Linjeblocket Stockholms Ö - Stocksund (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Thursday, June 10, 2021, 13:54 (1044 dagar sedan)

År 1926 införde SRJ ett asymmetriskt linjeblock (blocksignaler endast för vänsterspårskörning) på dubbelspåret Stockholms östra - Stocksund.

Hur länge blev detta linjeblock kvar? Ända fram till datorställverkets införande på 90-talet?

Linjeblocket Stockholms Ö - Stocksund

av HLi, Thursday, June 10, 2021, 14:00 (1044 dagar sedan) @ Anders_W

År 1926 införde SRJ ett asymmetriskt linjeblock (blocksignaler endast för vänsterspårskörning) på dubbelspåret Stockholms östra - Stocksund.

Hur länge blev detta linjeblock kvar? Ända fram till datorställverkets införande på 90-talet?

Ja, 1996 i samband med datorställverket och nya Stocksundsbron.

/HLi

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av Ulf Pålsson, Friday, June 11, 2021, 09:40 (1043 dagar sedan) @ HLi

År 1926 införde SRJ ett asymmetriskt linjeblock (blocksignaler endast för vänsterspårskörning) på dubbelspåret Stockholms östra - Stocksund.

Hur länge blev detta linjeblock kvar? Ända fram till datorställverkets införande på 90-talet?


Ja, 1996 i samband med datorställverket och nya Stocksundsbron.

/HLi

Det kan tilläggas att 1926 års typ av enkel enkelriktad linjeblockering för vänsterpåret på dubbelspår senare utsträcktes norrut:

- 1934 till Djursholms Ösby
- 1942 till Djursholms Ekeby
(ersatte manuell linjeblockering med blockapparater och semaforer)

- 1943 till Roslagsnäsby (i samband med ibruktagande av dubbelspår).

1996 år slopning, som HLi nämner, gällde Stockholm Ö -- Djursholms Ösby. Jag är inte säker på när sträckan Djursholms Ösby -- Roslags Näsby fick modern dubbelriktad linjeblockering, men det torde ha varit ungefär samtidigt (har någon uppgift om exakt år?).

Under mina tio år i trafiken på Roslagsbanan (1972--1982) hörde jag aldrig talas om något som helst signalfel som resulterade i att en blocksignal på dubbelspåret visade "stopp" när den inte skulle göra det. Ett robust system! (Någon gång borde ju en lampa ha gått sönder, kan man tycka, men förmodligen byttes de med marginal för ålderskrämpor.)

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av mamma Ulla, Friday, June 11, 2021, 09:53 (1043 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

År 1926 införde SRJ ett asymmetriskt linjeblock (blocksignaler endast för vänsterspårskörning) på dubbelspåret Stockholms östra - Stocksund.

Hur länge blev detta linjeblock kvar? Ända fram till datorställverkets införande på 90-talet?


Ja, 1996 i samband med datorställverket och nya Stocksundsbron.

/HLi


Det kan tilläggas att 1926 års typ av enkel enkelriktad linjeblockering för vänsterpåret på dubbelspår senare utsträcktes norrut:

- 1934 till Djursholms Ösby
- 1942 till Djursholms Ekeby
(ersatte manuell linjeblockering med blockapparater och semaforer)

- 1943 till Roslagsnäsby (i samband med ibruktagande av dubbelspår).

1996 år slopning, som HLi nämner, gällde Stockholm Ö -- Djursholms Ösby. Jag är inte säker på när sträckan Djursholms Ösby -- Roslags Näsby fick modern dubbelriktad linjeblockering, men det torde ha varit ungefär samtidigt (har någon uppgift om exakt år?).

Under mina tio år i trafiken på Roslagsbanan (1972--1982) hörde jag aldrig talas om något som helst signalfel som resulterade i att en blocksignal på dubbelspåret visade "stopp" när den inte skulle göra det. Ett robust system! (Någon gång borde ju en lampa ha gått sönder, kan man tycka, men förmodligen byttes de med marginal för ålderskrämpor.)

Enkelriktat linjeblock av den typen är ju den ultimata enkelheten! Följdaktligen tillförlitligt. Det finns en utredning om man skulle kunna göra samma sak på Tvärbanan i Stockholm. Den kom fram till att behovet av att kunna signalera trafik på "motspår", är minimalt. Det påverkas såklart av att det är spårväg med blandad trafik i gata, men även att de tillfällen man kan behöva stänga av ett spår, så är man ofta ändå tvungen att stänga av båda två. M.fl. resonemang. Utredningen är tyvärr rätt tungläst.

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av Göran Kannerby, Friday, June 11, 2021, 20:13 (1043 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

1996 år slopning, som HLi nämner, gällde Stockholm Ö -- Djursholms Ösby. Jag är inte säker på när sträckan Djursholms Ösby -- Roslags Näsby fick modern dubbelriktad linjeblockering, men det torde ha varit ungefär samtidigt (har någon uppgift om exakt år?).

Per Forsström anger att sträckan Mörby-Djursholms Ösby först 2000 fick sitt nuvarande ställverk, ett Microlok. Det utesluter dock inte att det först hade kopplats in nytt linjeblock 1996.

Roslags Näsby fick ett likadant ställverk först 2017, men dess företrädare var från 1993. Hittar tyvärr inget mer om själva linjen.

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av Överkörmästaren, Friday, June 11, 2021, 20:31 (1043 dagar sedan) @ Göran Kannerby

1996 år slopning, som HLi nämner, gällde Stockholm Ö -- Djursholms Ösby. Jag är inte säker på när sträckan Djursholms Ösby -- Roslags Näsby fick modern dubbelriktad linjeblockering, men det torde ha varit ungefär samtidigt (har någon uppgift om exakt år?).


Per Forsström anger att sträckan Mörby-Djursholms Ösby först 2000 fick sitt nuvarande ställverk, ett Microlok. Det utesluter dock inte att det först hade kopplats in nytt linjeblock 1996.

Roslags Näsby fick ett likadant ställverk först 2017, men dess företrädare var från 1993. Hittar tyvärr inget mer om själva linjen.

Linjeblocket Djursholms Ösby - Roslags Näsby byggdes om 1995.

Sträckan (Mörby) - Stockholm Ö har en 85:a, så där finns inget linjeblock.

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av Anders Järvenpää, Saturday, June 12, 2021, 15:34 (1042 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Sträckan (Djö)-(Rnb) har statsbanelinjeblock med tonspårledningar typ FTGS.

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av Olle E, Sunday, June 13, 2021, 09:39 (1041 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Med risk för att slira lite på det historiska: Varför har man valt olika tekniska lösningar på olika avsnitt av banan? Ok att sträckorna har förnyats i omgångar, men det verkar opraktiskt med många olika lösningar inom en såpass liten anläggning som RB. Vilken betydelse har det för möjligheterna att trafikera banan under olika förutsättningar (enkelspårsdrift etc)?

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av Anders_W, Sunday, June 13, 2021, 11:40 (1041 dagar sedan) @ Olle E

För att inte tala om delarna norr om Näsby: minst tre olika halvautomatiska och två helautomatiska system.

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av Thomas Tell, Sunday, June 13, 2021, 12:08 (1041 dagar sedan) @ Anders_W

För att inte tala om delarna norr om Näsby: minst tre olika halvautomatiska och två helautomatiska system.

Är inte det resultatet av att upphandlingar måste göras hela tiden?
/tell

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av Göran Kannerby, Sunday, June 13, 2021, 12:16 (1041 dagar sedan) @ Thomas Tell

För att inte tala om delarna norr om Näsby: minst tre olika halvautomatiska och två helautomatiska system.


Är inte det resultatet av att upphandlingar måste göras hela tiden?
/tell

Eller kanske t o m att de görs onödigt ofta? Samma upphandling kan tillåtas att avse ganska många år.

Eller så är de korta upphandlingarna effekten av att man inte törs utsträcka dem efter mandatperiodens utgång.

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av Thomas K Ohlsson, Sunday, June 13, 2021, 14:36 (1041 dagar sedan) @ Göran Kannerby

För att inte tala om delarna norr om Näsby: minst tre olika halvautomatiska och två helautomatiska system.


Är inte det resultatet av att upphandlingar måste göras hela tiden?
/tell


Eller kanske t o m att de görs onödigt ofta? Samma upphandling kan tillåtas att avse ganska många år.

Eller så är de korta upphandlingarna effekten av att man inte törs utsträcka dem efter mandatperiodens utgång.

Den troligaste förklaringen är att SL - och sedan SLL/TF - generellt sett har varit dåliga på att sköta upphandlingar och rent av usla när det handlat om signalsystem... mandatperioden kan ha inverkat men högst marginellt.

påstår
Thomas K Ohlsson

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av Överkörmästaren, Sunday, June 13, 2021, 15:26 (1041 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag förstår inte riktigt vad ni menar, blandar vi nutid och historisk tid? Roslagsbanan har de senaste åren standardiserats rätt mycket. Från och med i sommar är alla ställverk av samma typ utom 85:an för Stockholm Ö - Stocksund.

Linjeblocken har också standardiserats rätt mycket och Dj Ösby - Roslags Näsby och Roslags Näsby - Galoppfältet är väl de enda kvarvarande reläblocken, de är rätt nya och har inte behövt ändras sedan dess. Sånt där bygger man om när det behövs av någon anledning.

Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby

av daniel, Sunday, June 13, 2021, 12:47 (1041 dagar sedan) @ Thomas Tell

För att inte tala om delarna norr om Näsby: minst tre olika halvautomatiska och två helautomatiska system.


Är inte det resultatet av att upphandlingar måste göras hela tiden?

Det beror bär på vilken tidsperiod vi pratar om.

Fram till 1959 var ju det en enskild järnväg. Som de flesta andra små och medelstora enskilda järnvägar köpte man sina signalanläggningar en eller ett par i taget och vad leverantörerna för tillfället ville sälja hade nog en hel del inflytande på vad det blev.

Sedan kom SJ tiden och fjärrstyrningsprojektet ett antal likartade anläggningar byggdes.

Efter det kom SL. I början när banans inte länge var akut nedläggningshotat men några beslut att satsa ännu inta fattats så byggde SL stlv 59-liknande anläggningar när de var tvungna att investera.

Sedan kom dagens period med upprustningar och ungefär samtidigt upphandlingsregler. SL prövade ett utbrett stlv 85 vid Östra (med ASI spårledningar). Ytterligare en 59:a vid Visinge. Integraställverk och FTGS spårledningar innan man landade i Microlok II och Digicode spårledningar som man sedan hållit fast vid sedan 1999.