Sorgerlig resa. (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Saturday, June 19, 2021, 22:11 (1013 dagar sedan)

Den 2 augusti 1971 stod ett extra godståg mot Malmö redo att lämna Kristianstad.

[image]
Tåget bestod av ångloken S6 1616, S6 1619 och S6 1612.

[image]
Jag undrar om det inte är den skadeglade lokföraren som traskar in i bild här. Han tyckte det var skönt att de skrotar de där loken som han hatade.

[image]
Avgång.

[image]
Adjö. Inga typbilder blev det. 1616 närmast följt av 1619 och 1612.

[image]
Vid lokstationen stod denna dag museets fordon. F.d. ECD 9300, Bo12 1860, S-loket vet jag inte vilket men det kan vara S8 1646, N3 1698 och Gs fd MYJ.

[image]
Som tröst godståg mot Hässleholm draget av D-lok med träkorg.
/tell

Sorgerlig resa.

av tobbe, Saturday, June 19, 2021, 22:38 (1013 dagar sedan) @ Thomas Tell

De loken fotade jag och min kompis Weine på huvudverkstaden i Malmö något senare. Men det var inte bara att knalla in utan det tog stopp vid porten hos vakten. När denne ringde nån ansvarig så kom det en person knallande i lugn takt och mötte oss. Efter han kollat vilka vi var och vad vi hade för ärende så fick vi tillsammans med honom ta en runda på de lok som stod inför skärbrännaren därav 3 S6-lok + några + ett flertal ellok o diesel/lokomotorer. Orsaken till att vi åkte dit var lokstationschef Hr Arnberg som vi satt på hans kontor och pratade lokhistoria som tipsade oss att åka dit. Vilka minnen man får av dina bilder Thomas!:-P :-P :-P
tobbe