaseJ, Saturday, June 05, 2021, 13:45 (1027 dagar sedan)

Som en liten nostalgisk tillbakblick kommer här några bilder av elverkstaden repektive dieselstallet på Sävenäs. De svartvita är en del av en serie bilder från platsen som jag tog i början av 70 talet. Färgbilderna togs tidigare i dag. Glädjande nog är elverkstaden renoverad och har fått ett nytt liv, efter några år som godsterminal.
Vid dieselskivan är det bara gamlingar...

En trevlig helg

önskar

Lasse J

[img]images/uploaded/2021060511415360bb630139207.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2021060511423260bb63280d0e6.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2021060511430260bb6346f0131.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2021060511432860bb6360d2776.jpg[/img]

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Johan Albert Enke, Saturday, June 05, 2021, 17:47 (1027 dagar sedan) @ LaseJ

Tack för dina fina bilder.
Tyvärr måste jag erkänna att jag blir ledsen när jag ser då och nu bilder. Visst tider förändras, men när man ser sådant här funderar man över järnvägens framtid.
Är det verkligen bättre nu än då?? Ja något givet svar finns naturligtvis inte, utan var och en får väl ha sin egen uppfattning.

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Harald, Saturday, June 05, 2021, 18:26 (1027 dagar sedan) @ Johan Albert Enke

Det är väl inte särskilt troligt att järnvägens framtid är beroende av att man har rundstall.

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Anders.k., Saturday, June 05, 2021, 18:33 (1027 dagar sedan) @ Johan Albert Enke

Det var ju Rc loken som gjorde stallet onödigt, dom loken behövde ju bara en bråkdel av underhållet mot vad Du och Ub loken som är på bild behövde

När dom sk brunkolen försvann så upphörde ju behovet av stallet

Mvh Anders k

Rättat stavfel

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Anders.k., Saturday, June 05, 2021, 18:56 (1027 dagar sedan) @ Johan Albert Enke

Diesel stallet , tja järnvägen till Hisingen har ju eldrift så ett kraftigt minskat behov av dieselmaskiner har ju blivit effekten
Dessutom har det ju kommit en ny aktör som sköter mycket växling i området och det har ju gjort att gamla vagnverkstaden ( bakom ryggen på bilden ) har blivit verkstad för diselmaskinerna som tarvas

Så deppigt eller positivt det är nog en smaksak

Mvh Anders k

Sävenäs då och nu, 50 år emellan + bonusbild

av LaseJ, Saturday, June 05, 2021, 19:43 (1027 dagar sedan) @ Johan Albert Enke

Precis som skrivits i tråden, så är det förändring vi ser på bilderna. Ett teknikskifte ledde till krafigt minskat underhållsbehov av maskinparken.

Revolutionen stavdes Rc, som så riktigt skrivits. Att brunloken både på el och dieselsidan försvann är nog ingen förare som saknar. Jag har svårt att se att någon skulle vilja ha T21 V3 och Du2 på listan varje dag, med den arbetsmiljö det innebar. Så,i den bemärkelsen, har det blivit mycket bättre, även för underhållspersonalen. Att, som vi gjorde på vagnstationen, ligga utomhus och göra alla jobb är inget jag saknar och vill ha tillbaka även om det är en evighet sedan jag lämnade banan.

Samma utveckling har ju skett på de flesta områden så det är inget unikt för järnvägen, När jag efter SJ började på vägen bytte vi olja och smörjade var 1000;e mil, nu ligger intervallet på 10 000 mil mellan oljebytena dessutom håller ju grejorna nu för tiden, så mycket har blivit bättre.

Däremot det som, enligt mitt tycke blivit sämre är att kamratskapet i arbetet försvunnit. Mer ensamarbete och mer minutjagande. Därför är det med en nostalgisk tår jag blickar tillbaka på en ungdomstid då allt var så lätt, solvarma dagar på bangården med in och utväxlingen eller bromsprovningen på Centralen. Låt oss glömma tidig natt i November med regnet vågrätt...

Avslutningsvis låt oss titta på revolutionen i form av RC2 1043, på Sävenäs någon gång 71. Då hade hon ännu två år kvar till den ödesdigra dagen i Vikingstad i september 1973.

[img]images/uploaded/2021060517385860bbb6b26891a.jpg[/img]

Trevlig helg och tack för trevliga kommentarer

önskar, nu återigen statsanställde

Lasse J

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Per Ljungberg, Saturday, June 05, 2021, 19:46 (1027 dagar sedan) @ Johan Albert Enke

Det var framför allt ångloken som krävde möjlighet att enkelt vända loken så att de gick med skorstenen främst i tågen. Ånglok med tender hade vanligen en betydligt lägre max hastighet vid backgång. Därför behövdes vändskivor vid lokstationerna. Att man sedan använde lokstallen även till el och diesellok var nog bara för att utnyttja befintliga lokaler. Sävenäs hade på 1960-talet även servicehall för ellok med genomgående spår och uppställning i det fria bredvid.

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Anders.k., Saturday, June 05, 2021, 19:51 (1027 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det var framför allt ångloken som krävde möjlighet att enkelt vända loken så att de gick med skorstenen främst i tågen. Ånglok med tender hade vanligen en betydligt lägre max hastighet vid backgång. Därför behövdes vändskivor vid lokstationerna. Att man sedan använde lokstallen även till el och diesellok var nog bara för att utnyttja befintliga lokaler. Sävenäs hade på 1960-talet även servicehall för ellok med genomgående spår och uppställning i det fria bredvid.

Den sista är ju i allra högsta grad välmående , både SJ och GC använder den för sina lok i stor myckenheten

Mvh Anders k

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av LaseJ, Saturday, June 05, 2021, 20:01 (1027 dagar sedan) @ Anders.k.

Här kommer den:-)

[img]images/uploaded/2021060518005260bbbbd40e882.jpg[/img]

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Bonz, Saturday, June 05, 2021, 21:48 (1027 dagar sedan) @ LaseJ

Härliga bilder på en svunnen tid.

Själv började jag just på Sävenäs lokstation 1980. Började i ellokverkstan och skiftgång i skötselhallen. Skitigt och dragit, smörjning, blockbyte.
Men det som var absolut viktigast var att torka ledstängerna och tömma papperskorgen :-)
Även att tvätta frontrutorna. Sen tryckte vi ut loken ur skötselhallen, och stallgubbarna växlade ut loken för att ställa dom i rätt ordning för nästa uppdrag.
Ibland var det fel som vi inte kunde fixa, då "la" vi loken till verkstan.
God sammanhållning och kamratskap gjorde att jag ändå trivdes väldigt bra :-)
På rasten dagtid gick man till Kalle på markan, som alltid hade god mat att servera :-)
Även där en rå, men hjärtlig jargong :-)

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Anders.k., Sunday, June 06, 2021, 11:00 (1027 dagar sedan) @ LaseJ

Stort tack för trevliga bilder från förr

Mvh Anders k

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Carl-Johan, Sunday, June 06, 2021, 18:35 (1026 dagar sedan) @ Anders.k.

[img]images/uploaded/2021060616345760bcf931c3778.jpg[/img]

Sävenäs 1962

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Christer Nyqvist, Sunday, June 06, 2021, 19:27 (1026 dagar sedan) @ Carl-Johan

Trevlig bild men den är spegelvänd.

Sävenäs då och nu, 50 år emellan

av Per-Olov Brännlund, Sunday, June 06, 2021, 21:27 (1026 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Bilden rättvänd.[img]images/uploaded/2021060619265060bd217a2f625.jpg[/img]