Inkoppling av fjb i Hallsberg (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Thursday, June 17, 2021, 16:52 (1043 dagar sedan)

På bilden JvmKBDB14353:11 i Digitalt Museum visas hur man i fjbc Hallsberg börjat trava de enradiga, svarta indikeringspanelerna ovanpå varandra pga. platsbrist. Enligt den förklarande texten är bilden tagen 1972 efter inkopplingen av sträckan (Hallsberg) - (Mjölby), så jag antar att det är denna linjes paneler som ställts ovanpå de andra.

Vilka fjb-sträckor hade Hallsberg fått ansvar för innan banan till Mjölby?

Inkoppling av fjb i Hallsberg

av daniel, Thursday, June 17, 2021, 17:01 (1043 dagar sedan) @ Anders_W

Vilka fjb-sträckor hade Hallsberg fått ansvar för innan banan till Mjölby?

Frövi-Avesta kan man läsa på fotot om man zoomar in.

Inkoppling av fjb i Hallsberg

av Harald, Thursday, June 17, 2021, 19:57 (1042 dagar sedan) @ daniel

Jag ser att man hade uppåt åt vänster. Numera har man väl uppåt åt höger. När och varför ändrade man på det?

Inkoppling av fjb i Hallsberg

av Kjell Aghult, Friday, June 18, 2021, 14:46 (1042 dagar sedan) @ Anders_W

På bilden JvmKBDB14353:11 i Digitalt Museum visas hur man i fjbc Hallsberg börjat trava de enradiga, svarta indikeringspanelerna ovanpå varandra pga. platsbrist. Enligt den förklarande texten är bilden tagen 1972 efter inkopplingen av sträckan (Hallsberg) - (Mjölby), så jag antar att det är denna linjes paneler som ställts ovanpå de andra.

Vilka fjb-sträckor hade Hallsberg fått ansvar för innan banan till Mjölby?

Enbart Avesta Krylbo-Frövi. driftsatt 1968-69.

Tjänstgörande tycks vara jag själv (till höger) och Alf Eriksson. Fjtkl för Mjölbybanan hade samtidigt konventionell tågledning i hela Värmland. Och Avesta-mannen detsamma Frövi-Hallsberg och Ludvika-Tilllberga. Lördag kl 14-måndag kl 6 tjänstgjorfe då bara EN man. Söndag eftermiddagstjänsten var smått fruktad p g a mycket resande i tågen och små extraresurser (Och ingen att rådslå med vid störningar).

M-F fanns dessutom ett dagskift 8-17 (Bordet ej synligt): Den s k planeraren, som skötte pappersexercisen för extratåg, specialtransporter etc. Man gick denna tur en vecka åt gången för att få kontinuitet: Arbetet med t ex en större specialtransport kunde ibland ta två dagar
med tidtabellskonstruktion, lok- och personalbeställningar etc. Alla roterade på denna tur, man måste vara allround. Långt fram plussades turen på med dessutom arbetsledaruppgifter.

Inkoppling av fjb i Hallsberg

av Bobo L, Thursday, July 01, 2021, 16:29 (1029 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tack för trevlig beskrivning av tjänstgöringen vid en Fjbc. (Du har vid ytterligare något tillfälle berättat om arbetet vid Fjbc i Hallsberg, möjligen i samband med en diskussion om tågledarstrejken?).

Jag ser inga askfat på bilden. Fortfarande när bilden togs var väl rökning vid skrivbordet såväl vanlig som tillåten?

Bakom blädderstativet ligger vad som ser ut som ett litet brännbollsträ. Hade detta någon för oss övriga okänd viktig funktion för tågtrafikens effektiva avveckling? :)

Inkoppling av fjb i Hallsberg

av Kjell Aghult, Thursday, July 01, 2021, 20:36 (1028 dagar sedan) @ Bobo L

Tack för trevlig beskrivning av tjänstgöringen vid en Fjbc. (Du har vid ytterligare något tillfälle berättat om arbetet vid Fjbc i Hallsberg, möjligen i samband med en diskussion om tågledarstrejken?)..

Förvisso, men hittar den ej vid sökning.


Jag ser inga askfat på bilden. Fortfarande när bilden togs var väl rökning vid skrivbordet såväl vanlig som tillåten?

Ja, t ex både Alf och jag vanerökte då. Men askfaten ställdes alltid undan vid officiell fotografering.


Bakom blädderstativet ligger vad som ser ut som ett litet brännbollsträ. Hade detta någon för oss övriga okänd viktig funktion för tågtrafikens effektiva avveckling? :)

Dessvärre glömt.