Mer Skelleftehamn 1950-tal (Järnväg allmänt)

av bosc, Monday, June 07, 2021, 23:03 (1053 dagar sedan)

Det blev många inlägg efter mitt förra inlägg. Tack för det.
Jag har lyckats få tag på ett exemplar av SJK:s bok om Skelleftebanan och där finns ytterligare svar. Dessutom bekräftas min minnesbild av träbänkar i C3-vagnarna. Därtill dyker det upp minnen av konduktören, som gick genom vagnen och manuellt tände gaslyktorna i taken. Detta försvann 1958.
En detalj jag inte hittar på några bilder eller kartor är ett godsmagasin norr om bangården, vid Bangårdsgatan. Minns jag fel? Var det ett privat magasin för någon lokal verksamhet? Finns det någon på forumet som vet?
/BoSC

Mer Skelleftehamn 1950-tal

av Bothnia, Tuesday, June 08, 2021, 18:50 (1052 dagar sedan) @ bosc

Känner inte till byggnaden men på flygfoto från ca 1960 på Lantmäteriets Min karta finns en byggnad ca 200 m västnordväst om lokstallet.
Den står intill kolupplaget och nära dåvarande spår som ledde till Siporex fabrik och oljehamnen på Näsudden.
Kan det vara den byggnaden?

Mer Skelleftehamn 1950-tal

av bosc, Tuesday, June 08, 2021, 22:52 (1052 dagar sedan) @ Bothnia

Det är lite svårt att uttala sig om det, det ser inte ut som om denna byggnad har tillräcklig närhet till spåren. Min minnesbild säger att byggnaden låg något längre västerut. Men minnet kan vara fel./BoSC

Mer Skelleftehamn 1950-tal

av Thomas Tell, Thursday, June 10, 2021, 18:02 (1050 dagar sedan) @ bosc

Jag har lyckats få tag på ett exemplar av SJK:s bok om Skelleftebanan och där finns ytterligare svar. Dessutom bekräftas min minnesbild av träbänkar i C3-vagnarna.

De två CC2-vagnar som talas om i boken var 2952 och 2953. Dessa fick stålrrörssoffor med duxdynor i oktober 1953 respektive oktober 1949.
/tell