Plattformssignaler var på tapeten (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Monday, June 07, 2021, 11:12 (1053 dagar sedan)

för kanske ett år sedan. Hur det funkade på andra stationer vet jag ej, men hur det förhöll sig på G. ger BJ tdt bok besked om. Notera att markeringsljuset betecknas som ofärgat. Någon!!! hittade på andra benämningar när jag kallade det vid sitt rätta namn.
[img]images/uploaded/2021060709120260bde2e25bcd9.jpg[/img]

Plattformssignaler; ofärgat sken

av Ulf Pålsson, Monday, June 07, 2021, 13:08 (1053 dagar sedan) @ Sune Nylén

för kanske ett år sedan. Hur det funkade på andra stationer vet jag ej, men hur det förhöll sig på G. ger BJ tdt bok besked om. Notera att markeringsljuset betecknas som ofärgat. Någon!!! hittade på andra benämningar när jag kallade det vid sitt rätta namn.
[image]

Intressant att så kallade plattformssignaler beskrevs i tidtabellsboken del A, som ju nog främst vände sig till åkande personal. Plattformssignalerna var indikeringslampor som inte räknades som signalinrättningar i trafikreglerna (Säo). Indikeringen om lagd tågväg var främst avsedd för tågklareraren, som på detta sätt kunde se -- omedelbart före tågklarerarens avgångssignal -- att rätt tågväg var lagd i ställverket. Den röda skenet för "tågväg lagd in på detta spår" var en information till diverse personal som hade behov av den.

Uttrycket 'vitt sken', t.ex. i beskrivning av ett visst sken i en ljussignal eller signallykta, det infördes i trafikreglerna (säo) först i 1959 års utgåva. I äldre trafikregler (Tjr, Sio, Säo) användes genomgående uttrycket 'ofärgat sken'. Den ändringen följde sannolikt med även till beskrivningar av plattformssignaler.
/up

Plattformssignaler; ofärgat sken

av Sune Nylén, Monday, June 07, 2021, 14:05 (1053 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Den tidens glödlampor visade väl närmast gulvitt ljus dagtid och vitaktigt i mörker i dessa signaler. Linserna var väl heller inte helt klara utan av matt glas med koncentriska ringar. Semaforglasen var ju heller inte gröna i vanlig bemärkelse utan mer blågröna för att kompensera glödlampans gulaktiga ljus. Fotogenlampor hade ju ett ändå mer rödgult sken. Sådana glas sitter i några gamla handlampor jag har. Tror det är både rovolje och karbidlampor. Numera är det väl led som gäller. I norska säo talades det om violett ljus vid vägsignaler. Jag skulle nog sagt blåvitt - utan att för den skull vara intresserad av Göteborgs Kamraterna:-P

Plattformssignaler; ofärgat sken

av Erik Andersson, Monday, June 07, 2021, 15:03 (1053 dagar sedan) @ Sune Nylén

I den vita lampan mot vägen (och även i V-signaler) vid vägskyddsanläggningar sitter det ett blått glas för att göra det vita skenet vitare. På äldre ritningar står det ofta "månvitt blinkljus"

Plattformssignaler; ofärgat sken

av Sune Nylén, Monday, June 07, 2021, 16:37 (1053 dagar sedan) @ Erik Andersson

Det ligger mycket i det. Glasen har en blåaktig nyans. Drar mig till minnes att man "förr" - 70 år sedan kanske - lade något som kallades för blåelse i sköljvattnet vid tvätt. Speciellt herrskjortor av bomull fick då en vitare ton.

Plattformssignaler; ofärgat sken

av Harald, Monday, June 07, 2021, 20:05 (1053 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det ligger mycket i det. Glasen har en blåaktig nyans. Drar mig till minnes att man "förr" - 70 år sedan kanske - lade något som kallades för blåelse i sköljvattnet vid tvätt. Speciellt herrskjortor av bomull fick då en vitare ton.

Och något om kallas patentblått används för göra dansk "fetaost" gjord på komjölk vit.

Plattformssignaler; ofärgat sken

av Sune Nylén, Monday, June 07, 2021, 22:42 (1053 dagar sedan) @ Harald

Gult och blått är ju komplementfärger. Jag sökte på blåelse och det var mycket att läsa. Vanligen användes ultramarin. Minns att mamma hade sådant hemma på 40 talet.

Plattformssignaler; ofärgat sken

av Thomas Tell, Monday, June 07, 2021, 19:06 (1053 dagar sedan) @ Erik Andersson

V-isgaler mot järnvägen visar ju rött och vitt sken med samma lampa och "färgväxlare". För att det vita inte skall bli bländande när det röda filtret tas bort kopplas ett motstånd in i lampkretsen. Dagens ledlampor har inte samma finnes utan bländas kraftigt, tycker jag.

På RB fanns det V-signaler som hade för kraftigt motstånd inkopplat så det vita skenet blev nästan orange och på någon ett rött glas som var så blekt att det gav orange sken ifrån sig. Man såg i alla fall att det blinkade till när "färgväxlaren" lyftes och det blev "vitt" sken.
/tell

Plattformssignaler; ofärgat sken

av Erik Andersson, Monday, June 07, 2021, 20:50 (1053 dagar sedan) @ Thomas Tell

På Trafikverkets järnvägsnät har än så länge ytterst få V-signaler med LED-teknik hittat in, utan det är fortfarande en liten glödlampa på 24W som omges av en röd och blå cylinder som lyfts med hjälp av en elektromagnet vid så gott som samtliga vägskydd. Lampan, som är en 12V-lampa är seriekopplad med ett motstånd som justeras in så att lampspänningen är ca 10V när rött sken ska visas och ca 8,5V när vitt sken ska visas. Samma princip har levt med sedan V-signalen introducerades i slutet på 1950-talet.

Det är dock på gång att bli ändring på det. Trafikverket håller på att introducera ny teknik för vägskyddsanläggningar (ALEX-projektet) och dessa anläggningar kommer att ha LED i V-signalerna

Plattformssignaler; ofärgat sken

av Thomas Tell, Monday, June 07, 2021, 21:31 (1053 dagar sedan) @ Erik Andersson

På Trafikverkets järnvägsnät har än så länge ytterst få V-signaler med LED-teknik hittat in, ...

På Roslagsbanan är ju många signaler med LED-teknik i dag. Både huvudljussignaler, försignaler och V-signaler.
/tell