Frågor om gamla 1-klass och vem som hade det? (Järnväg allmänt)

av HP, Monday, June 21, 2021, 17:56 (1042 dagar sedan)

Hej, jag har en fråga om gamla 1-klass, alltså innan 1956. Och med frågan avser jag sittvagnsresande, inte sovvagnsdito.

SJ hade ju tre klasser en gång i tiden, men på slutet var dagresande i 1 klass begränsat till vissa linjer, bland annat i vagn litt Bo4b, där två kupéer var möjliga att boka som 1 klass (fyra resenärer istället för sex), fram till 1956 verkar det som (bekräfta eller dementera gärna).

Men när blir det impopulärt att åka 1 klass = när vek sig marknaden till förmån för 2 klass?

Och vad styrde vilka klasser en privatbana hade? Koncession? Aktieägare (som ville åka 1 klass), eller en tänkt marknad?

Fanns det något i koncenssionen som tvingade en bana med allmän persontrafik att ha både 2 och 3 klass, medan 1 klass var mer valbart?

Mvh Henrik R

Fråga om gamla 1-klass i Bo4b

av Thomas Tell, Monday, June 21, 2021, 20:18 (1042 dagar sedan) @ HP

Hej, jag har en fråga om gamla 1-klass, alltså innan 1956. Och med frågan avser jag sittvagnsresande, inte sovvagnsdito.

SJ hade ju tre klasser en gång i tiden, men på slutet var dagresande i 1 klass begränsat till vissa linjer, bland annat i vagn litt Bo4b, där två kupéer var möjliga att boka som 1 klass (fyra resenärer istället för sex), fram till 1956 verkar det som (bekräfta eller dementera gärna).

I särtryck 164 105:1, U2 från 23 december 1955 handlar det om "Ändring av mittkupéerna i Bo4b".
Sofforna skulle bytas då "första klass försvinner". Ena korridordörren togs ned och den andra flyttades. Man hade tidigare korridordörr på var sida om de två kupéerna.
/tell

Frågor om gamla 1-klass och vem som hade det?

av Thomas Tell, Monday, June 21, 2021, 20:34 (1042 dagar sedan) @ HP

På SJ hade inga rena sittvagnar med första klass. Däremot kunde kupéer i Bo3 senare Bo4, BCo1, BCo4 och BFo användas för första klass och då skulle dessa andraklassavdelningar utvändigt målas blå i stället för grön. Bo3, BCo1, BCo4 och BFo kunde ju även bäddas med både första och andra klass.
/tell

Frågor om gamla 1-klass och vem som hade det?

av Olof W, Monday, June 21, 2021, 20:56 (1042 dagar sedan) @ HP

Men när blir det impopulärt att åka 1 klass = när vek sig marknaden till förmån för 2 klass?

Och vad styrde vilka klasser en privatbana hade? Koncession? Aktieägare (som ville åka 1 klass), eller en tänkt marknad?

Intressant fråga

Från början (= Liverpool & Manchester) hade alla järnvägar tre klasser. Jag tror att det fanns en koppling till den dåvarande samhällsstrukturen med adel, borgerskap och bönder/arbetare. Det var inte moraliskt att dessa skulle blandas med varandra. Som en parentes var man i början förvånad över att de lägre klasserna alls hade något intresse av att åka tåg. De hade tidigare alltid gått till fots.

Min teori är att i takt med att ståndssamhället avvecklades och gränsen mellan borgare och adel försvann så försvann samtidigt behovet att ha två finare klasser. För järnvägen var det orationellt eftersom man med både första och andra klass var tvungen att ha två olika grupper av säten i tågen, väntsalar, etcetera som inte alltid utnyttjades till fullo. Det blev flexiblare med bara en finklass så första klass försvann när de högre klasserna var beredda att umgås.

När det gäller svenska enskilda järnvägar så finns det flera exempel på personer med mycket inflytande, oftast personer vars företag gjort stora investeringar i järnvägen och/eller genom sitt stora antal röster i kommunalstämman fått kommuner att investera i järnvägen, som krävt att järnvägen skulle ha en finare klass (första eller andra) än vad som var försvarbart ur intäktssynpunkt. Oftast försvann dessa klasser i takt med att järnvägen fick ekonomiska problem, de som krävt det försvunnit ur bilden och åren gått från aktieteckningen.

/Olof

Frågor om gamla 1-klass och vem som hade det?

av Lennart Petersen, Tuesday, June 22, 2021, 00:17 (1042 dagar sedan) @ HP

Hej, jag har en fråga om gamla 1-klass, alltså innan 1956. Och med frågan avser jag sittvagnsresande, inte sovvagnsdito.

SJ hade ju tre klasser en gång i tiden, men på slutet var dagresande i 1 klass begränsat till vissa linjer, bland annat i vagn litt Bo4b, där två kupéer var möjliga att boka som 1 klass (fyra resenärer istället för sex), fram till 1956 verkar det som (bekräfta eller dementera gärna).

Men när blir det impopulärt att åka 1 klass = när vek sig marknaden till förmån för 2 klass?

Och vad styrde vilka klasser en privatbana hade? Koncession? Aktieägare (som ville åka 1 klass), eller en tänkt marknad?

Fanns det något i koncenssionen som tvingade en bana med allmän persontrafik att ha både 2 och 3 klass, medan 1 klass var mer valbart?

Mvh Henrik R

De sista årtiondena fanns 1kl sittvagn i mycket få tåg och det förefaller som att en del av dem var internationella tåg så det kan väl ha varit något man kom överens vid någon trafikkonferens, exempel Köpenhamn-Oslo varav följde att privatbanorna BJ och DJ hade 1kl.
Några som var berättigade att åka 1kl var statstjänstemän i högsta traktamentsklass A och de lär ha dominerat i 1kl sitt.
I övrigt var ju 2kl så bekvämt och med generösa utrymmen att det inte fanns någon vettig anledning att betala 50% mer.
Den absoluta lejonparten av 1kl resande som fanns var ju i sovvagn där det betydde kupé för en person.
För detta var efterfrågan så stor att man fortsatte men nu blev det i stället ett singeltillägg ovanpå 1kl biljett så man betalade ungefär lika mycket som i gamla 1kl sovvagn.
De små 600mm banorna hade bara 2 och 3kl men en liten underlig krumelur blev MJ Munkedals Järnväg som märkte upp sin finare avdelning i en vagn som 1kl för att imponera (?) på besökare.
Proportionerna mellan 2och 3kl på de små privatbanorna syns i statistiken och man kan gissa att för många var gamla 2kl en dålig affär med rätt tomma kupéer .
Som ännu en liten krumelur kan ju även tilläggas att museibanan ÖSLJ sedan förra året bara säljer 3kl biljetter. Fortfarande finns vagnar med 2kl men alla får sitta där. Den omsorgsfullt förda statistiken på,banan förenklas lite med detta, 2018 såldes t.ex 1 biljett T.o.r 1/2 pris 2kl Läggesta Nedre-Taxinge,

Frågor om gamla 1-klass och vem som hade det? BJ T Ex

av Sune Nylén, Tuesday, June 22, 2021, 00:35 (1042 dagar sedan) @ Lennart Petersen

hade ett antal äldre trävagnar ABo men de var nog, liksom de under 30 talet byggda stålvagnarna avsedda för kontinentaltrafiken där de gick omväxlande med SJ vagnar. Under kriget gick dessa AB och ABC nollor G - GC. men de gick nog då som 2 dra klass. 1 kl. fanns nog bara som sovvagnar. Åtminstone från 30 talet.
På Bergslagernas järnvägar erhölls biljettpriset i 1 kl. genom att addera priset i 2dra och tredje klass.

Frågor om gamla 1-klass och vem som hade det? BJ T Ex

av Lennart Petersen, Tuesday, June 22, 2021, 02:20 (1042 dagar sedan) @ Sune Nylén

hade ett antal äldre trävagnar ABo men de var nog, liksom de under 30 talet byggda stålvagnarna avsedda för kontinentaltrafiken där de gick omväxlande med SJ vagnar. Under kriget gick dessa AB och ABC nollor G - GC. men de gick nog då som 2 dra klass. 1 kl. fanns nog bara som sovvagnar. Åtminstone från 30 talet.
På Bergslagernas järnvägar erhölls biljettpriset i 1 kl. genom att addera priset i 2dra och tredje klass.

I 1930 års tidtabell hittar jag dagtåget Snälltåg 42 som har 1,2,3 kl och går Malmö-Göteborg-Oslo.
Och i 1953 års tidtabell , nu med förstaligat BJ och DJ finns fortfarande samma Snälltåg 42 med 1,2,3 kl på Malmö-Oslo .
Har också sett lite att under kriget åkte tyska officerare 1 kl genom Sverige, övrigt befäl 2kl och soldaterna 3kl.
1945 åkte dom hem samma väg i godsvagn.
Den ökände Terboven åkte förstås 1kl men lär vid något tillfälle krävt en helt egen vagn vilket SJ inte kunde tillhandahålla och det blev en del diplomatiska problem.

Frågor om gamla 1-klass och vem som hade det? BJ T Ex

av Sune Nylén, Tuesday, June 22, 2021, 05:05 (1042 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ja, det var ju de s.k. Kontinentaltågen. De hade tidigare benämnts Kurirtåg 51 o 52. Vagnarna till Köpenhamn gick nog över Hälsingborg F. Sittvagnarna drogs enl. bilder i gatuplan mellan Hälsingborg C och F, varifrån tåget utgick. På den tiden hade tågen celebra gäster. Den världsberömde italienske tenoren Beniamino Gigli stod på Gbg C i fönstret till en av BJ egenbyggda 1 kl. vagnar runt 1949. t.ex. , på väg mot Oslo.
Terboven ja. Han åkte knappast ensam utan hade en halv vagn med SS säkerhetspersonal med sig som skulle ha plats också. Vanligt f.ö. var ju att de olika jvg.förvaltningarna höll med vagnar i förhållande till väglängden. Däremot såg jag aldrig några danska vagnar passera Göteborg. De hade ju också en kort sträcka i Danmark, hade smalare utförande och kanske lite annorlunda utrustning.

Frågor om gamla 1-klass och vem som hade det? BJ T Ex

av M.Svenson, Tuesday, June 22, 2021, 17:58 (1041 dagar sedan) @ Sune Nylén

Du är för ung Sune (det var väl länge sedan du har hört det :-D ), enligt de uppgifter jag har gick det i mitten på 1930 talet en Dansk vagn litt Au mellan Køpenhavn och Oslo. Den 2 maj 1935 gick Au 403 i tåg 41, som söder om Halmstad drogs av F 1200. Samma vagn gick enligt en annan notering i tåg 42 år 1933, så tydligen gick DSB vagnar planenligt i vart fall då.

Mvh Martin ☺!

Frågor om gamla 1-klass och vem som hade det? BJ T Ex

av Sune Nylén, Thursday, June 24, 2021, 20:23 (1039 dagar sedan) @ M.Svenson

:-D Inte omöjligt. Men hösten 1948 började jag som kontorsbud på P O Stokkebyes kvarn - kvarnen i Agnesberg - kontoret på Odinsgatan 6. Så från hösten 48 till 51 hade jag nära nog stenkoll på vad som rörde sig på Centralen och speciellt då på gamla BJ, då jag
passerade där varje dag. Jag kan ju bara stödja mig på det jag själv sett. Det finns en bild på tåg 41 draget av H3s på Slakthusgatsbanken strax före eldriften- kanske någon av sista dagarna i mars 39. Där stod nog uppräknat vilka vagnar som ingick. Vill minnas någon tysk ü vagn ingick och en norsk vagn. Trevlig Midsommar f.ö. /Sune

Snt 41 med Au 403 vid Malen/Båstad 1933

av Thomas Tell, Thursday, June 24, 2021, 23:51 (1039 dagar sedan) @ M.Svenson

Du är för ung Sune (det var väl länge sedan du har hört det :-D ), enligt de uppgifter jag har gick det i mitten på 1930 talet en Dansk vagn litt Au mellan Køpenhavn och Oslo. Den 2 maj 1935 gick Au 403 i tåg 41, som söder om Halmstad drogs av F 1200. Samma vagn gick enligt en annan notering i tåg 42 år 1933, så tydligen gick DSB vagnar planenligt i vart fall då.

Mvh Martin ☺!

[img]images/uploaded/2021062421462860d4fd3450dbd.jpg[/img]

På detta vykort, som är taget april-maj 1933 vid 19-tiden, syns hela tågsättet för snälltåg 41. Tidpunkten med tanke på sammansättningen.

B-lok drar tåget
CFo5 Oslo - Hälsingborg F
BCo7b Stockholm - Hälsingborg F - stålvagn
DSB Au 403 Oslo - Köpenhamn
ABo3b Oslo - Malmö en av de teakklädda med nummer mellan 2133 och 2704
DJ Co 21 Oslo - Trelleborg
BJ ABo2 Oslo - Trelleborg
NSB DFo 435 Oslo - Trelleborg

De danska och norska vagnarna var de som brukade gå i dessa tåg.
/tell

Snt 41 med Au 403 vid Malen/Båstad 1933

av Göran Kannerby, Friday, June 25, 2021, 10:37 (1038 dagar sedan) @ Thomas Tell

B-lok drar tåget
CFo5 Oslo - Hälsingborg F
BCo7b Stockholm - Hälsingborg F - stålvagn
DSB Au 403 Oslo - Köpenhamn
ABo3b Oslo - Malmö en av de teakklädda med nummer mellan 2133 och 2704
DJ Co 21 Oslo - Trelleborg
BJ ABo2 Oslo - Trelleborg
NSB DFo 435 Oslo - Trelleborg

De danska och norska vagnarna var de som brukade gå i dessa tåg.
/tell

Snacka om kursvagnståg!

Således ett tåg Oslo-Hälsingborg/Köpenhamn/Malmö/Trelleborg, dessutom med en vagn Stockholm-Hälsingborg.