Järnvägskorsning (Järnväg allmänt)

av Rolf Redsäter, Thursday, July 08, 2021, 21:05 (1022 dagar sedan)

Jag har två bilder på vägar som korsar järnvägen. Bilderna borde vara från 1930-talet.

På en bild är det ett grusgropsspår som korsar vägen och det är en korsning med bommar.

På den andra bilden är det en mindre väg som korsar järnvägen och det finns inga bommar.

Men varför står den "krysslagda varning för tåg-skylten" på vägens högra sida?
Vi hade ju vänstertrafik på den tiden.

Rolf

Järnvägskorsning

av johanmmolin, Thursday, July 08, 2021, 22:02 (1022 dagar sedan) @ Rolf Redsäter

Jack Burgess, som studerat och samlat historik om Yosemite Valley Raliroad i Californien under många decennier nu, konstaterade samma fenomen (fast omvänt förstås) där varningskrysset stod på vänster sida av vägen – på grund av att vägen närmade sig övergångsstället i en kurva, och det hade varit alldeles för svårt och kort tid att hinna se kryssmärket om det hade stått på högersidan.

Kan det här möjligen ha någon liknande förklaring?

Järnvägskorsning

av Rolf Redsäter, Thursday, July 08, 2021, 22:23 (1022 dagar sedan) @ johanmmolin

Någon kurva finns inte vid någon av korsningarna.

Järnvägskorsning

av Överkörmästaren, Thursday, July 08, 2021, 22:38 (1022 dagar sedan) @ Rolf Redsäter

Är bilderna så högupplösta att det går att läsa texten? Det är inte helt ovanligt att bilder blivit spegelvända i efterbehandlingen.

Järnvägskorsning

av Rolf Redsäter, Friday, July 09, 2021, 09:08 (1021 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Väntsal, banvaktstugor och övriga hus är rättvända.

Järnvägskorsning - saknar bilder

av Oskar F, Friday, July 09, 2021, 13:17 (1021 dagar sedan) @ Rolf Redsäter

Jag har två bilder på vägar som korsar järnvägen. Bilderna borde vara från 1930-talet.

På en bild är det ett grusgropsspår som korsar vägen och det är en korsning med bommar.

På den andra bilden är det en mindre väg som korsar järnvägen och det finns inga bommar.

Men varför står den "krysslagda varning för tåg-skylten" på vägens högra sida?
Vi hade ju vänstertrafik på den tiden.

Rolf

Om du kan lägga in bilderna i forumet vore det enklare att gissa varför. Nu kan vi bara gissa på allmänna saker. Jag tycker t.ex. det vore märkligt att kosta på bomanläggning till ett grusgropsspår på 1930-talet.

Om du läser denna broschyr om vägskydd på 1930t så framgår det att kryssmärkena (som är järnvägens ansvar, inte väghållarens) anbringades "i allmänhet på vänstra sidan av vägen" - men det är ju också en implicit upplysning att de ibland hamnade på höger sida av olika anledningar.

Järnvägskorsning - saknar bilder

av Rolf Redsäter, Saturday, July 10, 2021, 14:35 (1020 dagar sedan) @ Oskar F

Varningsskyltar kunde tydligen stå på vilken sida som helst.

Grusgropsspåret korsar "den hårt trafikerade" Riksväg 7 (Göteborg-Karlstad) och det var kanske därför det fanns bommar. Det påstås att det kom personal från Göteborg för att lägga om växeln till grusgropsspåret och att sköta bommarna.

Korsningen utan bommar är vid en mindre väg som gick till en ångbåtsbrygga.

Ägare till järnvägen var BJ och platsen är Nödinge.

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av Richard Loe, Saturday, July 10, 2021, 15:17 (1020 dagar sedan) @ Rolf Redsäter

Varningsskyltar kunde tydligen stå på vilken sida som helst.

Grusgropsspåret korsar "den hårt trafikerade" Riksväg 7 (Göteborg-Karlstad) och det var kanske därför det fanns bommar. Det påstås att det kom personal från Göteborg för att lägga om växeln till grusgropsspåret och att sköta bommarna.

Korsningen utan bommar är vid en mindre väg som gick till en ångbåtsbrygga.

Ägare till järnvägen var BJ och platsen är Nödinge.

Ja, grusgropsspåret i Nödinge korsade väl riksvägen ungefär i jämnhöjd med godsmagasinet? Jag har för mig att växeln låg söder om godsmagasinet och endast lades in vid behov, samt att själva gropen låg uppe vid Jakobsdal något norr om där bergtäkten är nu. Gropen var kvar långt in på 1970-talet, dock utan spåranslutning. Höjdskillnaden är rätt stor, därav att spåret var så pass långt. Delar av banvallen är kvar, tror jag.

Men, det ska också ha funnits en decauvillebana ner till stenkajen något söder om Nödinge, och riktigt var den korsade riksväg och BJ vet jag inte.

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av Anders.k., Saturday, July 10, 2021, 16:27 (1020 dagar sedan) @ Richard Loe

Torde väl vara detta spåret som piper iväg och korsar nuvarande E 45 ?

Digitalt museum

M.V.H Anders.k.

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av Rolf Redsäter, Saturday, July 10, 2021, 18:05 (1020 dagar sedan) @ Anders.k.

På bilden ser man grusgropspåret utgå från järnvägen och sedan svänga mot grusgropen. Spåret (som revs på 1950-talet) korsar gamla Rv 7 som blev ersatt av Rv 45 och nu är ersatt av E 45 och dessa båda vägar går över tidigare grusgropspår. Spåret ar således aldrig korsat 45:an.

Nästan längst ned i vänstra hörnet syns ett hus med vit gavel (bv-stuga 86 A) och en liten väg som korsar järnvägen och där fanns inga bommar. Till höger bakom träden ligger väntsalen och bv-stuga 86.

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av Anders.k., Saturday, July 10, 2021, 19:40 (1020 dagar sedan) @ Rolf Redsäter

På bilden ser man grusgropspåret utgå från järnvägen och sedan svänga mot grusgropen. Spåret (som revs på 1950-talet) korsar gamla Rv 7 som blev ersatt av Rv 45 och nu är ersatt av E 45 och dessa båda vägar går över tidigare grusgropspår. Spåret ar således aldrig korsat 45:an.

Nästan längst ned i vänstra hörnet syns ett hus med vit gavel (bv-stuga 86 A) och en liten väg som korsar järnvägen och där fanns inga bommar. Till höger bakom träden ligger väntsalen och bv-stuga 86.

Jo man bytte ju namn till E45 för inte allt för många år sedan som en anledning till att uppgradera vägen igen.
Tyvärr har ju vägen fallerat totalt igen, kan nästan garantera att om man kör hela vägen från Göteborg till Gällivare och håller hastighetsgränsen måste man byta fjädring på bilen, problemen börjar dock norr om Kil så man kan ju börja därifrån om man vill.

Något urspårat , men att få upp det på spåret igen så följer ju vägen järnvägen bra och pekar tydligt ut den felande länken där man skulle ha byggt järnväg dvs mellan Torsby och Mora.

M.V.H Anders.k.

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av David Sohlberg, Sunday, July 11, 2021, 01:43 (1019 dagar sedan) @ Anders.k.

Jo man bytte ju namn till E45 för inte allt för många år sedan som en anledning till att uppgradera vägen igen.
Tyvärr har ju vägen fallerat totalt igen, kan nästan garantera att om man kör hela vägen från Göteborg till Gällivare och håller hastighetsgränsen måste man byta fjädring på bilen, problemen börjar dock norr om Kil så man kan ju börja därifrån om man vill.

"Hela vägen" på nuvarande E45 är dock Göteborg till Karesuando. Den korsar flera olika järnvägar innan man är framme.

Något urspårat , men att få upp det på spåret igen så följer ju vägen järnvägen bra och pekar tydligt ut den felande länken där man skulle ha byggt järnväg dvs mellan Torsby och Mora.

M.V.H Anders.k.

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av Göran Kannerby, Sunday, July 11, 2021, 08:44 (1019 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jo man bytte ju namn till E45 för inte allt för många år sedan som en anledning till att uppgradera vägen igen.
Tyvärr har ju vägen fallerat totalt igen, kan nästan garantera att om man kör hela vägen från Göteborg till Gällivare och håller hastighetsgränsen måste man byta fjädring på bilen, problemen börjar dock norr om Kil så man kan ju börja därifrån om man vill.


"Hela vägen" på nuvarande E45 är dock Göteborg till Karesuando. Den korsar flera olika järnvägar innan man är framme.

Högst sannolikt den Europaväg som har flest plankorsningar i Sverige, kanske t o m i Europa?

(för övrigt har jag kört E45 från Stöllet och söderut och har inget minne av att det var jobbigt för fjädringen)

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av Harald, Saturday, July 10, 2021, 18:54 (1020 dagar sedan) @ Anders.k.

På den bilden ser man att vägen som kommer uppifrån berget har en kurva så att man kan svänga norrut på rv 7. Jag antar att det var där det stod ett kryssmärke på höger sida. Ett kryssmärke till vänster om rv 7 hade inte synts om man kom den vägen.

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av Richard Loe, Saturday, July 10, 2021, 20:19 (1020 dagar sedan) @ Anders.k.

Torde väl vara detta spåret som piper iväg och korsar nuvarande E 45 ?

Digitalt museum

M.V.H Anders.k.

Nuvarande E45 är det inte, däremot gamla (dvs innan 1970) riksväg 7/riksväg 45.

Godsmagasinet (eller om det var någon form av beredskapslager, jag minns inte nu) måste ha tillkommit efter bilden togs. Den låg ungefär där den lilla boden vid östra sidan spåret är på bilden och var spåransluten.

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av Anders Svensson, Saturday, July 10, 2021, 23:20 (1020 dagar sedan) @ Richard Loe

...
Godsmagasinet (eller om det var någon form av beredskapslager, jag minns inte nu) måste ha tillkommit efter bilden togs. Den låg ungefär där den lilla boden vid östra sidan spåret är på bilden och var spåransluten.


Det var nog ett lokhus av trä (typ Götene) som avses - ett sådant fanns tidigare i Nödinge och det är möjligt att det var rester av grusgropsspåret som användes att placera lokhuset på. //Anders

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av Richard Loe, Sunday, July 11, 2021, 20:35 (1019 dagar sedan) @ Anders Svensson

...
Godsmagasinet (eller om det var någon form av beredskapslager, jag minns inte nu) måste ha tillkommit efter bilden togs. Den låg ungefär där den lilla boden vid östra sidan spåret är på bilden och var spåransluten.


Det var nog ett lokhus av trä (typ Götene) som avses - ett sådant fanns tidigare i Nödinge och det är möjligt att det var rester av grusgropsspåret som användes att placera lokhuset på. //Anders

Lokhuset låg parallellt med både Rv45 och med huvudspåret, så den stod inte på resterna av grusgropsspåret. Om jag inte minns helt fel så tillkom lokhuset efter det att spåret till grusgropen var rivet och jag tror lokhuset revs någon gång i början på 1980-talet. Jag tror att växeln för spåret till lokhuset låg (eller var tänkt att ligga) på ungefär samma plats som växeln för spåret till grusgropen.

Järnvägskorsning Nödinge - saknar bilder

av Rolf Redsäter, Sunday, July 11, 2021, 23:05 (1019 dagar sedan) @ Richard Loe

Alldeles riktigt!