Så länge TGOJ bara körde malmen som tunga tåg, användes Ma-loken i malmtågen
och Bt-loken i person- och godstågen med Eskilstuna och Kopparberg som
stationeringsorter. När sedan oljetåg och ämneståg började köras på 70-talet,
så erfordrade dessa tåg Ma-lok, varför man började multa Bt-loken i malmtågen
från Ggm till Oxd. Så gott som alltid användes mult Bt-lok för malmen från
Idkerberget till Oxd då de gick. Mult Bt-lok användes främst i de malmtåg som
medförde annat gods än malm, t.ex. apatitvagnar från Ggm till Oxd och Köping.
I takt med att malmtrafiken avtog, så avtog även användningen av Bt-lok i malmtågen.
Genom ökad användning av motorvagnståg i de genomgående persontågen vid Eskilstuna,
så minskade även användningen av Bt-loken, för att till slut endast utgöra Et-Cst-Et,
tills dess att även det upphörde.
Under vissa Tdt-perioder kördes även Bt i tågen Nr-Et-Vås och åter.
Det i Kopparberg stationerade Bt-loket användes endast i godstågen mellan Fv och La,
samt då persontåg framfördes på denna sträcka som förstärkning till motorvagnarna.
Under 80-talet så upphörde Kopparberg att vara stationeringsort
för Bt-lok och godstågen utgick då från Eskilstuna till Kopparberg och Ludvika
så länge vagnslasttrafiken pågick.
TGOJ personvagnar har sedan 1900-talets början framförts i genomgående tåg på
sträckan Örebro-Frövi-Västerås-Stockholm, där varje bana skulle tillhandahålla
det antal vagnar som svarade mot antalet km tåget framfördes på resp. bana.
Sedan elektrifieringen 1947 dock mestadels SJ vagnar i de genomgående tågen.
TGOJ stålvagnar användes oftast i relationerna Stockholm-Eskilstuna, Sala-
Västerås-Eskilstuna-Norrköping. Dock kunde man se dessa vagnar även på andra håll
i landet så länge det fanns tillräckligt antal av samma sorts fordon, så
att de kunde användas i samma omlopp så att likformighet i platsbokningssystemet
kunde upprätthållas.
TGOJ stålpersonvagnar användes uteslutande på TGOJ egna sträcka Flen-Eskilstuna-
Kolbäck, mycket sällan i de persontåg som framfördes Flen-Nyköping-Oxelösund och
aldrig på sträckan Frövi-Ludvika.
På sträckan Frövi-Köping kunde de ingå i de genomgående tågen Örebro-Stockholm.