Malmvagn 101 och Luleå 400 år (Järnväg allmänt)

av Jan Langstrom @, söndag, juni 06, 2021, 12:54 (16 dagar sedan)

Luleå fyller 400 år i år. Malmbanans betydelse för stadens utveckling kan inte överskattas - utan den hade Luleå varit en obetydlig landsortshåla. Många faktorer där samverkade, men uppfinningen av den treaxliga malmvagnen med bottentömmning var en av de viktigaste. Norrbottens Järnvägsmuseum, drivet av Malmbanans vänner, hade för ett antal år sedan lyckan att få tag på den allra första vagnen i serien och i samband med stadens jubileum har vagnen renoverats till i stort sett originalskick med hjälp av ett ytterst välvilligt LKAB. Under sommaren kommer vagnen att vara utställd på Storgatan.

[image]
Stort tack till sign BD m fl som hjälpt till att få fram uppgifter om målning och märkning.

[image]

[image]
Som tekniskt underverk var vagnen utställd i Paris 1889. Tyvärr stal Eiffeltornet publikens intresse.

[image]
Notera att även spårstumpen vagnen står på har räler med samma tillverkningsår som vagnen.

[image]
Den (idag) lilla vagnstypen växte till sig och konceptet med tre axlar kom att vara i drift under 99 år! Hela denna utvecklingskedja, fram till Mar-vagnen som förstörde spåret, går att bese för den som kommer till Luleå.

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av HP @, söndag, juni 06, 2021, 13:06 (16 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Jättekul och intressant om målning och märkning! Antar att JVM:s grå, liknande vagn då inte är rätt målad och märkt,så vi tar väldigt gärna del av era underlag så även vår vagn kan bli rätt. Extra kul med rälerna också!
Är detta en av vagnarna som kom från Nora?/HP

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av Jan Langstrom @, söndag, juni 06, 2021, 13:35 (16 dagar sedan) @ HP

Ja, den kom från Nora. Som bekant var den första engelska konstruktionen en smula felräknad. Volymvikten för malmen var lägre än förväntat, så man fick bara rum med 15-16 ton i stället för 25. När nya vagnar levererats, både under engelska tiden och senare när SJ tagit över, ville man antagligen inte ha kvar de äldsta, trots att de försetts med en krage, och därför såldes de till Bergslagen - turligt för oss, för annars hade den varit skrot för länge sen.

Sitter inte på uppgifterna om märkning och målning just nu, men det kan vi säkert diskutera senare.

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av Olof W @, söndag, juni 06, 2021, 15:11 (16 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Snyggt!
/Olof

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av BD @, söndag, juni 06, 2021, 16:21 (16 dagar sedan) @ Jan Langstrom

[image]

[image]

På loket är kedjorna upplagda över buffertarna, antagligen för att få dem ur vägen. Plägades det även i Sverige?

[image]

Återfinns även en Westinghouse styrventil på vagnen?

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av Jan Langstrom @, onsdag, juni 09, 2021, 00:11 (14 dagar sedan) @ BD

Återfinns även en Westinghouse styrventil på vagnen?

[image]

Visserligen hade Knorr en nästan likadan, men jag skulle sätta en slant på att detta är en Westinghouse.

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av Peter B, Karlstad, söndag, juni 06, 2021, 19:11 (16 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Intressant och snyggt utställd vagn, helt klart värd en utflykt till Luleå i sommar.

Har vagnen alltså tillhört NBJ, vad hade den för identitet då?

Vad hette den när den tillhörde SJ?

Malmvagn 101 och Luleå 400 år

av Carl-Johan, tisdag, juni 08, 2021, 19:12 (14 dagar sedan) @ Peter B

De tre NBJ vagnarna hade litt Psö. De användes inte för malmtransporter, bara för grus.

Hos SJ hade de först litt M1 senare ändrat till Mam.

Hos TGOJ hade de litt M1 (kraftigt ombyggda med bara 2 axlar).

powered by my little forum