Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén @, onsdag, juni 09, 2021, 07:10 (51 dagar sedan)
Redigerad av Sune Nylén, onsdag, juni 09, 2021, 08:53

Tfv GSG, i dess utformning 1910. Den ägde bestånd 1909 - 18, då SWB lämnade. Rämshyttan -Idkerberget RIJ tillkom 1912, Kil - Fryksdalen KFJ 1913 och SDJ 1914. 1915 var det meningen att Mora Vänerns järnväg skulle gått med, men Statens löste in denna för att ingå i Inlandsbanan. Notera Hjälmare kanal
[image]

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Hans Broman @, Enhörna, onsdag, juni 09, 2021, 08:20 (51 dagar sedan) @ Sune Nylén

- - - Notera fö. att Arboga ån då var utmärkt som kanalled. Om den nu var så UTMÄRKT för ändamålet.
(bild)

Kanalen på kartan är Hjälmare kanal (länk till Wikipedia). Den går i nord-sydlig riktning. Arbogaån går i väst-östlig riktning.

av Sune Nylén @, onsdag, juni 09, 2021, 08:44 (51 dagar sedan) @ Hans Broman

Tack för det. Ja jag har ju sett Arbogaån på bild och tyckte den verkade rätt klen i sammanhanget.

av Thomas K Ohlsson @, onsdag, juni 09, 2021, 12:13 (51 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för det. Ja jag har ju sett Arbogaån på bild och tyckte den verkade rätt klen i sammanhanget.

Eftersom vi nu nästan rör oss i min barndoms hemtrakter kan jag komma med några kommentarer:

- Mellan mynningen i Kungsör och hamnen i Arboga är Arbogaån segelbar och trafikerades med hyfsat stora fartyg fram till början av 60-talet.

- Mellan Kungsör och Gravudden (några km öster om Arboga) ingår ån i segelleden Mälaren-Hjälmaren, tillsammans med Hjälmare kanal.

- Kartan är i mitt tycke felritad, Köping har placerats vid Arbogaån på den plats där just Arboga ligger i verkligheten. Köping ligger ju vid Mälaren...

/TKO

av Harald ⌂ @, Göteborg, onsdag, juni 09, 2021, 15:47 (51 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Eftersom vi nu nästan rör oss i min barndoms hemtrakter kan jag komma med några kommentarer:

- Mellan mynningen i Kungsör och hamnen i Arboga är Arbogaån segelbar och trafikerades med hyfsat stora fartyg fram till början av 60-talet.

- Mellan Kungsör och Gravudden (några km öster om Arboga) ingår ån i segelleden Mälaren-Hjälmaren, tillsammans med Hjälmare kanal.

- Kartan är i mitt tycke felritad, Köping har placerats vid Arbogaån på den plats där just Arboga ligger i verkligheten. Köping ligger ju vid Mälaren...

/TKO

Det är ju inte det enda som är felritat. T.ex. så är Söderköping felplacerat och DHdJ ansluter till stambanan på samma plats som banan till Söderhamn.

av Sune Nylén @, onsdag, juni 09, 2021, 16:32 (51 dagar sedan) @ Harald

Ja. Jag kan ju bara säga att det skulle ju aldrig hänt om en man av min kaliber hade
skött det hela:-D

av Kanal C @, onsdag, juni 09, 2021, 18:27 (50 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja. Jag kan ju bara säga att det skulle ju aldrig hänt om en man av min kaliber hade
skött det hela:-D

Det där är ju ytterst tolkningsbart.

av Sune Nylén @, onsdag, juni 09, 2021, 19:09 (50 dagar sedan) @ Kanal C

:-D :-D :-D

av Christer Nyqvist @, Alingsås, onsdag, juni 09, 2021, 16:46 (51 dagar sedan) @ Harald

Det är ju inte det enda som är felritat. T.ex. ...

... är Alingsås felstavat.

av Sune Nylén @, onsdag, juni 09, 2021, 17:21 (51 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Förr skyllde man alltid sådant på tryckfelsnisse om t.ex. en bokstav saknades :-P

av Thomas K Ohlsson @, onsdag, juni 09, 2021, 17:38 (51 dagar sedan) @ Sune Nylén

Förr skyllde man alltid sådant på tryckfelsnisse om t.ex. en bokstav saknades :-P

Håller inte här när det är handtextat!

/TKO

av Sune Nylén @, onsdag, juni 09, 2021, 19:11 (50 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Månne samme som skrivfels:-D Det dök upp flera alternativ på nätet. tom. dito spansk