Tågordning från Lenhovda (Historiskt material)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, June 30, 2021, 16:50 (1024 dagar sedan)

I mina gömmor hittade jag den sista tågordningen som upprättades i Lenhovda 19 maj 1963 och som skulle komma att gälla fram till nedläggningen 29 september samma år.
[image]
Trafiken lades sedan ner helt mot Växjö men mot Sävsjöström fortsatte viss godstrafik ett antal år. Jag åkte med lgt 9811 Oskarshamn-Växjö 20 juli 1963 och följande två bilder togs vid detta tillfälle under uppehåll för växling i Lenhovda.
[image]
[image]

Tågordning från Lenhovda

av Jim Hansson, Wednesday, June 30, 2021, 17:30 (1024 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I mina gömmor hittade jag den sista tågordningen som upprättades i Lenhovda 19 maj 1963 och som skulle komma att gälla fram till nedläggningen 29 september samma år.
[image]
Trafiken lades sedan ner helt mot Växjö men mot Sävsjöström fortsatte viss godstrafik ett antal år. Jag åkte med lgt 9811 Oskarshamn-Växjö 20 juli 1963 och följande två bilder togs vid detta tillfälle under uppehåll för växling i Lenhovda.
[image]
[image]

Det är en intressant anmärkning i kol 14: "Kan inställas". Alla tåg måste ju rimligen kunna inställas. T ex om en urspåring gör banan ofarbar i fyra dagar kör man ju inte alla tåg för att komma ikapp. Så man kan ju undra vad som gäller.
Jim

Inställt 9812

av Patrik Eriksson, Wednesday, June 30, 2021, 18:05 (1024 dagar sedan) @ Jim Hansson

Jag tycker också det är märkligt att ett 9811/12 kunde ställas in. Detta var ju ett godståg och ingen vagnuttagning. Hur gjorde man om t.ex 9812 ställdes in. Fanns det då ett extra lok och BFp i Oskarshamn som kunde utgöra 9811?

Inställt 9812

av Anders Jansson, Wednesday, June 30, 2021, 18:38 (1024 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag tycker också det är märkligt att ett 9811/12 kunde ställas in. Detta var ju ett godståg och ingen vagnuttagning. Hur gjorde man om t.ex 9812 ställdes in. Fanns det då ett extra lok och BFp i Oskarshamn som kunde utgöra 9811?

"Kan inställas" var vanligen förekommande i tjänstetidtabellerna för godståg. Samma anmärkning förekom även på lokala anslagstidtabeller i den mån tågen var upplåtna för resande och lokalt annonserade.

Inställt 9812

av Besc, Wednesday, June 30, 2021, 19:53 (1024 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag tycker också det är märkligt att ett 9811/12 kunde ställas in. Detta var ju ett godståg och ingen vagnuttagning. Hur gjorde man om t.ex 9812 ställdes in. Fanns det då ett extra lok och BFp i Oskarshamn som kunde utgöra 9811?


"Kan inställas" var vanligen förekommande i tjänstetidtabellerna för godståg. Samma anmärkning förekom även på lokala anslagstidtabeller i den mån tågen var upplåtna för resande och lokalt annonserade.

Tack för intressant inlägg Jan-Anders!
"Kan inställas" var som Anders skriver ovan mycket vanligt "förr" och fanns även angivet för lokala persontåg, som normalt inte annonserades i Sveriges Kommunikationer. Exempelvis kommer jag spontant på lokala rälsbussar Klippan-Perstorp, Karlshamn C-Fridafors och lokalgodståget Karlskrona N-Torsås. Samtliga annonserades endast lokalt på anslagstidtabeller på stationerna, med tillägget "kan inställas".

Inställt 9812

av Måns Johannesson, Wednesday, June 30, 2021, 20:11 (1024 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag tycker också det är märkligt att ett 9811/12 kunde ställas in. Detta var ju ett godståg och ingen vagnuttagning. Hur gjorde man om t.ex 9812 ställdes in. Fanns det då ett extra lok och BFp i Oskarshamn som kunde utgöra 9811?

Utgår från att man ställde in ett omlopp, med andra ord ställde man in 9812 ställde man in även nästa dags 9811.

/Måns

Inställt 9812

av Lennart Fransson, Wednesday, June 30, 2021, 22:29 (1024 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Jag tycker också det är märkligt att ett 9811/12 kunde ställas in. Detta var ju ett godståg och ingen vagnuttagning. Hur gjorde man om t.ex 9812 ställdes in. Fanns det då ett extra lok och BFp i Oskarshamn som kunde utgöra 9811?


Utgår från att man ställde in ett omlopp, med andra ord ställde man in 9812 ställde man in även nästa dags 9811.

/Måns

Jo, dom gick ju varannan dag helgfri M-L. Men hur gjorde man vid helger som Påsk, Kristi Himmelsfärd etc?

Inställt 9812

av Överkörmästaren, Wednesday, June 30, 2021, 23:25 (1024 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jag tycker också det är märkligt att ett 9811/12 kunde ställas in. Detta var ju ett godståg och ingen vagnuttagning. Hur gjorde man om t.ex 9812 ställdes in. Fanns det då ett extra lok och BFp i Oskarshamn som kunde utgöra 9811?


Utgår från att man ställde in ett omlopp, med andra ord ställde man in 9812 ställde man in även nästa dags 9811.

/Måns


Jo, dom gick ju varannan dag helgfri M-L. Men hur gjorde man vid helger som Påsk, Kristi Himmelsfärd etc?

Tja om man inte ställde in fick man väl anordna extratåg så att det gick jämnt upp!

9811 gick ju "Hf Ti, To, L" och gick alltså inte på Kristi himmelsfärdsdag. Däremot var väl klämdagen helgfri fredag så 9812 fick nog ställas in då.

Vid påsken var väl situationen den motsatta eftersom 9812 gick "Hf M, O, F" och alltså inte vare sig på långfredagen eller annandagen. Vid närmare eftertanke säger mig nånting att det kanske vore lite väl drygt att ställa in 9811 både skärtorsdagen och påskafton (alternativt påskafton och påföljande tisdag) så törs man gissa på att 9811 gick den ena av dessa dagar och att man körde motgående extratåg för att balansera detta?

Tågordning från Lenhovda

av Lennart Fransson, Wednesday, June 30, 2021, 18:29 (1024 dagar sedan) @ Jim Hansson


Det är en intressant anmärkning i kol 14: "Kan inställas". Alla tåg måste ju rimligen kunna inställas. T ex om en urspåring gör banan ofarbar i fyra dagar kör man ju inte alla tåg för att komma ikapp. Så man kan ju undra vad som gäller.
Jim

Tågen var väl annonserade? Sådana tåg ställdes kanske normalt in hur enkelt som helst, men med undantag för dessas två.