Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Wednesday, June 09, 2021, 07:10 (1024 dagar sedan)

Tfv GSG, i dess utformning 1910. Den ägde bestånd 1909 - 18, då SWB lämnade. Rämshyttan -Idkerberget RIJ tillkom 1912, Kil - Fryksdalen KFJ 1913 och SDJ 1914. 1915 var det meningen att Mora Vänerns järnväg skulle gått med, men Statens löste in denna för att ingå i Inlandsbanan. Notera Hjälmare kanal
[image]

Låst
1559 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Hans Broman, Wednesday, June 09, 2021, 08:20 (1024 dagar sedan) @ Sune Nylén

- - - Notera fö. att Arboga ån då var utmärkt som kanalled. Om den nu var så UTMÄRKT för ändamålet.
(bild)

Kanalen på kartan är Hjälmare kanal (länk till Wikipedia). Den går i nord-sydlig riktning. Arbogaån går i väst-östlig riktning.

Låst
969 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Sune Nylén, Wednesday, June 09, 2021, 08:44 (1024 dagar sedan) @ Hans Broman

Tack för det. Ja jag har ju sett Arbogaån på bild och tyckte den verkade rätt klen i sammanhanget.

Låst
935 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, June 09, 2021, 12:13 (1023 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för det. Ja jag har ju sett Arbogaån på bild och tyckte den verkade rätt klen i sammanhanget.

Eftersom vi nu nästan rör oss i min barndoms hemtrakter kan jag komma med några kommentarer:

- Mellan mynningen i Kungsör och hamnen i Arboga är Arbogaån segelbar och trafikerades med hyfsat stora fartyg fram till början av 60-talet.

- Mellan Kungsör och Gravudden (några km öster om Arboga) ingår ån i segelleden Mälaren-Hjälmaren, tillsammans med Hjälmare kanal.

- Kartan är i mitt tycke felritad, Köping har placerats vid Arbogaån på den plats där just Arboga ligger i verkligheten. Köping ligger ju vid Mälaren...

/TKO

Låst
855 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Harald, Wednesday, June 09, 2021, 15:47 (1023 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tack för det. Ja jag har ju sett Arbogaån på bild och tyckte den verkade rätt klen i sammanhanget.


Eftersom vi nu nästan rör oss i min barndoms hemtrakter kan jag komma med några kommentarer:

- Mellan mynningen i Kungsör och hamnen i Arboga är Arbogaån segelbar och trafikerades med hyfsat stora fartyg fram till början av 60-talet.

- Mellan Kungsör och Gravudden (några km öster om Arboga) ingår ån i segelleden Mälaren-Hjälmaren, tillsammans med Hjälmare kanal.

- Kartan är i mitt tycke felritad, Köping har placerats vid Arbogaån på den plats där just Arboga ligger i verkligheten. Köping ligger ju vid Mälaren...

/TKO

Det är ju inte det enda som är felritat. T.ex. så är Söderköping felplacerat och DHdJ ansluter till stambanan på samma plats som banan till Söderhamn.

Låst
765 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Sune Nylén, Wednesday, June 09, 2021, 16:32 (1023 dagar sedan) @ Harald

Ja. Jag kan ju bara säga att det skulle ju aldrig hänt om en man av min kaliber hade
skött det hela:-D

Låst
725 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Kanal C, Wednesday, June 09, 2021, 18:27 (1023 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja. Jag kan ju bara säga att det skulle ju aldrig hänt om en man av min kaliber hade
skött det hela:-D

Det där är ju ytterst tolkningsbart.

Låst
705 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Sune Nylén, Wednesday, June 09, 2021, 19:09 (1023 dagar sedan) @ Kanal C

:-D :-D :-D

Låst
654 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Christer Nyqvist, Wednesday, June 09, 2021, 16:46 (1023 dagar sedan) @ Harald

Det är ju inte det enda som är felritat. T.ex. ...

... är Alingsås felstavat.

Låst
724 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Sune Nylén, Wednesday, June 09, 2021, 17:21 (1023 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Förr skyllde man alltid sådant på tryckfelsnisse om t.ex. en bokstav saknades :-P

Låst
692 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, June 09, 2021, 17:38 (1023 dagar sedan) @ Sune Nylén

Förr skyllde man alltid sådant på tryckfelsnisse om t.ex. en bokstav saknades :-P

Håller inte här när det är handtextat!

/TKO

Låst
685 visningar

Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm- Gävle

av Sune Nylén, Wednesday, June 09, 2021, 19:11 (1023 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Månne samme som skrivfels:-D Det dök upp flera alternativ på nätet. tom. dito spansk