På bilden JvmKBDB14353:11 i Digitalt Museum visas hur man i fjbc Hallsberg börjat trava de enradiga, svarta indikeringspanelerna ovanpå varandra pga. platsbrist. Enligt den förklarande texten är bilden tagen 1972 efter inkopplingen av sträckan (Hallsberg) - (Mjölby), så jag antar att det är denna linjes paneler som ställts ovanpå de andra.
Vilka fjb-sträckor hade Hallsberg fått ansvar för innan banan till Mjölby?
Enbart Avesta Krylbo-Frövi. driftsatt 1968-69.
Tjänstgörande tycks vara jag själv (till höger) och Alf Eriksson. Fjtkl för Mjölbybanan hade samtidigt konventionell tågledning i hela Värmland. Och Avesta-mannen detsamma Frövi-Hallsberg och Ludvika-Tilllberga. Lördag kl 14-måndag kl 6 tjänstgjorfe då bara EN man. Söndag eftermiddagstjänsten var smått fruktad p g a mycket resande i tågen och små extraresurser (Och ingen att rådslå med vid störningar).
M-F fanns dessutom ett dagskift 8-17 (Bordet ej synligt): Den s k planeraren, som skötte pappersexercisen för extratåg, specialtransporter etc. Man gick denna tur en vecka åt gången för att få kontinuitet: Arbetet med t ex en större specialtransport kunde ibland ta två dagar
med tidtabellskonstruktion, lok- och personalbeställningar etc. Alla roterade på denna tur, man måste vara allround. Långt fram plussades turen på med dessutom arbetsledaruppgifter.