Falun - Krossekärrs järnväg var det (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén @, onsdag, juni 09, 2021, 06:54 (13 dagar sedan)

ursprungliga förslaget för BJ sträckning som Häradshövding Lars Norin vid Norrvikens Domsaga ( Strömstad) lade fram på 1860 talet. Krossekärr ligger vid Grebbestad. En gammal karta visar den då tänkta linjesträckningen och spårförslag vid hamnen.
[image]
[image]

Falun - Krossekärrs järnväg var det

av Morshyttan @, horndal, onsdag, juni 09, 2021, 07:16 (13 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ojdå, den där banan har jag stött på vid studierna av banorna kring Hofors-Engelsfors-Långshyttan :) !

Hur länge var arbetsnamnet för planerna aktuella, är det känt eller går att utläsa.

Eller lite utökad fråga när övergick det till BJ,s namn !?


Från eder förtrogne i Morshyttan :-) ;-) :-D

--
är egentligen Staffan Granath utanför horndal

Medlem i föreningen järnvägsmuseets vänner, med gävle som närmaste helgedom

Motto; \"skriv om idag - imorgon är det historia\"

Falun - Krossekärrs järnväg var det

av Sune Nylén @, onsdag, juni 09, 2021, 07:26 (13 dagar sedan) @ Morshyttan

Man ansökte i jan 1871 om koncession men några ledande män slog sig ihop med med Gbg finansen och 26 september samma år fick man koncession på linjen Falun Göteborg. Här fanns ju andra hamnmöjligheter med djuphamn är i lilla Krossekärr.

Falun - Krossekärrs järnväg var det

av Johan P @, onsdag, juni 09, 2021, 10:50 (13 dagar sedan) @ Sune Nylén

Intressant att man redan då ville skippa metropolerna Karlstad och Filipstad och skapa järnvägsknutarna Kil och Daglösen. Och dessutom ha dubbla jörnvägar mellan Ställdalen och Grängesberg precis som idag.

Falun - Krossekärrs järnväg var det. Andra banor på kartan

av Klas Blomberg @, Skövde, onsdag, juni 09, 2021, 22:51 (13 dagar sedan) @ Sune Nylén

Smedjebacken-Kärrgruvan är en järnväg jag aldrig har hört talas om tidigare - någon som vet mer om det?

--
Det var bättre förr och ju förr desto bättre. Nostalgin var bättre förr. Det var inte bättre förr, det var sämre - fast på ett bättre vis. Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.
Det var bättre förr, när vi hade det sämre.

Falun - Krossekärrs järnväg var det. Andra banor på kartan

av Sune Nylén @, torsdag, juni 10, 2021, 08:22 (12 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Det fanns många bansträckningar som man undersökte. Förutom den, av mig för någon tid sedan omnämnda Falun -Kilafors - Härnösand omkring 1900 , fanns planer banor uppåt Klarälvsdalen från Torsby och Mora Älvdalen till Särna m. fl. Mer att läsa om detta finns i GSG GDG och Mellansveriges Näringsliv utgiven av GDG 1949, som kan ses som ett slutkapitel av GDG.

Falun - Krossekärrs järnväg var det

av Lennart Petersen @, torsdag, juni 10, 2021, 02:35 (13 dagar sedan) @ Sune Nylén

Krossekärr blev ju något senare en tänkt slutpunkt i det statliga Inlandsbaneprojektet. Uppenbarligen var det väl ett hyggligt läge för en hamn och en av tankarna bakom projektet var att frakta ut lapplandsmalm den vägen. Låter helt orealistisk men man må betänka att den tidens sjöfart inte var så effektiv som nu. Som bekant blev lösningen i stället att man köpte in Mora-Vänerns Järnväg och Kristinehamn blev ändpunkt.

powered by my little forum