Tomkörningsprocenten (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Monday, June 07, 2021, 15:16 (1026 dagar sedan)

Så länge SJ hade monopol på godstrafiken vid statsbanorna var tomkörningsprocenten på godsvagnar låg (exempel: mars månad år 1920 16,0%, april månad 1925 17,8%). Man kan förmoda att ju fler trafikoperatörer desto större tomkörningsprocent.

Tomkörningsprocenten

av Lennart Petersen, Monday, June 07, 2021, 19:09 (1025 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Så länge SJ hade monopol på godstrafiken vid statsbanorna var tomkörningsprocenten på godsvagnar låg (exempel: mars månad år 1920 16,0%, april månad 1925 17,8%). Man kan förmoda att ju fler trafikoperatörer desto större tomkörningsprocent.

Tomma vagnar eller tomma tåg (mer eller mindre ) ?
För vagnar gällde ju att i en forntid gick det mesta av transportarbetet antingen i slutna G-vagnar eller öppna O vagnar och det var ofta lätt att få transporter i motriktning och använda vagnarna .
I dag är ju transporterna så mycket mer specialiserade där det är svårt att få användning i bägge riktningar. Exempel timmertransporter som
är en stor del av dagens transportarbete på tåg.

Tomkörningsprocenten

av LaseJ, Monday, June 07, 2021, 20:53 (1025 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du har förmodligen rätt i Ditt antagande, emellertid finns det en annan faktor som är långt mer avgörande än tomkörningsprocent. Detta är kapacitetsutnyttjandet.

Tomkörningsprocent talar egentligen bara om hur många enheter som transporterats tomma, inte hur stor del av vagnparken som stått stilla på stationer och väntat på uppdrag.

Kapacitetsutnyttjandet, dvs hur många uppdrag en enhet kan utföra under en bestämd tidsperiod är av mer intresse och där har hela transportsystemet utvecklats. I dag är filosofin att utföra så många uppdrag som möjligt med så få enheter som möjligt. Dessutom, i dagens trafik med allt större flöden i systemupplägg kommer tompositioneringen att öka, men så var det även på 20 talet i våra första systemtåg, malmtrafiken.

En gång i tiden hade jag ansvar för en trailerflotta i Nordsjötrafiken på cirkus 500 enheter , där gällde det verkligen att maximera antalet resor. I många stycken var det bättre att ha ett högt snurretal, Götebossska för utilization, även om det innebar tompositionering.

Så det sammanfattande svaret kan vara.; Ja förmodligen, eller inte alls beroende på hur man ser det.:-)