TGOJ Bt (Fordon: lok)

av Tobias @, Göteborg, Friday, March 06, 2009, 14:02 (5501 dagar sedan)

Hej,
jag är uppväxt med att TGOJ litt Ma drog malmtågen från Grängesberg på 70- och 80-talen, medan Bt-loken dök upp i mitt liv först på 90-talet, när de multipelkopplad drog godståg i Ludvika- och Borlängetraken. Vet någon vad de sysslade med tidigare? Drog TGOJ malm med dessa?

mvh Tobias

TGOJ Bt

av M Mårtensson, Friday, March 06, 2009, 15:53 (5501 dagar sedan) @ Tobias

Loket togs fram som ett allroundlok för att dra TGOJ persontåg och vanliga godståg men användes från och till även multippelkopplade i malmtåg. Man kan ju förmoda att tillgängligeten för att dra malmtåg ökade när TGOJ:s personvagnar kom att ingå i SJ:s omlopp. Jag har sett bilder på lok i båda färgsättningarna dra alla tre typerna av tåg.

TGOJ Bt

av IngvarH @, Friday, March 06, 2009, 16:38 (5501 dagar sedan) @ M Mårtensson

Hej, vet du från när TGOJ:s vagnar ingick i tåg med SJ-vagnar? Körde man oftast "rena" TGOJ-tåg innan dess och med egen dragkraft?
Tacksam för svar!
Ingvar

TGOJ Bt

av M Mårtensson, Friday, March 06, 2009, 17:31 (5501 dagar sedan) @ IngvarH

Mellan hösten 1977 och våren 1979 passerade jag som resnär rätt ofta Stockholm C. Någon gång under denna tid såg jag ibland orange Bt (med grängesmärkning i fronten) med TGOJ passvagnar i brunt. Jag har senare fått erfara att det var fråga om ett tåg som gick mellan Eskilstuna och Stockholm. I början av 80-talet kommer jag ihåg att jag brukade se TGOJ-vagnar av 50-talstyp i SJ-tåg främst i Göteborg men även vid några tillfällen i Malmö. Gissar att de gick i Stockholmstågen. Under denna tid hade vagnarna kvar sin TGOJ-märkning mitt på vagnssidan. Senare plockades denna bort. Vagnarna lär ha byggts om invändigt för att motsv SJ:s inredningar för att på så sätt passa in i SJ platsbokningssytem.

TGOJ Bt

av Johan E, Friday, March 06, 2009, 18:37 (5501 dagar sedan) @ M Mårtensson

På 80 och nittiotalet var det en mycket vanlig syn på Ggm med multtade Bt.

TGOJ Bt

av Christer Fredriksson @, Saturday, March 07, 2009, 00:58 (5501 dagar sedan) @ Johan E

Så länge TGOJ bara körde malmen som tunga tåg, användes Ma-loken i malmtågen
och Bt-loken i person- och godstågen med Eskilstuna och Kopparberg som
stationeringsorter. När sedan oljetåg och ämneståg började köras på 70-talet,
så erfordrade dessa tåg Ma-lok, varför man började multa Bt-loken i malmtågen
från Ggm till Oxd. Så gott som alltid användes mult Bt-lok för malmen från
Idkerberget till Oxd då de gick. Mult Bt-lok användes främst i de malmtåg som
medförde annat gods än malm, t.ex. apatitvagnar från Ggm till Oxd och Köping.
I takt med att malmtrafiken avtog, så avtog även användningen av Bt-lok i malmtågen.
Genom ökad användning av motorvagnståg i de genomgående persontågen vid Eskilstuna,
så minskade även användningen av Bt-loken, för att till slut endast utgöra Et-Cst-Et,
tills dess att även det upphörde.
Under vissa Tdt-perioder kördes även Bt i tågen Nr-Et-Vås och åter.
Det i Kopparberg stationerade Bt-loket användes endast i godstågen mellan Fv och La,
samt då persontåg framfördes på denna sträcka som förstärkning till motorvagnarna.
Under 80-talet så upphörde Kopparberg att vara stationeringsort
för Bt-lok och godstågen utgick då från Eskilstuna till Kopparberg och Ludvika
så länge vagnslasttrafiken pågick.

TGOJ personvagnar har sedan 1900-talets början framförts i genomgående tåg på
sträckan Örebro-Frövi-Västerås-Stockholm, där varje bana skulle tillhandahålla
det antal vagnar som svarade mot antalet km tåget framfördes på resp. bana.
Sedan elektrifieringen 1947 dock mestadels SJ vagnar i de genomgående tågen.
TGOJ stålvagnar användes oftast i relationerna Stockholm-Eskilstuna, Sala-
Västerås-Eskilstuna-Norrköping. Dock kunde man se dessa vagnar även på andra håll
i landet så länge det fanns tillräckligt antal av samma sorts fordon, så
att de kunde användas i samma omlopp så att likformighet i platsbokningssystemet
kunde upprätthållas.

TGOJ stålpersonvagnar användes uteslutande på TGOJ egna sträcka Flen-Eskilstuna-
Kolbäck, mycket sällan i de persontåg som framfördes Flen-Nyköping-Oxelösund och
aldrig på sträckan Frövi-Ludvika.
På sträckan Frövi-Köping kunde de ingå i de genomgående tågen Örebro-Stockholm.

TGOJ Bt

av IngvarH @, Saturday, March 07, 2009, 13:08 (5500 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

TGOJ personvagnar har sedan 1900-talets början framförts i genomgående tåg på
sträckan Örebro-Frövi-Västerås-Stockholm, där varje bana skulle tillhandahålla
det antal vagnar som svarade mot antalet km tåget framfördes på resp. bana.
Sedan elektrifieringen 1947 dock mestadels SJ vagnar i de genomgående tågen.
TGOJ stålvagnar användes oftast i relationerna Stockholm-Eskilstuna, Sala-
Västerås-Eskilstuna-Norrköping. Dock kunde man se dessa vagnar även på andra håll
i landet så länge det fanns tillräckligt antal av samma sorts fordon, så
att de kunde användas i samma omlopp så att likformighet i platsbokningssystemet
kunde upprätthållas.

TGOJ stålpersonvagnar användes uteslutande på TGOJ egna sträcka Flen-Eskilstuna-
Kolbäck, mycket sällan i de persontåg som framfördes Flen-Nyköping-Oxelösund och
aldrig på sträckan Frövi-Ludvika.
På sträckan Frövi-Köping kunde de ingå i de genomgående tågen Örebro-Stockholm.

Ursäkta, jag förstår inte riktigt: användes vagnarna uteslutande på Flen-Eskilstuna-Kolbäck eller också på andra håll. Det verkar finnas en motsägelse i det du skriver eller också är det bara jag som är lite trögtänkt (förmodligen...:-D ).

TGOJ stålpersonvagnar

av Hans Broman, Saturday, March 07, 2009, 14:58 (5500 dagar sedan) @ IngvarH

TGOJ personvagnar har sedan 1900-talets början framförts i genomgående tåg på
sträckan Örebro-Frövi-Västerås-Stockholm, där varje bana skulle tillhandahålla
det antal vagnar som svarade mot antalet km tåget framfördes på resp. bana.
Sedan elektrifieringen 1947 dock mestadels SJ vagnar i de genomgående tågen.
TGOJ stålvagnar användes oftast i relationerna Stockholm-Eskilstuna, Sala-
Västerås-Eskilstuna-Norrköping. Dock kunde man se dessa vagnar även på andra håll
i landet så länge det fanns tillräckligt antal av samma sorts fordon, så
att de kunde användas i samma omlopp så att likformighet i platsbokningssystemet
kunde upprätthållas.

TGOJ stålpersonvagnar användes uteslutande på TGOJ egna sträcka Flen-Eskilstuna-
Kolbäck, mycket sällan i de persontåg som framfördes Flen-Nyköping-Oxelösund och
aldrig på sträckan Frövi-Ludvika.
På sträckan Frövi-Köping kunde de ingå i de genomgående tågen Örebro-Stockholm.


Ursäkta, jag förstår inte riktigt: användes vagnarna uteslutande på Flen-Eskilstuna-Kolbäck eller också på andra håll. Det verkar finnas en motsägelse i det du skriver eller också är det bara jag som är lite trögtänkt (förmodligen...:-D ).

Christer menar att Flen - Kolbäck var den enda TGOJ-sträcka där TGOJ:s stålpersonvagnar användes i TGOJ-tåg. (Så när som på att de kunde förekomma i SJ-tåg på TGOJ-sträckan Köping - Frövi.)

TGOJ stålpersonvagnar

av Jerry Kålbäck, Sunday, March 08, 2009, 19:49 (5499 dagar sedan) @ Hans Broman

Vintern 1964-65 åkte jag på söndagarna ofta från Köping hem till Västerås med dagens sista tåg, vilket jag utgår ifrån, kom från Hallsberg och gick till Stockholm.

I tåget fanns oftast åtminstone en av TGOJs 60-talsvagnar. De var ju inte precis bekvämast i tåget, men i gengäld fanns där alltid plats!

TGOJ stålpersonvagnar

av IngvarH @, Sunday, March 08, 2009, 20:41 (5499 dagar sedan) @ Jerry Kålbäck

Vad var det för fel på deras 60-talsvagnar (nyfiken)? Min bild av 60-talsvagnar är annars att de var bland det bekvämaste som fanns. Åtminstone SJ:s. TGOJ:s har jag aldrig haft förmånen (?) att åka.

TGOJ stålpersonvagnar

av Hans Broman, Sunday, March 08, 2009, 21:28 (5499 dagar sedan) @ IngvarH

Vad var det för fel på deras 60-talsvagnar (nyfiken)? Min bild av 60-talsvagnar är annars att de var bland det bekvämaste som fanns. Åtminstone SJ:s. TGOJ:s har jag aldrig haft förmånen (?) att åka.

TGOJ:s sista stålpersonvagnar byggdes 1957 och var i praktiken något av en förserie till SJ:s stora beställning av 60-talsvagnar. De var helt klart inte lika bekväma som SJ:s, och inte heller lika smakfullt inredde.

Dessa vagnar finns fortfarande kvar hos GBBJ-föreningen i Grängesberg, men om jag minns rätt har de av naturliga skäl den helt ändrade inredning som vagnarna fick på 1970-talet.

TGOJ stålpersonvagnar

av Bobo Lönnemyr, Saturday, April 18, 2009, 22:51 (5458 dagar sedan) @ Jerry Kålbäck

Vintern 1964-65 åkte jag på söndagarna ofta från Köping hem till Västerås med dagens sista tåg, vilket jag utgår ifrån, kom från Hallsberg och gick till Stockholm.

I tåget fanns oftast åtminstone en av TGOJs 60-talsvagnar. De var ju inte precis bekvämast i tåget, men i gengäld fanns där alltid plats!

På 80-talet gick under en lång tid en (eller båda?) av TGOJ:s B1 i Dala-tågen Cst-Falun/Mora.

TGOJ stålpersonvagnar

av Niklas Bygdestam, Sunday, April 19, 2009, 23:59 (5457 dagar sedan) @ Bobo Lönnemyr

Vintern 1964-65 åkte jag på söndagarna ofta från Köping hem till Västerås med dagens sista tåg, vilket jag utgår ifrån, kom från Hallsberg och gick till Stockholm.

I tåget fanns oftast åtminstone en av TGOJs 60-talsvagnar. De var ju inte precis bekvämast i tåget, men i gengäld fanns där alltid plats!


På 80-talet gick under en lång tid en (eller båda?) av TGOJ:s B1 i Dala-tågen Cst-Falun/Mora.

Vagnarna var som tidigare nämnts ombyggda för att åtminstone platsbokningsmässigt stämma med SJ:s vagnar. Omkring 1980 byggdes de om till A3 och B3. Platsbokningsmässigt stämde de med SJ:s vagnar med samma littera och stolarna stämde också med SJ:s A3 och B3. Däremot var det i övrigt inte mycket som liknade SJ:s A3 och B3 med dessa. I Uppsala kunde man ibland se dessa vagnar rulla i tåg bland annat till Dalarna men någon enstaka gång även i Uppsalapendeln

TGOJ hade även en AB7 och några B15. Platsbokningsmässigt stämde dessa precis med SJ:s vagnar med samma littera. B15 var också till sitt utseende mycket lika SJ:s B15. AB7:an däremot skiljde sig rätt mycket i sin stil med SJ:s AB7. Däremot stämde sittplatserna med SJ:s AB7. Både AB7 och B15 från TGOJ gick ibland i Uppsalapendeln. Att se TGOJ B15 i Uppsalapendeln var faktiskt inte alls ovanligt under 1980-talet

TGOJ Bt

av Kalle, Saturday, January 29, 2011, 12:09 (4807 dagar sedan) @ Tobias

Finns det någon som möjligen vet hur man kan exempelvis googla upp bilder på TGOJ BT lok interiör??