Kring en gammal, snart 52 årig resa (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Tuesday, July 06, 2021, 07:47 (1018 dagar sedan)

I mina gömmor hittade jag DVVJ resan 13- 14 sept. 1969. Jag minns att när jag åkte till Kil så fladdrade de gröna gardinerna i fartvinden. Men det var dött och ödsligt på stationerna och jag tänkte, Nä nu får det vara slut på de här resorna. Det finns ju inget kvar att se. Något som jag också med få undantag hållit, och bara gjort enstaka Gbg anslutna turer. O loket G Bs Vbg G, BJ 125 år till Åmål och Västkustbanan G Hsd med parallellkörning. Några fler sidor följer. Loket var 1924 för ev. kalenderbitare
[image]
[image]
[image]

Kring en gammal, snart 52 årig resa

av Ulfe, Tuesday, July 06, 2021, 14:33 (1018 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för beskrivning av resan.
Här är en reprisbild från första dagen av resan.

[image]

Kring en gammal, snart 52 årig resa

av Sune Nylén, Tuesday, July 06, 2021, 16:55 (1018 dagar sedan) @ Ulfe

Se där ja....! Någonstans i folkhavet har jag lyckats dölja mig. Trevligt med en färgbild. Jag hade svartvitt och kameran mankerade också. Vill minnas den hette Zenith. Någon rysk smörja med ridåslutare som någon oansvarig bondlurk prackat på mig. Han borde suttit inspärrad på livstid.:-D

Kring en gammal, snart 52 årig resa

av LaseJ, Tuesday, July 06, 2021, 18:38 (1018 dagar sedan) @ Sune Nylén

Alltid roligt att läsa Dina inlägg!

Det ligger onekligen något i vad Du säger, även om jag tycker livstid är lite milt, hälsar en annan olycklig Zenith B , (utan exponeringsmätare), ägare...

Hälsar

Lasse

Kring en gammal, snart 52 årig resa

av Sune Nylén, Tuesday, July 06, 2021, 20:16 (1018 dagar sedan) @ LaseJ

:-D :-D :-D

Kring en gammal, snart 52 årig resa

av Granis, Tuesday, July 06, 2021, 19:42 (1018 dagar sedan) @ Sune Nylén

"Efter middagen blir det några timmars dans". Oj! Det kan väl knappast varit nån vanlig punkt på dagordningen vid dessa resor? Och längden!? Och med vilka, typ? Nåja. Vi ska väl inte gå in så mycket på detaljer här kanske?

/ L G ;-)

Kring en gammal, snart 52 årig resa

av Bobo L, Tuesday, July 06, 2021, 20:03 (1018 dagar sedan) @ Granis

"Efter middagen blir det några timmars dans". Oj! Det kan väl knappast varit nån vanlig punkt på dagordningen vid dessa resor? Och längden!? Och med vilka, typ? Nåja. Vi ska väl inte gå in så mycket på detaljer här kanske?

/ L G ;-)

Hög hastighet på dåligt spår brukar kunna generera intressanta danssteg för den som försöker förflytta sig och sig själv genom vagnen. Y8 på banan till Övertorneå och tunnelbanan från London City till Heathrow (Central Line?) har båda vunnit höga poäng vad avser såväl (för) hög hastighet som dansstegsskapande gångegenskaper. Kanske även DVVJ hade förutsättningarna?

Kring en gammal, snart 52 årig resa

av Sune Nylén, Tuesday, July 06, 2021, 20:33 (1018 dagar sedan) @ Bobo L

På tal om dans ja.... Någon tidning - kanske HT, de brukade ju arrangera extratåg till Vasaloppet m.m. , ordnade vid tillfälle, kring 55 - 60 nån´ ting, dansresa till Trollhättan. Vill minnas vi dansade i resgodsvagnen och tog oss därefter till någon restaurang i Trollhättan för fortsatta förlustelser.:-D Mycket folk var det i alla fall.

Kring en gammal, snart 52 årig resa

av Ola Almquist, Wednesday, July 07, 2021, 01:13 (1017 dagar sedan) @ Bobo L

Hög hastighet på dåligt spår brukar kunna generera intressanta danssteg för den som försöker förflytta sig och sig själv genom vagnen. Y8 på banan till Övertorneå och tunnelbanan från London City till Heathrow (Central Line?) har båda vunnit höga poäng vad avser såväl (för) hög hastighet som dansstegsskapande gångegenskaper. Kanske även DVVJ hade förutsättningarna?

Piccadilly Line går till Heathrow.

/Ola

Kring en gammal, snart 52 årig resa

av Sune Nylén, Tuesday, July 06, 2021, 20:40 (1018 dagar sedan) @ Granis

Framför allt detaljer, var Egon Larssons stående replik i Benatskys Min syster och jag. :-D
(Finns med Nils Poppe på SVT play för den som tröttnat på tåg och fotboll och vill höja sig kulturellt):-D