Rc3 1061 (Järnväg allmänt)

av -ch-, Saturday, July 10, 2021, 09:37 (1018 dagar sedan)

Bildfynd vid skåpstädning. Kopian daterad maj 1978.
Olycka i Brunflo vintern 1977/78. Tåget mot Östersund höll sth genom stationsområdet då Olle Hedblom får syn på Brödera Carlssons långa trailerdragare som har fastnat på övergången norr om stationen.
En annars ganska senfärdig lokförare rusar upp ur förarstolen och hinner till och med stänga maskinrumsdörren bakom sig innan tåget brakar in i trailern. Loket välter vid kollisionen och trycks fram av den levande kraften och tar till sist stopp bitandes en kontaktledningsstolpe. Olle som var en sparsam man letade länge i resterna av förarhytten efter sin lokförarväska men fick till slut inse att den inte gick att återanvända.[image]

Rc3 1061

av WS, Saturday, July 10, 2021, 10:09 (1018 dagar sedan) @ -ch-

Bildfynd vid skåpstädning. Kopian daterad maj 1978.
Olycka i Brunflo vintern 1977/78. Tåget mot Östersund höll sth genom stationsområdet då Olle Hedblom får syn på Brödera Carlssons långa trailerdragare som har fastnat på övergången norr om stationen.
En annars ganska senfärdig lokförare rusar upp ur förarstolen och hinner till och med stänga maskinrumsdörren bakom sig innan tåget brakar in i trailern. Loket välter vid kollisionen och trycks fram av den levande kraften och tar till sist stopp bitandes en kontaktledningsstolpe. Olle som var en sparsam man letade länge i resterna av förarhytten efter sin lokförarväska men fick till slut inse att den inte gick att återanvända.[image]


Detta bör väl vara en av de värsta hyttskadorna någonsin på Rc? /WS/

Rc3 1061

av O Magnus, Saturday, July 10, 2021, 11:06 (1018 dagar sedan) @ WS

Loket blev sedan reparerat, fortsatte en lång karriär på SJ och ägs nu av Hector Rail, med ny littera – 143.061 och namnet Valkyrian.

Rc3 1061

av Jöran Johansson, Saturday, July 10, 2021, 13:55 (1018 dagar sedan) @ WS

Jag vill minnas att det var ett fullt timmerlass som blockerade banan. Skadorna tyder väl också på att något både stort och tungt kommit i vägen. Det finns en bild i Tåg men inga uppgifter om bilen och dess last. Inte heller Ånghwisslan nämner det.

Jag hade året innan fått åka med i Rc3 1061 på en spontan hyttåkning mellan Älmhult och Hässleholm. Det var min första lokfärd utan formellt tillstånd och förstås en fin upplevelse. Det gjorde att jag följde just det loket med lite extra intresse. Efter olyckan stod loket länge innan man beslutade att reparera det, det var inget självklart beslut med tanke på de svåra skadorna men en allmän lokbrist fick det att väga över. Kul att den nu gamla kämpen finns kvar och gör rätt för sig.

Var trailern olastad?

av BD, Saturday, July 10, 2021, 11:21 (1018 dagar sedan) @ -ch-

Som i rubriken.

Var trailern olastad?

av -ch-, Saturday, July 10, 2021, 14:30 (1018 dagar sedan) @ BD

Jag vill minnas att det låg järnplåtar på den. Järnplåtar som läggs på vägar där man har grävt upp diken.

Rc3 1061

av Ola Almquist, Saturday, July 10, 2021, 12:25 (1018 dagar sedan) @ -ch-

Intressant. Olyckan inträffade 1978-03-17.

Rc3 1061

av Richard Loe, Saturday, July 10, 2021, 14:40 (1018 dagar sedan) @ -ch-

Bildfynd vid skåpstädning. Kopian daterad maj 1978.
Olycka i Brunflo vintern 1977/78. Tåget mot Östersund höll sth genom stationsområdet då Olle Hedblom får syn på Brödera Carlssons långa trailerdragare som har fastnat på övergången norr om stationen.
En annars ganska senfärdig lokförare rusar upp ur förarstolen och hinner till och med stänga maskinrumsdörren bakom sig innan tåget brakar in i trailern. Loket välter vid kollisionen och trycks fram av den levande kraften och tar till sist stopp bitandes en kontaktledningsstolpe. Olle som var en sparsam man letade länge i resterna av förarhytten efter sin lokförarväska men fick till slut inse att den inte gick att återanvända.[image]

En olycka som var mycket lik både den senare olyckan i Ekträsk och den tio år tidigare olyckan vid Hixon i mellersta England. Både Ekträsk och Hixon olyckorna hade lastade släp inblandade, och vid Hixon ledde detta till elva döda, fyrtiofem skadade, ett slopat lok (litt AL1/Class 81 nr E3009) och fem slopade vagnar.

I Hixon olyckan var tåget ett fullastat snälltåg till London med 48 axlar bakom loket. Tåget höll mer än 120 km/h när den träffade släpet. Som tur var hade tåget saktat in för en hastighetsbegränsning pga banarbete, annars hade den hållit 160 km/h. Att det blev så få döda och skadade berodde på vagnarnas moderna konstruktion. Det värsta med olyckan var att åkeriet i fråga hade varit inblandade i en liknande händelse två år tidigare, dock utan att släp med dragare blivit påkörda.

Jag nämner Hixon olyckan för att både i Sverige och i Storbritannien så var järnvägsbranschen ibland väldigt långsam att lära sig av erfarenheter, och man delade inte alltid med sig av kunskaper med andra länder. Hade man gjort det så hade kanske Brunflo och Ekträsk olyckorna kunnat undvikas.

Rc3 1061 - som tågmästaren upplevde det.

av Cargoman, Saturday, July 10, 2021, 16:57 (1018 dagar sedan) @ -ch-

Det var tåg 86 1978-03-18, och jag tjänstgjorde som Tågmästare på tåget. När vi var på väg in i Brunflo reste jag och kollegan oss upp för att gå ut i tåget och ropa ut Östersund.
Strax innan stationshuset blev det en kraftig inbromsning och några sekunder senare en stöt. Vagnen vi hade tjänstekupén i, en B15b, spårade ur och hoppade fram på slipersen. Alla sitt- och ryggdynor och liknande lossnade, och hela kupén blev fylld med en vitaktig dimma av allt gammalt damm som for omkring.
Våra blå uniformer blev blåvita av dammet.
När vi stannat gick kollegan framåt för att se hur det gått för föraren, och jag tog hand om de resande i tåget. Ingen blev dock skadad. Den främsta vagnen följde loket ner i diket men var som tur var en vagnorder, alltså en tom vagn.
Dagen efter körde jag ut till Brunflo för att se hur det gick med uppröjningen. Loket, som efter kollisionen med trailern som var lastad med tunga järnplåtar gled fram i diket liggande på ena sidan, var då upplyft. Jag tog två bilder vid tillfället.

[image]

Man kan se främsta vagnen i diket en bit bakom loket. Jag har för mig det var en AB3.

[image]

Kontaktledningsstolpen skar som en kniv bort plåten ovanför buffertbalken/hyttgolvet.
Olle hade tur som sprang in på rätt sida i maskinrummet, den snabbaste vägen så att han slapp runda förarstolen. Han var också där dagen efter för att ta hand om sina tillhörigheter, och var mest bekymrad för att han inte kunde hitta sin transistorradio! Den tillknycklade kaffemuggen hade han sedan på bokhyllan där hemma som minne efter händelsen.

Rc3 1061 - som tågmästaren upplevde det.

av Cargoman, Saturday, July 10, 2021, 19:21 (1018 dagar sedan) @ Cargoman

Lite kuriosa är att jag sedan som lokförare kört loket 21 gånger.
3 gånger med placering i Östersund, 16 gånger med Nässjö som placeringsort och slutligen 2 gånger från Malmö. Sedan bytte jag från fläskkörning till godskörning fram till pensionen.
Första gången jag körde Rc3 1061 var 1981-01-26 just på sträckan Ånge-Östersund!
Det var under utbildningen, och min kollega körde tåget mellan Bollnäs och Ånge.
Det var en dagtur som jag gillade. Tåg 83 till Ånge, där man backade ihop med vagnarna från tåg 93 som kom från övre Norrland. Sedan fortsatte man med hela härligheten till Bollnäs. Efter grötfrukost där på Domus vid torget körde man sedan tåg 86 Bollnäs-Östersund.
Men nu har jag nog kommit ifrån trådstarten. :-)

Rc3 1061 - som tågmästaren upplevde det.

av Svante, Sunday, July 11, 2021, 12:28 (1017 dagar sedan) @ Cargoman

Var det inte Pelle Johansson från Ånge, som var med ombord?

Rc3 1061 - som tågmästaren upplevde det.

av Cargoman, Sunday, July 11, 2021, 21:55 (1017 dagar sedan) @ Svante

Jodå, det stämmer.
”Svärmor” och jag hade tåget och sedan klev tågkontrollören Pelle Johansson på i Ånge och följde med till Östersund.
Det var honom vi skickade fram till loket som ålderman eftersom vi befarade det värsta.

Rc3 1061

av Christian, Sunday, July 11, 2021, 01:01 (1017 dagar sedan) @ -ch-

Var det inte en liknande olycka som tog kål på Rb3 1006 vid Pilgrimstad 1976?

Rc3 1061

av David Sohlberg, Monday, July 12, 2021, 18:25 (1016 dagar sedan) @ Christian

Var det inte en liknande olycka som tog kål på Rb3 1006 vid Pilgrimstad 1976?

Möjligt. Enligt uppgifter ska loket slopats 1976-06-01 och sålts 1976-10 till AB Karlskoga Järn & Metallindustri för skrotning.

Rc3 1061

av Ola Almquist, Monday, July 12, 2021, 19:43 (1016 dagar sedan) @ David Sohlberg

Var det inte en liknande olycka som tog kål på Rb3 1006 vid Pilgrimstad 1976?


Möjligt. Enligt uppgifter ska loket slopats 1976-06-01 och sålts 1976-10 till AB Karlskoga Järn & Metallindustri för skrotning.

Kollisionen inträffade 1976-03-23. Det inträffade också en kollision med en lastbil/trailer i Pilgrimstad 1980-01-09.