Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär (Fordon: allmänt)

av bosc, Sunday, July 04, 2021, 22:07 (998 dagar sedan)

Jag söker mer information kring slutsignalskärmarna i gult och rött, som användes på sista vagnen tidigare. Jag vill minnas att det var rörformiga både runda och triangulära. Var kan jag läsa mer om detta, eller har någon på forumet något att berätta?/BoSC

Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär

av Lars-Göran Eriksson, Monday, July 05, 2021, 09:47 (997 dagar sedan) @ bosc

Jag sökte på följande länk:
ekeving.se/sjk/sjka.php sökord "slutsignaler" och fick 12 matchande poster.

Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär

av Ulf Pålsson, Monday, July 05, 2021, 11:25 (997 dagar sedan) @ bosc

Jag söker mer information kring slutsignalskärmarna i gult och rött, som användes på sista vagnen tidigare. Jag vill minnas att det var rörformiga både runda och triangulära. Var kan jag läsa mer om detta, eller har någon på forumet något att berätta?/BoSC

I trafikreglerna (Säo, säo, JTF, TTJ) har det stått endast om slutsignalskärmarnas färgställning, inget om deras form.

I Säo-1941 (då den gula och röda färgställningen avlöste den vita och röda) står det: ”- - - signallyktor, gula med ett rött tvärstreck - - -, eller på liknande sätt målade - - - skärmar”.

I Säo-1947 och i säo-1959 finns det ingen text som beskriver slutsignalskärmarna, men en figur visar den färgställning som beskrevs i Säo-1941.

I säo-1973 och i säo-1979 beskrivs slutsignalskärmarna (och slutsignallyktorna) som försedda ”med gula och röda fält”.

I ett ändringstryck 1987 till säo-1979 försvinner åter texten om utseendet, och bara en figur visar slutsignalskärmen med den från 1941 använda färgställningen.

I säo-1994 beskrivs åter slutsignalskärmarna som ”gula och röda”. Figuren visar en skärm med ett rött fält över ett gult fält.

I säo-1996 beskrivs också slutsignalskärmarna som ”gula och röda”, men figuren visar nu en skärm med ett gult fält över ett rött fält. Dessutom tillkommer följande text: ”Indelningen i gula och röda fält - - - kan variera.”

I JTF-2009 säger man ”gula och röda eller vita och röda”. Utöver en figur med en vit och röd skärm (”tysk utformning, senare ”EU-utformning”) visar en figur den ”svenska modellen” med ett gult fält över ett rött. Samma i TTJ-2016.

I TTJ-2019 är figuren med den gula och röda skärmen slopad. Text tillåter dock fortfarande att sådana skärmar används.

Så långt alltså trafikreglerna. I praktiken har jag på 1970-talet sett slutsignalskärmar i plåt, bockade i 90 graders vinkel och med hållaren så placerad att en sidoplacerad skärm sitter med vinkeln utåt från vagnsidan. Sådana torde redan då vara ganska gamla. (Är det möjligen dessa som du kallar "triangulära"? Det fanns dock ingen plåt på "triangelns tredje sida".) Den på 1970-talet så vanliga gummicylindern bör ha börjat tillverkas på 1950-talet (eller möjligen i början av 1960-talet), varvid sannolikt all tillverkning av skärmar i plåt upphörde. Dessa skärmar hade alla färgställningen gul-röd-gul. (Däremot hade slutsignallyktor tillverkats med färgställningen gult över rött sedan åtminstone 1960-talet)

1993 skedde nästa praktiska förändring. Det blev då tillåtet att ha reflekterande slutsignalskärmar i stället för tänd slutsignallykta som nattsignal. De nya reflekterande skärmarna tillverkades i flera modeller, som hade det gemensamt att skärmen bestod av en rektangulär (obockad) plåt. Det fanns sådana med rött över gult och sådan med rött över gult. De först tillverkade hade hållare både för sidoplacering och gavelplacering. Så småningom ”vann” den med gult över rött, och man förbilligade skärmarna genom att ta bort hållaren för sidoplacering; de kunde alltså bara placeras på gaveln.

Från 2001 blev det tillåtet med ”tyska” vita och röda skärmar (med triangulära fält riktade med spetsen mot mitten). Ganska snart upphörde tillverkningen av ”svenska” gula och röda skärmar. Men de är alltså fortfarande tillåtna att använda.
/up

Slutsignalskärm - platt Djursholmsskärm

av Thomas Tell, Monday, July 05, 2021, 12:31 (997 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Djursholmsbanan SRJ hade en egen variant av slutsignalskärm.

Jag äger en rostig sådan.

[image]

Här är hållaren för Djursholmsslutsignalskärmen. Dessutom en rund gummiskärm.

[image]

/tell

Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär

av bosc, Monday, July 05, 2021, 22:23 (997 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack för alla klargörande svar.
När det gäller formen så är det nog så att den som jag mindes som triangulär var en "öppen" triangel. Annars hade det inte funnits utrymme att haka fast den./BoSC

Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär

av Björn Arvidsson, Monday, July 05, 2021, 22:36 (997 dagar sedan) @ bosc

Tack för alla klargörande svar.
När det gäller formen så är det nog så att den som jag mindes som triangulär var en "öppen" triangel. Annars hade det inte funnits utrymme att haka fast den./BoSC

En sådan menar du
[image]

Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär

av bosc, Monday, July 05, 2021, 23:58 (997 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Exakt så. Tack.
Jag får nog söka vidare när det gäller eventuella skillnader i användning av de olika formerna./BoSC

Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär

av Thomas Tell, Monday, July 05, 2021, 11:29 (997 dagar sedan) @ bosc

Jag söker mer information kring slutsignalskärmarna i gult och rött, som användes på sista vagnen tidigare. Jag vill minnas att det var rörformiga både runda och triangulära. Var kan jag läsa mer om detta, eller har någon på forumet något att berätta?/BoSC

Det finns slutsignaler i gummi där en typ är rund och den andra typen har formen av ett U med lock, inte trekantig. De trekantiga var i plåt.

[image]
Eget foto

[image]
Bild från nätet
/tell

Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär

av bosc, Wednesday, July 07, 2021, 21:32 (995 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vad avgjorde var/när de olika skärmarna användes? Var det skillnad på EJ och SJ?/BoSC

Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär

av Thomas Tell, Wednesday, July 07, 2021, 21:55 (995 dagar sedan) @ bosc

Slutsignalskärmarna av plåt var ju ganska tunga så SJ lät göra dem i gummi då de också blev mer stryktåliga.

Slutsignaltyperna av gummi på mina bilder användes på Roslagsbanan. Veterantåget använder dem fortfarande och de skall få den runda SJ-märkta jag har i min ägo.
/tell

Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär

av Ola Almquist, Thursday, July 08, 2021, 01:04 (995 dagar sedan) @ Thomas Tell

Slutsignalskärmarna av plåt var ju ganska tunga så SJ lät göra dem i gummi då de också blev mer stryktåliga.

Slutsignaltyperna av gummi på mina bilder användes på Roslagsbanan. Veterantåget använder dem fortfarande och de skall få den runda SJ-märkta jag har i min ägo.
/tell

Då kan jag passa på att fråga om när hållarna ändrades. Den nyare typen fanns uppenbarligen 1958 enligt denna bild och denna.

/Ola

UIC-hållare

av Thomas Tell, Thursday, July 08, 2021, 11:01 (994 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hållare med "skåra" fanns tidigt. Här en ritning, Mbr 6826, från 1900 som visar svensk hållare med danskt fäste.

[image]

Nedan en RIC-hållare på ritning, Mrb 8666, från 1908. Hållare för kontinentvagnarna.
[image]

Sen kom hållaren enligt bilderna på ritning, 47 36 05, 1955.

[image]
/tell

Slutsignalskärm - rund och/eller triangulär

av WS, Thursday, July 08, 2021, 09:24 (994 dagar sedan) @ bosc

Bara ett litet inlägg gällande SJ period ca 1975-1990.

Tågen på SJ Södra Stambanan hade under denna period
alltid den gul-röda slutsignalslyktan på sista vagnen.
Detta även på tåg som enbart gick kort sträcka dagtid.

Såg aldrig någon plåtskärm eller rörskärm vid den tiden. /WS/

Slutsignalskärm eller -lykta.

av Thomas Tell, Thursday, July 08, 2021, 12:03 (994 dagar sedan) @ WS

Bara ett litet inlägg gällande SJ period ca 1975-1990.

Tågen på SJ Södra Stambanan hade under denna period
alltid den gul-röda slutsignalslyktan på sista vagnen.
Detta även på tåg som enbart gick kort sträcka dagtid.

Såg aldrig någon plåtskärm eller rörskärm vid den tiden. /WS/

Jag tror SJ tidigt gav upp att ha två uppsättningar slutsignaler. En för dagtid och en för mörker.
De använde lyktorna dygnet runt men släckta dagtid. En del lyktor hade automatik på släckning i ljus.
/tell