Mantena, Helsingborg (Järnväg allmänt)

av janis08, Wednesday, July 07, 2021, 16:06 (1017 dagar sedan)

Enligt uppgift från en operatör så startade Midwaggon AB (HK i Ånge) en underhållsverkstad okänt år i södra delen av staden, närmare bestämt vid Stinsgatan. Senare (när?) övertog Mantena Sverige AB fastigheten och underhåller numera de s.k. Pågatågen, litt X61. Företaget, som har norska ägare, har sitt kontor mitt emot verkstaden, vid Landskronavägen 23. Midwaggon AB hade även en mindre underhållsverkstad vid Rännarbanan, kombiterminalen. Denna är avvecklad. Midwaggon hade två motorlok: f.d. SJ Z43 217 och 430. Nr 217 är skrotad och 430 ägs av NetRail AB. Använder Mantena något motorlok i Helsingborg?

Mantena, Helsingborg

av Sven A, Wednesday, July 07, 2021, 21:01 (1017 dagar sedan) @ janis08

Enligt uppgift från en operatör så startade Midwaggon AB (HK i Ånge) en underhållsverkstad okänt år i södra delen av staden, närmare bestämt vid Stinsgatan. Senare (när?) övertog Mantena Sverige AB fastigheten och underhåller numera de s.k. Pågatågen, litt X61. Företaget, som har norska ägare, har sitt kontor mitt emot verkstaden, vid Landskronavägen 23. Midwaggon AB hade även en mindre underhållsverkstad vid Rännarbanan, kombiterminalen. Denna är avvecklad. Midwaggon hade två motorlok: f.d. SJ Z43 217 och 430. Nr 217 är skrotad och 430 ägs av NetRail AB. Använder Mantena något motorlok i Helsingborg?


Fastigheten där verkstaden var belägen ägs av Jernhusen, inte Mantena.
Mantena är/var hyresgäst i den nuvarande Pågatågsverkstaden.
När verkstaden för Pågatägsunderhåll etablerades där, flyttade verkstaden för godsvagnar till kombiterminalen, som oxå ägs av Jernhusen. Just då fanns ingen verksamhet där.
När kombiterminalen återöppnades, skissades det på olika andra platser, bland annat vid godsmagasinet i Helsingborg, men av detta blev inte.
Midwaggons verksamhet i Skåne flyttades då till Kirseberg, dvs gamla huvudverkstaden i Malmö (som oxå ägs av Jernhusen), men den verksamheten är numera avvecklad.
Jag arbetade på Jernhusen under just denna tidsperiod, och var lite lätt inblandad i konceptstudierna för etablering vid godsmagasinet.

När jag besökt Pågatågsverkstaden (2011-2021) har jag aldrig observerat något lok som Mantena använt.

Edit:
Du kan själv kolla Jernhusens fastighetsbestånd, gå in på deras hemsida så finns det register över fastigheter och dessa finns lagrade år för år.

Mantena, Helsingborg

av Överkörmästaren, Wednesday, July 07, 2021, 21:43 (1017 dagar sedan) @ Sven A

Enligt uppgift från en operatör så startade Midwaggon AB (HK i Ånge) en underhållsverkstad okänt år i södra delen av staden, närmare bestämt vid Stinsgatan. Senare (när?) övertog Mantena Sverige AB fastigheten och underhåller numera de s.k. Pågatågen, litt X61. Företaget, som har norska ägare, har sitt kontor mitt emot verkstaden, vid Landskronavägen 23. Midwaggon AB hade även en mindre underhållsverkstad vid Rännarbanan, kombiterminalen. Denna är avvecklad. Midwaggon hade två motorlok: f.d. SJ Z43 217 och 430. Nr 217 är skrotad och 430 ägs av NetRail AB. Använder Mantena något motorlok i Helsingborg?

Fastigheten där verkstaden var belägen ägs av Jernhusen, inte Mantena.
Mantena är/var hyresgäst i den nuvarande Pågatågsverkstaden.
När verkstaden för Pågatägsunderhåll etablerades där, flyttade verkstaden för godsvagnar till kombiterminalen, som oxå ägs av Jernhusen. Just då fanns ingen verksamhet där.
När kombiterminalen återöppnades, skissades det på olika andra platser, bland annat vid godsmagasinet i Helsingborg, men av detta blev inte.
Midwaggons verksamhet i Skåne flyttades då till Kirseberg, dvs gamla huvudverkstaden i Malmö (som oxå ägs av Jernhusen), men den verksamheten är numera avvecklad.
Jag arbetade på Jernhusen under just denna tidsperiod, och var lite lätt inblandad i konceptstudierna för etablering vid godsmagasinet.

När jag besökt Pågatågsverkstaden (2011-2021) har jag aldrig observerat något lok som Mantena använt.

Edit:
Du kan själv kolla Jernhusens fastighetsbestånd, gå in på deras hemsida så finns det register över fastigheter och dessa finns lagrade år för år.

Pågatågsfordonen underhålls numera av Alstom, jag tror inte att de har något lok heller.

Mantena, Helsingborg

av Ola Almquist, Thursday, July 08, 2021, 00:47 (1017 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Enligt uppgift från en operatör så startade Midwaggon AB (HK i Ånge) en underhållsverkstad okänt år i södra delen av staden, närmare bestämt vid Stinsgatan. Senare (när?) övertog Mantena Sverige AB fastigheten och underhåller numera de s.k. Pågatågen, litt X61. Företaget, som har norska ägare, har sitt kontor mitt emot verkstaden, vid Landskronavägen 23. Midwaggon AB hade även en mindre underhållsverkstad vid Rännarbanan, kombiterminalen. Denna är avvecklad. Midwaggon hade två motorlok: f.d. SJ Z43 217 och 430. Nr 217 är skrotad och 430 ägs av NetRail AB. Använder Mantena något motorlok i Helsingborg?

Fastigheten där verkstaden var belägen ägs av Jernhusen, inte Mantena.
Mantena är/var hyresgäst i den nuvarande Pågatågsverkstaden.
När verkstaden för Pågatägsunderhåll etablerades där, flyttade verkstaden för godsvagnar till kombiterminalen, som oxå ägs av Jernhusen. Just då fanns ingen verksamhet där.
När kombiterminalen återöppnades, skissades det på olika andra platser, bland annat vid godsmagasinet i Helsingborg, men av detta blev inte.
Midwaggons verksamhet i Skåne flyttades då till Kirseberg, dvs gamla huvudverkstaden i Malmö (som oxå ägs av Jernhusen), men den verksamheten är numera avvecklad.
Jag arbetade på Jernhusen under just denna tidsperiod, och var lite lätt inblandad i konceptstudierna för etablering vid godsmagasinet.

När jag besökt Pågatågsverkstaden (2011-2021) har jag aldrig observerat något lok som Mantena använt.

Edit:
Du kan själv kolla Jernhusens fastighetsbestånd, gå in på deras hemsida så finns det register över fastigheter och dessa finns lagrade år för år.


Pågatågsfordonen underhålls numera av Alstom, jag tror inte att de har något lok heller.

Ja, från december 2018.
Mantena etablerade sig uppenbarligen 2008.