Falun - Krossekärrs järnväg var det (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Wednesday, June 09, 2021, 06:54 (1045 dagar sedan)

ursprungliga förslaget för BJ sträckning som Häradshövding Lars Norin vid Norrvikens Domsaga ( Strömstad) lade fram på 1860 talet. Krossekärr ligger vid Grebbestad. En gammal karta visar den då tänkta linjesträckningen och spårförslag vid hamnen.
[image]
[image]

Falun - Krossekärrs järnväg var det

av Morshyttan, Wednesday, June 09, 2021, 07:16 (1045 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ojdå, den där banan har jag stött på vid studierna av banorna kring Hofors-Engelsfors-Långshyttan :) !

Hur länge var arbetsnamnet för planerna aktuella, är det känt eller går att utläsa.

Eller lite utökad fråga när övergick det till BJ,s namn !?


Från eder förtrogne i Morshyttan :-) ;-) :-D

Falun - Krossekärrs järnväg var det

av Sune Nylén, Wednesday, June 09, 2021, 07:26 (1045 dagar sedan) @ Morshyttan

Man ansökte i jan 1871 om koncession men några ledande män slog sig ihop med med Gbg finansen och 26 september samma år fick man koncession på linjen Falun Göteborg. Här fanns ju andra hamnmöjligheter med djuphamn är i lilla Krossekärr.

Falun - Krossekärrs järnväg var det

av Johan P, Wednesday, June 09, 2021, 10:50 (1045 dagar sedan) @ Sune Nylén

Intressant att man redan då ville skippa metropolerna Karlstad och Filipstad och skapa järnvägsknutarna Kil och Daglösen. Och dessutom ha dubbla jörnvägar mellan Ställdalen och Grängesberg precis som idag.

Falun - Krossekärrs järnväg var det. Andra banor på kartan

av Klas Blomberg, Wednesday, June 09, 2021, 22:51 (1044 dagar sedan) @ Sune Nylén

Smedjebacken-Kärrgruvan är en järnväg jag aldrig har hört talas om tidigare - någon som vet mer om det?

Falun - Krossekärrs järnväg var det. Andra banor på kartan

av Sune Nylén, Thursday, June 10, 2021, 08:22 (1044 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Det fanns många bansträckningar som man undersökte. Förutom den, av mig för någon tid sedan omnämnda Falun -Kilafors - Härnösand omkring 1900 , fanns planer banor uppåt Klarälvsdalen från Torsby och Mora Älvdalen till Särna m. fl. Mer att läsa om detta finns i GSG GDG och Mellansveriges Näringsliv utgiven av GDG 1949, som kan ses som ett slutkapitel av GDG.

Falun - Krossekärrs järnväg var det

av Lennart Petersen, Thursday, June 10, 2021, 02:35 (1044 dagar sedan) @ Sune Nylén

Krossekärr blev ju något senare en tänkt slutpunkt i det statliga Inlandsbaneprojektet. Uppenbarligen var det väl ett hyggligt läge för en hamn och en av tankarna bakom projektet var att frakta ut lapplandsmalm den vägen. Låter helt orealistisk men man må betänka att den tidens sjöfart inte var så effektiv som nu. Som bekant blev lösningen i stället att man köpte in Mora-Vänerns Järnväg och Kristinehamn blev ändpunkt.