Malmvagn 101 och Luleå 400 år (Järnväg allmänt)

av Jan Langstrom, Sunday, June 06, 2021, 12:54 (1027 dagar sedan)

Luleå fyller 400 år i år. Malmbanans betydelse för stadens utveckling kan inte överskattas - utan den hade Luleå varit en obetydlig landsortshåla. Många faktorer där samverkade, men uppfinningen av den treaxliga malmvagnen med bottentömmning var en av de viktigaste. Norrbottens Järnvägsmuseum, drivet av Malmbanans vänner, hade för ett antal år sedan lyckan att få tag på den allra första vagnen i serien och i samband med stadens jubileum har vagnen renoverats till i stort sett originalskick med hjälp av ett ytterst välvilligt LKAB. Under sommaren kommer vagnen att vara utställd på Storgatan.

[image]
Stort tack till sign BD m fl som hjälpt till att få fram uppgifter om målning och märkning.

[image]

[image]
Som tekniskt underverk var vagnen utställd i Paris 1889. Tyvärr stal Eiffeltornet publikens intresse.

[image]
Notera att även spårstumpen vagnen står på har räler med samma tillverkningsår som vagnen.

[image]
Den (idag) lilla vagnstypen växte till sig och konceptet med tre axlar kom att vara i drift under 99 år! Hela denna utvecklingskedja, fram till Mar-vagnen som förstörde spåret, går att bese för den som kommer till Luleå.

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av HP, Sunday, June 06, 2021, 13:06 (1027 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Jättekul och intressant om målning och märkning! Antar att JVM:s grå, liknande vagn då inte är rätt målad och märkt,så vi tar väldigt gärna del av era underlag så även vår vagn kan bli rätt. Extra kul med rälerna också!
Är detta en av vagnarna som kom från Nora?/HP

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av Jan Langstrom, Sunday, June 06, 2021, 13:35 (1027 dagar sedan) @ HP

Ja, den kom från Nora. Som bekant var den första engelska konstruktionen en smula felräknad. Volymvikten för malmen var lägre än förväntat, så man fick bara rum med 15-16 ton i stället för 25. När nya vagnar levererats, både under engelska tiden och senare när SJ tagit över, ville man antagligen inte ha kvar de äldsta, trots att de försetts med en krage, och därför såldes de till Bergslagen - turligt för oss, för annars hade den varit skrot för länge sen.

Sitter inte på uppgifterna om märkning och målning just nu, men det kan vi säkert diskutera senare.

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av BD, Sunday, June 06, 2021, 16:21 (1027 dagar sedan) @ Jan Langstrom

[image]

[image]

På loket är kedjorna upplagda över buffertarna, antagligen för att få dem ur vägen. Plägades det även i Sverige?

[image]

Återfinns även en Westinghouse styrventil på vagnen?

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av Jan Langstrom, Wednesday, June 09, 2021, 00:11 (1024 dagar sedan) @ BD

Återfinns även en Westinghouse styrventil på vagnen?

[image]

Visserligen hade Knorr en nästan likadan, men jag skulle sätta en slant på att detta är en Westinghouse.

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av BD, Monday, August 30, 2021, 06:00 (942 dagar sedan) @ Jan Langstrom

[image]

Enligt Vårt Luleå skulle Storgatan prydas av vagnen åtminstone till 31 augusti. Stor blev besvikelsen när så inte visade sig vara fallet.


"FAKTA Mellan den 1 juni och 31 augusti står Malmvagnen SNJ 101 uppställd på Storgatan i Luleå Centrum"

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av Peter B, Sunday, June 06, 2021, 19:11 (1027 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Intressant och snyggt utställd vagn, helt klart värd en utflykt till Luleå i sommar.

Har vagnen alltså tillhört NBJ, vad hade den för identitet då?

Vad hette den när den tillhörde SJ?

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av Carl-Johan, Tuesday, June 08, 2021, 19:12 (1025 dagar sedan) @ Peter B

De tre NBJ vagnarna hade litt Psö. De användes inte för malmtransporter, bara för grus.

Hos SJ hade de först litt M1 senare ändrat till Mam.

Hos TGOJ hade de litt M1 (kraftigt ombyggda med bara 2 axlar).

Malmvagn 101 och Luleå 400 år - Malmbanan

av Göran Kannerby, Monday, August 30, 2021, 07:43 (942 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Luleå fyller 400 år i år. Malmbanans betydelse för stadens utveckling kan inte överskattas - utan den hade Luleå varit en obetydlig landsortshåla.

Tvärtom kan man hävda att Banverket/Trafikverket underskattat den genom att låta Malmbanan sluta i Boden. Ohistoriskt!

Malmvagn 101 och Luleå 400 år - Malmbanan

av BD, Wednesday, September 01, 2021, 05:20 (940 dagar sedan) @ Göran Kannerby

[image]

Spekulerar om detta sätt att få kättingarna "ur vägen" någonsin praktiserats i Sverige?

[image]

Under besök hos Norrbottens Järnvägsmuseum passade jag på att se på 101. Underboxarna var nedtagna och axeländar samt axeltappar tillgängliga för att beses.

[image]

Smörjdynan kan skymtas i mörkret på bilden.

[image]

OFVJ är instansat ovanpå SJ.

[image]

[image]

[image]

[image]

Är detta en helt ohistorisk färgsättning? I bilden syns även ÅW-signaturen CWE, Curt Walter Engström.