Bufferthöjden (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan @, måndag, juni 07, 2021, 14:51 (15 dagar sedan)

har varierat genom tiderna.
År 1849: Preussen 1040mm, Baden 915mm Bayern 660mm, Wurttemberg 1092mm, Österrike 1106mm. Även i Sverige har vi väl en gång haft lägre bufferthöjd än idag ?

Bufferthöjden

av LaseJ @, måndag, juni 07, 2021, 20:58 (15 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ju äldre man blir dessto lägre blir den, ialla fall när man skall koppla....

Bufferthöjden

av Olof B @, Göteborg, tisdag, juni 08, 2021, 09:10 (14 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du har bara angett vid ett årtal, men skriver att det har varierat genom tiderna.
Vad var bufferthöjderna år 1875 och 1900?
När blev höjden standardiserad?

Bufferthöjden

av Torbjorn_Forsman @, tisdag, juni 08, 2021, 11:09 (14 dagar sedan) @ Olof B

Det är väl inte helt osannolikt att standardisering av bufferthöjd var en av de första uppgifter som "Konferensen för teknisk enhet inom järnvägsväsendet" (ett europeiskt organ för standardisering av järnvägsfrågor, som grundades 1886) fick ta itu med.
I början av 1912 års Vagnlära finns ett antal måttsatta ritningar av olika vagnar, där bufferthöjder från 1020 till 1050 mm finns angivna. 1040 och 1050 verkar vara i majoritet.

Bufferthöjden

av Thor Bjerke @, tisdag, juni 08, 2021, 17:37 (14 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Det er riktig at dette ble behandlet ved møtet i 1886. I reglene som da ble fastsatt står at bufferhøyden på vogn uten last skulle være i intervallet 1020-1065 mm, men at 1070 mm var tillatt for materiell som allerede var i trafikk.

For fullastet vogn var minimumsmålet 940 mm, men for materiell som allerede fantes 900 mm.

powered by my little forum